Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Gjest uAnonymBruker

Jeg er mest nervøs fordi det er helt nytt, jeg har øvelseskjørt i 11 år snart, så å kjøre kan jeg jo. Glattkjøring, bykjøring og mørkekjøring har jeg gjort masse. Men alt nytt er skummelt syns jeg, og syns det er ekkelt å bli bedømt av en fremmed :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan si meg enig, heldig for meg som en forståelse for meg, har litt vansker med motorikken, så gired og de pedalene og gjøre flere ting på engang, men han er ganske tålmodig :)..

vet ikke om alle har tålmodighet men mesteparten har det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg to (eller var det tre?) kjøretimer igjen før jeg igjen skal ta oppkjøring. Strøk første gangen. Kjørte opp i Bergen, aldri kjørt så dårlig. Jeg visste jeg hadde strøket da jeg kjørte, så da ga jeg en god faen da vi var på vei tilbake til trafikkstasjonen. Nå har jeg flyttet og skal ta oppkjøring her i Haugesund. Herregud.

Det er så irriterende å tenke på oppkjøring. I dag tenkte jeg at jeg "skulle late som om det var oppkjøring", men jeg kjørte jo ikke perfekt, så strøket det hadde jeg nok gjort. Jeg er ikke vant med å styrke noe som helst. På skolen fikk og får jeg alltid toppkarakterer, men denne kjøringen gjør meg så... FORFERDELIG. Føler meg som et vrak. Kan ikke forklare det engang. Noen her som har hatt / skal ha oppkjøring i Haugesund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har datoer for alt obligatorisk jeg også. Har glattkjøring i morgen og langkjøring på fredag. Og det er vel det obligatoriske..? Den siste veiledningstimen har jeg ikke dato på forresten. Er på trinn 3 og har kjørt litt i byn, men ikke i sentrum av Oslo, bare litt utenfor liksom.

Målet er å få tatt lappen innen utgangen av februar.. :sjenert:

Har ikke kjørt noe privat og begynte med kjøretimer for to måneder siden snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tenkte jeg at jeg "skulle late som om det var oppkjøring", men jeg kjørte jo ikke perfekt, så strøket det hadde jeg nok gjort.

Jammen sensor er ikke ute etter perfekt. Sensor skal forsikre seg om at det er trygt å slippe deg ut alene i trafikken for å fortsette læringsprossessen.

Jeg røk på føraste oppkjøring, fordi en helvetes lastebilkusk insisterte på at han hadde forkjørsrett på forkjørsveg. Det var en potensielt farlig situasjon, så det var helt rett.

Andre oppkjøringen sto jeg, selv om jeg sneia fortauskanten. Men kjeften gikk, så sensor var aldri i tvil om at jeg nyttiggjorde meg erfaringen.

Du litt lengre opp der... Hva med å spandere en ekstra kjøretime eller to, men med en totalt fremmed kjørelærer/kjøreskole, og så bruke det som en slags "tentamen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg motsatt av deg, Kamikatze. Jeg føler meg utrygg hvis jeg må kjøre en bil med automatgir, stoler ikke på at den tar seg opp bratte, glatte bakker på vinterstid uten å begynne å skli, eller nedover også for den del. Om sommeren går det relativt greit, men det er liksom noe som mangler.

Jeg har kjørt bil i mange år og hatt forskjellige, alle med manuelt gir. Da føler jeg meg sikker på at jeg har kontrollen :). Alt blir en vanesak, selvfølgelig.

Nå tror jeg du havnet litt utenfor kontekst, min venn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Nå tror jeg du havnet litt utenfor kontekst, min venn. ;)

Jeg har en sterk tendens til å havne i digresjoner når jeg snakker. Er det dette du sikter til her, skriftlig? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Glattkjøring er kjempe moro :Nikke:

På trening, ja. Det er ikke fullt så morsomt på veien vinterstid, eller vannplaning på andre tider av året :forvirret: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal love dere at glattkjøring er ikke mye moro når du har en svær trailer "i baken" og en liten unge i baksetet, foreksempel. Og ingen muligheter for å kjøre til sides eller slippe noen forbi.

Håper alle dere som skal ut på veiene nå, tar hensyn og følger veitrafikkloven paragraf 3.

Lykke til og kjør forsiktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg mener selvsagt på bane ja.

Jeg skjønte det :) . Jeg husker jeg ble litt skvetten da jeg kjørte på et par markører. De skulle forestille mennesker, gudskjelov at det ikke var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:)

Nå er alt det obligatoriske unnagjort og jeg har kun teori og oppkjøring. Og noen kjøretimer innimellom der selvfølgelig. Føler meg absolutt ikke klar til å kjøre opp, men planlegger den til midten av januar, dersom jeg står på teori før jul.

