Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg føler jeg aaaldri kommer videre med lappen.

Har allerede hatt 6x90 min og 3x45 min med kjøretimer på kjøreskolen, men er fortsatt på trinn TO!

Er det ikke på tide å sette meg opp på trinn tre snart? Har litt på følelsen at kjørelæreren holder meg på trinn to kun for å tyne meg for penger.

Eneste jeg vet jeg gjør feil er at jeg slipper ut clutchen litt tidlig når jeg girer. Utenom det kjører jeg helt fint.

Like før jeg gir opp alt. Blir så demotivert når jeg står på stedet hvil. :sukk:

Noen med innspill?

hva med å bytte kjørelærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns du skal bytte kjørelærer eller kjøreskole vaskebøtta. Skal ikke være sånn at du kjører rundt på læreren mens han sitter i telefonen uten å få input.

Min kjørelærer var veldig flink til å kommentere på småting mens jeg kjørte, som at farten var for stor inn mot krysset, at jeg kunne ha tatt den luken osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være ærlig, så kjører jeg kun med automatgir hjemme. Vi har en med manuell også, men den er over hode ikke noe god å gire med. Synes du jeg burde bruke den manuelle iseteden? Virker som du kanskje har litt peil. :jepp:

___ _ ___

Kjørelæreren snakker knapt med meg. Han snakker KONSTANT i telefonen, og virker egentlig ikke så veldig interessert i prate med eleven (vet han gjør dette med flere). Etter kjøretimen sier han ikke stort til meg om hva jeg evt. har gjort feil. Han tar kun og setter opp en ny time til. :/

Ikke annen peil at jeg har kjent hvor pedalen trykker. Du bør kjøre endel bil med kløtsj, for å venne deg til å kjøre bil med kløtsj. Begge deler har fordeler og ulemper.

Selv synes jeg det var vidunderlig å kjøre automat, fordi jeg kunne bruke mer energi på å konsentrere meg om trafikkbilde og blinklys og alt det andre enn å "røre i bensinen". Faktisk er det mulig jeg kjøper bil med automat, bare fordi det gjør meg til en tryggere sjåfør. Jeg kjører nemlig ikke så mye bil.

Men når du skal ta førerkortet er det greit å få orden på dette med manuell giring og kløtsj. Og føler du det stjeler oppmerksomhet fra deg, bør du åpenbart øve mer på dette. Ta deg noen langturer utenfor de mest trafikkerte veiene med den manuelle, og bruk automatikken der du trenger å konsentrere deg om andre ting, til du føler du mestrer dem. Jeg hadde selv nytte av en seanse med ren kløtsj-trening, der det å overvinne den der djevelske innretningen var hovedmålet. :nigo:

___ _ ___

Hey! Hør på Hinata! DU betaler, derfor er det DU som er sjefen. Får du ikke minst like mye igjen for pengene dine, som du måtte svette for å tjene dem selv, må du bytte lærer eller skole på dagen. Jobben til trafikklæreren er å følge med på hva du gjør, og å veilede deg. Her betaler du faktisk for en tjeneste du ikke får, eller som er sterkt forringet.

Grunnen til at jeg nevner dette med teorilesing, er at du stadig kan plukke opp matnyttig lærdom, som gjør deg til en bedre (og selvsikrere) sjåfør. Sluttmålet er jo ikke testene, men grunnlaget ditt for å ferdes i trafikken blant alle oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjøretime i går og fikk tommel opp av kjørelæreren min :D

Såklart har jeg noen småfeil fortsatt. Men i følge henne er det pirk.

Fikk tilbakemelding at det ikke var noe poeng å kjøre rundt som vi gjorde lenger. Da vil det bare bli kosekjøring for meg. Så da fikk jeg valget mellom glattkjøring, bykjøring eller langkjøring.

Neste onsdag blir det glattkjøring! :D Og etter det langkjøring hvor vi også har bykjøring. Så får vi se om det blir en tur til hovedstaden etter det.

Følelsen av at jeg er på riktig vei er god. Så nå må jeg bare få teorien på plass. Så blir det lappen innen våren som var målet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer heller ikke over så mye på trinn 3 og holder på pugge med rundkjøringer føler ikke motivert i det siste og ute av meg =/...

skal snart på teori kurs i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var på glattkjøring her om dagen. Gud, det var fælt! Hadde hørt rykter om hvor gøy det var, men jeg syns det var mye verre enn vanlige kjøretimer:p Var så sinnsykt trøtt, hadde ikke greid å sove natten før, hadde hodepine til tusen og følte meg bare helt fjern og dopet. Greide ikke svare på noe og har aldri følt meg så dum før! Så bare på klokka og den gikk sent!

I tillegg var alle de andre 17 år... Følte jeg var tilbake på ungdomsskolen, all den fnisingen! Jeg er 23 og har aldri før følt meg så malplassert og gammel:p

Var ganske komisk i grunnen. Folk tok runden med "hvilken klasse går du i?". "Øhm, jeg går ikke på vgs, jeg går 5.året på universitetet" prøvde jeg si litt diskret. "Oiii, hvor gammel er du?" :fnise: Følte meg kul da jah :sjenert: Pokker at jeg ikke tok lappen da jeg var 18 ;)

Huff, glad den er overstått! Vanlige kjøretimer syns jeg er greit og gjerne kjekt, men disse store obligatoriske tingene er ikke så særlig:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det smarteste jeg gjorde når jeg tok lappen, var definitivt å ligge unna denne tråden her. Leste litt i den i start, men mistet motet og holdt meg unna. Kjørte mitt eget løp, sammenligna med ikke med noen, leste ikke skrekkhistorier og nerver om ditt og datt, og stod på første forsøk på både teori og oppkjøring. Få timer hadde jeg og, enda jeg hadde ingen å lærekjøre med, og få turer bak rattet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige, jeg skal snart begynne med kjøretimer nå. Har lest en del i tråden her og jeg er fortsatt ikke mer nervøs enn jeg var før jeg leste i den :) Det er jo helt klart at folk vil poste innlegg for å få utløp for bekymringen/nervøsiteten sin i en tråd som dette, det trenger jo ikke bety at det samme kommer til å skje med deg.

Men kjekt at du klarte alt på første forsøk da :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som sitter og funderer over om AB#722 og AB#725 er samme person? :fnise:

Neida :gjeiper: Gratulerer så mye AB#722 :duskedame:

Og lykke til Fanteria:) Det er ca 1 år siden jeg tok min første kjøretime (da var jeg vel 23) og 4 måneder senere satt jeg med lappen i hånda. Det var utrolig morsomt (men VELDIG skummelt i begynnelsen) å lære å kjøre, så bare gled deg!

Jeg var nr 722, hvorfor skulle jeg gratulert meg selv, særlig når jeg kommenterte som anonym? Ville bare skrive det fordi jeg har lest mye i dette forumet under prosessen :) Jeg var glad nok fra før, tro meg ;) Var mest redd for å stryke fordi jeg tror jeg hadde brutt sammen foran kjørelæreren min, og det ville vært litt kleint fordi han allerede var ganske klein.

Takket være forumer som kvinnegudien, og diskusjoner på hjemmebane, hadde jeg strategien klar under oppkjøringen:

1. Jeg viste at jeg var klar over de små feilene jeg gjorde. Tror sensoren mente jeg var overkritisk til meg selv. Men å vise at man er klar over hva man gjør feil, er noe av det lureste en gjør. Da skjønner sensoren at man ikke vil gjøre det igjen og egentlig kjenner til reglene.

2. På sikkerhetsspørsmålet (som jeg ikke greide, noe jeg var nervøs for på forhånd) svarte jeg at dersom jeg var usikker på hvordan bilen fungerte ved en senere anledning, ville jeg ringe faren min, bestefaren min eller en trafikkstasjon. Kan ikke slå feil ;)

3. Fortell sensoren at du er nervøs. Hvis han eller hun tror du er helt avslappet, ser det som ikke går på skinner dårligere ut enn hvis h*n vet at du er nervøs.

4. Vær blid og hyggelig mot sensor :) Vær en god lytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glattkjøring i morgen tidlig! Gleder meg til det og endelig kunne se hvordan bilen reagerer på glatta. Gruer meg til det at jeg blir henta 07:15 i morgen tidlig. Da er jeg IKKE våken! Heller mer i en zombie-tilstand :P Fremover blir det enda mer pugging av teori. Planen er å ta teorien til uka igjen så jeg får det overstått.

