mysan Skrevet 2. september 2010 #61 Del Skrevet 2. september 2010 Det kan jeg gjerne forklare nærmere, selv om jeg ærlig talt ikke ser for meg grunnen til at du undres slik over dette da det er selvforklarende. Du vet at mennesker er ansvarlig for egen lykke, og nei, min lykke har ikke noe med hva denne damen foretar seg eller ikke foretar seg, det har med MINE valg å gjøre. Om jeg gir penger til denne damen så bidrar det til min bekymring fordi jeg ikke vet hva hun skulle velge å gjøre med pengene. Det er noe der, skjønner du! Så det bekymrer deg mer hvis hun velger å kjøpe seg en såkalt friskmelding så hun har det bra i noen timer til, enn om hun kjøper en kaffe og en avis som hun ikke har glede av fordi hun ris av et smertehelvete. Ok, deg om det. ja, det er ditt valg, men fra mitt ståsted velger du ut ifra mangel på kunnskap og forståelse for hva rusavhengihet egentlig er. Idealistisk sett vil man jo ønske at folk ikke vil ruse seg, og idealistisk sett kan man jo også ønske at dersom jeg ikke gir tjue kroner til en rusmisbruker, så blir han nykter og lever happily ever after, men realiteten er en helt annen, og det er egentlig den vi bør forholde oss til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #62 Del Skrevet 2. september 2010 Så det bekymrer deg mer hvis hun velger å kjøpe seg en såkalt friskmelding så hun har det bra i noen timer til, enn om hun kjøper en kaffe og en avis som hun ikke har glede av fordi hun ris av et smertehelvete. Ok, deg om det. ja, det er ditt valg, men fra mitt ståsted velger du ut ifra mangel på kunnskap og forståelse for hva rusavhengihet egentlig er. Idealistisk sett vil man jo ønske at folk ikke vil ruse seg, og idealistisk sett kan man jo også ønske at dersom jeg ikke gir tjue kroner til en rusmisbruker, så blir han nykter og lever happily ever after, men realiteten er en helt annen, og det er egentlig den vi bør forholde oss til. Jeg er den brukeren som tidligere i tråden fortalte om gutten som ville ha milk-shake og hamburger på McDonalds. Jeg har ikke mye penger, og jeg foretar hver eneste dag strenge prioriteringer på hva jeg skal bruke penger på. Jeg har valgt å bruke mine penger på ting som jeg synes er viktig, og det vil i all hovedsak si mat. Jeg ville aldri valgt å bruke mine siste kroner på rusmidler, hverken til meg selv eller en rusmisbruker... da hadde jeg heller prioritert å bruke de kronene på noe som barna mine trengte. Jeg velger kort sagt å ikke bruke mine penger på rusmidler, hverken til meg selv eller andre. Hvis du mener at det gjør meg til et dårligere menneske, og at jeg ikke har nok kunnskap og forståelse, får det stå for din regning. Jeg hjelper med det jeg kan, men penger til rus er ikke noe jeg kan hjelpe med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #63 Del Skrevet 3. september 2010 Ærlig talt Mysan, du har ikke noe rett til å diktere hva andre skal bruke sine penger på. Løp på oslo s og del ut din egen lønn du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 3. september 2010 #64 Del Skrevet 3. september 2010 Ærlig talt Mysan, du har ikke noe rett til å diktere hva andre skal bruke sine penger på. Løp på oslo s og del ut din egen lønn du! Dikterer ingen ting jeg. Jeg bare påpeker brist i resonnementet til personen som startet tråden. Hvis hun ikke vil gi penger, så er det helt ok for meg, vi er ikke alle millionærer, men når hun tror hun gjør personen en tjeneste, så sier jeg bare at det er feil. Mulig hun letter sin egen samvittighet, av prinsippgrunner, men det hjelper ikke tiggeren. Jeg sier ikke noe annet enn det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 3. september 2010 #65 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg er den brukeren som tidligere i tråden fortalte om gutten som ville ha milk-shake og hamburger på McDonalds. Jeg har ikke mye penger, og jeg foretar hver eneste dag strenge prioriteringer på hva jeg skal bruke penger på. Jeg har valgt å bruke