Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Du har jekket deg ned noen hakk nå da siden din hasardiøse kjøring på E6. Du følte deg jo så trygg på deg selv at å kjøre i 120/130 var bare barnemat. Det var kanskje før du i det hele tatt hadde hatt timer med kjørelærer, bare med en beundrende mor ved din side. At du kjørte ulovlig fort og kunne sette andre i fare, streifet deg visst ikke et øyeblikk.

Det gikk tydeligvis ikke så bra med teoriprøven for deg 15. juni?

Anonym poster: dc467589d936a6e491d6b59c06153990

120 i 100 kmt er ikke stort. Ikke på en fri vegstrekning.

Jeg har hatt kjøretimer med lærer.

Aldri sagt jeg har kjørt med min mor.

Og har ikke tatt teoriprøven enda.

Føler du deg så mye bedre når du hakker på andre? Håper du gjør det, for jeg bare ler her jeg sitter. :filer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble ferdig i fjor med alt av kjøretimer osv. Det siste jeg hørte fra kjørelæren min var lykke til med teoriprøva og oppkjøringa. Sitter her i dag uten å ha tatt teorien en gang..... uff, angsten for trafikken har virkelig vokst seg stor det året her :tristbla:

Noen som vet når "grensa" går ut? Altså at jeg må ta det obligatoriske fra nytt av osv? Skal prøve å få tatt teorien i begynnelsen av august, men....

Anonym poster: a2ae47e2eff3f281f4d2306f9adf50d9

Synes å ha hørt nevnt tre år, men ikke siter meg på det. Er ikke sikker.

På vegvesen.no er det en chat, hvor du kan få korrekt svar hverdager i arbeidstida. Du kan også ringe eller sende en e-post til en trafikkstasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

120 i 100 kmt er ikke stort. Ikke på en fri vegstrekning.

Jeg har hatt kjøretimer med lærer.

Aldri sagt jeg har kjørt med min mor.

Og har ikke tatt teoriprøven enda.

Føler du deg så mye bedre når du hakker på andre? Håper du gjør det, for jeg bare ler her jeg sitter. :filer:

Jeg hakker ikke på deg, jeg fastslår fakta. Se denne tråden:

"Er 120 km/t i 90-sonen farlig fort?"

Her får du mange svar fra garvede bilførere, men det tar du ikke til deg, ser det ut som.

Du har fjernet noen linjer, ser jeg, men jeg husker du skrev at din mor følte seg helt trygg når hun kjørte med deg i høy fart på E6, og at hun selv hadde 30 års erfaring.

Av svar du får, er det tydelig at du har skrevet om din mor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Ble ferdig i fjor med alt av kjøretimer osv. Det siste jeg hørte fra kjørelæren min var lykke til med teoriprøva og oppkjøringa. Sitter her i dag uten å ha tatt teorien en gang..... uff, angsten for trafikken har virkelig vokst seg stor det året her :tristbla:

Noen som vet når "grensa" går ut? Altså at jeg må ta det obligatoriske fra nytt av osv? Skal prøve å få tatt teorien i begynnelsen av august, men....

Anonym poster: a2ae47e2eff3f281f4d2306f9adf50d9

Det er ikke noe frist. Så lenge du har tatt obligatorisk opplæring etter 1.1.2005 så er det, hvert fall foreløpig, uten tidsfrist.

Teoriprøven derimot har en "utløpsdato" på tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hakker ikke på deg, jeg fastslår fakta. Se denne tråden:

"Er 120 km/t i 90-sonen farlig fort?"

Her får du mange svar fra garvede bilførere, men det tar du ikke til deg, ser det ut som.

Du har fjernet noen linjer, ser jeg, men jeg husker du skrev at din mor følte seg helt trygg når hun kjørte med deg i høy fart på E6, og at hun selv hadde 30 års erfaring.

Av svar du får, er det tydelig at du har skrevet om din mor.

Yoooooooooooooo. Jeg kjører ikke i 150 i 100 sona vist det er det du tror. Cool ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe dagen jeg hadde oppkjøring, hadde jeg kjøretime først, og når vi kom opp til trafikkstasjon hvor jeg skulle starte oppkjøringen, sa kjørelæreren til meg: Kjør bare bilen ned på kjøreskolen når du er ferdig... Dette tenkte jeg ikke på akkurat der å da, men først etterpå når jeg faktisk kjørte skolebilen ned alene for første gang :P Han visste at jeg kom til å bestå!

