Gå til innhold

Budsjett for babyshopping


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal begynne med innkjøpene til vår lille jente. Vi har ingen barn fra før, og heller ingen å arve fra, så vi skal starte helt fra bunn av med innkjøpene. Kommer ikke til å kjøpe noe brukt. Det jeg lurer på er hvor mye vi bør regne med å bruke på en "startpakke" til babyen, som skal inneholde vogn, stellebord, seng, vippestol, bilsete/stol, og klær + småting (kluter, smokker, bleiebøtte, badebalje, noen leker og diverse). Jeg og sambo har snakket om det, og han mener at 25 000 + et slingringsmonn på 10% burde holde, jeg tror at det kanskje er litt lite (vi vil ha enkelte dyre ting, Stokke-seng, Emmaljunga-kombivogn og et ganske fancy sammenleggbart stellebord), men kan gjerne kjøpe en del klær som uansett vokses raskt ut av, gulpes ned og vaskes hele tiden, rimeligere (HM og liknende butikker), men kommer nok til å kjøpe litt mer enn det absolutt nødvendigste; kjekt å handle til første babyen, og det er så mye fint i butikkene :)

Noen som vet sånn ca hvor mye man bør beregne å bruke når man trenger "alt"? Burde 25 000 + 10% holde, eller har jeg rett i at vi bør regne litt mer enn det? Hadde blitt veldig glad om noen kunne dytte meg litt i riktig retning, jeg har virkelig ikke peiling på hva som er vanlig.

TS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei TS :)

Jeg sitter i samme situasjon, venter min første og har tenkt virkelig på det med kostnader. Det jeg gjorde var å sette opp alt jeg trengte i et Excel ark, og skrive inn antall og ca. pris pr stk, og fikk excel til å regne dette ut.

Dette fungerer fint (for vår del), og hvis du allerede vet hva du ca. vil ha, så vet du også kanskje prisen? Det står ofte i svangerskapsbøker hva som anbefales å ha/kjøpe inn, men dette må dere jo bestemme selv :)

Tror ikke det er noe "normal" mengde penger man velger å bruke. Noen velger å kjøpe en del brukt, eller arve, og noen kan ta seg råd til å kjøpe alt nytt!

Tvi tvi i handlingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en runde enten i butikkene eller på nett og sjekk hva ting koster.

Så vidt jeg vet må du fort opp i 5000kr for en vogn, seng fort 2000 eller mer, bilstol fort 2000kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre dei tre dyre tinga du nemner at du ønskjer deg, kjem fort opp i ca. 20 000 kr, vil eg tippe. Og då blir det lite igjen til andre (nødvendige) ting.

Det er vanskeleg for oss andre å fortelje deg kva som er eit rimeleg budsjett for deg. Du må nesten berre prøve å finne prisar på dei dyre tinga du vil ha, og dei tinga du må ha.

Det finst mange nettbutikkar der produkta ligg, så du kan finne veil. prisar.

Du kan forresten oppnå litt rabatt viss du kjøper mange store ting samla i ein butikk! Trur eg har sett at Reflex gir 10 % rabatt viss du kjøper over eit visst beløp. Lokale, enkeltståande butikkar kan nok gje større rabatter viss du kjøper stort hos dei! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det kommer veldig an på om du vil kjøpe alt utstyr nytt eller brukt da.

Vi har kjøpt alt nytt, og har vel brukt en ca. 14000kr for utstyret vi har kjøpt.

Altså vogn (Emma Duo Mondial), Emma bilstol+adapter til vogn, seng med dyne&madrass (utstillingsmodell-altså billigere),stellepute, badebalje og lammeskinn.

På klær er det litt vanskelig å regne da jeg har kjøpt litt her og der, og gjerne bare fordi jeg syns noe var fint, men har nok brukt hvertfall 2000 på klær.

Skal jeg ha vippestol og bæresele blir vel det 1500-2000kr til.

Og så kommer alt av småting, som kluter, sengetøy, evnt. smokker og flasker, og pumpe...så kanskje 1500kr til der?

Blir mye tilsammen, men gudameg så kjekt det er å kjøpe, og det er ting man trenger så man kan ha god samvittighet og.... =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ser du hva vi har kjøpt og hvor mye det har kostet. Har skrevet det inn i dagboka mi underveis. Tror vi har endt på rundt 20 000 nå. Har ikke summert. Veldig mye av det er klær, som er kjøpt i forskjellige størrelser, så jeg tror ikke vi trenger å kjøpe så innmari mye når han vokser.