mine penger på ting som jeg synes er viktig, og det vil i all hovedsak si mat. Jeg ville aldri valgt å bruke mine siste kroner på rusmidler, hverken til meg selv eller en rusmisbruker... da hadde jeg heller prioritert å bruke de kronene på noe som barna mine trengte. Jeg velger kort sagt å ikke bruke mine penger på rusmidler, hverken til meg selv eller andre. Hvis du mener at det gjør meg til et dårligere menneske, og at jeg ikke har nok kunnskap og forståelse, får det stå for din regning. Jeg hjelper med det jeg kan, men penger til rus er ikke noe jeg kan hjelpe med. jeg har heller ingen penger å dele ut, det er ikke der det ligger, men om jeg har en femtilapp til overs en dag, så er det ikke opp til meg å bestemme hva mottageren velger å bruke dem til. Nå har jeg imidlertid så nær kjennskap til hvordan det fungerer å være f.eks. opiodavhengig, så jeg ser hvor misforstått ideologien om ikke å gi dem den femtilappen FORDI det kan gå til dop er. Man må gjerne la være å gi penger til rusmisbrukere, men man må legge vekk tanken om at man gjør dem en tjeneste på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niema Skrevet 3. september 2010 #66 Del Skrevet 3. september 2010 Takk for at du deler erfaringene dine Mysan, du har ihvertfall gjort èn person klokere hva rusmisbruk angår Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 3. september 2010 #67 Del Skrevet 3. september 2010 jeg har heller ingen penger å dele ut, det er ikke der det ligger, men om jeg har en femtilapp til overs en dag, så er det ikke opp til meg å bestemme hva mottageren velger å bruke dem til. Nå har jeg imidlertid så nær kjennskap til hvordan det fungerer å være f.eks. opiodavhengig, så jeg ser hvor misforstått ideologien om ikke å gi dem den femtilappen FORDI det kan gå til dop er. Man må gjerne la være å gi penger til rusmisbrukere, men man må legge vekk tanken om at man gjør dem en tjeneste på den måten. Vel, nå har de faktisk rusakutten i Oslo da, så om jenta velger å å dra dit i stedet for å kjøpe mer dop og støtte en meget uetisk industri så er jo det fint. Det er faktisk et valg som er tilgjengelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #68 Del Skrevet 3. september 2010 jeg har heller ingen penger å dele ut, det er ikke der det ligger, men om jeg har en femtilapp til overs en dag, så er det ikke opp til meg å bestemme hva mottageren velger å bruke dem til. Nå har jeg imidlertid så nær kjennskap til hvordan det fungerer å være f.eks. opiodavhengig, så jeg ser hvor misforstått ideologien om ikke å gi dem den femtilappen FORDI det kan gå til dop er. Man må gjerne la være å gi penger til rusmisbrukere, men man må legge vekk tanken om at man gjør dem en tjeneste på den måten. Jeg har sikkert ikke like god kunnskap om rusavhengighet som du har, men jeg kjenner da litt til problematikken... Jeg vet at selv om førsteprioriteten til rusmisbrukere er å få sin neste dose "medisin", har de også andre behov, men de andre behovene kommer alltid i siste rekke. Si at rusmiddel er basisbehovet, så er mat og klær sekundærbehov. Jeg har ikke penger å bruke til rusmidler, men har jeg en 50-lapp kan jeg bidra til å dekke et av deres andre behov, mat eller klær. Jeg gjør dem ikke en tjeneste, men jeg kan bidra med å dekke et av deres andre behov, et behov de selv ikke prioriterer, og gjøre hverdagen deres litt lettere på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #69 Del Skrevet 3. september 2010 Det er da virkelig ikke snakk om å kreve å bestemme hva rusmisbrukerene bruker pengene til Mysan!! Jeg mistrives veldig sterkt med tanken på at noen ruser seg med mine penger. Jeg ønsker ikke å støtte en slik sak, du må gjerne gjøre det selv, men ikke tving det på noen andre. Akkurat denne saken gjaldt en dame som ville ha 250 kr til å betale for et rom på herberge,ikke noe annet. Du får lese første posten igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 5. september 2010 #70 Del Skrevet 