Og som sist AB sa; det hjelper å være kritisk til det man gjør. Jeg har tjent mye på å reflektere over mine feil. For ved hver kjøretime jeg har hatt så har jeg forbedret meg. Etter å ha fått tommel opp etter fem kjøretimer er jeg ganske fornøyd med.

Edit: skrivefeil

Endret av Fanteria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke blitt mer nervøs av å bruke forumet her. Jeg har bare fått flere å snakke med det om og det har gjort det "lettere" for min del. Ellers er det greit å høre hva andre råder deg til ift oppkjøring og jeg fikk veldig hjelp ift hvordan jeg skulle lese til teori, og jeg bestod første gang med kun 3 feil.

Men det er klart det er individuelt og det er jo ikke alle som får noe positivt ut av forumet.

Lykke til med glattkjøring! Jeg synes det var moro, men hun andre som også kjørte med meg synes ikke det. Så hver sin smak :)

Har kjøretime fredag igjen og da skal vi legge plan mot oppkjøring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være forumer som kvinnegudien, og diskusjoner på hjemmebane, hadde jeg strategien klar under oppkjøringen:

1. Jeg viste at jeg var klar over de små feilene jeg gjorde. Tror sensoren mente jeg var overkritisk til meg selv. Men å vise at man er klar over hva man gjør feil, er noe av det lureste en gjør. Da skjønner sensoren at man ikke vil gjøre det igjen og egentlig kjenner til reglene.

2. På sikkerhetsspørsmålet (som jeg ikke greide, noe jeg var nervøs for på forhånd) svarte jeg at dersom jeg var usikker på hvordan bilen fungerte ved en senere anledning, ville jeg ringe faren min, bestefaren min eller en trafikkstasjon. Kan ikke slå feil ;)

3. Fortell sensoren at du er nervøs. Hvis han eller hun tror du er helt avslappet, ser det som ikke går på skinner dårligere ut enn hvis h*n vet at du er nervøs.

4. Vær blid og hyggelig mot sensor :) Vær en god lytter.

Du var kanskje heldig med denne, men poenget med sikkerhetsspm er jo for å forsikre om at DU kan det mest grunnleggende om hvordan en bil fungerer, ikke faren din. I virkeligheten vil jo selvfølgelig de fleste ringe en venn om man er usikker, men på en førerprøve skal du fremstille deg selv som at det er DU som kan det.

Det blir som at en person som har kun bilmekanikere i slekta ikke gidder å svare på sikkerthetsspm fordi det er jo noen som kan hjelpe uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det klart for ny oppkjøring om ikke lenge, etter å ha strøket to ganger. Er rimelig lei nå og føler virkelig ikke det kommer til å gå denne gangen heller... er alltid noe som går galt, noe jeg glemmer. Min andre oppkjøring var bedre enn min første, men ikke nok til å stå uansett. Å stryke to ganger har kostet meg 20 000 ekstra, det er MYE penger for en jente på 19! Kjørelærer sier "du kan jo kjøre, du må bare bevise det." Har hatt to kjørelærere og begge trodde ikke det skulle bli et problem å stå, men jeg blir så nervøs og gjør dumme ting. Forrige gang kvelte jeg bilen ca. en milliard ganger når jeg skulle ut i rundkjøringer. Kvelte den aldri i selve rundkjøringen, bare når jeg skulle "få den i gang."

I tilleggg så lurer jeg på om det er lov å rygge inn på en privat vei? Jeg kjørte på en smal grusvei, og fikk beskjed om å finne et sted å snu. Kjørte pittelitt forbi en vei hvor det stod "privat vei", rygget litt innpå den og kjørte tilbake. Var det galt av meg? Ble så usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du var kanskje heldig med denne, men poenget med sikkerhetsspm er jo for å forsikre om at DU kan det mest grunnleggende om hvordan en bil fungerer, ikke faren din. I virkeligheten vil jo selvfølgelig de fleste ringe en venn om man er usikker, men på en førerprøve skal du fremstille deg selv som at det er DU som kan det.

Det blir som at en person som har kun bilmekanikere i slekta ikke gidder å svare på sikkerthetsspm fordi det er jo noen som kan hjelpe uansett.

Hei du! Var du min sensor, kanskje? Og tror du jeg hadde bestått hvis jeg var en uerfaren og ansvarsløs bilfører?

