mariatherese Skrevet 13. juli 2012 #1121 Del Skrevet 13. juli 2012 Ja veldig deilig! Gjorde en del småfeil under prøven, og tenkte etterhvert at jeg hadde klussa til alt. Klarte likevel å holde meg selv nogenlunde rolig, og etterpå lista jeg opp alt jeg mente jeg hadde gjort galt og hva jeg burde gjort. Hun sa at jeg hadde fin flyt og at det var litt småplukk som kanskje kom av nervøsitet, men at det var tydelig at jeg hadde kjørt mye bil og at hun vurderte meg som trafikksikker. Heldig var jeg også med sikkerhetsspørsmålet, jeg måtte forklare hvordan jeg evnt. ville sjekke vindusviskerene, demonstrere bruk av dem og spylevæska. Hurra :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aldribest Skrevet 27. juli 2012 #1122 Del Skrevet 27. juli 2012 Er det noen som har tips til hvordan en kan slappe av på oppkjøring? Og hvilken spm man får? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 29. juli 2012 #1123 Del Skrevet 29. juli 2012 Ja, les hele denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #1124 Del Skrevet 31. juli 2012 Men dere, bilen jeg kjører med har 6 gir. Kan dere fortelle meg hva gir jeg skal ligge på i forskjellige fartsgrenser? Feks: 1-2gir: 3-4gir: 5-6gir: Feks i fartsgrense 30, skal jeg ligge på 2 gir da? Veien er flat, og ikke noe oppoverbakke eller nedoverbakke. Takk for hjelp!! Anonym poster: 823f4fc894fea838fbf682952d425450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirby Skrevet 31. juli 2012 #1125 Del Skrevet 31. juli 2012 Du skal ligge på så høyt gir du kan, om du holder fartsgrensen bestemmer du, ikke giret ditt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 31. juli 2012 #1126 Del Skrevet 31. juli 2012 Morn folkens! Da var jeg registrert her også Ser det er en del spørsmål om gode teori-trenings muligheter, og teoritentamen.no har de spørsmåla som er mest lik dem man får på teoriprøven. Koster noen penger, men har bare fått positive tilbakemeldinger på den. Ellers jobber jeg som trafikklærer, så er tilgjengelig for spørsmål jeg også hvis jeg kan være til hjelp for noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #1127 Del Skrevet 1. august 2012 Morn folkens! Da var jeg registrert her også Ser det er en del spørsmål om gode teori-trenings muligheter, og teoritentamen.no har de spørsmåla som er mest lik dem man får på teoriprøven. Koster noen penger, men har bare fått positive tilbakemeldinger på den. Ellers jobber jeg som trafikklærer, så er tilgjengelig for spørsmål jeg også hvis jeg kan være til hjelp for noen. Jeg lurer på hvilken gir jeg skal ha i 30 soner, når bilen jeg kjører har 6 gir(dieselbil) ? 2 eller 3 gir? Anonym poster: 2b7d062df24d82432458d6323bd7b449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xBeautyCrush Skrevet 1. august 2012 #1128 Del Skrevet 1. august 2012 Er det forresten noen som vet om de spørsmålene på prove.no er de samme/veldig like de spørsmålene vi får på teoriprøven? Etter å ha lest en god periode i teoriboka, så anbefaler jeg å kjøpe et sånt dagspass på teoritentamen.no, der du får 24 timers tilgang til masse teorispørsmål som er nyttige å øve seg på når du skal ta teoriprøven! Det koster vell rundt en femtilapp tror jeg! Det hjalp i alle fall meg å ta den dagen før jeg skulle dra ned på stasjonen og ta teoriprøven, og jeg kom ut med bare 2 feil, bestått på første forsøk! Så det lønner seg å øve, og kanskje kjøpe tilgang på spørsmål og svar på prove.no eller teoritentamen.no! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 1. august 2012 #1129 Del Skrevet 1. august 2012 Jeg lurer på hvilken gir jeg skal ha i 30 soner, når bilen jeg kjører har 6 gir(dieselbil) ? 2 eller 3 gir? Anonym poster: 2b7d062df24d82432458d6323bd7b449 Hei! Som hovedregel ønsker vi å ha så lavt turtall på motoren som praktisk mulig, så 3.gir er nok det beste på de fleste biler. Også med tanke på økonomi og miljø vil sensor sette pris på 3.gir. Dessverre så ser jeg ofte at elever kan ha problemer med å holde fartsgrensen i 3.gir, og hvis du føler det kan være et problem du også har så vil jeg anbefale deg 2.gir i stedet for. Vi får heller godta å være litt "miljøsvin" fremfor å bryte vegtrafikklovens paragraf 6. Men 3.gir kun på flat vei/nedoverbakke og ikke i kupert terreng. En annen ting du kan se på på den bilen du kjører er tomgangsfarta til bilen i 2. og 3.gir... Altså når du slipper alle pedaler og bilen kjører av seg selv. Mange biler vil i en slik situasjon holde i underkant av 30km/t i 3.gir, og på den måten slipper du jo faktisk å gi gass;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 1. august 2012 #1130 Del Skrevet 1. august 2012 Hei! Som hovedregel ønsker vi å ha så lavt turtall på motoren som praktisk mulig, så 3.gir er nok det beste på de fleste biler. Også med tanke på økonomi og miljø vil sensor sette pris på 3.gir. Dessverre så ser jeg ofte at elever kan ha problemer med å holde fartsgrensen i 3.gir, og hvis du føler det kan være et problem du også har så vil jeg anbefale deg 2.gir i stedet for. Vi får heller godta å være litt "miljøsvin" fremfor å bryte vegtrafikklovens paragraf 6. Men 3.gir kun på flat vei/nedoverbakke og ikke i kupert terreng. En annen ting du kan se på på den bilen du kjører er tomgangsfarta til bilen i 2. og 3.gir... Altså når du slipper alle pedaler og bilen kjører av seg selv. Mange biler vil i en slik situasjon holde i underkant av 30km/t i 3.gir, og på den måten slipper du jo faktisk å gi gass;) Man hører jo på motorlyden også når det er hensiktsmessig å skifte gir, men det gjør kanskje ikke ferske bilførere . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 1. august 2012 #1131 Del Skrevet 1. august 2012 Man hører jo på motorlyden også når det er hensiktsmessig å skifte gir, men det gjør kanskje ikke ferske bilførere . Erfaringsmessig hører ikke elevene mine at jeg har på radioen en gang.... Og de klarer ikke alltid å høre om motoren er igang eller ikke, selv om de har blitt gjort oppmerksom på slike ting tidligere i opplæringen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #1132 Del Skrevet 1. august 2012 Hei! Som hovedregel ønsker vi å ha så lavt turtall på motoren som praktisk mulig, så 3.gir er nok det beste på de fleste biler. Også med tanke på økonomi og miljø vil sensor sette pris på 3.gir. Dessverre så ser jeg ofte at elever kan ha problemer med å holde fartsgrensen i 3.gir, og hvis du føler det kan være et problem du også har så vil jeg anbefale deg 2.gir i stedet for. Vi får heller godta å være litt "miljøsvin" fremfor å bryte vegtrafikklovens paragraf 6. Men 3.gir kun på flat vei/nedoverbakke og ikke i kupert terreng. En annen ting du kan se på på den bilen du kjører er tomgangsfarta til bilen i 2. og 3.gir... Altså når du slipper alle pedaler og bilen kjører av seg selv. Mange biler vil i en slik situasjon holde i underkant av 30km/t i 3.gir, og på den måten slipper du jo faktisk å gi gass;) Tusen hjertelig takk for svar! Sorry for mange spørsmål, men jeg skal snart ha oppkjøring så merker jeg begynner å bli nervøs nå. Det jeg lurer på er om sikkerhetsspørsmålet man får i starten har stor betydning? Anonym poster: 2b7d062df24d82432458d6323bd7b449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #1133 Del Skrevet 1. august 2012 Supersnusken: - Hvor mye feil/hva feil skal til for at du stryker elevene? - Og hva er viktig på oppkjøringsdagen? feks: se ofte i speil, se langt frem osv. Anonym poster: 823f4fc894fea838fbf682952d425450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 1. august 2012 #1134 Del Skrevet 1. august 2012 Tusen hjertelig takk for svar! Sorry for mange spørsmål, men jeg skal snart ha oppkjøring så merker jeg begynner å bli nervøs nå. Det jeg lurer på er om sikkerhetsspørsmålet man får i starten har stor betydning? Anonym poster: 2b7d062df24d82432458d6323bd7b449 Hei igjen! Det er viktig (og riktig) å spørre om det man lurer på i forkant, så ingen grunn til å beklage:) Sikkerhetskontrollen utgjør kun en liten del av vurderingen, og sensor bruker sikkerhetskontrollen som en vekt +/- i de tilfellene sensor er i tvil om det skal bli bestått eller ikke... Når det gjelder sikkerhetskontrollens betydning generelt så er det en viktig del av rutinene til en bilfører/eier, for man er som sagt ansvarlig for at kjøretøyet er i forskriftsmessig og forsvarlig stand. Hvis du f.eks mangler et blinklys bak så vil ikke bilene bak deg skjønne hvorfor du bremser eller hvor du skal, noe som kan utgjøre en stor risiko i trafikken. Kjøring uten påbudt lys eller mangel på bruk av tegn straffes med bøter på 2000kr. Til sammenlikning koster ei blinklyspære omtrent 20 kr på biltema. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 1. august 2012 #1135 Del Skrevet 1. august 2012 Supersnusken: - Hvor mye feil/hva feil skal til for at du stryker elevene? - Og hva er viktig på oppkjøringsdagen? feks: se ofte i speil, se langt frem osv. Anonym poster: 823f4fc894fea838fbf682952d425450 Hei! Litt usikker på det første spørsmålet ditt jeg, for jeg kan ikke stryke elever. Når det gjelder hva som er viktig på en førerprøve så er det nøyaktig det samme som kommer til å være viktig hver eneste dag du kjører bil resten av livet. Vegtrafikklovens §3 sier at "Enhver skal ferdes hensynsfult, være aktpågivende og varsomt slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." Dette er kriteriet for en førerprøve. Deler vi det litt opp så blir man altså vurdert etter evnen til å kjøre effektivt, med lav risiko, økonomisk/miljøvennlig, og så hjelper det selvsagt å følge trafikkreglene. Men i det store og hele så skal man altså bare vise sensor at man kan klare å kjøre bil i omtrent 50 minutter uten å pådra seg noen store bøter eller miste førerkortet. Klarer man ikke det så vil sensor helst at man kommer tilbake litt senere og prøver på nytt. Så på oppkjøringsdagen deres.... Slapp av, nyt livet som dere pleier, se godt rundt dere, og alltid tenk dere om før dere utfører en handling i trafikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleLola Skrevet 1. august 2012 #1136 Del Skrevet 1. august 2012 hjelp, jeg skal ha oppkjøring på tirsdag! gruer meg.. Selv om kjøringen i grunn går veldig greit, når jeg kjører med samboeren eller familie, det er bare når jeg kjører med kjørelæreren jeg blir litt smånervøs og gjør tullefeil.. Men klarer ikke slappe av når ALT jeg gjør blir lagt merke til og dømt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #1137 Del Skrevet 1. august 2012 hjelp, jeg skal ha oppkjøring på tirsdag! gruer meg.. Selv om kjøringen i grunn går veldig greit, når jeg kjører med samboeren eller familie, det er bare når jeg kjører med kjørelæreren jeg blir litt smånervøs og gjør tullefeil.. Men klarer ikke slappe av når ALT jeg gjør blir lagt merke til og dømt jeg skal ha oppkjøring på mandag jeg! Gruer meg helt utrolig jeg også. Har strøket en gang før, så denne gangen er jeg nødt til å klare det. Lykke til på tirsdag!! Anonym poster: 2b7d062df24d82432458d6323bd7b449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #1138 Del Skrevet 1. august 2012 Hei! Litt usikker på det første spørsmålet ditt jeg, for jeg kan ikke stryke elever. Når det gjelder hva som er viktig på en førerprøve så er det nøyaktig det samme som kommer til å være viktig hver eneste dag du kjører bil resten av livet. Vegtrafikklovens §3 sier at "Enhver skal ferdes hensynsfult, være aktpågivende og varsomt slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." Dette er kriteriet for en førerprøve. Deler vi det litt opp så blir man altså vurdert etter evnen til å kjøre effektivt, med lav risiko, økonomisk/miljøvennlig, og så hjelper det selvsagt å følge trafikkreglene. Men i det store og hele så skal man altså bare vise sensor at man kan klare å kjøre bil i omtrent 50 minutter uten å pådra seg noen store bøter eller miste førerkortet. Klarer man ikke det så vil sensor helst at man kommer tilbake litt senere og prøver på nytt. Så på oppkjøringsdagen deres.... Slapp av, nyt livet som dere pleier, se godt rundt dere, og alltid tenk dere om før dere utfører en handling i trafikken. Åja nå trodde jeg at du var sensor, men så gøy at du er trafikklærer. Uansett, takk for svar! Dette hjalp utrolig mye, du aner ikke Fikk et kjempefint svar. Anonym poster: 823f4fc894fea838fbf682952d425450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 2. august 2012 #1139 Del Skrevet 2. august 2012 hjelp, jeg skal ha oppkjøring på tirsdag! gruer meg.. Selv om kjøringen i grunn går veldig greit, når jeg kjører med samboeren eller familie, det er bare når jeg kjører med kjørelæreren jeg blir litt smånervøs og gjør tullefeil.. Men klarer ikke slappe av når ALT jeg gjør blir lagt merke til og dømt Hei! Dette kan være en ørliten trøst med tanke på oppkjøringa di; Selv om du føler det er vanskelig å slappe av når alt du gjør blir lagt merke til og dømt, så kan du jo tenke på at selv etter at du har fått førerkortet vil alt du gjør resten av livet i trafikken lagt merke til og dømt. Alle som møter deg i trafikken kommer til å gjøre seg opp en mening om deg som medtrafikant, så det burde igrunn være mindre skummelt å kun ha sensor å bekymre seg over:) Lykke til på tirsdag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #1140 Del Skrevet 2. august 2012 Det er helt supert at du er her inne, Supersnusken! Føler jeg har fått en del svar på spørsmålene mine. Du er super! Anonym poster: 2b7d062df24d82432458d6323bd7b449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå