Gjest AnnikenSi Skrevet 10. september 2012 #1221 Del Skrevet 10. september 2012 Gah, har kun oppkjøring igjen, og har nå fått dato. Gruer meg så utrolig mye, har tro på at jeg kan klare det, men er virkelig redd for at nervøsiteten min skal ta overhånd og ødelegge. Har en tendens til å bli utrolig stressa i slike situasjoner og det kan gå utover kjøringen. De aller fleste er vel ganske stressa før oppkjøring menmen, gleder meg sånn til å få det overstått, håååper jeg består. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LonelyAngel Skrevet 10. september 2012 #1222 Del Skrevet 10. september 2012 Jeg tror nok hun er klar over det Arabella. Det hun sier er at det er kjedelig, og det er jeg helt enig i. Det er ikke akkurat noe interessant tema, selv om en må lære det. Jeg forøvrig skulle ta testen på torsdag. Desverre klarte jeg å dukke opp på feil stasjon. Den riktige stasjonen lå langt unna, så jeg fikk ikke tid til å reise bort der den dagen. Dermed tar jeg den i morgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fandenivoldsk Skrevet 11. september 2012 #1223 Del Skrevet 11. september 2012 Jeg tror jeg "melder meg inn" her, for nå er jeg 22 år og nå skal og må jeg ta den faens lappen. Er utrolig lite erfaren, har knapt kjørt bil og har kun trafikalt grunnkurs. Er egentlig livredd for å kjøre, og har kviet meg altfor lenge. Nå må det skje noe her, og herved lover jeg meg selv at jeg skal ut og øvelseskjøre senere i dag! Go me! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ada123 Skrevet 14. september 2012 #1224 Del Skrevet 14. september 2012 Har bare selve oppkjøringa igjen nå, men jeg er elendig i å rygge inn i parkeringsplassen! å ikke har jeg mulighet til å øve heller. Oppkjøring på mandag. Grøss!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apekatt Skrevet 14. september 2012 #1225 Del Skrevet 14. september 2012 Melder meg inn her. Besto nettopp teorien med 7 feil på første forsøk, snakk om flaks Øvde bare på teoritentamen.no, og det hjalp mye siden jeg besto haha Er så ork å lese.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 14. september 2012 #1226 Del Skrevet 14. september 2012 Føler jeg bare må skrive noe her nå... Til alle dere som skal ta førerkortet og er slappe med teorien, har dere barn? Tenker dere noen gang over at de samme holdningene til å lære seg trafikkteori og regler kan dere risikere å møte hver gang dere er ute og kjører, enten med eller uten barna deres i bilen med dere? Tar dere det som en selvfølge at alle andre skal vite at de skal vike for dere i et kryss, uten at dere trenger å vite det samme? Hver dag sitter jeg i bilen med mine elever som ønsker seg et førerkort, og jeg opplever mye det samme som jeg leser her dessverre. Et eksempel er innlegget over mitt her inne der man er så fornøyd med å ha bestått teoriprøven med 7 feil av 45 mulige. Dette vil si at i 70 av 450 trafikksituasjoner vil vedkommende feile, og det er ikke sikkert av han/hun overlever for å lære av feilen sin heller. Det er samtidig et ork og lese? Ja for all del, det er ikke akkurat noen kriminal-roman, men søren heller... Hvis jeg skulle ha flyttet til Russland så måtte jeg jo ha lært meg russisk så jeg kunne bli forstått, ikke bare et par gloser her og der. Det er våres barns fremtid vi gambler med når vi kjører dem til div fritidsaktiviteter uten å kunne trafikkreglene godt nok. Og dere som ikke gidder å lese er i teorien en trussel for andre her inne på forumet som bor i nærområdet deres. Synes dere at det er for mye å forlange når jeg ber om perfeksjon i trafikken av alle jeg møter, eller vil dere godta at de dere møter såvidt bestod teoriprøven når de tok "lappen" og siden den gang aldri har brydd seg om å lære det de ikke kunne? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 15. september 2012 #1227 Del Skrevet 15. september 2012 Føler jeg bare må skrive noe her nå... Til alle dere som skal ta førerkortet og er slappe med teorien, har dere barn? Tenker dere noen gang over at de samme holdningene til å lære seg trafikkteori og regler kan dere risikere å møte hver gang dere er ute og kjører, enten med eller uten barna deres i bilen med dere? Tar dere det som en selvfølge at alle andre skal vite at de skal vike for dere i et kryss, uten at dere trenger å vite det samme? Hver dag sitter jeg i bilen med mine elever som ønsker seg et førerkort, og jeg opplever mye det samme som jeg leser her dessverre. Et eksempel er innlegget over mitt her inne der man er så fornøyd med å ha bestått teoriprøven med 7 feil av 45 mulige. Dette vil si at i 70 av 450 trafikksituasjoner vil vedkommende feile, og det er ikke sikkert av han/hun overlever for å lære av feilen sin heller. Det er samtidig et ork og lese? Ja for all del, det er ikke akkurat noen kriminal-roman, men søren heller... Hvis jeg skulle ha flyttet til Russland så måtte jeg jo ha lært meg russisk så jeg kunne bli forstått, ikke bare et par gloser her og der. Det er våres barns fremtid vi gambler med når vi kjører dem til div fritidsaktiviteter uten å kunne trafikkreglene godt nok. Og dere som ikke gidder å lese er i teorien en trussel for andre her inne på forumet som bor i nærområdet deres. Synes dere at det er for mye å forlange når jeg ber om perfeksjon i trafikken av alle jeg møter, eller vil dere godta at de dere møter såvidt bestod teoriprøven når de tok "lappen" og siden den gang aldri har brydd seg om å lære det de ikke kunne? Et meget tankevekkende innlegg, og helt på sin plass! Jeg har også gitt uttrykk for min bekymring når det gjelder den slappe, likegyldige holdningen mange her har til å sette seg inn i teorien. Jeg har også sterke mistanker om at det er prestisje og om å gjøre å få denne "lappen" til 18-årsdagen sin. Det er ingen lapp, det er et førerkort, et verdidokument kan det også kalles. Du er kjørelærer og innehar autoritet på dette feltet, så jeg håper disse unge, kjepphøye kandidatene tar til seg det du skriver! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LonelyAngel Skrevet 15. september 2012 #1228 Del Skrevet 15. september 2012 Jeg er enig i det dere to skriver ovenfor meg men jeg vil bare legge noe. Tenk på foreldrene våre og noen av besteforeldrene våre. Når de tok billappen så var det unna på null komma niks. Det har blitt kjempe strengt i forhold til før, noe som selvfølgelig er bra. Men jeg tror de som gjennomgår teori og kjæretimer er relativt trygge i trafikken i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 15. september 2012 #1229 Del Skrevet 15. september 2012 Jeg er enig i det dere to skriver ovenfor meg men jeg vil bare legge noe. Tenk på foreldrene våre og noen av besteforeldrene våre. Når de tok billappen så var det unna på null komma niks. Det har blitt kjempe strengt i forhold til før, noe som selvfølgelig er bra. Men jeg tror de som gjennomgår teori og kjæretimer er relativt trygge i trafikken i dag. Joda, det er klart at kravet til å kunne kjøre bil har blitt strengere, og dermed har også kvaliteten på våre nye bilførere blitt bedre. MEN, ungdommer mellom 15 og 24 år utgjør omlag halvparten av alle drepte og skadde i trafikken hvert år til tross for at disse ungdommene bare utgjør rundt 15% av befolkningen. Jeg leste her for ikke så lenge siden i en del av landets aviser om legestudenter som hadde fått jobb som overleger pga legemangel. Og dette kan sammenliknes med nye bilførere som får de samme rettigheter som alle andre i trafikken fra første stund. Nå må dere for all del ikke misforstå meg. Det finnes helt sikkert nok av kompetente legestudenter som kan gjøre en god jobb som overleger, men det er en ting disse ny-legene mangler. Jeg snakker selvfølgelig om erfaring. Våre unge, nye bilførere har knapt vært utenfor sitt eget fylke til nå i livet, og selv om de kan være trygge i kjente situasjoner er det ingen som vet hva de vil kunne finne på når de kommer på ukjente veier. Jeg ser det selv med mine elever når vi er på sikkerhetskurs på vei, eller langkjøring som mange kaller det, at så fort vi kommer inn i en storby som Oslo, så er det "ingen" som klarer å kjøre bil slik de gjør i sin lille hjemby. Dette synes jeg er forferdelig, spesielt med tanke på at de fleste gjennomfører førerprøven på steder de er kjent, men samtidig kan jeg risikere å møte dem i Oslo når jeg en sjelden gang må ta med hengeren til IKEA fordi min kommende hustru vil shoppe litt. Jeg vil altså anmode alle dere som skal ta "lappen" om å virkelig ta dette med teorien på alvor. Å bestå prøven er i utgangspunktet en bragd i seg selv, men 7 feil er altså nesten ikke bestått. Jeg håper for all del at hvis det noen gang skulle begynne å brenne i huset mitt, så slipper jeg å få besøk av en gjeng brannmenn som såvidt klarer å blåse ut et telys. Men nok moralpreken for en dag nå... Ønsker selvfølgelig alle som skal ta teoriprøven eller førerprøven riktig lykke til! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magicpie Skrevet 15. september 2012 #1230 Del Skrevet 15. september 2012 Oppkjøring på onsdag, begynner å bli rimelig nervøs nå ja.. men er det noen som vet hva slags teorispørsmål man kan få på oppkjøringa, evt. har en oversikt over det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 15. september 2012 #1231 Del Skrevet 15. september 2012 (endret) Jeg er enig i det dere to skriver ovenfor meg men jeg vil bare legge noe. Tenk på foreldrene våre og noen av besteforeldrene våre. Når de tok billappen så var det unna på null komma niks. Det har blitt kjempe strengt i forhold til før, noe som selvfølgelig er bra. Men jeg tror de som gjennomgår teori og kjæretimer er relativt trygge i trafikken i dag. Dette synes jeg var noe lettvint og overfladisk av deg å si. Jeg vet ikke hvor gammel du er, eller dine foreldre og besteforeldre. Jeg har selv både barn og barnebarn, og har hatt førerkort i mange år. Å få det var ikke gjort på null komma niks, må du tro. Vi måtte selvfølgelig lære teori og bestå "eksamen". Mørkekjøring og en Oslotur var obligatorisk. Jeg bodde i en by, men ikke fullt så stor. Glattkjøringskurs tok jeg på frivillig basis vinteren året etter, på en islagt innsjø. For meg ble det ikke så mye mørkekjøring akkurat, for jeg begynte med kjøretimer i slutten av april. Jeg hadde 14 timer bak meg da jeg kjørte opp første gang i slutten av mai. Jeg hadde en sensor som ikke sa noenting, annet enn å gi beskjed om å svinge av her og der. Jeg var ikke særlig nervøs på forhånd, men jeg ble litt stresset og gjorde et par småfeil, så jeg strøk. Etter oppkjøringen møtte jeg kjørelæreren min. Han spurte hva i all verden som hadde skjedd, for jeg kjørte prikkfritt etter hans oppfatning. Han hadde ikke mer å lære meg, sa han, men vi måtte vel ta en time til da. Neste gang hadde jeg en annen sensor som var pratsom og hyggelig. Denne gangen gikk det som smurt, ingen bemerkninger. 4. juni det året var jeg stolt innehaver av førerkort . Siden den gangen er det blitt mye kjøring i forskjellige biler. Endret 15. september 2012 av Arabella 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 15. september 2012 #1232 Del Skrevet 15. september 2012 Oppkjøring på onsdag, begynner å bli rimelig nervøs nå ja.. men er det noen som vet hva slags teorispørsmål man kan få på oppkjøringa, evt. har en oversikt over det? Hei! Hvis du ser litt stort på det så vil du se at det heller er den første kjøreturen alene med førerkort som er skummel. Når det gjelder spørsmålene du kan få på oppkjøring så burde læreren din ha gitt deg disse, evt tatt en sikkerhetskontroll av kjøretøyet som det står i læreplanen. Dersom læreren din ikke kan hjelpe deg med dette så kan jeg med enkle tastetrykk sende deg alle spørsmål med fasit på e-post om du ønsker det. Mvh, SuperSnusken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LonelyAngel Skrevet 15. september 2012 #1233 Del Skrevet 15. september 2012 Jeg har bestått teorien nå (på første forsøk ). Etter jeg besto ringte jeg kjørelæreren min og hun sa hun skulle bestille oppkjøring på meg. Det er nesten en uke siden og jeg har enda ikke hørt noe. Er det vanlig at det går så lang tid? Jeg vil ha oppkjøring fort som mulig, fordi jeg er klar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magicpie Skrevet 15. september 2012 #1234 Del Skrevet 15. september 2012 Hei! Hvis du ser litt stort på det så vil du se at det heller er den første kjøreturen alene med førerkort som er skummel. Når det gjelder spørsmålene du kan få på oppkjøring så burde læreren din ha gitt deg disse, evt tatt en sikkerhetskontroll av kjøretøyet som det står i læreplanen. Dersom læreren din ikke kan hjelpe deg med dette så kan jeg med enkle tastetrykk sende deg alle spørsmål med fasit på e-post om du ønsker det. Mvh, SuperSnusken Vi skulle egentlig få en oversikt over det, men kjørelæreren glemte det.. så hadde vært fint om du kunne sende de til meg har sendt deg mailadressen min på pm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 17. september 2012 #1235 Del Skrevet 17. september 2012 Jeg trenger virkelig å henge mer i denne tråden. Jeg er så nervøs når det gjelder teorien, og har ikke turt å melde meg opp til noe enda selv om jeg greier teoritentamenene på internett. Har hørt at man må søke om førerkort før man tar teorien. Hvor lenge etter søknad/bestått teori må man kjøre opp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 17. september 2012 #1236 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Jeg lurer på noe når jeg skal søke om førerkort. for det første bruker jeg linser. Må jeg da dra til optiker og ta med meg melding om dette til trafikkstasjonen? For det andre var jeg deprimert for ca tre år siden og lå halvannet døgn på psykiatrisk en gang. Er dette noe som går inn under "alvorlig psykisk lidelse" og krever legeattest eller er det andre ting de tenker på der? Har aldri hatt noe selvmordsforsøk og gikk kun på antidepressive en veldig kort periode i 2009(1-2 måneder), så jeg regner det ikke som alvorlig, men det står så skummel advarsel om at å holde tilbake opplysninger er straffbart. Endret 17. september 2012 av Linaria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #1237 Del Skrevet 17. september 2012 Hver dag sitter jeg i bilen med mine elever som ønsker seg et førerkort, og jeg opplever mye det samme som jeg leser her dessverre. Et eksempel er innlegget over mitt her inne der man er så fornøyd med å ha bestått teoriprøven med 7 feil av 45 mulige. Dette vil si at i 70 av 450 trafikksituasjoner vil vedkommende feile, og det er ikke sikkert av han/hun overlever for å lære av feilen sin heller. Det er samtidig et ork og lese? Bare så det er sagt på forhånd: jeg en ENORMT enig med deg, sånn i utgangspunktet. Det er ikke lenge siden jeg tok teorien selv og neida - det er ikke det mest sexy lesestoffet i verden, men det er kanskje noe av det viktigste du lærer deg i løpet av livet. Jeg blir litt trist av at mange ser ut til å tenke på teorien som en test man må bestå, ikke som kunnskap man bør ha for å kunne være en forsvarlig sjåfør. MEN jeg synes eksemplet ditt i innlegget over er grovt overdrevet. Man får ikke bare spørsmål om den typen situasjoner hvor svaret avgjør liv eller død, men også faktating som enten er irrelevante mtp å være trafikksikker der og da, eller som enkelt kan slås opp/undersøkes når det er aktuelt. Noen eksempler jeg husker fra min egen teoriprøve og øvingen i forkant: - hvor mange liter drikkevann kan en dråpe olje ødelegge? - hva kan du kjøre om du har førerkort klasse CE? - kan mopeder kjøre på motorvei? - hvilke dokumenter må man ha ved privatkjøp av bruktbil - hvilken mnd man skal ha EU-kontroll - bremselengde - max tilhengervekt/last - hva man får i straff ved å kjøre 10 km/t over fartsgrensen - dekkdybde Og så videre Noen av disse er selvfølgelig litt på kanten. Man må ha et begrep om at bremselengden blir drastisk mye lengre på glatt føre for å kunne kjøre trygt på vinteren. Men det er kanskje ikke nødvendig å kunne regne det ut på meteren? Man må også vite at det finnes en minimum på dekkdybden, eller en maximum på tilhengerlast. Men så lenge man har vett til å få dette undesøkt når det er aktuelt, er vel viktigere enn å gå med selve tallene og formlene i hodet? Misforstå meg ikke - jeg mener at det er kjempeviktig at disse temaene er del av undervisningen og at det er på prøven. Men det blir litt feil å mene at antall feil på teoriprøven er direkte relatert til hvor trygge folk er i trafikken. Anonym poster: f30170bd39f91862d843d4b72ca7c15c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magicpie Skrevet 19. september 2012 #1238 Del Skrevet 19. september 2012 Yes, da har jeg lappen!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auroressa Skrevet 20. september 2012 #1239 Del Skrevet 20. september 2012 wuhu serfikatet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auroressa Skrevet 20. september 2012 #1240 Del Skrevet 20. september 2012 Jeg lurer på noe når jeg skal søke om førerkort. for det første bruker jeg linser. Må jeg da dra til optiker og ta med meg melding om dette til trafikkstasjonen? For det andre var jeg deprimert for ca tre år siden og lå halvannet døgn på psykiatrisk en gang. Er dette noe som går inn under "alvorlig psykisk lidelse" og krever legeattest eller er det andre ting de tenker på der? Har aldri hatt noe selvmordsforsøk og gikk kun på antidepressive en veldig kort periode i 2009(1-2 måneder), så jeg regner det ikke som alvorlig, men det står så skummel advarsel om at å holde tilbake opplysninger er straffbart. < Bruker du briller/linser må du ha en optiker attest ja som du viser fram på oppkjøringsdagen, du må da bestille time til din optiker, er en egen test til førekortet en den vanlige synstesten. Jeg skrev ikke noe under "psykiske lidelser", har selv vært deprimert i to år, men tror nok den posten går mer under om du har alzheimerz ( feil skrevet ja ) eller slike "psykiske lidelser". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå