Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/LettLastebil/Grunnkurs+tunge+kjoretoysvarHer finner du informasjon om alle trinnene du må igjennom. Det er kjørelæreren din som ser når du er klar for neste trinn, da må du såklart ha dekt de kriteriene som det enkelte trinnet krever :)

"Nettsiden finnes ikke

Siden du forsøker å lese kan ha fått ny adresse eller finnes ikke lenger."

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er bare å søke på google, du finner mange sider hvor det står hva det er.

Men iallefall:

Trinn 1:

Trafikalt grunnkurs

Trinn 2

Grunnleggende kjøretøy og kjørekompetanse, ingen obligatorisk opplæring ut over en veiledningstime.

Trinn 3

4 timers obligatorisk sikkerhetskurs på bane som skal gjennomføres på slutten av trinnet.Kurset er en videreutvikling av det tidligere glattkjøringskurset, og er utvidet med en time. I denne timen legges det vekt på sikring av passasjerer og last.

Trinn 4

Opplæringen er her rettet mot elevens risikoforståelse og trafikksystemet.Temaene fra trinn 1 taes opp igjen i det 13 timers obligatoriske sikkerhetskurset på veg.

Mot slutten av trinn 2 og 3 skal det gjennomføres en veiledningstime på 45 minutter.

Timen skal inneholde både praktisk kjøring og samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cakenommy

Jeg fikk lappen for klasse B idag! Så og si prikkfri kjøring og alt rett på sikkerhetsspørsmålene. :idesmil:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chillpill

Jeg holder også på med lappen - er nettopp kommet til trinn 3. Jeg er over 30, og samboer har heller ikke lappen, så får ikke kjørt så fryktelig mye privat, men jeg har en snill venn og svigerforeldre som hjelper meg. Teorien går stort sett greit, men det som involverer matte må jeg rett og slett sette meg mer inn i. Det er lenge siden skoletida, gitt!

Her er vegvesenets læreplan for kjøreopplæringen i klasse B og BE. Jeg synes det er veldig greit å se gjennom den i blant for å se hvordan jeg ligger an i forhold til læremålene. Her er også trinnene beskrevet i detalj:

http://www.vegvesen.no/_attachment/61490/binary/14197

Endret av Chillpill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg skal begynne med kjøretimer snart, og vil helst ha lappen før 16.juli, men absolutt før 15. august pga flytting. Spurte kjøreskolen om hvor lang ventetida er for oppkjøring i sommerferien, men de kunne ikke svare. Jeg må vite hvor lang tid det tar sånn at jeg vet når jeg bør ta teorien (vil helst unngå å ta den i eksamensperioden, men tror det blir vanskelig..)

Hvor lenge var det mellom da dere bestilte oppkjøringa til dere hadde den? Tok dere lappen om sommeren i så fall? På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det varierer veldig hvor lang ventetiden er, jeg har ventett mellom 1-2 måneder. sist jeg hadde kjøretime sa kjørelæreren at ventetiden nå var opp mot 3 måneder..

men du får spørre kjørelæreren, han vet det sikkert noenlunde. teorien er det like greit å bare gjøre seg ferdig med, du trenger ikke vente på oppkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, jeg skal begynne med kjøretimer snart, og vil helst ha lappen før 16.juli, men absolutt før 15. august pga flytting. Spurte kjøreskolen om hvor lang ventetida er for oppkjøring i sommerferien, men de kunne ikke svare. Jeg må vite hvor lang tid det tar sånn at jeg vet når jeg bør ta teorien (vil helst unngå å ta den i eksamensperioden, men tror det blir vanskelig..)

Hvor lenge var det mellom da dere bestilte oppkjøringa til dere hadde den? Tok dere lappen om sommeren i så fall? På forhånd takk for svar :)

Etter min erfaring burde man bare begynne å lese og bli ferdig med det. På denne måten vil du bli førsteprio, og du vil få blant annet glattkjøring osv veldig tidlig, og de kan allerede begynne å planlegge for deg trinnene. Ikke nok med det, du sparer veldig mye penger også.

Jeg tok teorien 2 mnd før jeg hadde oppkjøring (men tok lappen samme dagen jeg ble myndig da) kunne nok fått før, om mulig så klart. Vet om flere som har fått sen oppkjøring og ikke har blitt prioritert pga. de var sene med teorien.

Ville nok tatt den senest i begynnelsen av juni (helst mai), om målet var 16.juli.

Eksamen er vel også rett rundt hjørnet, så hvorfor ikke begynne nå å lese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått dato for oppkjøring! :haar:

Dritskummelt. Og jeg synes vel forsåvidt den kommer litt før den burde, datoen er mest ut fra praktiske hensyn (er ute av byen store deler av sommeren). Men kjørelæreren min mener jeg burde være klar innen den tid, så da har hun vel rett da? Jeg ser jo også selv at det går fremover. Ting som var dritskumle før, er nå helt overkommelige. I går hadde jeg forbikjøring, og det var jo faktisk gøy! :) Selv om jeg laaangt fra er utlært enda, så KAN jeg jo faktisk kjøre bil! Og dét er det litt kult å innse :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og i dag har jeg fått prøvd meg på køkjøring i påsketrafikken. Det var som forventet: irriterende :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, MJ og AB! Ja, jeg er litt redd for at bestillingstida på oppkjøring kan være mellom 1-2 mnd, minst, spesielt om sommeren. Å ta teorien nå før eksamensperioden var en veldig god idé, det skal jeg prøve å få gjort! Har 2-3 uker nå der det ikke skjer mye på skolen, så da bør jeg vel rekke det tenker jeg :)

Lurer på å ta teorikurs da jeg tror det vil effektivisere læringa mi en del, hva er deres erfaringer med det? Er det noen andre her inne som har tatt teorien før de begynner med kjøretimer, er dette vanlig? Skal ikke begynne med kjøretimer før i mai, og heller kjøre intensivt to ganger i uka - kjøreskolen skal ikke få snike seg til mer enn høyst nødvendig av mine penger i alle fall! :fnise:

Edit: tok vekk et par spørsmål som jeg fant svaret på selv :)

Endret av Johanne.R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde min førstekjøretime i dag (og starter med blanke ark, kun sittet bak rattet en gang tidligere..) Jeg kvelte selvfølgelig bilen en del, men det bryr jeg meg ikke så mye om.. Men kjørte på en vei der jeg kun møtte et par biler.. Jeg får ganske panikk når det kommer uventede ting inn og syns bytte mellom gass og brems er vanskelig når det skal skje "fort".. Blir dette bedre? Dessuten overtenker jeg nok en del av det jeg gjør.. Er det noen der ute som kan trøste meg med at det er "vanlig" om det er det? :/

Er det noen andre her som har startet å kjøre med skolen (ikke hjemme) og hvordan har det gått?

Forresten. Hvis jeg kjører på veien med relativt høy fart og vil senke den litt, så jeg bremser litt og tilbake på gass igjen, går dette fint eller MÅ clutchen inn for den lille bremsingen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min førstekjøretime i dag (og starter med blanke ark, kun sittet bak rattet en gang tidligere..) Jeg kvelte selvfølgelig bilen en del, men det bryr jeg meg ikke så mye om.. Men kjørte på en vei der jeg kun møtte et par biler.. Jeg får ganske panikk når det kommer uventede ting inn og syns bytte mellom gass og brems er vanskelig når det skal skje "fort".. Blir dette bedre? Dessuten overtenker jeg nok en del av det jeg gjør.. Er det noen der ute som kan trøste meg med at det er "vanlig" om det er det? :/

Er det noen andre her som har startet å kjøre med skolen (ikke hjemme) og hvordan har det gått?

Forresten. Hvis jeg kjører på veien med relativt høy fart og vil senke den litt, så jeg bremser litt og tilbake på gass igjen, går dette fint eller MÅ clutchen inn for den lille bremsingen også?

hvis du er i grei/god fart så trenger du ikke clutche for å bremse litt ned. det er bare hvis du triller bortover sakte sånn at det er fare for at du kveler motoren. jeg har kun kjørt 2 ganger og skal si deg at jeg overbrukte clutchen veldig, fikk faktisk gangsperr i foten etterpå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min førstekjøretime i dag (og starter med blanke ark, kun sittet bak rattet en gang tidligere..) Jeg kvelte selvfølgelig bilen en del, men det bryr jeg meg ikke så mye om.. Men kjørte på en vei der jeg kun møtte et par biler.. Jeg får ganske panikk når det kommer uventede ting inn og syns bytte mellom gass og brems er vanskelig når det skal skje "fort".. Blir dette bedre? Dessuten overtenker jeg nok en del av det jeg gjør.. Er det noen der ute som kan trøste meg med at det er "vanlig" om det er det? :/

Er det noen andre her som har startet å kjøre med skolen (ikke hjemme) og hvordan har det gått?

Forresten. Hvis jeg kjører på veien med relativt høy fart og vil senke den litt, så jeg bremser litt og tilbake på gass igjen, går dette fint eller MÅ clutchen inn for den lille bremsingen også?

Hehe, dette var som å lese om meg selv for noen mnd siden.

Det er helt vanlig. Og går over. Husk at du både er i en komplisert og uvant situasjon, hvor hjernen din skal bearbeide en masse nye ting sånn helt plutselig. Du skal holde deg på riktig side av veien, se hvor du kjører, se hvor andre kjører, holde avstand til alt mulig rart bilen kan treffe - alt fra fotgjengere til søppelkasser til semitrailere, du skal holde en passe fart, vite hvor du skal, og planlegge dette god tid i forveien. Alt det der er tenkearbeid - på toppen av det får du det tekniske, som dreiing på rattet, gassing, kløtsjing, bremsing, giring, blinklys, vindusviskere og så videre. Det er ikke rart det blir noen kortslutninger, vet du. Med trening lærer man seg både å gjøre det tekniske mer automatisk, og man blir mye mer effektiv på å evaluere alt det andre. Det tar litt tid. Men plutselig merker du at ting går mye lettere. Og det er gøy!

Et tips kan være å ikke tenke at det må skje så fort. Det er f.eks. vanlig at folk røsker veldig i girspaken til å begynne med. Jeg brukte laaang tid på å lære meg å dytte pent på den. Prøv å bruke fingertuppene bare, da ser du hvor lite kraft du faktisk trenger å bruke. Vet ikke hvor vanlig det er ellers, men jeg var også veldig ivrig på å få den fra ett gir til et annet så fort som mulig, noe som til tider førte til at jeg bomma på giret og ble vannvittig stressa. Tenk at girspaken ALLTID skal om friposisjonen. Skal du fra 2. til 3. så dytter du den først frem til fri med én bevegelse, og så opp i 3. med den neste bevegelsen. det har fungert veldig godt for meg, ihvertfall :)

Den med kløtsjin når man skal bremse kjenner jeg igjen, ja. Det er sjeldent nødvendig. hender jeg gjør det fortsatt. Kjørelæreren min sier jeg er en klassisk kløtsjmisbruker. :sjenert: de gangene du trenger å kløtsje er hvis du ved bremsingen havner i en hastighet som er for sakte for giret - altså at du står i fare for å kvele motoren. Når det er, lærer du deg å kjenne på bilen etterhvert. Den "rykker" liksom litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg skal ta teorien snart og skulle gjerne hatt et par tips :) Jeg har lest og notert til boka Veien til førerkortet (dessverre bare 2009-versjonen), skummet gjennom veitrafikkloven og øvd på teoritentamen.no så langt. Jeg skal øve enda mer der og ta mange flere tester, men jeg føler at utbyttet er litt begrenset siden mange av spørsmålene gjentar seg med samme ordlyd.

Er det noen som har tatt teorien som bare øvde på teoritentamen.no her inne (+ evt bok selvsagt)? Var oppgavene veldig forskjellige på selve prøven? Jeg er litt overrasket over at det er så få oppgaver på teoritentamen.no som handler om vikeplikt og plassering i trafikken med bilder, var det flere av dette på selve teorien? Selvsagt er dette forskjellig fra prøve til prøve, men hadde vært fint med en pekepinn :)

Hvor mye øvde dere forresten? Nå har jeg tatt 8 tester, bestått de 5 siste der de 3 siste hadde færre enn 4 feil. Skal selvsagt øve mer da ;) Noen som har tips til en annen bra test-side i tillegg til teoritentamen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som skjer med denne tråden? :klo: Før var det jo en del aktivitet her, men nå får jeg aldri svar på spørsmålene mine lenger - har alle fått lappen plutselig eller? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...