Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bilen avslått, pump på bremsa til den blir hard. Hold foten på bremsa mens du starter opp bilen, da skal pedalen synke innover dersom bremsekraftforsterkeren virker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bilen avslått, pump på bremsa til den blir hard. Hold foten på bremsa mens du starter opp bilen, da skal pedalen synke innover dersom bremsekraftforsterkeren virker :)

riktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne med kjøretimer til uka, har kjørt endel før med automat og skal ta på automat, føler jeg kunne ha sovet mens jeg kjørte(for å bruke et uttrykk), synes det går veldig lett for seg... men også kjørt med moped i to/tre år før da... trafikkbilde og kjøring er null problem. Kjørt landeveg også(kjørte en strekning på ca 5 timer med ferge osv), må bare kjøre litt i byen(liten by her...), også må jeg øve på parkering. Tror dere jeg klarer å få lappen innen utgangen av juni? Jeg flytter da og må egentlig ha den innen det... jeg begynner på den nå til uken tror jeg... og er som sagt ganske avslappet bak rattet :) Kan ha musikk på for å ta et eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har oppkjøring neste uke, er kjempe nærvøs! jeg har litt problemer med at jeg har blitt så vant til å bli fortalt hva jeg skal gjøre at jeg nøler litt med å gjøre ting... har og et roblem med at når jeg blir nervøs så klarer jeg ikke å konsentrere meg ordentlig om kjøringen. noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne tråden!

Spørsmål:

Jeg tar testene på teoritentamen.no hundre ganger (føles det som) og gjør notater. Hjelper dette eller bare lurer jeg meg selv?

Har lest litt i boka men informasjonen forsvant like fort som den kom inn :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HuskyPusky

Jeg skal begynne med kjøretimer til uka, har kjørt endel før med automat og skal ta på automat, føler jeg kunne ha sovet mens jeg kjørte(for å bruke et uttrykk), synes det går veldig lett for seg... men også kjørt med moped i to/tre år før da... trafikkbilde og kjøring er null problem. Kjørt landeveg også(kjørte en strekning på ca 5 timer med ferge osv), må bare kjøre litt i byen(liten by her...), også må jeg øve på parkering. Tror dere jeg klarer å få lappen innen utgangen av juni? Jeg flytter da og må egentlig ha den innen det... jeg begynner på den nå til uken tror jeg... og er som sagt ganske avslappet bak rattet :) Kan ha musikk på for å ta et eksempel :)

Tror problemet ditt fort kan bli ventetid ved enkelte trafikkstasjoner. Har du tatt teorien? Få tatt den så fort som fy sånn at du kan melde deg opp til oppkjøring :) (også kommer det jo litt an på elevtettheten til kjøreskolen også. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Må bare skrive ett eller annet slik at jeg får denne på mine innlegg. Slik at jeg kan øve. lalalalalala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HuskyPusky

Henger meg på denne tråden!

Spørsmål:

Jeg tar testene på teoritentamen.no hundre ganger (føles det som) og gjør notater. Hjelper dette eller bare lurer jeg meg selv?

Har lest litt i boka men informasjonen forsvant like fort som den kom inn :tristbla:

Jeg ville lest litt i boka i tillegg. Hvis du bare bruker teoritentamen og du kommer på teoriprøva og oppdager at spørsmålene er helt anderledes formulert,så kan det være at du sliter litt. (For ca 1,5 år siden da jeg tok teoriprøva brukte jeg to prøvesider på nettet, for variasjonens del... teoritentamen var den ene, husker ikke den andre, + at jeg lest i boka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har oppkjøring neste uke, er kjempe nærvøs! jeg har litt problemer med at jeg har blitt så vant til å bli fortalt hva jeg skal gjøre at jeg nøler litt med å gjøre ting... har og et roblem med at når jeg blir nervøs så klarer jeg ikke å konsentrere meg ordentlig om kjøringen. noen som har noen råd?
Prøv å få øvelseskjøre litt før det, og be vedkommende som sitter ved siden av notere under kjøringa, men holde kjeft. Forklar at du skal øve på selvstendige avgjørelser, og at de ikke må bli ivrige etter å "lære deg" sånn at de bryter tausheten, annet enn om det er for å avverge farlige situasjoner.

Forson deg med at du har ikke lappen i dag, og at det verste som kan skje om du stryker er at situasjonen din etter neste uke blir akkurat den samme som i dag, enda noen uker.

Hvis du stryker, så kan du faktisk lære mye verdifullt av å gjennomgå oppkjøringa. Det blir mindre mystisk og skremmende neste gang du kjører opp. Og du får jo kopi av vurderingen. Sånn sett kan du betrakte det som din dyreste, men nyttigste kjøretime.

Innse altså at du ikke har noe å tape på å stryke. Da kan du muligens få pulsen lav nok til ikke å begå de groveste uoppmerksomhetene.

Hva sier sjåførlæreren da? Føler vedkommende at du er klar for oppkjøring? De har tross alt drevet med dette en stund, så du skal ikke mistro dem, om de mener du er klar?

Les gjerne teori, særlig det som går på sikkerhet. Og gjennomgå læreplanen for klasse B, for å kartlegge hva du trenger en siste finpuss på?

Vær nøye på å tenke fremover, overhold vikeplikten, og bruk den tiden du trenger.

Det var litt, i alle fall.

Det går sikkert greit. Litt adrenalin skjerper sansene.

Spørsmål:

Jeg tar testene på teoritentamen.no hundre ganger (føles det som) og gjør notater. Hjelper dette eller bare lurer jeg meg selv?

Har lest litt i boka men informasjonen forsvant like fort som den kom inn :tristbla:

Klart det hjelper! :danse:

Ellers stiller jeg meg hundre prosent bak det HuskyPusky skriver til deg. Få det fra flere kilder, med ulik formulering. Du kan tenke sånn at slike nettprøver gir deg et seksti prosent forsprang i forhold til om du ikke bruker dem.

Les boka med forståelse! Ikke gi deg før du skjønner det du leser. Dette er faktisk mer alvorlig enn en matteprøve, for ditt eget og andre menneskers liv kan gå tapt i ytterste konsekvens.

I tillegg til læreboka, bør du også bla gjennom læreplanen, fordi det er den som forteller deg hva du skal lære, og hva som forventes at du skal kunne.

Bruk gjerne google, Youtube og andre nettressurser for å lære mer om emner du finner vanskelige i læreboka. Det viktigste er hva du kan, ikke hvor du lærer det. Og stoff tilegnes ofte lettere når en får det forklart på flere ulike måter.

Det du kan, det kan du. Det du bare har lest, forsvinner fort. Derfor er nøkkelen at du må forstå det du skal kunne. :jepp:

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg uenig med deg. Dersom en betaler for et par forskjellige prøver på nett, mener jeg det er mye lettere å stå enn ved at man kun leser boken. Å lese teoriboken var helt unødvendig og totalt bortkastet tid for meg. Det er ikke det samme å lese i en bok som å svare på spørsmål, så det var det å svare på disse spørsmålene online som hjalp for meg. Kjenner også flere som har strøket fordi de kun har lest i boken. Tar man netttester helt til man får 0 feil fem ganger på rad, skal det ikke være et problem å stå.

For det første: jeg sa da aldri at man bare skal lese boka?

For det andre: jeg lærer ikke dette bare for å stå på teoriprøven, men for å kunne bli en god og trygg bilist. For å bli det er du nødt til å ha en litt bredere forståelse av temaene enn det slike prøver kan gi. Det er selvfølgelig mulig at du lærer på en helt annen måte enn meg, men for min del er kombinasjonen teorilesning + prøver + å aktivt relatere det til situasjonen når du øvelseskjører den beste kombinasjonen. Som Kami sa handler det om forståelse, og funker det ikke å lese boka finnes det mange andre kilder man også kan bruke. :) Selv synes jeg boka jeg kjøpte er hårreisende dårlig, så i mange tilfeller har jeg googlet temaet, spurt kjørelærer og samboeren min, lest hans gamle bok (som er mye bedre, men fra 90-tallet så den er jo ikke relevant for alt), og lest lenkene som legges ved i fasiten på prove.no.

---

Her blir det forøvrig hardkjør fremover. Jeg skal jobbe på en annen kant av landet fra andre uka i mai, og kjørelæreren mener jeg kan klare det innen den tid. Teoriprøven skal jeg prøve å få tatt til uka (føler meg IKKE klar), ellers er det kjøring, kjøring og atter kjøring som gjelder. Har to doble timer på kjøreskolen enkelte uker. Det har blitt lite kjøring med samboeren min i det siste, der kan vi nok bli flinkere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få øvelseskjøre litt før det, og be vedkommende som sitter ved siden av notere under kjøringa, men holde kjeft. Forklar at du skal øve på selvstendige avgjørelser, og at de ikke må bli ivrige etter å "lære deg" sånn at de bryter tausheten, annet enn om det er for å avverge farlige situasjoner.

Forson deg med at du har ikke lappen i dag, og at det verste som kan skje om du stryker er at situasjonen din etter neste uke blir akkurat den samme som i dag, enda noen uker.

Hvis du stryker, så kan du faktisk lære mye verdifullt av å gjennomgå oppkjøringa. Det blir mindre mystisk og skremmende neste gang du kjører opp. Og du får jo kopi av vurderingen. Sånn sett kan du betrakte det som din dyreste, men nyttigste kjøretime.

Innse altså at du ikke har noe å tape på å stryke. Da kan du muligens få pulsen lav nok til ikke å begå de groveste uoppmerksomhetene.

Hva sier sjåførlæreren da? Føler vedkommende at du er klar for oppkjøring? De har tross alt drevet med dette en stund, så du skal ikke mistro dem, om de mener du er klar?

Les gjerne teori, særlig det som går på sikkerhet. Og gjennomgå læreplanen for klasse B, for å kartlegge hva du trenger en siste finpuss på?

Vær nøye på å tenke fremover, overhold vikeplikten, og bruk den tiden du trenger.

Det var litt, i alle fall.

Det går sikkert greit. Litt adrenalin skjerper sansene.

jeg har ingen å øvelseskjøre med her, men skal ha noen kjøretimer til før oppkjøring.

jeg har støket på oppkjøringen før, og jeg vet jo at det ikke er så skummelt, eller verdens undergang om jeg skulle stryke, men det føles litt sånn fordiom...

kjørelæreren mener at jeg er klar, jeg kan jo kjøre. problemet er at jeg blir usikker på meg selv, og om jeg gjør noe feil fokuserer jeg alt for mye på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glattkjøring på fredag... Synes det går litt for fort fram her! Gruer meg til det jeg. Er jo helt håpløs på å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det går litt for fort fram her!

Da må du slippe opp gassen litt! *trommelyd*

Men sånn helt alvorlig: kjenner følelsen. Men så får man også tenke at kjørelærerne har et trent øye for det her og vet godt hva de driver med - mener de du er klar for det så er du sannsynligvis det. Vet ikke om det gjelder deg, men jeg er ihvertfall verdensmester i å fokusere på alt jeg ikke kan, og å undervurdere mine egne prestasjoner. Helt vil jeg kunne noe 120% perfekt før jeg går videre til noe nytt, men skulle jeg tenkt sånn ville jeg jaggu trent på bakkestart og giring fortsatt - og ikke vært på motorveien. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møter heller hundre sjåfører i trafikken, som er usikre på seg selv, enn en overmodig jypling! :tommelopp:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner på kjøretimer imorgen, gleder meg... og gruer meg litt! :) Føler jeg kommer til å virke mye mer nervøs enn jeg egentlig er, øvekjøre var peace of cake, men blir så annerledes når du kommer dit... jaja, jeg VET det vil gå strålendes!! :jepp:

Endret av LovelyMonroe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da nærmer det seg oppkjøring! .. For andre gang.

Fredag er den store dagen!

Hvis jeg stryker igjen vet jeg ikke helt hva jeg gjør. Har fått beskjed fra en rekke kjørelærere at dette går strålende, så lenge jeg ikke stresser. Så da blir målet for denne oppkjøringen er å ta det helt med ro, og ikke kjøre som jeg tror sensor ønsker at jeg skal kjøre. Men som jeg ville gjort om jeg kjørte alene.

Har på følelsen av at jeg klarer det, men samtidig ikke.

Er ganske mange som klarer det andre gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, der fikk jeg ihvertfall bekreftet at det å stole blindt på én sånn prøvenettside er farlig. Jeg har brukt prove.no i det siste, og har seilt gjennom de siste 10-15 prøvene med mellom en og fire feil - mange av dem slurvefeil. Nå byttet jeg til teoritentamen.no, og fikk 10 feil på første prøven. og synes jevnt over at spørsmålene var vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...