Er så vanskelig å sette seg ned og lese..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Første kjøretimen min gikk supert, var ingenting å grue seg for, fikk masse skryt og det viste seg at jeg kjenner kjørelærerinnen fra før så det var en ekstra trygghet *stolt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun en kjøretime igjen før oppkjøring, og den er om to uker... vi har ikke øvd på rygging eller lukeparkering noensinne - det eneste er den ene gangen på glattkjøring hvor jeg rygget inn på parkeringsplassen. Glemmer fortsatt MYE og er MYE jeg føler jeg ikke kan! Har fortsatt ikke fått det inn at det første jeg må se etter når jeg kjører inn på en ny vei er fartsgrense og om det er forskjørsvei eller ei... som førte til et problem i dag. Herregud, jeg er så nervøs! Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, føler ikke at jeg er klar i det hele tatt. Sliter også litt med å utnytte åpninger i rundkjøringer / kryss, noe jeg VET kan trekke veldig, veldig, veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kun en kjøretime igjen før oppkjøring, og den er om to uker... vi har ikke øvd på rygging eller lukeparkering noensinne - det eneste er den ene gangen på glattkjøring hvor jeg rygget inn på parkeringsplassen. Glemmer fortsatt MYE og er MYE jeg føler jeg ikke kan! Har fortsatt ikke fått det inn at det første jeg må se etter når jeg kjører inn på en ny vei er fartsgrense og om det er forskjørsvei eller ei... som førte til et problem i dag. Herregud, jeg er så nervøs! Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, føler ikke at jeg er klar i det hele tatt. Sliter også litt med å utnytte åpninger i rundkjøringer / kryss, noe jeg VET kan trekke veldig, veldig, veldig mye.

Huffda! Kjenner det der igjen :o Fikk lappen for 4 dager siden, så vet akkurat hvordan du føler det!

Jeg øvde heller aldri på rygging/lukeparkering; det er noe jeg har øvd mest på de siste dagene.

Var meganervøs selv, hadde sinnsykt høy puls de 3-4 dagene før oppkjøringen. Heldigvis gikk det bra! :)

Ønsker deg lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Tusen takk! Jeg har jo hatt oppkjøring før, og jeg vet at jeg aldri har kjørt så dårlig som jeg gjorde den gangen. Gjorde en hau med gigantiske feil som jeg aldri har gjort før... og en del som jeg har. Er nødt til å prøve å være mindre forsiktig, komme raskere opp i fart og utnytte luker. I tillegg til et par andre ting. Jeg er bare redd for at jeg på oppkjøring vil bli bedt om å gjøre noe jeg aldri har gjort før. Går først noe galt for meg, klarer jeg ikke å roe meg ned igjen.

I tillegg så lurer jeg veldig på disse kontrollspørsmålene man får før oppkjøring? På første oppkjøring fikk jeg i oppgave å slå på vindusviskerne med spylervæske forann og bak... burde være enkelt, men tror dere jeg hadde gjort det bak før? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

^ Tusen takk! Jeg har jo hatt oppkjøring før, og jeg vet at jeg aldri har kjørt så dårlig som jeg gjorde den gangen. Gjorde en hau med gigantiske feil som jeg aldri har gjort før... og en del som jeg har. Er nødt til å prøve å være mindre forsiktig, komme raskere opp i fart og utnytte luker. I tillegg til et par andre ting. Jeg er bare redd for at jeg på oppkjøring vil bli bedt om å gjøre noe jeg aldri har gjort før. Går først noe galt for meg, klarer jeg ikke å roe meg ned igjen.

I tillegg så lurer jeg veldig på disse kontrollspørsmålene man får før oppkjøring? På første oppkjøring fikk jeg i oppgave å slå på vindusviskerne med spylervæske forann og bak... burde være enkelt, men tror dere jeg hadde gjort det bak før? Nei.

Huffda, sånn gir en så dårlig følelse! Jeg hadde en veldig snill sensor og trakk dekkdimensjon-spørsmålene, noe jeg akkurat hadde gått gjennom med kjørelæreren :) Forresten, du vet vel sikkert dette, men det går an å finne alle disse 36 kortene på nett, så du kan øve på de privat :)

Jeg kjørte opp i Bærum (ligger i Akershus), og jeg fikk en veldig grei kjørerute. Omtrent bare forskjørsveier, grei trafikk, ingen teite busser eller usynlige fotgjengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at ikke kjørelæreren din har gått gjennom disse med deg? Min gjorde det, og vi repeterte de 3 ganger, så jeg var sikker på å huske det. Fikk bare om vindusviskere jeg også, da :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...