Har bla kjøpt Stokke vogn brukt til 6000,-

Maxicosi bilsete med base til 2400,-

Ikke noe stellebord da vi har en kommode på badet, men en stellematte bare

Kjøpt brukt seng (IKEA mammut)

Hvis du følger med på salg kan du finne mye billig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver og tenke tilbake ca 7 mnd,for jeg hadde samme tankene som deg når min førstemann ble født.

Jeg kjøpte emmaljunga vogn med alt tilbehør.

Kjøpe en mykbag som passer oppi bagvogna er og annbefale.Den er mest brukt av alt tror jeg.

han har alltid ligget der når jeg steller meg/dusjer når jeg er alene,og han stortrives med det.som nyfødt synes han nok senga var stor,men oppi mykbagen roet han seg,så en lang periode satte vi den oppi sengen så han sov i den på nettene osv..

Emmaljunga bilsete med base kostet vel 4000 bare den husker jeg riktig.

som førstegangsfødende trenger man enkelte ting man ikke tenker på med en gang.

Og man har vel litt lett for og ta av for det er jo så mye fint og få kjøpt.

Ser nå idag at jeg kjøpte vel kansje litt mye klær.og det gjør jeg forsatt :fnise:

Utrolig mye man bare må ha :ler:

Alt i alt brukte vi ca 40 000 på ting og tang før han ble født.

og alt i alt har vel det meste blitt brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi brukt 31000,- til nå, og da har jeg ikke regnet med et eneste klesplagg. Mini er to mnd. Vi har ikke kjøpt stellebord, babygym, lekematte, vippestol, bæretøy etc. Så er ikke ferdig å bruke penger enda.

Er ikke nødvendig å bruke så mye, men det er veldig fort gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herlighet så masse penger! Er det noen her som har kjøpt en del brukt som vil si hva de brukte? Vi skal ihvertfall kjøpe vogn og bilstol brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herlighet så masse penger! Er det noen her som har kjøpt en del brukt som vil si hva de brukte? Vi skal ihvertfall kjøpe vogn og bilstol brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte vel rundt 20.000 på utstyr utenom tøybleiene, da hadde vi seng etter mannen og min gamle skinnpose.

Vogn (Teutonia Prestige m/fashionbag), 20% avslag: 6000 kr

Regntrekk: 349 kr

Stelleveske, Gaia&Ko, tilbud: 600 kr

Bilsete m/base (Maxi Cosi m/easyfix), tilbud: 2450 kr

Slyngevugge: 1599 kr

Fibermadrass: 399 kr

3 sett med sengetøy 65*80 + laken: 500 kr

Tisselaken, IKEA: 49 kr

Kommode, Malm IKEA: 895 kr

Snekret stellebordsløsning m/stellematte og oppbevaring (vi hadde ikke plass til vanlig stellebord): 1200 kr

Kluter/håndkle (IKEA): 300 kr

Klær: 2500 kr

Elastisk sjal: 300 kr

Soveskinn, Nøstebarn: 850 kr

Badebalje: 200 kr

Dyne, 65*80, Høie Allergo: 249 kr

Pute, Høie Allergo: 129 kr (ikke brukt...)

2 stk helsetepper: 140 kr

Babyteppe: 130 kr

Termometer: 55 kr

Neglesaks, barn: 17 kr

Nesesuger: 49 kr

Man får mye rimelige småting på IKEA, og man bør absolutt følge med på tilbudene. Både vogna, bilstolen og stelleveska ble kjøpt på salg og sparte mange tusen kroner. Også er det jo fullt mulig å handle på finn.no, vi ville dog ha ny vogn fordi den skal holde til flere barn (skal brukes til nummer to nå), bilsete kjøper jeg ikke brukt og seng/vognpose hadde vi.

Men, vi har kjøpt sovevogn i barnehagen på finn.no til 500 kr, Voksipose m/sommerdyne til 450 kr (+ Reimatecdresser som man knapt ser har vært brukt til 500 kr...), så det er fullt mulig å spare penger. Babybjørn vippestol med leke kjøpte jeg på loppemarked til 20 kr, litt solbleket trekk, men det ble finfint etter en fargerunde i vaskemaskinen ;)

Av klær så handlet jeg på forhånd i str (50)/56/60 (desemberbarn):

5 bomullsbodyer

4 ullbodyer

2 heldresser

1 ullpysj

2 ulluer

2 par ullsokker

8 par bomullsokker

2 ullstrømpebukser

5 bukser

Vi visste ikke kjønn, og i tillegg kjøpte jeg bare en body i str 50 siden jeg fikk beskjed fra "alle" at man ikke trengte så smått... Vi måtte ut og shoppe etter at vi kom hjem siden snuppa vår druknet i str 56. Fikk også mengder med klær, hovedsakelig i str 62, så vi brukte vel ikke mer enn noen få hundrelapper ekstra på klær i str 50.

Endret av Concertina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herlighet så masse penger! Er det noen her som har kjøpt en del brukt som vil si hva de brukte? Vi skal ihvertfall kjøpe vogn og bilstol brukt.

Med glede. Man kan slippe billig unna hvis man nøyer seg med brukt. Jeg og mannen er ikke opptatt av nye ting i det hele tatt og vil heller bruke penger på mer permanente ting enn utstyr og klær som barnet vokser fra på null tid omtrent.

Kombivogn m/stellebag: 500 (Emmaljunga)

Klær: 500 (Vi har fått uhorvelige mengder, nyfødtstørrelse er det ingen vits i å kjøpe selv annet enn et sett babyen kan ha på hjem fra sykehuset og et par bodyer - vi fikk tonnevis med besøk de første dagene som alle hadde kjøpt klær i størrelse 56)

Ammepute: 1000 (cosifix, vel verdt pengene!)

Bilsete: 2000 (Vi tar ingen sjanser med sikkerhet, så her var det ikke aktuelt å spare noe)

Madrass: 300

Sengetøy: 300

Badebalje og stellemadrass: 400

Bæresjal: 400

Altså totalt ca: 5400.

Seng og voksipose arvet vi og resten (som helsetepper mm) har vi fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å herlighet så masse penger! Er det noen her som har kjøpt en del brukt som vil si hva de brukte? Vi skal ihvertfall kjøpe vogn og bilstol brukt.

Vil anbefale dere å være ekstremt forsiktige med å kjøpe bilsete/bilstol brukt. Så fort et sete har vært innblandet i en liten kollisjon så er sikkerheten veldig nedsatt. Vi har kjøpt brukt selv, men av et vennepar vi vet ikke har hatt noen trafikkuhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale dere å være ekstremt forsiktige med å kjøpe bilsete/bilstol brukt. Så fort et sete har vært innblandet i en liten kollisjon så er sikkerheten veldig nedsatt. Vi har kjøpt brukt selv, men av et vennepar vi vet ikke har hatt noen trafikkuhell.

signerer. Det anbefales ikke å kjøpe bilstol eller madrass brukt. Bilstol pga det som ble forklart ovenfor. Madrass bør alltid kjøpes nytt (husker ikke hvorfor egentlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

signerer. Det anbefales ikke å kjøpe bilstol eller madrass brukt. Bilstol pga det som ble forklart ovenfor. Madrass bør alltid kjøpes nytt (husker ikke hvorfor egentlig)

Pga soppsporer osv som kan finnes i brukte madrasser.

Kan være en faktor i krybbedød mener dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må også bare skrive at det meste kan kjøpes brukt, men bilstol (og sikkert madrass) er det greit å kjøpe nytt av grunner nevnt over. Vi skal i alle fall kjøpe nesten alt brukt, men har akkurat kjøpt bilsete helt nytt. Det er fortsatt flere måneder igjen til det blir aktuelt å bruke det, men Torshov bilrekvisita hadde Maxi Cosi CabrioFix med easyfix på tilbud til 2400 kr, så da slo vi til. Følg med på tilbud etc, så kan du godt finne et tilsvarende bra tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

signerer. Det anbefales ikke å kjøpe bilstol eller madrass brukt. Bilstol pga det som ble forklart ovenfor. Madrass bør alltid kjøpes nytt (husker ikke hvorfor egentlig)

Det et pga. midd og bakterier. Før mente de at det var en sammenheng mellom brukte madrasser og krybbedød og selv om de har gått tilbake på dette, tar jeg ingen sjangser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landsforeningen uventet barnedød sine anbefalinger om madrass til spedbarn.

Ren madrass

Brukte madrasser kan ha rester fra gammel babyoppkast o.l. og dette kan gi en uheldig/fremmed bakterieflora som barnet puster inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Dersom barnet har en genetisk deffekt her, kan død bli et mulig resultat i ytterste konsekvens. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er derfor ikke optimalt med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du vurdere å kjøpe ny madrass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...