5. september 2010 Vel, nå har de faktisk rusakutten i Oslo da, så om jenta velger å å dra dit i stedet for å kjøpe mer dop og støtte en meget uetisk industri så er jo det fint. Det er faktisk et valg som er tilgjengelig. Ja, man kan komme inn til akuttavrusning. Hva skjer deretter? Så fort de anser at du er ferdig avruset, settes du på gata igjen. Og du er ikke kurert for rusavhengigheten din selv om du er avgiftet. Man kan søke seg inn på rusbehandling, og hvor lang er ventetiden der? Månedsvis som regel. Og etter behandling, hva da? Det er smått med ettervern her i landet. Det er en grunn til at kun 5-10% av de som ønsker å bli rusfrie og får behandlingsplass, klarer å holde seg rusfrie. Jeg har sikkert ikke like god kunnskap om rusavhengighet som du har, men jeg kjenner da litt til problematikken... Jeg vet at selv om førsteprioriteten til rusmisbrukere er å få sin neste dose "medisin", har de også andre behov, men de andre behovene kommer alltid i siste rekke. Si at rusmiddel er basisbehovet, så er mat og klær sekundærbehov. Jeg har ikke penger å bruke til rusmidler, men har jeg en 50-lapp kan jeg bidra til å dekke et av deres andre behov, mat eller klær. Jeg gjør dem ikke en tjeneste, men jeg kan bidra med å dekke et av deres andre behov, et behov de selv ikke prioriterer, og gjøre hverdagen deres litt lettere på den måten. Det er riktig, rusen "kupper" overlevelsessenteret i hjernen, og dopet får førstepri. Nå er det jo ikke så rart heller, så lenge abstinensene er som de er. Jeg skjønner godt at de er livredde for dem. De kan i noen tilfelle faktisk også bli så sterke at de tar livet av personen. Snakket med en mann for et par dager siden, som kunne fortelle at han under abstinenser for en tid tilbake, fikk hjerteinfarkt. Det er ikke bare at man blir kvalm og uvel. Derfor prioriterer de "friskmeldingene" sine. Mat kommer i annen rekke, og det har også sin forklaring at de veldig ofte rett og slett blir kvalme av å spise, selv om de godt kan være sultne. Sykdommen rusavhengighet er så mye mer enn folk kan forestille seg, og det er en sykdom. Ikke glem det. At de selv på ett eller annet tidspunkt - gjerne som unge tenåringer - valgte å prøve dop, fjerner ikke det faktum at de i dag er syke. Og de burde være helsevesenets anliggende, og ikke politiet. Det er fullstendig galskap. Denne galskapen gjør dem til kriminelle, og folk behandler dem deretter. Jeg er helt sikker på at ingen ville vurdert å si nei til en femtilapp til en diabetiker, hvis han eller hun måtte finansiere insulinen sin selv, fordi han ikke hadde krav på det fra staten fordi han selv hadde påført seg diabetes gjennom feil livsførsel. Her ligger det moralisme bak, og det er et av de største problemene i forhold til politikken som føres i forhold til disse menneskene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 5. september 2010 #71 Del Skrevet 5. september 2010 Det er da virkelig ikke snakk om å kreve å bestemme hva rusmisbrukerene bruker pengene til Mysan!! Jeg mistrives veldig sterkt med tanken på at noen ruser seg med mine penger. Jeg ønsker ikke å støtte en slik sak, du må gjerne gjøre det selv, men ikke tving det på noen andre. Akkurat denne saken gjaldt en dame som ville ha 250 kr til å betale for et rom på herberge,ikke noe annet. Du får lese første posten igjen. En heroinavhengig blir ikke ruset av heroin lenger. Han blir normal, sånn som du er til daglig. Ja, jeg vet at startinnlegget handlet om en dame som påstod hun trengte penger til en overnatting. Som alle diskusjoner, så tok også denne et sidespor. Og jeg tvinger ingen til å støtte de narkomane med penger til neste friskmelding, jeg forklarer bare hvor misforstått det faktisk er å ikke gi pengene - dersom man har noe å avse - fordi personen velger å kjøpe medisinen sin for dem. Som sagt; en friskmelding gjør ikke en avhengig ruset, noe mer enn metadon og subutex gjør det. Du kan sammenligne det med å ta en paracet for