Gå til innhold

Far nekter å ta med barnet vårt til lege etter bilulykke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et dilemma som jeg gjerne vil ha råd om. Jeg har delt omsorg for mine barn med eksen min. Har vært mye turbulens i årene siden vi ble skilt. Eldsemann vil ikke ha noen som helst kontakt med faren. De to yngste har bedt meg om å forandre på samværsavtalen pga at de vil bo hos meg. Er mange grunner til at de vil det. Nå er saken at han under sin samværsuke har hatt barna med på tur. Og latt sønnen vår på 9 år sitte på med en mindreårig ( 16 år ) gutt i bil. Gutten overvurderte sine evner bak rattet og de kjørte utfor veien. Bilen gikk rundt flere ganger, alle rutene ble knust og taket trykt sammen, bilen landet på taket. Så til mitt dilemma. Alt jeg vet er fra barna som ringte meg og var redd. Faren har ikke informert meg om hva som har skjedd. Han tar ikke tlf når jeg ringer han . Så jeg sendte en sms om han hadde vært hos lege med sønnen vår. Da ringte han til meg og ropte og skrek til meg. Bannet og svor om at jeg var hysterisk +++ Og at han ble ikke å ta han med til lege. Det fikk jeg gjøre. Så har han sagt til sønnen vår at jeg ville ta han med til lege. Og hvis jeg gjorde det ble han å ta fra han forskjellige ting. Hvorpå jeg fikk sms fra min sønn om at jeg kunne bare glemme å hente han. Samboeren til eksen min har bedt barna gå på loftet hvis jeg kom for å ta med sønnen vår til lege ellers kom faren til å miste sertifikatet. Nå har han truet meg med barnevernet hvis jeg tar gutten med til legen... Jeg mener da at det er det eneste riktige å gjøre for å sjekke at alt er i orden. Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt synspunkt er at du tar kontakt med barnevernet, og ber de få gutten til lege fortest mulig. Forklar situasjonen hva far har sagt osv

Første budet er faktisk å ribnge politiet, og forklare situasjonen til de. Regner da med at de tar kontakt med barnevernet. Og jeg hadde IKKE vært urolig for barnevernet, men heller for hva slags skader gutten har. Du har ikke lov til å ikke gjøre noe, uansett hva far måtte finne på å si og gjøre. Da får du anmelde far

Barnevernsvakten er sikkert åpent nå, så det er bare til å ringe dit også. Om du ikke tar politiet først.

Endret av Piper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med barnevernet DU!

Far høres fullstendig ustabil ut, og handle overhodet ikke utifra barnets beste,

men for å beskytte seg selv og denne 16-åringen.

Hadde ikke tut å sende noen av barna til denne mannen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Hadde anmeldt saken til politiet, og fått hjelp av barnevernet med å få ungen til en lege fort som faen.

Dette kan i tillegg hjelpe deg og dere med at far kanskje, forhåpentligvis, får mindre samvær i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta kontakt med barnevernet før noen andre gjør det!

og få ungen til lege og hjem. de kan ikke være hos en far som er så ustabil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holy moly..!! :hakeslepp: Han eksmannen din høres helt gæren ut..

Og å true med barnevernet, når det er han selv som nekter å ta med gutten til legen, han må jo være fullstendig gal. Barnet kan jo ha fått skader selvom det ikke synes på utsiden, for en idiot.. Nei, uff, jeg vet sannelig ikke hva som er best å gjøre, jeg tror kanskje du bør dra og hente gutten, men det er ikke heller lett hvis far blir helt rabiat og han kan jo nekte deg (med makt) å ta med gutten. Kanskje du kan si at DU vil melde ifra hvis han ikke oppfører seg som en ansvarlig voksen og tar gutten til legen? Og så ville jeg tatt opp dette med endring på samvær umiddelbart, siden det virker ikke som det er uten grunn at barna ikke vil være hos far..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig barnslig oppførsel av din eksmann her altså men:

Er barna skadet da? Trenger de lege?

Du har jo pratet med barna, hva sier de selv? Virker det som om de har blitt sjokkskadet eller fått skade på annet vis? (tenker mer på hjernerystelse og slik siden det ikke virker som om de er skadet fysisk på annet vis.

Jeg skjønner at det var en skremmende opplevelse og at bilen virkelig ble ødelagt, men om barna slapp unna med skrubbsår og en skjelvende opplevelse så...

Det han er redd for er vel mer enn bare å miste førerkortet, dette kan han vel bli anmeldt for (av politi/barnevern, ikke bare deg)? -så han har sikkert panikk nå og klarer ikke å tenke klart. Hvis guttene ser og virker uskadd ut så kan jeg på en måte skjønne det -selv om jeg sannsynligvis ville gått til legen med barna mine selv.

Godt mulig jeg virker kynisk nå altså men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barna skadet da? Trenger de lege?

Du har jo pratet med barna, hva sier de selv? Virker det som om de har blitt sjokkskadet eller fått skade på annet vis? (tenker mer på hjernerystelse og slik siden det ikke virker som om de er skadet fysisk på annet vis.

Man skal alltid undersøkes av lege etter en trafikkulykke, ihvertfall av det omfanget TS beskriver. Man kan ha fått indre skader, whiplash ol, som ikke synes på utsiden. Og en niåring er uansett ikke i stand til å vurdere dette selv, så hva han sier har ingen betydning, selv voksne folk sliter med det etter en slik opplevelse. Det er en grunn til at alle skal rutinemessig sjekkes hos lege etter alle trafikkulykker. Han kan også være i sjokk, ha hjernerystelse ol.

Til TS: Ring politiet. Sønnen din bør til sykehus for å undersøkes, og om eksen din mister lappen pga dette er det velfortjent.

Endret av Auraya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke nok med det, men et barn vil mest sannsynlig si at de føler seg bra for å ikke skremme sine foreldre.

Husker det selv fra da jeg ble påkjørt som liten, jeg sa at jeg ikke kjente noe og at alt var bra siden min mor ble hysterisk

(og jeg ble påkjørt av en bil i høy hastighet - kom heldigvis unna det med lettere skader, men legene mente at jeg kom til å få varige mèn senere i livet - noe jeg har fått)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare underskrive de andre her: Få barnet til lege for undersøkelse. Kontakt barnevernet og/eller politiet om du trenger det.

Har selv opplevd skader etter trafikkulykke og jeg var helt fin etterpå egentlig. Skaden meldte seg først 1 uke etterpå.

Hadde aldri tatt sjansen om det var barnet mitt.

Og han eksen din er jo ikke egnet til å ha omsorg for noe som helst.

Hadde forresten også tipset politiet jeg om den ulykken, om de ikke allerede er inne i bildet. En 16-åring har ingenting bak rattet å gjøre. Siden din mann visste om dette så er han faktisk medskyldig.

Neste skritt blir slik jeg ser det å høre på ungene dine, forandre på samværsavtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde aldri turt å sende barnet mitt til en slik far. Er jo ikke mye som tyder på at han passer mye på barna. Vi foreldre har et ansvar. Det er vi som skal vite hva som er rett og galt. Og hensynet til barna skal gå foran konsekvensene de voksne evt må ta følgene av. Sender jo et signl til barna om at vi ikke trenger forholde oss til hva som er lov og rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke bra ut! Ring politi,barnevern, Få hjelp til å få forandret på samværet. Tror du skal høre på dine barn når de sier de vil forandre på den. Få ungene til deg, og få barnet til lege.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg allverdens tillit til leger, og anser gutta på Hamam i Tyrkia for å ha mye bedre greie på fysiske skader. Leger kan sjelden gjøre noe godt (bortsett fra å skrive resepter),

MEN

Hvis det er whiplash eller annen skade så tror jeg gutten må inn til lege for å få det registrert, og det finnes kanskje leger som også skjønner litt. Dette er trolig nødvendig pga forsikring og trygdegreier.

Hvis du er absolutt helt sikker på at gutten er uskadd, så er det best å ikke gå til legen.

Hvis mannen din går til barnevernet fordi du utsetter gutten for legebehandling, så er det til barnets beste. Konsekvensen blir vel at han får ekstra oppfølging når han er hos far. Men jeg tror ikke han får noe oppfølging, pga tøff arbeidsmengde hos barnevernet.

Jeg synes det er skremmende att far truer gutten til å nekte legebesøk, så jeg tror nok du trenger hjelp av barnevernet, og bør ta all omsorgen selv.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor snakker dere som om han har gjort noe ulovlig? En 16-åring har da lov til å øvelseskjøre...

Hvordan han håndterer det i ettertid er selvfølgelig helt vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg lurer veldig på hvordan dette går! Hva gjorde du? Hvordan ble reaksjonene?

Håper alt er i orden med sønnen din! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snakker dere som om han har gjort noe ulovlig? En 16-åring har da lov til å øvelseskjøre...

Hvordan han håndterer det i ettertid er selvfølgelig helt vilt.

En 16åring har lov til å kjøre bil KUN hvis h*n har tatt trafikalt grunnkurs + mørkekjøring. Hvis ikke blir det regnet som å kjøre bil uten serfikat.

En person uten lappen har heller aldri lov til å kjøre uten en "verge". Som må være over 25 og må ha hatt førerkort i minst 5 år sammenhengende..

Endret av Huffsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snakker dere som om han har gjort noe ulovlig? En 16-åring har da lov til å øvelseskjøre...

Men står det at det er øvelseskjøring i hovedinnlegget? Ser ut som guttungen på 16 har kjørt helt på egen hånd, med 9-åringen som passasjer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...