Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Ja, det har du rett i. Tror jeg må få kjørelæreren min til å lede meg på et sted jeg aldri har kjørt før kun ved hjelp av anvisning slik sensorer gjør det :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg holder også på med lappen. :) Har øvelseskjørt i en måned nå med samboeren, men har ikke begynt på kjøreskole enda. Kan jeg ta teorien før jeg begynner på kjøreskole? Har mopedlappen, og klare teoritestene på nett med få eller ingen feil.. Kjøringen går også greit nå, er bare giringen som må øves litt på fremdeles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AAAARGH! Jeg blir gal, jeg er ikke noe flink i matte, hjelp! Hvordan regner man ut svaret på spørsmål av typen

"Hvor mye tjener du på å øke farten fra 70 til 80 km/t over en strekning på 10 km?"

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingting har gode poenger. Ser at innlegget mitt kan virke veldig drømmende. Poenget er at man ser for seg ulike situasjoner som kan komme opp, og se for seg at man løser det.

Jeg vil bare presisere at jeg egentlig er helt enig med deg, altså. Bare at det er lett å gå i fella med å bare se for seg hvor bra det skal gå, og så få sjokk når det ikke gjør det. Jeg vet ihvertfall at jeg lett går i panikkmodus når ting ikke blir sånn som jeg så for meg... og det skjer jo egentlig hele tiden. :fnise:

---

Ellers: kan deres om har tatt teoriprøven hjelpe meg litt her? Jeg planlegger å ta den i morgen, og tar en siste intensivøkt nå i dag. Jeg har jo primært brukt boka, prove.no, teoritentamen.no og googling. og da jeg skulle google noe i stad oppdaget jeg at man faktisk får opp andres testresultater/fasit fra teoriprover.no (ikke med brukernavn eller noe slikt altså, man ser bare spørsmål og svar). Og HJELP så detaljerte noen av de spørsmålene var! :overrasket:

- Hvilken temperatur har en katalysator under kjøring?

- Hvor mye kan du få i forenklet forelegg for kjøring i strid med trafikkskiltene?

- Kjøretøyet ditt lekker olje. Hvor mange liter drikkevann kan en dråpe olje ødelegge?

- Hvilken motor slipper ut flest hydrokarboner?

- Hva inneholder Vegtrafikkloven §6?

- Hvordan merkes vikeplikt i Danmark?

- Når lærer barn seg forskjellen på venstre og høyre?

Får man faktisk slike spørsmål? :bond:

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AAAARGH! Jeg blir gal, jeg er ikke noe flink i matte, hjelp! Hvordan regner man ut svaret på spørsmål av typen

"Hvor mye tjener du på å øke farten fra 70 til 80 km/t over en strekning på 10 km?"

:(

Du bør kjenne til strekning er lik fart ganger tid; s = v*t.

Går du i fem kilometer i timen i én time, har du gått fem kilometer:

s = v*t = 5 km/t * 1 t = 5 km.

Skal du regne ut hvor mye du tjener på en hastighetsøkning over en gitt strekning, snur du på formelen over, og får t = s/v.

Du kan regne ut hvor lang tid man bruker ved 70 km/t (kall det t1), og deretter ved 80 km/t (t2). Til slutt trekker du det sistnevnte tallet fra det førstnevnte. Svaret du får blir da i enheten timer, så skal du ha sekunder, må du gange svaret med 60*60 = 3600.

t1 = 10 km / 70 km/t = 1/7 timer.

t2 = 10 km / 80 km/t = 1/8 timer.

Differansen blir t1-t2 = 1/56 timer = 64,3 sekunder.

Merk at man sparer mer tid på å øke farten fra 50 til 60 km/t, enn det man gjør ved å øke fra 90 til 100 km/t, fordi fartsøkningen er relativt større i forhold til opprinnelig fart det første tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....hvordan blir dette riktig?

7014663713_c18cd87c65_b.jpg

Fri veistrekning regnes jo ut ved (egen fart/forskjell) x 100, noe som burde bli 400 m i dette tilfellet. Og /3 for selve forbikjøringsstrekningen. Som burde bli 133 m. Hvor i alle dager kommer 25 m fra!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Differansen blir t1-t2 = 1/56 timer

Tusen takk, det var kjempeinformativt!

Merker at det er noen år siden jeg hadde matte på skolen - når man har 1/7t - 1/8t skal man altså gange nevnerne med hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Merker at det er noen år siden jeg hadde matte på skolen - når man har 1/7t - 1/8t skal man altså gange nevnerne med hverandre?

Nei, du må finne minste felles multiplum, som i dette tilfellet er 56. Med andre ord må du omregne brøkene til samme nevner.

1/7=8/56

1/8=7/56

8/56-7/56=1/56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, du må finne minste felles multiplum, som i dette tilfellet er 56. Med andre ord må du omregne brøkene til samme nevner.

1/7=8/56

1/8=7/56

8/56-7/56=1/56

HERREGUD, dette kan jeg jo egentlig!

Jeg fikk en sterk 5er i matte på vgs, trist at det skal stå så dårlig til 12 år senere... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- Hvilken temperatur har en katalysator under kjøring?

- Hvor mye kan du få i forenklet forelegg for kjøring i strid med trafikkskiltene?

- Kjøretøyet ditt lekker olje. Hvor mange liter drikkevann kan en dråpe olje ødelegge?

- Hvilken motor slipper ut flest hydrokarboner?

- Hva inneholder Vegtrafikkloven §6?

- Hvordan merkes vikeplikt i Danmark?

- Når lærer barn seg forskjellen på venstre og høyre?

Får man faktisk slike spørsmål? :bond:

En del av disse spørsmålene virket litt vel tekniske og sære. Nå er det lenge siden jeg tok teoriprøven, men sånne type spørsmål fikk jeg i alle fall ikke. Av disse virker i alle fall spørsmålet om veitrafikkloven og barns utilregnlighet mest relevante.

....hvordan blir dette riktig?

Fri veistrekning regnes jo ut ved (egen fart/forskjell) x 100, noe som burde bli 400 m i dette tilfellet. Og /3 for selve forbikjøringsstrekningen. Som burde bli 133 m. Hvor i alle dager kommer 25 m fra!?

Nå husker jeg ikke beregning av veistrekke helt i hodet, men skal du kanskje ha 2/3 av de 400 meterne? Da får du jo noe i nærheten av 250 meter.

Nei, det var litt tilfelding at det ble slik her. Du må finne en felles nevner:

1/7 - 1/8 = 8/56 - 7/56 = 1/56.

Men jeg vet ikke om det er nødvendig å kunne regne på dette til teoriprøven. Greit å ha en viss feeling på hvordan det henger sammen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av disse spørsmålene virket litt vel tekniske og sære. Nå er det lenge siden jeg tok teoriprøven, men sånne type spørsmål fikk jeg i alle fall ikke. Av disse virker i alle fall spørsmålet om veitrafikkloven og barns utilregnlighet mest relevante.

ja, enig. Selv om jeg synes det ble litt vel detaljorientert. Kjennskap til veitrafikkloven: selvfølgelig. Men spesifikke paragrafer? Og det å vite at barn ikke har de samme evnene som voksne: kjempeviktig! Men akkurat hvilken alder de lærer høyre/venstre? (noen lærer det jo aldri) Nå skal det sies at på sistnevnte spm så var det ganske tydelig ut fra alternativene hvilket som var riktig

- Når de har lært å lese.

- Når de har lært å skrive.

- Barn bruker lang tid på å lære forskjell mellom høyre og venstre. Noen lærer det først i 10 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingting: Det tredje spørsmålet vet jeg med sikkerhet at du kan få på teorien. Har du øvd på de spørsmålene som er på vegvesenets hjemmeside? De kan du være heldige å få noen av.

Det kommer til å gå superdupert i morgen! Jeg følte meg ikke klar i det hele tatt, men tok det litt på følelsen av hva som virket mest logisk.

Jeg telte også over alle jeg var usikker på og gikk over spørsmålene helt til jeg var helt sikker på at jeg ikke visste noe mer.

Satt igjen med tolv spørsmål som jeg var kjempeusikker på, men jeg besto med fire feil.

Fortsett å les i kveld, det lønner seg å få tatt teorien.

LYKKE, LYKKE TIL!!! :D

Til LilleLola: Ta teorien, gjerne før du starter på kjøreskole. Mange ender opp med å slite med den til slutt. En kompis slet med teorien i et halvt år etter han var ferdig med alt det obligatoriske. Dessuten får du god bruk for teorien i praksis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingting: Det tredje spørsmålet vet jeg med sikkerhet at du kan få på teorien. Har du øvd på de spørsmålene som er på vegvesenets hjemmeside? De kan du være heldige å få noen av.

Det kommer til å gå superdupert i morgen!

Aieeeee!? :daane:

Jaja, det er jo forsåvidt viktig informasjon. *Deal with it, Pingen.*

Tusen takk! :) Om du tenker på den quizen, så har jeg tatt den - med rett på alle 10! Ellers får jeg jevnt over en 3-4 feil på teoritentamen.no. Er litt bekymra over at det er for mye, hvis den ordentlige prøven er vanskeligere så kan det jo for gå gæli. Det dumme er at jeg egentlig "må" stå nå, jeg har nemlig lyst til å få tatt lappen før jeg reiser vekk i forbindelse med jobb i mai (rekker jeg ikke det, blir det kanskje ikke før i november at jeg kan ta den igjen). Kjørelæreren min mener det kan gå, men da må jeg altså bestå teorien i morgen. *prestasjonsangst*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er teoriprøven, egentlig? Jeg har skjønt det gjøres på data, da regner jeg nesten med at man kan gå tilbake på spørsmål og slikt før man leverer? Og får du vite resultatet på samme skjermen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er teoriprøven, egentlig? Jeg har skjønt det gjøres på data, da regner jeg nesten med at man kan gå tilbake på spørsmål og slikt før man leverer? Og får du vite resultatet på samme skjermen?

Ja, man kan gå tilbake og fikse og ordne og styre. Hmmmmm, hvordan var det nå da.....

Jeg tror at jeg fikk tommel opp når jeg var ferdig, altså at jeg bestod. Men ikke med hvor mange feil. Tommel ned så består man ikke. I skranken fikk jeg utskrevet den teorigreia, at jeg hadde bestått, og da sa hun hvor mange feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan gå tilbake og fikse og ordne og styre. Hmmmmm, hvordan var det nå da.....

Jeg tror at jeg fikk tommel opp når jeg var ferdig, altså at jeg bestod. Men ikke med hvor mange feil. Tommel ned så består man ikke. I skranken fikk jeg utskrevet den teorigreia, at jeg hadde bestått, og da sa hun hvor mange feil.

kan man bruke penn/papir også? F.eks. til å regne ut ting på? (jeg vet man får kalkulator på skjermen, men av og til er det greit å dobbeltsjekke e.l.)

Oi se, jeg blir kontrollfrik når jeg er stressa. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg slenger meg også på her!

Er en 18 år gammel jente. Jeg tok teorien for litt over 1 måned siden, og nå starter jeg snart på trinn 4!

Syns det er skummelt å kjøre med kjørelærer. Og da jeg endelig hadde "slått meg til ro" med kjørelæreren min skulle han ut å reise, så jeg fikk en ny. Og sist gang jeg hadde kjøretime, som da var veiledningstime trinn 3, gikk alt bare skikkelig dårlig, fordi jeg var dritnervøs siden jeg skulle møte de nye kjørelæreren. Jeg gjorde mange småfeil som jeg vanligvis ikke ville gjort. For å si det sånn, hadde dette vært oppkjøringa, hadde jeg ikke bestått.

Men jeg skjønte jo at den kjørelæreren som jeg hadde først har vært alt for snill og ikke noe streng, for det var han nye. Og selv om kjøretimen jeg hadde med han gikk i dass, så følte jeg at han var en kjørelærer som vil gjøre meg til en bedre sjofør enn han jeg hadde først.

Så nå på Torsdagen skal jeg ha en dobbeltime, og håper virkelig at det går bra denne gangen!

Men still, jeg er dritnervøs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål!

Disse trinn-greiene... kan noen forklare dem for meg? Hva skjer på hvert trinn og hvordan vet man når man er klar for neste trinn?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...