hodepine. Du blir kvitt hodepinen, og svært lite annet skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2010 #72 Del Skrevet 5. september 2010 Det er riktig, rusen "kupper" overlevelsessenteret i hjernen, og dopet får førstepri. Nå er det jo ikke så rart heller, så lenge abstinensene er som de er. Jeg skjønner godt at de er livredde for dem. De kan i noen tilfelle faktisk også bli så sterke at de tar livet av personen. Snakket med en mann for et par dager siden, som kunne fortelle at han under abstinenser for en tid tilbake, fikk hjerteinfarkt. Det er ikke bare at man blir kvalm og uvel. Derfor prioriterer de "friskmeldingene" sine. Mat kommer i annen rekke, og det har også sin forklaring at de veldig ofte rett og slett blir kvalme av å spise, selv om de godt kan være sultne. Sykdommen rusavhengighet er så mye mer enn folk kan forestille seg, og det er en sykdom. Ikke glem det. At de selv på ett eller annet tidspunkt - gjerne som unge tenåringer - valgte å prøve dop, fjerner ikke det faktum at de i dag er syke. Og de burde være helsevesenets anliggende, og ikke politiet. Det er fullstendig galskap. Denne galskapen gjør dem til kriminelle, og folk behandler dem deretter. Jeg er helt sikker på at ingen ville vurdert å si nei til en femtilapp til en diabetiker, hvis han eller hun måtte finansiere insulinen sin selv, fordi han ikke hadde krav på det fra staten fordi han selv hadde påført seg diabetes gjennom feil livsførsel. Her ligger det moralisme bak, og det er et av de største problemene i forhold til politikken som føres i forhold til disse menneskene. Dette er den rusavhengiges side av saken, men det finnes en annen side også... Det er ikke moralisme som ligger bak mitt valg om å utelukkende bidra til mat og klær, det er min egen smertefulle erfaring av å ha vært en direkte medvirkende årsak til en venninnes overdose. Jeg var den som ga henne pengene hun behøvde for å kjøpe det som skulle bli hennes siste dose. Dette har plaget meg så mye i etterkant, at jeg aldri mer kommer til å hjelpe en rusmisbruker med penger til stoff, selv om jeg skulle hatt en 50-lapp til overs. Derfor velger jeg å hjelpe med det jeg kan hjelpe med, mat og klær, men aldri penger til stoff. Du har helt tydelig personlig erfaring med dette temaet, men det kan synes som du glemmer at andre kan ha en annen erfaring enn deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 5. september 2010 #73 Del Skrevet 5. september 2010 Ja, man kan komme inn til akuttavrusning. Hva skjer deretter? Så fort de anser at du er ferdig avruset, settes du på gata igjen. Og du er ikke kurert for rusavhengigheten din selv om du er avgiftet. Man kan søke seg inn på rusbehandling, og hvor lang er ventetiden der? Månedsvis som regel. Og etter behandling, hva da? Det er smått med ettervern her i landet. Poenget mitt er at de HAR et alternativ til å kjøpe seg heroin. De har også alternativer til å ligge ute. Nytter ikke å påstå at "hvis du ikke gir de penger så får de et smertehelvete". Rusmisbrukere er mennesker, mennesker med frie valg. Og de har valget om å gå til rusakutten, oppsøke hjelp (kirkens nødhjelp og frelsesarmeen har lavterskeltilbud uten ventetid) og la vær å ta neste dose. Jeg blir utrolig provosert av at det påstås gang på gang at det ikke finnes tilbud, for det er ikke sant! Det finnes masse tilbud, men den rusavhengige må velge å benytte seg av dem. Jeg kommer aldri til å gi narkomane penger når vi faktisk har så mange tilbud slik som det er i Oslo i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2010 #74 Del Skrevet 5. september 2010 Dette er den rusavhengiges side av saken, men det finnes en annen side også... Det er ikke moralisme som ligger bak mitt valg om å utelukkende bidra til mat og klær, det er min egen smertefulle erfaring av å ha vært en direkte medvirkende årsak til en venninnes overdose. Jeg var den som ga henne pengene hun behøvde for å kjøpe det som skulle bli hennes siste dose. Dette har plaget meg så mye i etterkant, at jeg aldri mer kommer til å hjelpe en rusmisbruker med penger til stoff, selv om jeg skulle hatt en 50-lapp til overs. Derfor velger jeg å hjelpe med det jeg kan hjelpe med, mat og klær, men aldri penger til stoff. Du har helt tydelig personlig erfaring med dette temaet, men det kan synes som du glemmer at andre kan ha en annen erfaring enn deg. Flott Innlegg. Kunne ikke sagt det bedre selv..hilsen TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katana Skrevet 5. september 2010 #75 Del Skrevet 5. september 2010 Dette er den rusavhengiges side av saken, men det finnes en annen side også... Det er ikke moralisme som ligger bak mitt valg om å utelukkende bidra til mat og klær, det er min egen smertefulle erfaring av å ha vært en direkte medvirkende årsak til en venninnes overdose. Jeg var den som ga henne pengene hun behøvde for å kjøpe det som skulle bli hennes siste dose. Dette har plaget meg så mye i etterkant, at jeg aldri mer kommer til å hjelpe en rusmisbruker med penger til stoff, selv om jeg skulle hatt en 50-lapp til overs. Derfor velger jeg å hjelpe med det jeg kan hjelpe med, mat og klær, men aldri penger til stoff. Du har helt tydelig personlig erfaring med dette temaet, men det kan synes som du glemmer at andre kan ha en annen erfaring enn deg. Synes dette innlegget er en tankevekker. Selv om det er aldri så mye synd i den narkomane, kommer jeg ikke til å gi penger til nye doser narkotika. Jeg gir gjerne penger som jeg vet går til mat eller andre nødvendige ting, men ikke til dop. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2010 #76 Del Skrevet 5. september 2010 En heroinavhengig blir ikke ruset av heroin lenger. Han blir normal, sånn som du er til daglig. De ser oppfører seg normal ikke og ser ikke normale ut alle de jeg ser daglig mellom Oslo s og Kvadraturen. De er jo helt borte vekk og kan knapt stå på beina. Hvorfor i all verden må de ta så mye så de omtrent går i koma? Minner ikke mye om en friskmelding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 6. september 2010 #77 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Dette er den rusavhengiges side av saken, men det finnes en annen side også... Det er ikke moralisme som ligger bak mitt valg om å utelukkende bidra til mat og klær, det er min egen smertefulle erfaring av å ha vært en direkte medvirkende årsak til en venninnes overdose. Jeg var den som ga henne pengene hun behøvde for å kjøpe det som skulle bli hennes siste dose. Dette har plaget meg så mye i etterkant, at jeg aldri mer kommer til å hjelpe en rusmisbruker med penger til stoff, selv om jeg skulle hatt en 50-lapp til overs. Derfor velger jeg å hjelpe med det jeg kan hjelpe med, mat og klær, men aldri penger til stoff. Du har helt tydelig personlig erfaring med dette temaet, men det kan synes som du glemmer at andre kan ha en annen erfaring enn deg. Det er ikke den rusavhengiges side av saken. Det er en fysiologisk endring i hjernen. Ja, jeg har personlig erfaring rundt rusmisbruk og heroinavhengighet, og på grunn av det leser jeg og setter meg inn i hva dette komplekse bildet handler om, og jeg har lært mye. Både av egen datter, andre brukere, men også av leger og behandlere ved institusjoner. Videre kjenner jeg godt til FHN som stiller opp med livreddende tiltak hver dag rundt plata i Oslo, og foreningens leder Arild Knutsen som selv var heroinavhengig i mange år før han klarte å bli rusfri. Jeg har også kontakt med Dr. Joe Siri Ekgren som virkelig har kompetanse når det kommer til rusavhengighet. Så ja, jeg har erfaring, og det jeg ikke har av personlig erfaring tar jeg altså til meg andre steder ifra. Poenget mitt er at de HAR et alternativ til å kjøpe seg heroin. De har også alternativer til å ligge ute. Nytter ikke å påstå at "hvis du ikke gir de penger så får de et smertehelvete". Rusmisbrukere er mennesker, mennesker med frie valg. Og de har valget om å gå til rusakutten, oppsøke hjelp (kirkens nødhjelp og frelsesarmeen har lavterskeltilbud uten ventetid) og la vær å ta neste dose. Jeg blir utrolig provosert av at det påstås gang på gang at det ikke finnes tilbud, for det er ikke sant! Det finnes masse tilbud, men den rusavhengige må velge å benytte seg av dem. Jeg kommer aldri til å gi narkomane penger når vi faktisk har så mange tilbud slik som det er i Oslo i dag. Hvis dette alternativet var så reelt som du fremlegger det her, så hadde ikke Oslo vært verst i klassen når det kommer til rusbehandling og overdoser. Hvor mange plasser er det i akuttavrusning tror du? Og hvor mange avhengige har vi gående i Oslos gater? Tror du de avhengige kan flytte inn på avrusningen og bli der? Der avruses du og holdes under oppsikt til de mener du kan klare deg selv igjen. Når det gjelder behandlingsplasser av mer varig karakter og med henblikk på varig rusfrihet, har vi konstant fire tusen mennesker i kø. Mange av disse dør mens de venter. Hadde det vært så enkelt som at de bare kan "velge" å ikke sette neste dose, hadde vi ikke hatt verken avhengige eller ventelister, for da ville behandlingsetterspørselen vært ikkeeksisterende. Og du; selv om de legger seg inn på avrusning så må de gjennom et helvete. Ingen avruses smertefritt fra heroin. De kan få lindrende midler, men det er veldig restriktivt, og abstinensene kan vare i ukesvis, med smertetopp på dag 3-5. De ser oppfører seg normal ikke og ser ikke normale ut alle de jeg ser daglig mellom Oslo s og Kvadraturen. De er jo helt borte vekk og kan knapt stå på beina. Hvorfor i all verden må de ta så mye så de omtrent går i koma? Minner ikke mye om en friskmelding. Det kommer ofte av at de faktisk ikke vet hva de får, når de har kjøpt friskemeldingen sin. Det er ingen kontroll på hva heroinen kan være spedd ut med, eller om den er sterkere enn den var forrige gang, og så får de gjerne i seg for mye. Denne tilstanden går forøvrig ganske fort over. Ellers skal man selvfølgelig heller ikke se bort fra at mange av dem ønsker seg rusen. Rusen er en flukt fra både minner og traumer, men også fra hverdagen slik den er per i dag for den enkelte. Men setter de en riktig dose, med det mål for øyet å slippe og bli syke, så ser du det ikke på dem. Og husk at de du ser nede på plata, er et lite antall av de rusavhengige. Du skal ikke se bort fra heller at mange av de som vandrer rundt de du så tydelig ser, også nettopp har satt seg et skudd - men at du altså ikke ser det på dem. Endret 6. september 2010 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 6. september 2010 #78 Del Skrevet 6. september 2010 Hvis dette alternativet var så reelt som du fremlegger det her, så hadde ikke Oslo vært verst i klassen når det kommer til rusbehandling og overdoser. Hvor mange plasser er det i akuttavrusning tror du? Og hvor mange avhengige har vi gående i Oslos gater? Rusakutten har 12 sengeplasser som er tilgjengeli 24 t i døgnet. Det er ikke sånn at det er fullt der, så det er et 100% reelt valg som står til disposisjon 24/7. Etter opphold på rusakutten (max 48t) blir de som trenger/vil overført til andre enheter. Tilbudet er der, det blir idiotisk å påstå noe annet. Og, det er lang ventetid på noen programmer med legemiddelassistert avvenning. Men det er også ledige behandlingsplasser som ikke er LAR. Jeg har også mye erfaring med rusavhenige skjønner du (kjenner både folk som har greid å nyktre seg opp og de som ikke har greid det), og jeg vet at mange av de påstår at "jeg får aldri noe hjelp jeg" og så viser det se at de har hatt tilbud om behandlingsplass mange ganger. Det er helt rett som du sier, at veldig menge heroinister ikke ønsker å slutte. Men det kan man ikke skylde på samfunnet eller omverdenen for. Det går ikke an å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 6. september 2010 #79 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Jeg vet at det finnes behandlingsplasser både i og utenfor LAR, men det er ukjent for meg at det finnes behandlingsplasser uten ventetid, - bortsett fra hos Evangeliesenteret. De opererer så og si uten ventetid. Uansett så er det et faktum at 4000 mennesker står på venteliste for behandlingsplass til enhver tid. Det er ikke bare å legge seg inn, og så er fremtiden i boks. Min datter befinner seg nå et sted hvor det var 9 mdr ventetid, og der står det også folk i kø som søkte etter henne. 9 måneder er lenge å vente når man er motivert, for den motivasjonen kan veldig gjerne gå over i ventetiden. Selv nå som hun har plass, hender det at motivasjonen svikter, og vi som står rundt kan forsøke og oppmuntre henne til krampa tar oss uten at det nødvendigvis hjelper hver gang. Hun skylder dog verken på samfunnet eller behandlingsstedet som sådan, men på hva rusen og suget gjør med hodet hennes når hun har vonde dager med depresjoner osv. Det jeg har lært av henne er at jeg ikke kan sammenligne min egen tankegang og meg selv med henne. Hun sliter med ting jeg ikke forstår fullt ut, men selv om jeg ikke forstår, så sliter hun like forbannet. Og som hun sier selv; hadde det vært bare å bestemme seg for å bli rusfri, hadde jeg vært det for flere år siden. Og det er greit at Rusakutten har 24 sengeplasser, men i forhold til antall rusavhengige så er ikke det så veldig mye. Alle er heller ikke motivert for avrusning til en hver tid, og mange er livredd for abstinensene og orker ikke tanken på en avrusning, kanskje etter å ha vært igjennom det et utall ganger. Når det gjelder hospitsplasser osv, vet jeg heller ikke om det ville være sengeplasser nok dersom alle Oslos 20 000 rusavhengige bestemte seg samtidig for å få tak over hodet. Nå er de nok ikke bostedsløse alle sammen, men poenget er altså: Er det plass til alle som trenger det? I såfall forstår jeg ikke hvorfor så mange sover ute. Jeg tror ikke alle som sover ute, gjør det fordi de ikke ønsker en seng. Når det kommer til avgiftningsavdelingen på Ullevål, er det der flere ukers ventetid. På akutten på Aker noe mindre, men du er ikke garantert å komme direkte inn der heller. Det er ikke alltid ledige senger når du trenger det, og du må gjennom lege eller legevakt. Endret 6. september 2010 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 6. september 2010 #80 Del Skrevet 6. september 2010 Grunnen til at mange sover ute til tross for at det finnes lavterskels overnattingtilbud er at mange ikke vil til hospits/døgnhjem av forskjellige grunner. Det kan være at det er noen de kjenner som er der som de kanskje skylder penger eller er uvenner med av en eller annen grunn. Det kan også være at de ikke orker å snakke med de som jobber på hospitset, de blir ofte oppfordret til å dusje og så videre, noe som en del kan oppfatte som mas. En del uteliggere (nå tenker jeg egentlig ikke på rusmisbrukere på akkurat dette puntet) har alvorlige psykiske problemer som gjør at de ikke takler å være innendørs særlig lenge av gangen. De fleste hopitsene i Oslo har såvidt jeg har skjønt en form for innetid, altså man må komme før et klokkeslett og være i nogenlunde oppegående form for å få være der. Altså er det mange forskjellige grunner til at mange sover ute selv om tilbudene finnes. Det er riktig som du sier at man somregel må gjennom ambulansen eller legevakt for å få plass på rusakutten, men det er jo fortsatt plass der, så det er jo egentlig ikke noe problem. De har god kapasitet i kjempeflotte nye lokaler på Aker. Når alt det er sagt så må jeg si at jeg håper virkelig det går bra med datteren din og at behandlingsopplegget som er der hun er kommet fungerer for henne. Det kan kanskje høres ut som jeg er helt ufølsom ovenfor rumisbrukere og deres problemer, men det er ikke poenget mitt. Jeg er bare så lei av den ensidige framstillingen av rusomsorgen her til lands, og syns det er viktig å få fram at det faktisk er mange tilbud for rusmisbrukere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå