Gjest Bianca26 Skrevet 12. august 2010 #21 Del Skrevet 12. august 2010 Jeg skal komme med den provoserende uttalelsen at alle har et valg. Alle som ikke er psykotiske/blir tvunget til å ta narkotika, har valget mellom å gjøre det, eller la være. Det er mange som har hatt det vanskelig. Traumatiske opplevelser finnes i uendelig mange barndommer. Det er mange som har en vond bakgrunn. Allikevel klarer de aller fleste å skape seg et OK liv uten rus. Man får faktisk andre impulser gjennom skole og samfunnet rundt, og jeg tror ikke noen i dagens Norge kan påstå at de ikke har fått innprentet at narkotika er skadelig, livsfarlig og utrolig ødeleggende. Straka vegen til et ydmykende og smertefullt liv. Om man da, uansett bakgrunn, fremdeles sier ja til stoff, tar man et valg som vil straffe seg. Brutalt? Jovisst. Men hva skal en egentlig gjøre? Man kan ikke skylde på alskens forferdelige hendelser i barndommen. Livet er fortsatt i stor grad ens eget ansvar. Jeg har mye erfaring med rusmisbrukere, både familie og venner. Og jeg vet at de sjelden "er nødt" til å begynne med dop. Svært ofte er det en skjødesløs holdning til eget liv, mangel på vilje og styrke til å velge riktig omgangskrets (selv om skikkelige venner står med åpne armer, klar til å ta vare på dem), og en generell fuck you-attitude. Og så selvsagt den klassiske "jeg blir ikke avhengig, jeg kan takle det". De hardbarka narkomane hadde et valg en gang, men det har gått for langt for de. Og det er det man bør fokusere på ikke på fortiden. De kan ikke skru tida tilbake og velge annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katana Skrevet 12. august 2010 #22 Del Skrevet 12. august 2010 Jeg skal komme med den provoserende uttalelsen at alle har et valg. Alle som ikke er psykotiske/blir tvunget til å ta narkotika, har valget mellom å gjøre det, eller la være. Det er mange som har hatt det vanskelig. Traumatiske opplevelser finnes i uendelig mange barndommer. Det er mange som har en vond bakgrunn. Allikevel klarer de aller fleste å skape seg et OK liv uten rus. Man får faktisk andre impulser gjennom skole og samfunnet rundt, og jeg tror ikke noen i dagens Norge kan påstå at de ikke har fått innprentet at narkotika er skadelig, livsfarlig og utrolig ødeleggende. Straka vegen til et ydmykende og smertefullt liv. Om man da, uansett bakgrunn, fremdeles sier ja til stoff, tar man et valg som vil straffe seg. Brutalt? Jovisst. Men hva skal en egentlig gjøre? Man kan ikke skylde på alskens forferdelige hendelser i barndommen. Livet er fortsatt i stor grad ens eget ansvar. Jeg har mye erfaring med rusmisbrukere, både familie og venner. Og jeg vet at de sjelden "er nødt" til å begynne med dop. Svært ofte er det en skjødesløs holdning til eget liv, mangel på vilje og styrke til å velge riktig omgangskrets (selv om skikkelige venner står med åpne armer, klar til å ta vare på dem), og en generell fuck you-attitude. Og så selvsagt den klassiske "jeg blir ikke avhengig, jeg kan takle det". Enig i denne. Jeg kunne godt spandert et varmt måltid på en rusmisbruker, men jeg ville aldri gitt penger som jeg vet høyst sannsynlig vil gå til dop. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 12. august 2010 #23 Del Skrevet 12. august 2010 Jeg skal komme med den provoserende uttalelsen at alle har et valg. Alle som ikke er psykotiske/blir tvunget til å ta narkotika, har valget mellom å gjøre det, eller la være. Det er mange som har hatt det vanskelig. Traumatiske opplevelser finnes i uendelig mange barndommer. Det er mange som har en vond bakgrunn. Allikevel klarer de aller fleste å skape seg et OK liv uten rus. Man får faktisk andre impulser gjennom skole og samfunnet rundt, og jeg tror ikke noen i dagens Norge kan påstå at de ikke har fått innprentet at narkotika er skadelig, livsfarlig og utrolig ødeleggende. Straka vegen til et ydmykende og smertefullt liv. Om man da, uansett bakgrunn, fremdeles sier ja til stoff, tar man et valg som vil straffe seg. Brutalt? Jovisst. Men hva skal en egentlig gjøre? Man kan ikke skylde på alskens forferdelige hendelser i barndommen. Livet er fortsatt i stor grad ens eget ansvar. Jeg har mye erfaring med rusmisbrukere, både familie og venner. Og jeg vet at de sjelden "er nødt" til å begynne med dop. Svært ofte er det en skjødesløs holdning til eget liv, mangel på vilje og styrke til å velge riktig omgangskrets (selv om skikkelige venner står med åpne armer, klar til å ta vare på dem), og en generell fuck you-attitude. Og så selvsagt den klassiske "jeg blir ikke avhengig, jeg kan takle det". Det ser ut til at du tar utgangspunkt i at alle er like, alle har den samme styrken til å tåle den motgangen de har møtt i livet. Slik er det ikke. Jeg har et par artikler her som kan forklare litt om omsorgssvikt og hva det kan gjøre med barn. Disse barna blir siden til voksne individer, men er alldeles feilprogrammerte fra barndommen av. Når barn utsettes for omsorgssvikt og mishandling Krenkede barn kan bli syke voksne Og man må ikke glemme at mange av dem du ser på plata i dag, startet sitt misbruk mens de fremdeles bare var barn. Skadeskutte barn med lav eller ingen selvtillit, kanskje med årevis med overgrep bak seg, kanskje med foreldre i aktiv rus, osv osv... Du kan ikke forvente at en tolvåring skal tenke langsiktige konsekvenser når utgangspunktet er så dårlig som for brorparten av dem som sliter med avhengighet i dag. De hardbarka narkomane hadde et valg en gang, men det har gått for langt for de. Og det er det man bør fokusere på ikke på fortiden. De kan ikke skru tida tilbake og velge annerledes. Godt sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 12. august 2010 #24 Del Skrevet 12. august 2010 Jeg syns kanskje at de som på en måte sympatiserer mest med narkomane, også er de som er meste nedlatende mot de. Ved å antyde at de på ingen måte har noen som helst innvirkning på sitt eget liv. Ved å si at de ikke kan noe for hvordan de har det og det er ingenting de selv kan gjøre for å forbedre sin egen situasjon. Jeg vet at det er satt på spissen, men mellom linjene så er det faktisk det jeg leser i mange innlegg her. Jeg syns faktisk det er å ta fra folk verdigheten, å si at de ikke har fri vilje. Alle har fri vilje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweetpea25 Skrevet 12. august 2010 #25 Del Skrevet 12. august 2010 Nettopp, og det er et kjempeproblem. Vi har noen få steder her i landet som behandler dobbeldiagnoser, altså rus OG psykiatri, som en helhet, men også hos disse ser du de samme tendensene til å vill skille de to delene, enda de burde vite bedre. Det ligger for mye "moral" blant folk, også behandlerne, og dermed får ikke de avhengige den hjelpen hver og en av dem trenger. Ja, det er forbudt. De rusavhengige er vel de eneste menneskene på denne jord som straffes for å ødelegge egen helse. Det er galskap. Ja, mange ungdommer prøver rus for spenningens skyld, det gjelder alkohol også, men de som blir værende i det er nok ofte de som oppdager at rusen faktisk bedøver og/eller roer ned tankene og traumene de måtte ha. Som sagt, over seksti prosent av de rusavhengige har vært utsatt for overgrep i barndommen. Over seksti prosent har også diagnoser, så at det kanskje finnes en håndfull avhengige som egentlig ikke har "noen grunn" til å ha havnet der de er, er ingen unnskyldning for ikke å hjelpe. Et hjem kan forøvrig godt se A4 ut, uten å være det. Et barn kan godt slite med indre problemer selv om familien i seg selv er velfungerende. Foreldre kan godt skade barna sine uten å være klar over det. Noen mennesker er såkalt "følelsessyke". For dem er det like vondt og uoverkommelig med selv den minste motgang som det er for deg og meg å miste noen som står oss virkelig nær, som en forelder eller et barn. Folk er forskjellige, og noen takler simpelthen ikke livet like godt som andre. Noen vil kanskje aldri klare å leve et helt rusfritt liv, selv om de får hjelp og behandling, fordi hodene deres er så fulle av traumer, tanker, minner osv som de bare ikke makter å kjenne på, og så skal de altså straffeforfølges i tillegg. Det er galskap. Godt mulig at over 60 % av narkomane har vært utsatt for overgrep i barndommen, men det er også mange som har opplevd overgrep som har søkt om HJELP! Greit nok, før i tiden visste de nok ikke hvor farlig det var med narkotika. Men alle og enhver som følger litt med i media vet hvor farlig det er å drive på med stoff. Alle her i verden kan ta valg, og noen tar værre valg enn andre. Det finnes andre utveier enn å ty til narkotika! De rusavhengige er vel de eneste menneskene på denne jord som straffes for å ødelegge egen helse. Tror du virkelig at de bare ødelegger sin egen helse? Mange har også en FAMILIE! Så ikke kom å si at de kun ødelegger sitt eget liv... Men folk får gjøre som de vil, men poenget er at det bør være greit å ikke støtte en narkoman økonomisk! Det er ulovlig, og det er farlig! Hva med å sette seg ned å prate med personen, spørre hvordan han har det? Gi han en klem? Det kan bety mye mer en en femtilapp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 12. august 2010 #26 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Jeg syns kanskje at de som på en måte sympatiserer mest med narkomane, også er de som er meste nedlatende mot de. Ved å antyde at de på ingen måte har noen som helst innvirkning på sitt eget liv. Ved å si at de ikke kan noe for hvordan de har det og det er ingenting de selv kan gjøre for å forbedre sin egen situasjon. Jeg vet at det er satt på spissen, men mellom linjene så er det faktisk det jeg leser i mange innlegg her. Jeg syns faktisk det er å ta fra folk verdigheten, å si at de ikke har fri vilje. Alle har fri vilje. Det jeg sier er at det er forskjell på folk. Jeg sier også at rundt 5-10% av de som får et behandlingsstilbud slik det er i dag, klarer seg og forblir rusfrie. Resterende 90-95% klarer det IKKE. Dette forteller ett eller annet, blant annet at folk ikke er like. Jeg sier ikke at INGEN av de rusavhengige kan klare å komme seg ut av det, det jeg sier er at VI ikke vet hva som ligger bak hos den enkelte når vi velger å IKKE gi dem en tier i tilfelle de velger å bruke den til neste såkalte friskmelding. Jeg vet litt om rusavhengighet, da jeg har en narkoman datter, og selv om hun har vært ut og inn av institusjoner, psykiatri og fått all mulig hjelp i årevis nå, så er det ikke før nå, som hun får subutex at hun greier å holde seg og gjennomføre behandling uten sprekk. Foreløpig i hvert fall. Hun kan ha så gode intensjoner som bare det, hun har høyere intelligens enn 80% av befolkningen, hun var selv totalt i mot både røyk, alkohol og dop tidlig i tenårene, hun har alltid vært utadvent og hatt lett for å få venner, hun var alltid blant de flinkeste i klassen, hun var populær og hun er pen, gutter faller fremdeles som fluer for henne (nei, man ser ikke at hun er rusavhengig), og i det hele tatt har alt ligget til rette for et godt liv. Hun har også styrke til å ikke finne seg i dritt fra andre, som kontrollerende kjærester osv, men rusen har hun ikke stort å stille opp mot. Den river så sterkt i henne at hun kan sitte foran speilet og sminke seg for å dra til byen, mens tårene renner fordi hun ikke ønsker å sprekke. Hennes sprekker kommer som resultat av et trøblete hode, depresjoner, lav selvfølelse (på tross av popularitet, heldig utseende, masse venner...)vonde minner osv osv, og som hun sier selv: Jeg føler at jeg valget mellom å ta livet mitt eller å ruse meg, og for at du skal slippe og miste et barn til, velger jeg rusen. Hennes ord. Så verden er ikke sort/hvit, heller ikke her, og det jeg vil frem til er at folk er forskjellige og vi aner ikke hvilke skjebner den enkelte, nedslitte rusavhengige personen vi møter har. Jada, det kan sikkert hjelpe at man gidder å se dem, at man setter seg ned og snakker med dem, viser dem respekt, men det tar ikke abstinensene. Godt mulig at over 60 % av narkomane har vært utsatt for overgrep i barndommen, men det er også mange som har opplevd overgrep som har søkt om HJELP! Greit nok, før i tiden visste de nok ikke hvor farlig det var med narkotika. Men alle og enhver som følger litt med i media vet hvor farlig det er å drive på med stoff. Alle her i verden kan ta valg, og noen tar værre valg enn andre. Det finnes andre utveier enn å ty til narkotika! De rusavhengige er vel de eneste menneskene på denne jord som straffes for å ødelegge egen helse. Tror du virkelig at de bare ødelegger sin egen helse? Mange har også en FAMILIE! Så ikke kom å si at de kun ødelegger sitt eget liv... Men folk får gjøre som de vil, men poenget er at det bør være greit å ikke støtte en narkoman økonomisk! Det er ulovlig, og det er farlig! Hva med å sette seg ned å prate med personen, spørre hvordan han har det? Gi han en klem? Det kan bety mye mer en en femtilapp! Ja, det er ødeleggende for familien at noen ruser seg, men det hjelper ingen at den avhengige straffes for sin avhengighet. I såfall burde man straffe alkoholikerne også, dem er det flere av, og de er ikke mindre problematiske for sine omgivelser. Argumentet er dødfødt. Endret 12. august 2010 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweetpea25 Skrevet 12. august 2010 #27 Del Skrevet 12. august 2010 Ja, det er ødeleggende for familien at noen ruser seg, men det hjelper ingen at den avhengige straffes for sin avhengighet. I såfall burde man straffe alkoholikerne også, dem er det flere av, og de er ikke mindre problematiske for sine omgivelser. Argumentet er dødfødt. Men nå er det jo ikke ulovlig å drikke alkohol da, så hvorfor skal man straffe de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 12. august 2010 #28 Del Skrevet 12. august 2010 Argumentet var at avhengigheten var ødeleggende for familien - derfor er det på sin plass å straffe dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 13. august 2010 #29 Del Skrevet 13. august 2010 kanskje ts vil rette opp denne skakkkjørte debatten. Rus er vanskelig. Men om ei dame forfulgte deg på Oslo S, HVA ville du gjort??? HVor er det blitt av de som gir penger? Går til minibanken å tar ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #30 Del Skrevet 13. august 2010 kanskje ts vil rette opp denne skakkkjørte debatten. Rus er vanskelig. Men om ei dame forfulgte deg på Oslo S, HVA ville du gjort??? HVor er det blitt av de som gir penger? Går til minibanken å tar ut? Jeg var utsatt for det samme for noen uker siden, en ung mann som fulgte etter meg, og ville ha penger til mat fordi bymisjonen var feriestengt. Jeg som sant var, at jeg hadde ingen kontanter, men han hadde løsningen på det: "det er ikke noe problem, det er en minibank over der". Da måtte jeg forklare ham at saldoen på min konto den dagen var 36 kr kr, og så lite fikk vi ikke ut i en minebank. Men han ga seg ikke. Han fulgte etter meg gjennom hele Oslo S, og jeg ga meg da vi sto utenfor McD, da sa jeg at jeg kunne kjøpe det jeg kunne få for 36 kr der inne. Valget falt på en hamburger. "Kan jeg få en milk-shake i tillegg?" spurte han. Jeg gjentok at jeg ikke hadde råd til begge deler, og da sa han at jeg kunne kjøpe det billigste jeg fant på McD, og så kunne jeg gi ham resten av det jeg hadde i kontanter. Jeg foreslo at jeg kunne gå inn på butikken og kjøpe et grovbrød og pålegg til ham i stedet for. Da ville han heller ha hamburgeren. Han fikk den, så på meg, og sa: "den hadde smakt bedre med en milk-shake ved siden av da". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 13. august 2010 #31 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg visste det var slike tilfeller, og når jeg hører slik å står i en kø har jeg så lyst til å si noe, men av respekt til den som prøver å hjelp, tiler jeg. Selv hadde jeg bedt han dra til helv*te, utakknemmlige rassh*l! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #32 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg visste det var slike tilfeller, og når jeg hører slik å står i en kø har jeg så lyst til å si noe, men av respekt til den som prøver å hjelp, tiler jeg. Selv hadde jeg bedt han dra til helv*te, utakknemmlige rassh*l! Jeg kunne selvsagt bedt ham dra til "et varmere sted", men jeg visste jo at det var rusen som snakket når han sa dette, og at glede eller takknemlighet er følelser han ikke hadde plass til i sin verden, der det eneste målet er å overleve fra en rus til den neste. Men på generelt grunnlag kan jeg si at det er veldig mange rusmisbrukere som ikke skjønner at andre har dårlig råd. "Jammen 50 kr er da ingenting", er en setning jeg ofte har fått hørt fra tiggere når jeg har sagt at jeg ikke har penger å gi dem. Når jeg da sier "50 kr er kanskje ingenting for deg, men for meg kan de 50 kronene være avgjørende om barna mine skal ha brød eller ikke de neste to ukene", ser de bare forvirret på meg. Dette er det veldig mange som ikke skjønner. Mange har forestillingen om at er du ikke "en av dem", så er du rik. De er så inne i sin egen verden, at de forstår ikke at det finnes mennesker som lever på et minimum, og som ikke er bostedsløse og/eller rusmisbrukere. De kan ikke forstå at andre kan ha like store problemer som dem i hverdagen, fordi de kan ikke forestille seg at det finnes noe annet problem som kan være større enn tanken på å ikke få neste "skudd". Mange sitter også fast i en offerrolle, og mener at de har rett til å få penger fra de rike, og rik er du som sagt hvis du ikke er bostedsløs og/eller rusmisbruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 13. august 2010 #33 Del Skrevet 13. august 2010 Du vet, når du trenger rundt tre tusen kroner daglig for å få medisinen din så du slipper å bli dårlig, så er femti kroner ingen ting. Samtidig vet de jo godt at den femtilappen er uhyre viktig når de selv skal kjøpe dosen sin. Det gis ikke ved dørene i det markedet heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #34 Del Skrevet 13. august 2010 Du vet, når du trenger rundt tre tusen kroner daglig for å få medisinen din så du slipper å bli dårlig, så er femti kroner ingen ting. Samtidig vet de jo godt at den femtilappen er uhyre viktig når de selv skal kjøpe dosen sin. Det gis ikke ved dørene i det markedet heller. Men poenget er som sagt at veldig mange tror at så lenge du ikke er stoffmisbruker, så har du mer penger enn dem. Til og med de som er på vei ut av miljøet blir sjokkerte når de ser at en vanlig arbeider må jobbe 2-3 dager for å tjene den summen de brukte på stoff i løpet avén dag. Det rokker ved hele deres virkelighetsoppfatning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torine Skrevet 13. august 2010 #35 Del Skrevet 13. august 2010 Huff, jeg syns det er trist, de fortjener et bedre liv. Har dere hørt om ibogaine? Syns det er rart at så få har hørt om det. Når det finnes et preparat som fjerner alle abstinenser i løpet av 36 timer og får 90 prosent av de som prøver dette til å slutte med heroin, kokain, alkohol, amfetamin, tabletter også videre. De trenger kun å ta medikamentet 1 gang og det i seg selv er overhode ikke vanedannende. Det er et kontroversielt preparat og det finnes medisinskeklinikker over hele verden som tilbyr dette. Noen er for og noen er imot, men det bør jo ikke være noen grunn til å ikke vite at det finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 14. august 2010 #36 Del Skrevet 14. august 2010 Men poenget er som sagt at veldig mange tror at så lenge du ikke er stoffmisbruker, så har du mer penger enn dem. Til og med de som er på vei ut av miljøet blir sjokkerte når de ser at en vanlig arbeider må jobbe 2-3 dager for å tjene den summen de brukte på stoff i løpet avén dag. Det rokker ved hele deres virkelighetsoppfatning. Ja, det er klart det blir et sjokk for mange av dem. De har jo et helt forvridd syn på kostnader. Det er jo også sånn at de på apoteket kan kjøpe kokekar, sårservietter, askorbinsyre også videre, slik at de skal slippe og bruke sølevann, sitronsyre, urene sprøyter osv., og disse tingene er ikke kjempedyre, men for en narkoman som trenger hver bidige kroner han klarer å skaffe til neste dose for å slippe og bli dødssjuk, så er alt annet for dyrt. Huff, jeg syns det er trist, de fortjener et bedre liv. Har dere hørt om ibogaine? Syns det er rart at så få har hørt om det. Når det finnes et preparat som fjerner alle abstinenser i løpet av 36 timer og får 90 prosent av de som prøver dette til å slutte med heroin, kokain, alkohol, amfetamin, tabletter også videre. De trenger kun å ta medikamentet 1 gang og det i seg selv er overhode ikke vanedannende. Det er et kontroversielt preparat og det finnes medisinskeklinikker over hele verden som tilbyr dette. Noen er for og noen er imot, men det bør jo ikke være noen grunn til å ikke vite at det finnes. Ibogaine er ikke skikkelig utprøvd, man vet ingen ting om langtidsbivirkninger, så det er ikke bare å sette igang og behandle folk på samlebånd med dette midlet. Jeg tenker videre at de aller fleste av de rusavhengige har psykiatriske problemer, og disse forsvinner ikke selv om rusbehovet blir borte. Hva skal de gjøre da når hodene truer med å eksplodere? Jeg er redd det kan bli mange selvmord, for da har de jo ikke noe å døyve det med lenger. Jeg tenker at det beste vi kan gjøre er å bygge ut psykiatrien her i landet, slik at den dekker det faktiske behovet, og så må det flere behandlingsplasser for dobbeltdiagnoser på plass, og behandlere og leger må skoleres i at dette ikke er et problem som handler om dårlig moral eller liten viljestyrke, men en sykdom på lik linje med kreft og annen drit, og at sprekker er symptomer på sykdommen og ikke et tegn på lav motivasjon for å bli frisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 14. august 2010 #37 Del Skrevet 14. august 2010 Ja, det er klart det blir et sjokk for mange av dem. De har jo et helt forvridd syn på kostnader. Det er jo også sånn at de på apoteket kan kjøpe kokekar, sårservietter, askorbinsyre også videre, slik at de skal slippe og bruke sølevann, sitronsyre, urene sprøyter osv., og disse tingene er ikke kjempedyre, men for en narkoman som trenger hver bidige kroner han klarer å skaffe til neste dose for å slippe og bli dødssjuk, så er alt annet for dyrt. Ibogaine er ikke skikkelig utprøvd, man vet ingen ting om langtidsbivirkninger, så det er ikke bare å sette igang og behandle folk på samlebånd med dette midlet. Jeg tenker videre at de aller fleste av de rusavhengige har psykiatriske problemer, og disse forsvinner ikke selv om rusbehovet blir borte. Hva skal de gjøre da når hodene truer med å eksplodere? Jeg er redd det kan bli mange selvmord, for da har de jo ikke noe å døyve det med lenger. Jeg tenker at det beste vi kan gjøre er å bygge ut psykiatrien her i landet, slik at den dekker det faktiske behovet, og så må det flere behandlingsplasser for dobbeltdiagnoser på plass, og behandlere og leger må skoleres i at dette ikke er et problem som handler om dårlig moral eller liten viljestyrke, men en sykdom på lik linje med kreft og annen drit, og at sprekker er symptomer på sykdommen og ikke et tegn på lav motivasjon for å bli frisk. Skjønner ikke jvorfor langtidsbivirkninger er så farlig å tenke på. Akkurat som om langtidsbivirkningene av det de allerede tar ikke er noe verre. Tror de har lite å tape tross bivirkninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 14. august 2010 #38 Del Skrevet 14. august 2010 Det kommer vel helt an på hva langtidsbivirkningene er. Om de gjør deg schizofren og psykotisk så er det absolutt noe å tenke på. Også hvis de øker faren for hjerneslag og uførhet. Og som sagt, selv om rusavhengigheten forsvinner, så forsvinner ikke grunnene til at de begynte å ruse seg. Det finnes nok av dem som har klart å bli nyktre, men som ikke orker å forbli nyktre, fordi hodene deres gjør hverdagen til et helvete. Rusen blir liksom eneste utvei for dem. Noen av dem velger også bevisst å sette seg en overdose for å slippe. Alle makter ikke et rusfritt liv, og det synes jeg igrunnen vi må godta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 14. august 2010 #39 Del Skrevet 14. august 2010 Det kommer vel helt an på hva langtidsbivirkningene er. Om de gjør deg schizofren og psykotisk så er det absolutt noe å tenke på. Også hvis de øker faren for hjerneslag og uførhet. Og som sagt, selv om rusavhengigheten forsvinner, så forsvinner ikke grunnene til at de begynte å ruse seg. Det finnes nok av dem som har klart å bli nyktre, men som ikke orker å forbli nyktre, fordi hodene deres gjør hverdagen til et helvete. Rusen blir liksom eneste utvei for dem. Noen av dem velger også bevisst å sette seg en overdose for å slippe. Alle makter ikke et rusfritt liv, og det synes jeg igrunnen vi må godta. Tror du ikke det de ruser seg med allerede gir psykoser og scitzofreni for ikke å snakke om paranoia og hallusinasjoner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #40 Del Skrevet 15. august 2010 Tror du ikke det de ruser seg med allerede gir psykoser og scitzofreni for ikke å snakke om paranoia og hallusinasjoner? Ikke nødvendigivs schizofreni. Fra wikipedia: Although about half of all patients with schizophrenia use drugs or alcohol, and the vast majority use tobacco, a clear causal connection between drug use and schizophrenia has been difficult to prove. The two most often used explanations for this are "substance use causes schizophrenia" and "substance use is a consequence of schizophrenia", and they both may be correct. Hele artikkelen Mysan hadde et veldig godt poeng: "Og som sagt, selv om rusavhengigheten forsvinner, så forsvinner ikke grunnene til at de begynte å ruse seg." Tror du virkelig at dersom det var så enkelt som å gi dem alle en pille at det ikke hadde vært gjort allerede? Medikamentell testing på mennesker er ikke videre populært her til lands, og historien viser at det ofte er en hysterisk dårlig idé (MK-ULTRA er et sjokkerende eksempel). Vi må styrke psykiatrien, behovet er skrikende og tilbudet er foreløpig ikke på langt nær tilstrekkelig. (Men Wonders har rett. Debatten er på ville veier.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå