Pingting Skrevet 2. februar 2012 #901 Del Skrevet 2. februar 2012 Gratulerer, Dine! Jeg var på mørkekjøringsdemo i dag. Og skal ha kjøretime i morgen. Er fortsatt på trinn to (har hatt 1x45 og 2x90 min), men begynner å få kontroll på sakene nå. Har også øvelseskjørt med samboeren. Også har jeg lagert meg puggekort for teoribiten, føler meg veeeldig tilbake på skolebenken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 3. februar 2012 #902 Del Skrevet 3. februar 2012 Tusen takk Sensoren var veldig hyggelig og fikk meg til å slappe skikkelig av. Så min erfaring er at det ikke var skummelt. Men det hadde bortimot ALT med sensor å gjøre. Masse lykke til til dere som har teori og oppkjøring foran dere - det kommer til å gå så bra!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 6. februar 2012 #903 Del Skrevet 6. februar 2012 Gratulerer Dine! Heier litt på Ping Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chewbacca Skrevet 6. februar 2012 #904 Del Skrevet 6. februar 2012 Endelig ble teorien bestått i dag og jeg skal på glattkjøring på torsdag! Ikke lenge igjen nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 8. februar 2012 #905 Del Skrevet 8. februar 2012 Helt utrolig digg å kunne kjøre alene, men det er ganske skummelt! Føler jeg gjør så mye feil, kjører ikke like bra som jeg gjorde med kjørelæreren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 9. februar 2012 #906 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Men Miah, å få lappen betyr ikke at du kan kjøre bil. Det betyr bare at du anses som en trygg nok nybegynner til å fortsette å øve deg i trafikken på egenhånd. - At du unngår de livstruende feilene, og kan trene på å luke ut bagatellene. Det blir bare bedre og bedre. Helt til den dagen du glemmer Newtons lover, og at du sitter i ei stålkasse på opptil flere tonn, i full fart, der det eneste som holder deg forankret til bakken er fire gummiflater, hver på størrelse med ei fyrstikkeske. Endret 9. februar 2012 av Kamikatze 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 10. februar 2012 #907 Del Skrevet 10. februar 2012 Jepp, tro meg, jeg VET at jeg ikke kan alt. Laaaaangt i fra. Men det endrer ikke på det faktum at det er skummelt som faen, og at jeg kjører værre enn med kjørelæreren... sikkert fordi jeg ikke føler meg like trygg. Men jaja, går seg nok til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 12. februar 2012 #908 Del Skrevet 12. februar 2012 Du må bare kjøre masse. Ta deg en skikkelig langtur eller to. Det tar ikke så lang tid som du tror. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 13. februar 2012 #909 Del Skrevet 13. februar 2012 Jeg føler akkurat det samme som deg Miah. Føler jeg kjører dårligere uten lærer og jeg er mer nervøs. Kjenner det spenner seg litt i magen når jeg vet vi skal ut og kjøre og at jeg burde være den som kjører.. Men det går jo bra, er bare det at bilen vår er annerledes å kjøre enn den jeg vanligvis kjørte med lærer og jeg har problemer med å finne 3. og 4. gir etter å ha vært i 5. og det er skummelt når jeg må gire ned... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #910 Del Skrevet 13. februar 2012 Helt utrolig digg å kunne kjøre alene, men det er ganske skummelt! Føler jeg gjør så mye feil, kjører ikke like bra som jeg gjorde med kjørelæreren. Men Miah, å få lappen betyr ikke at du kan kjøre bil. Det betyr bare at du anses som en trygg nok nybegynner til å fortsette å øve deg i trafikken på egenhånd. - At du unngår de livstruende feilene, og kan trene på å luke ut bagatellene. Det blir bare bedre og bedre. Helt til den dagen du glemmer Newtons lover, og at du sitter i ei stålkasse på opptil flere tonn, i full fart, der det eneste som holder deg forankret til bakken er fire gummiflater, hver på størrelse med ei fyrstikkeske. Kamikatzen har rett! Når jeg tok lappen så tok kjørelæreren min meg i handa og sa "gratulerer, nå kan du øvelseskjøre alene". Det å få lappen betyr ikke at man kan kjøre, det betyr bare at de er ganske sikker på at du kan kjøre bra nok til ikke å fucke det fullstendig til. Resten kommer med øvelse! Etter