Alt blir så mye bedre når oppkjøringen er tatt, giring og alt går fantastisk mye bedre når man ikke er nervøs fordi man har en som kommenterer kjøringen din. Det meste går automatisk. Trekk pusten dypt å bestå oppkjøringen, alt blir så mye bedre etterpå :)Det er bedre å bremse litt hardt en gang for mye enn en gang for lite :)

Anonym poster: 5dcb6ea66b8f235d1b0f72be39d05e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wehu.. Har nå snart bare oppkjøringen igjen (noe prøveoppkjøring med skolen først..), og jeg gleder meg til å få lappen. Jeg synes selv jeg kjører bedre privat enn med kjøreskolen og jeg føler selv jeg kan bevege meg alene i trafikken. Holder trafikkreglene og råkjører fint lite.

Jeg er så lei det "småpirket" til kjøreskolen. Nå er kjøreskolen jeg har gått på litt merkelig, så i denne perioden har jeg hatt 6 forskjellige kjørelærere og de har ALLE noe forskjellig å pirke på. Jeg vet de er tilstede for å gjøre meg til en tryggere sjåfør, men åååh, å få høre alt man burde gjøre bedre er så demotiverende. Synes de kunne fokusert litt mer på det gjør man gjør riktig, og ikke alt man må gjøre bedre.

På privat hos vanlige sjåfører (les: ikke kjøreskolelærere) synes de alle at jeg gjør en god jobb og de føler jeg kan det å kjøre bil. Det er trøsten min for at jeg føler jeg kan kjøre i trafikken. Greit nok, jeg gjør kanskje ikke alt perfekt, men jeg skaper heller ikke farlige situasjoner for meg og andre.

Men ja, i dag ble jeg ferdig med trinn 4 og har bare prøvetime igjen. Det skal jeg overleve og jeg skal late som om det er oppkjøringen, jeg kommer nemlig til å være så nervøs den dagen jeg skal kjøre opp.

Vil gjerne takke tråden her inne, det er godt å lese andres erfaringer innen det å lære seg å kjøre bil, og vit det folkens at hvis JEG greier å kjøre bil, ja, da greier dere det også!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte opp igår, og bestod! :biggrin: Underveis ble jeg nesten HELT sikker på at jeg kom til å stryke, men selv om jeg gjorde et par ganske store feil så stod jeg likevel. Så husk alle dere som skal ta oppkjøring snart: det er HELHETEN som teller, selv om du kanskje gjør en feil som har med vikeplikt å gjøre, eller en annen større feil, så prøv å ikke tenk mer på det og kjør heller så godt du kan etterpå. Det var det som reddet meg! Selv om jeg nesten holdt på å kjøre på en annen bil (begynte å kjøre inn på en ny vei før det var helt klart, men stoppet selv) så var det en feil som alle bilførere kan gjøre, sa sensoren min. Det viktigste om du gjør slike feil er at du selv klarer å reagere som du skal - altså bremse.

Så husk alle sammen: det er helheten som teller, ikke hvilken type/hvor mange feil du gjør! Og en ting til: kjør ikke fortere enn ca 30 km/t (på veier med fartsgrense under 60) forbi busser på holdeplass uansett hvilken vei de blinker - dette er sensorene som oftest veldig strenge på og det er jo egentlig veldig lett å bare senke farta litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppkjøring i morgen, og jeg gruer meg sånn! Har kjørt mye og føler at de gangene jeg slapper av så kjører jeg pent. Jeg må bare roe meg ned! Uff :( Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppkjøring i morgen, og jeg gruer meg sånn! Har kjørt mye og føler at de gangene jeg slapper av så kjører jeg pent. Jeg må bare roe meg ned! Uff :( Tips?

Uansett hva som skjer under oppkjøringa, er det verste som kan hende at situasjonen din etter blir akkurat lik dagens. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til! Bare prøv så godt du kan (vet det er vanskelig!) å tenke at det er en helt vanlig kjøretime men med en annen kjørelærer. Stol på din egen dømmekraft. Dette går så bra så! Da jeg øvelseskjørte, så var det ofte sånn at jeg kjørte best da jeg ikke overanalyserte alt, men bare slappet av og gjorde det jeg mente var riktig :) Hvis du klarer så kan du tenke at du er helt alene i bilen, og at du kjører for deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppkjøring 20 September :hoppendeglad:

Hadde du oppkjøringen Dagdrømmer? Kan jeg spørre hva du strøk på?

Og lykke til neste gang ! :smilorange: Kan ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Dagdrømmer

Jeg skal ha ny oppkjøring dagen før deg :)

Ja, strøk på grunn av for høy fart mot rundkjøringer og vegkryss samt at jeg kom for langt ut i kjørebane uten midtre vegoppmerking, da jeg kom fort og bredt i en sving slik at motgående bil måtte delvis vike litt til siden. Er en liten fartsbølle med andre ord :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er slik jeg holder på til tider det , det med og kjøre litt fort inn mot rundkjøringen. Vi får øve oss på det!

Og takk for informasjonen :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...