Du vet verken hvilket sikkerhetsspørsmål jeg fikk, eller hvordan min oppkjøring foregikk. :) Dette var ment som et tips til andre her som skal på oppkjøring. Poenget er at man ikke nødvendigvis trenger å bli satt ut om man er usikker på sikkerhetsspørsmålet, men vise at man vil ta ansvar dersom et problem på bilen oppstår (slik det handlet om i min situasjon). Bedre å vise at man skjønner alvoret enn å bare svare helt careless at man ikke vet. Litt alternativt. Tviler på at alle som har lappen i dag vet absolutt alt som har med bilens fysikk å gjøre. Så: ro ned litt her, for helheten av min oppkjøring ble vurdert av en sensor. Og forresten er sikkerhetsspørsmålet en minimal del av oppkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Var du min sensor, kanskje? Og tror du jeg hadde bestått hvis jeg var en uerfaren og ansvarsløs bilfører?

Du vet verken hvilket sikkerhetsspørsmål jeg fikk, eller hvordan min oppkjøring foregikk. :) Dette var ment som et tips til andre her som skal på oppkjøring. Poenget er at man ikke nødvendigvis trenger å bli satt ut om man er usikker på sikkerhetsspørsmålet, men vise at man vil ta ansvar dersom et problem på bilen oppstår (slik det handlet om i min situasjon). Bedre å vise at man skjønner alvoret enn å bare svare helt careless at man ikke vet. Litt alternativt. Tviler på at alle som har lappen i dag vet absolutt alt som har med bilens fysikk å gjøre. Så: ro ned litt her, for helheten av min oppkjøring ble vurdert av en sensor. Og forresten er sikkerhetsspørsmålet en minimal del av oppkjøringen.

Jeg har verken sagt at du er uerfaren eller ansvarsløs (vel, om du nettopp fikk lappen så er vel nogenlunde uerfaren, jeg er ikke spesielt erfaren selv målt mot en som har hatt lappen i 40 år). Har heller ikke sagt at sikkerhetsspm er en stor del av vurderingen, det er mange som får godkjent selv om de er helt blanke på spm.

Sikkerhetsspørsmålene er det mest grunnleggende av en bil, og det har ingenting med "alt som har med bilens fysikk å gjøre". Det er en grunn til at de spør om vindusviskere, bremseveske, olje etc. Fordi man burde kunne det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på glattkjøring om noen dager og kjenner jeg begynner og grue meg litt! Hvordan er det egentlig? Er man i grupper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal på glattkjøring om noen dager og kjenner jeg begynner og grue meg litt! Hvordan er det egentlig? Er man i grupper?

Når jeg var på glattkjøring, så var det meg og ei jente til + kjørelærer. Det var litt teori, mest kjøring. Er veldig lærerikt, ingenting å grue seg for! :) Her tok det hele dagen, gørr kjedelig til slutt. Men absolutt lærerikt. Kjente jeg hadde bruk for det når jeg kjørte tidligere idag, guri det var glatt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellabulla

Har ikke kjørt på 2 mnd fordi jeg hadde brukt opp pengene jeg hadde satt av til oppkjøring. Ble flere timer enn jeg hadde regnet med.. Så har jeg kjøretime i morgen og jeg gruer meg skikkelig! Føler at jeg har glemt alt og at jeg kommer til å se ut som en komplett idiot i morgen.. ikke var det snø, pisskaldt og glatt sist jeg kjørte heller, aldri kjørt på glatt føre før.. Åh, gruer meg sånn :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var skikkelig ekkelt første gang jeg kjørte på glatt føre. Jeg har fortsatt ikke lappen, og heldigvis var første gang på glatt føre med lærer. Tenk heller sånn :Nikke:

Jeg gråt etterpå fordi jeg følte jeg tok maaange steg tilbake, men samtidig er jeg nå glad for at jeg faktisk var i skolebil da jeg kjørte.

På glattkjøring var det meg, lærer og en annen elev. Litt teori med andre kjøreskoler (som jeg ikke var forberedt på i det hele tatt) og mest kjøring. Ble litt kjedelig mot slutten på en måte, men var moro. Utrolig lærerikt og spennende å få testet ut litt i trygge omgivelser. Veldig glad for at det er obligatorisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...