oppkjøringa mi var jeg i fyr og flamme, endelig førerkortet! Men det ble egentlig en litt kortvarig glede, for selvsikkerhet og trygghet kom ikke med på kjøpet. Jeg løste det ved å kjøre en tur hver dag, uansett om det bare var hit eller dit. Jeg bor på et sted med smale veier der det ikke er plass til å passere en annen bil, så mye av skrekken var å måtte rygge LANGT tilbake. Det tok bare et par dager før jeg traff en gedigen trailer og måtte rygge rundt 200 meter tilbake til siste avkjøresel, DRITREDD! Jeg trakk pusten og rygga, og innså at jeg er faktisk dyktig til dette, og det gikk kjempebra. Øvelse gjør en trygg på seg selv, men det tok 2-4 måneder før jeg ikke var REDD for å sette meg bak rattet og kjøre lenger. Det går over, øv masse! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 13. februar 2012 #911 Del Skrevet 13. februar 2012 Da krysser jeg fingrene for at tryggheten kommer til sommer'n Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #912 Del Skrevet 13. februar 2012 Da krysser jeg fingrene for at tryggheten kommer til sommer'n Den kommer, selv om det ikke føles slik! Før tenkte jeg "å herregud, det kommer en bil, hva skal jeg gjøre, det er ikke plass her, herregud angst". I dag slår ser jeg bare bak, slår inn reversen og rygger, så tenker jeg ikke mer over det. Og det å kjøre inn i trafikken i byen før var mareritt, satt og holdt nesten pusten Men alt kommer seg bare man blir mer vant og får mer tryggheten over det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Longgone Skrevet 13. februar 2012 #913 Del Skrevet 13. februar 2012 Jeg henger meg på dere, jeg! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 13. februar 2012 #914 Del Skrevet 13. februar 2012 Den kommer, selv om det ikke føles slik! Før tenkte jeg "å herregud, det kommer en bil, hva skal jeg gjøre, det er ikke plass her, herregud angst". I dag slår ser jeg bare bak, slår inn reversen og rygger, så tenker jeg ikke mer over det. Og det å kjøre inn i trafikken i byen før var mareritt, satt og holdt nesten pusten Men alt kommer seg bare man blir mer vant og får mer tryggheten over det. Så bra Flink du! Hvor lenge har du hatt lappen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #915 Del Skrevet 13. februar 2012 Så bra Flink du! Hvor lenge har du hatt lappen? Siden 18 juli 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fortunatus Skrevet 13. februar 2012 #916 Del Skrevet 13. februar 2012 Nå har jeg også begynt med kjøreskolekjøring Føler det går greit og kjørelæreren pusher veldig på med å gå gjennom mange elementer gjennom en kjøretime, men jeg har ikke hørt så mye om fremgang i kjøringen, annet enn hva jeg må øve på hjemme med samboeren. Nå er problemet mer det at jeg liker ikke å kjøre bil og jeg mangler motivasjon til å øve. Nå kan jo jeg se at dette kan bli veldig dyrt for da må jeg jo i tillegg til å lære på kjøreskolen også blir å kjøre mest mulig på kjøreskolen. Jeg har jo faktisk kjørt endel bil (nå er jeg 24) og hatt mine runder med øvelseskjøring, men det er jo først nå det er ordentlig intens og jeg skal gjennom trafikkskolen. Er det mange av dere som kun kjører via trafikkskolen, hvor lang tid og hvor dyrt ble det for dere? Og er det mange av dere som har prøvd å unngå trafikkskolen og kjørt mest mulig hjemme, hva ble forskjellen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #917 Del Skrevet 13. februar 2012 Nå har jeg også begynt med kjøreskolekjøring Føler det går greit og kjørelæreren pusher veldig på med å gå gjennom mange elementer gjennom en kjøretime, men jeg har ikke hørt så mye om fremgang i kjøringen, annet enn hva jeg må øve på hjemme med samboeren. Nå er problemet mer det at jeg liker ikke å kjøre bil og jeg mangler motivasjon til å øve. Nå kan jo jeg se at dette kan bli veldig dyrt for da må jeg jo i tillegg til å lære på kjøreskolen også blir å kjøre mest mulig på kjøreskolen. Jeg har jo faktisk kjørt endel bil (nå er jeg 24) og hatt mine runder med øvelseskjøring, men det er jo først nå det er ordentlig intens og jeg skal gjennom trafikkskolen. Er det mange av dere som kun kjører via trafikkskolen, hvor lang tid og hvor dyrt ble det for dere? Og er det mange av dere som har prøvd å unngå trafikkskolen og kjørt mest mulig hjemme, hva ble forskjellen da? Jeg fikk ikke kjøre privat i det hele tatt når jeg tok kjøreskoleopplæring, hadde ikke mulighet. Ble veldig demotivert når kjørelæreren min anbefalte ALLE å kjøre rundt 100timer hjemme, ved siden av kjøreskolen, jeg hadde som sagt ikke mulighet. Dermed ble jeg enda kvikkere når jeg kjørte med læreren, tok alt veldig fort, brukte hver kjøretime på å øve det jeg ikke var så flink på, og lærte 2-3 nye ting for hver kjøretime. Jeg var veldig skjerpet, dette skulle jeg få til billigst mulig! Etter 5 måneder og 24 000kr, stod jeg med sertifikatet, tatt på første forsøk, og slett ikke så dyrt som det kunne blitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #918 Del Skrevet 13. februar 2012 Gratulerer, Dine! Jeg var på mørkekjøringsdemo i dag. Og skal ha kjøretime i morgen. Er fortsatt på trinn to (har hatt 1x45 og 2x90 min), men begynner å få kontroll på sakene nå. Har også øvelseskjørt med samboeren. Også har jeg lagert meg puggekort for teoribiten, føler meg veeeldig tilbake på skolebenken Hei, Har du gått på teorikurs, eller har du lest på forhånd? Om det er det første, har det hjulpet deg, og anbefaler du å gå på teorikurs? Hvor mye koster et sånt kurs? Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 13. februar 2012 #919 Del Skrevet 13. februar 2012 Hei, Har du gått på teorikurs, eller har du lest på forhånd? Om det er det første, har det hjulpet deg, og anbefaler du å gå på teorikurs? Hvor mye koster et sånt kurs? Takk! Hei! Siden jeg er over 25 må jeg ikke ha teorikurset (det er nå inkludert i trafikalt grunnkurs). Men jeg tar det likevel - men litt etter at jeg har begynt å kjøre (det er mest tilfeldigheter at det ble sånn, jeg tok første kurs med ledige plasser). Om det er bra vet jeg ikke, jeg har ikke vært på det enda. Men skal om en halvtime Det koster 1800,- og er til sammen en 8-9 timer tror jeg. Ellers har jeg snust litt på teori og teoriprøver på nett, som zenzor.no, teoritentamen.no, teoriprove.no etc. De ser ut til å ha ulike fordeler og ulemper (noen har mobil-app, noen har teorikurs og ikke bare prøver, etc.), men jevnt over ser jeg at mange mener teoritentamen sine prøver ligner mest på dem man får på den ordentlige prøven. Det kan jo også være noe å tenke på? Ellers hare jeg avansert til trinn 3. Forrige kjøretime kjørte jeg på Grünerløkka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fortunatus Skrevet 13. februar 2012 #920 Del Skrevet 13. februar 2012 Jeg fikk ikke kjøre privat i det hele tatt når jeg tok kjøreskoleopplæring, hadde ikke mulighet. Ble veldig demotivert når kjørelæreren min anbefalte ALLE å kjøre rundt 100timer hjemme, ved siden av kjøreskolen, jeg hadde som sagt ikke mulighet. Dermed ble jeg enda kvikkere når jeg kjørte med læreren, tok alt veldig fort, brukte hver kjøretime på å øve det jeg ikke var så flink på, og lærte 2-3 nye ting for hver kjøretime. Jeg var veldig skjerpet, dette skulle jeg få til billigst mulig! Etter 5 måneder og 24 000kr, stod jeg med sertifikatet, tatt på første forsøk, og slett ikke så dyrt som det kunne blitt. Ok, 100 timer ja, jeg tror jeg fort har kjørt 20-30 timer hjemme, men likevel føler jeg at jeg ikke behersker bilen særlig godt.. Kanskje jeg bare er veldig treg til å lære meg å kjøre. Men blir vel fort sånn når man ikke føler seg helt trygg i trafikken. Jeg føler hvertfall at jeg er blitt ganske mye flinkere til å kjøre, og at bilen gjør det jeg vil den skal kjøre og jeg blir ikke lengre særlig stresset av andre bilister. Og jeg har jo tilgang på kjøring hjemme med samboeren så jeg får bare utnytte han enda litt mer. Skulle bare ønske jeg likte å kjøre bil bedre.. Men i dag skal jeg ut i trafikken igjen, og denne gangen skal jeg kjøre litt i nabolaget og ende opp på butikken, får håpe det går bra Kommer ikke til å kjøre mer enn 30-40 km/t på det maksimale og kjenner veiene rundt her godt, så jeg tror det skal gå fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå