Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Og hvordan beregner man "bremselengdeoppgaver"? F,eks. Hvis man kjører i 30km/t er bremselengden 8m, hva blir bremselengden hvis man kjører i 60km/t,

Må tippe hver gang :P

Hei!

Å beregne bremselengde kan gjøres på en veldig lett måte, og forøvrig så er ikke bremselengden i 30 km/t 8m. Bremselengden i 40 er derimot 8m. For å regne ut bremselengde tar du det første tallet i farten du kjører i, altså 3 (fra 30) og så ganger du det med segselv. Svaret du får da blir 9 som er bremselengden på våt asfalt. Del så dette svaret på 2 for å finne bremselengde på tørr asfalt.

Formelen for 60km/t blir dermed: 6*6=36, 36/2=18. Altså 18m på tørr asfalt.

Legg merke til at denne måten ikke egner seg for annet enn våt/tørr asfalt, og er ved nødbrems.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne tråden er til stor hjelp! :) Skal begynne med lappen igjen nå, i en alder av 26 og bosatt på landet.. For en frihet det vil bli å endelig få det forbanna førerkortet! :D

Men, saken er at jeg tok alt det obligatoriske (på den tida) utenom mørkekjøring da jeg var 18 år. Glattkjøring, langkjøring, 7 kjøretimer, og teorikurs. Må jeg da ta alt på nytt? Det er tross alt 8 år siden dette her... Lite motiverende å starte på nytt og punge ut med mangfoldige tusenlapper for noe jeg allerede har gjort. Men det er min dumskap siden jeg ikke bestod teoriprøva og tenkte at jeg skulle fullføre den "litt" senere.. :klaske:

Hei!

I 2005 kom en ny læreplan for trafikkopplæring, og det innebærer at all obligatorisk opplæring tatt for 2005 ikke er gyldig lenger. Den gode nyheten er at du ikke trenger å ta noe som helst på nytt, da disse obligatoriske tingene du nevner ikke eksisterer i dagen opplæringsmodell. Det du må ha av obligatorisk opplæring ut ifra læreplanen er 2 obligatoriske veiledningstimer, sikkerhetskurs på bane, og sikkerhetskurs på vei. "glattkjøring og langkjøring som du refererer til eksisterer ikke lenger, og derfor må du gjennomgå den opplæringen du ikke har hatt pr dagens modell. Da du er over 25 år, som tidligere kommenert, slipper du trafikalt grunnkurs. Men du må ha 4 timers undervisning i førstehjelp og tiltak ved trafikkulykke og mørkekjøringsdemonstrasjon innen du går opp til førerprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg melder meg inn! Jeg har bare teorien og oppkjøringen igjen omtrent. Hater å lese på teori :(

Med den negative innstillingen kommer du til å slite med å få førerkortet i havn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loverdose

Melder meg inn jeg også!

Har et spørsmål... Teoriboken, er den fra 2011, eller er det kommet ut en ny for 2012? Har ikke begynt å pugge på teorien enda, ettersom jeg er litt usikker på om jeg skal bruke den fra 2011 eller om det er kommet ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn jeg også!

Har et spørsmål... Teoriboken, er den fra 2011, eller er det kommet ut en ny for 2012? Har ikke begynt å pugge på teorien enda, ettersom jeg er litt usikker på om jeg skal bruke den fra 2011 eller om det er kommet ny!

Hei!

Det finnes mange forskjellige teoribøker ute på markedet, og de kommer ikke alle sammen på likt.

Den teoriboka som er mest rettet mot teoriprøven er Vegen til førerkortet, der den siste utgaven kom i 2011.

Men der er ikke nødvendig å bruke den nyeste teoriboka på markedet, da trafikkreglene har vært de samme siden 1986. Ei bok fra 2005 eller nyere bør være mer enn god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg melder meg inn! Jeg har bare teorien og oppkjøringen igjen omtrent. Hater å lese på teori :(

Hei!

Dette kommer du til å klare så fint så. Bare husk at boka ikke er noe du leser for å ta teorien, men faktisk for å unngå å gjøre noe galt i trafikken resten av livet ditt. Det er nok ikke mange som liker å lese teori, men øvelse gjør mester...

Lykke til! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Å beregne bremselengde kan gjøres på en veldig lett måte, og forøvrig så er ikke bremselengden i 30 km/t 8m. Bremselengden i 40 er derimot 8m. For å regne ut bremselengde tar du det første tallet i farten du kjører i, altså 3 (fra 30) og så ganger du det med segselv. Svaret du får da blir 9 som er bremselengden på våt asfalt. Del så dette svaret på 2 for å finne bremselengde på tørr asfalt.

Formelen for 60km/t blir dermed: 6*6=36, 36/2=18. Altså 18m på tørr asfalt.

Legg merke til at denne måten ikke egner seg for annet enn våt/tørr asfalt, og er ved nødbrems.

Dette var genialt! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joho! Teorien bestått på 17min med 2 feil :)

Da er det bare oppkjøringen som gjestår. Noe sier meg at det blir litt verre...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LonelyAngel

Gratulerer MsLeela. Hvor mye leste du i forkant? Bestod du på første forsøk?

Er det noen her inne som bare tar testene på internett? Eller leser dere faktisk i boka. Jeg har nemlig ikke kjøpt meg boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LonelyAngel

Les boka, ditt late giddalause drog.

Trenger ikke det. Alt står på nettet uansett.

Endret av LonelyAngel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste igjennom boka og tok deretter de prøvene på teoritentamen.no. 80% på første forsøk, så da leste jeg litt mer på det jeg var usikker på. Etter det lå jeg stortsett på 90+. Er man moden nok og setter av littegranne tid til lesinga(boka er veldig lettlest, og ganske så kort også) så går nok selve prøva veldig greit. Jeg brukte 9 minutter og hadde en feil. Total tidsbruk på lesing og teoritentamen var kanskje 7-8 timer (leste etter jobb en mandag og tirsdag; tok prøva på onsdag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurodice

Jeg anbefaler alle dere som tar så lettvint på dette med teorien, å lese innlegg 1207 av "supersnusken". Skippertaksmentaliteten er ikke tingen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg driver å leser teori nå. Og tar teoritentamner.... har nettop lest gjennom hele kapitlet om trafikal adferd, og får fortsatt mange feil på det. Vil ikke lese mer, det er så kjedelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Æsj, jeg driver å leser teori nå. Og tar teoritentamner.... har nettop lest gjennom hele kapitlet om trafikal adferd, og får fortsatt mange feil på det. Vil ikke lese mer, det er så kjedelig :(

Hvis du ikke lærer om trafikkforståelse og -adferd, har du ingenting bak et ratt å gjøre. Du kan ikke følge dine egne innfall i trafikken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...