AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #1 Del Skrevet 6. august 2010 Ei lita utslitt og herja dame så meg ut i dag, og begynte å fotfølge meg på oslo s togstasjon. Hun virket klar i hodet, forklarte at hun ikke hadde noe sted å sove i natt og lurte på om jeg kunne hjelpe henne med å betale rommet hennes på et herberge. Hun ønskte ikke å ta kontakt med rusmisbrukere fordi hun ikke ville inn i miljøet, og hun ble tilbudt gratis heroin, så det var ikke dop hun ville bruke pengene til. Jeg sa at jeg ikke ville gi henne penger fordi jeg ikke visste hva hun kom til å bruke pengene til, og sa at jeg desverre ikke kunne hjelpe. Jeg fikk da et surt takk for ingenting Må si det gnager litt på samvittigheten.. Hva hadde dere gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #2 Del Skrevet 6. august 2010 Dersom du hadde kunnet avsett de pengene så hadde jeg gått med henne til overnattingsstedet og betalt direkte til de. Nå gir jeg aldri til rusmisbrukere fordi jeg ønsker ikke å backe opp et misbruk. Kan strekke meg til å kjøpe en kaffe eller litt mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Koh-i-Noor Skrevet 6. august 2010 #3 Del Skrevet 6. august 2010 Enten gått videre, eller fulgt henne dit hun skulle og betalt selv, slik at du så hva pengene ble brukt til. Jeg er litt skeptisk til fremmede av typen tiggere, rusmisbrukere eller "de som ser herja ut", og ville nok ikke tatt sjansen på å bli med de noe sted. Alle er ikke harmløse. Ville heller ikke gitt de penger rett i hånda og være sikker på at jeg støtter andres rusmisbruk. Èn ting er hva de sier de skal bruke pengene på, noe annet er hva de bruker pengene til når du snur ryggen til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #4 Del Skrevet 6. august 2010 Jeg sjekker prisene på herberge nå, og de er ikke 250 som hun sa, men fra 200. Tenker hun prøvde å lure meg eller noe.. Jeg er litt skvetten av meg og hadde ikke turt å dra noen steder med henne. =P Jeg gir aldri penger i fare for å støtte rusen, og gir heller mat og drikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 11. august 2010 #5 Del Skrevet 11. august 2010 gått til nærmeste securitasvakt å bedt han ta seg av henne. Så naiv er jeg ikke at jeg hjelper folk på gata asså. Narkiser gjør hva som helst. Så mye hjelp alle kan få i Norge, ikke plag meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 11. august 2010 #6 Del Skrevet 11. august 2010 Dersom du hadde kunnet avsett de pengene så hadde jeg gått med henne til overnattingsstedet og betalt direkte til de. Nå gir jeg aldri til rusmisbrukere fordi jeg ønsker ikke å backe opp et misbruk. Kan strekke meg til å kjøpe en kaffe eller litt mat. Backe opp et misbruk? Tror du de slutter å være avhengige ved at de ikke får penger av forbipasserende? Tror du at du hjelper dem mot rusfrihet ved å ikke gi dem penger? Det er ikke så enkelt. For de avhengige er den neste dosen medisin mot abstinenser. De blir ikke ruset av dosene sine lenger, det går tidlig over akkurat det der, og deretter dreier det seg om å holde sykdommen på avstand. Og abstinensene, hvordan fortoner de seg? Som en heftig omgangssyke ganger hundre, sånn omtrent. DET trenger de penger til. Unngå å bli liggende syke i sin egen dritt og spy fordi de er for sjuke til å orke og komme seg til nærmeste do. Magekramper som friske mennesker ikke kan forestille seg, leddsmerter så sterke at de rett og slett ikke klarer å sette seg opp og komme seg ut av senga, om de nå har en seng. Joda, de har forsåvidt havnet uti det selv, men det ligger i de fleste tilfelle seksuelle misbruk bak, faktisk i rundt seksti prosent av tilfellene, og i tillegg kommer alle mulige andre traumer som følge av opplevelser de har som misbrukere; voldtekter, ran, vold... Over seksti prosent av misbrukerne har psykiatriske diagnoser også, ADHD, schizofreni, andre personlighetsforstyrrelser, osv osv... Friske unge mennesker som har det godt med seg selv, havner faktisk ikke på plata som narkomane. Det er en grunn eller fler til at de er der de er. Gi dem gjerne mat eller en kopp kaffe, men bry deg helst ikke om hvordan de bruker småpengene de eventuelt får fra deg, la dem styre det selv. DE vet hva de trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medlem Skrevet 11. august 2010 #7 Del Skrevet 11. august 2010 Først ville jeg bare ruslet videre, eventuelt tatt en liten avstikker det det ellers ikke var naturlig å gå. Dersom hun fortsatt fulgte etter ville jeg stoppet og spurt hva hun ville. Ingen tiggere får penger av meg, men jeg stiller gjerne med en kaffekopp eller rosinbolle om de spør pent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 11. august 2010 #8 Del Skrevet 11. august 2010 Det er ikke nødvendig for narkomane å betale for tak over hodet i oslo, det fins en 4-5 forskjellige hopitser og andre lavterskeltilbud de kan benytte seg av. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet med andre ord. Du har allerede gitt ditt bidrag til denne kvinnen via skatteseddelen, som finansierer avrusningsplasser, hospits, spøyterom og mange andre tiltak for å hjelpe henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 11. august 2010 #9 Del Skrevet 11. august 2010 Backe opp et misbruk? Tror du de slutter å være avhengige ved at de ikke får penger av forbipasserende? Tror du at du hjelper dem mot rusfrihet ved å ikke gi dem penger? Det er ikke så enkelt. For de avhengige er den neste dosen medisin mot abstinenser. De blir ikke ruset av dosene sine lenger, det går tidlig over akkurat det der, og deretter dreier det seg om å holde sykdommen på avstand. Og abstinensene, hvordan fortoner de seg? Som en heftig omgangssyke ganger hundre, sånn omtrent. DET trenger de penger til. Unngå å bli liggende syke i sin egen dritt og spy fordi de er for sjuke til å orke og komme seg til nærmeste do. Magekramper som friske mennesker ikke kan forestille seg, leddsmerter så sterke at de rett og slett ikke klarer å sette seg opp og komme seg ut av senga, om de nå har en seng. Joda, de har forsåvidt havnet uti det selv, men det ligger i de fleste tilfelle seksuelle misbruk bak, faktisk i rundt seksti prosent av tilfellene, og i tillegg kommer alle mulige andre traumer som følge av opplevelser de har som misbrukere; voldtekter, ran, vold... Over seksti prosent av misbrukerne har psykiatriske diagnoser også, ADHD, schizofreni, andre personlighetsforstyrrelser, osv osv... Friske unge mennesker som har det godt med seg selv, havner faktisk ikke på plata som narkomane. Det er en grunn eller fler til at de er der de er. Gi dem gjerne mat eller en kopp kaffe, men bry deg helst ikke om hvordan de bruker småpengene de eventuelt får fra deg, la dem styre det selv. DE vet hva de trenger. Uthevet har man årsaken til at de avrusningstilbudene som finnes ofte ikke hjelper rusmissbrukeren til å bli frisk. De tas inn til avrusning for sitt missbruk, mens den bakenforliggende årsaken til at de ble missbrukere i utgangspunktet svært ofte ikke blir gjort noe med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skandale Skrevet 11. august 2010 #10 Del Skrevet 11. august 2010 Backe opp et misbruk? Tror du de slutter å være avhengige ved at de ikke får penger av forbipasserende? Tror du at du hjelper dem mot rusfrihet ved å ikke gi dem penger? Det er ikke så enkelt. For de avhengige er den neste dosen medisin mot abstinenser. De blir ikke ruset av dosene sine lenger, det går tidlig over akkurat det der, og deretter dreier det seg om å holde sykdommen på avstand. Og abstinensene, hvordan fortoner de seg? Som en heftig omgangssyke ganger hundre, sånn omtrent. DET trenger de penger til. Unngå å bli liggende syke i sin egen dritt og spy fordi de er for sjuke til å orke og komme seg til nærmeste do. Magekramper som friske mennesker ikke kan forestille seg, leddsmerter så sterke at de rett og slett ikke klarer å sette seg opp og komme seg ut av senga, om de nå har en seng. Joda, de har forsåvidt havnet uti det selv, men det ligger i de fleste tilfelle seksuelle misbruk bak, faktisk i rundt seksti prosent av tilfellene, og i tillegg kommer alle mulige andre traumer som følge av opplevelser de har som misbrukere; voldtekter, ran, vold... Over seksti prosent av misbrukerne har psykiatriske diagnoser også, ADHD, schizofreni, andre personlighetsforstyrrelser, osv osv... Friske unge mennesker som har det godt med seg selv, havner faktisk ikke på plata som narkomane. Det er en grunn eller fler til at de er der de er. Gi dem gjerne mat eller en kopp kaffe, men bry deg helst ikke om hvordan de bruker småpengene de eventuelt får fra deg, la dem styre det selv. DE vet hva de trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweetpea25 Skrevet 11. august 2010 #11 Del Skrevet 11. august 2010 Backe opp et misbruk? Tror du de slutter å være avhengige ved at de ikke får penger av forbipasserende? Tror du at du hjelper dem mot rusfrihet ved å ikke gi dem penger? Det er ikke så enkelt. For de avhengige er den neste dosen medisin mot abstinenser. De blir ikke ruset av dosene sine lenger, det går tidlig over akkurat det der, og deretter dreier det seg om å holde sykdommen på avstand. Og abstinensene, hvordan fortoner de seg? Som en heftig omgangssyke ganger hundre, sånn omtrent. DET trenger de penger til. Unngå å bli liggende syke i sin egen dritt og spy fordi de er for sjuke til å orke og komme seg til nærmeste do. Magekramper som friske mennesker ikke kan forestille seg, leddsmerter så sterke at de rett og slett ikke klarer å sette seg opp og komme seg ut av senga, om de nå har en seng. Joda, de har forsåvidt havnet uti det selv, men det ligger i de fleste tilfelle seksuelle misbruk bak, faktisk i rundt seksti prosent av tilfellene, og i tillegg kommer alle mulige andre traumer som følge av opplevelser de har som misbrukere; voldtekter, ran, vold... Over seksti prosent av misbrukerne har psykiatriske diagnoser også, ADHD, schizofreni, andre personlighetsforstyrrelser, osv osv... Friske unge mennesker som har det godt med seg selv, havner faktisk ikke på plata som narkomane. Det er en grunn eller fler til at de er der de er. Gi dem gjerne mat eller en kopp kaffe, men bry deg helst ikke om hvordan de bruker småpengene de eventuelt får fra deg, la dem styre det selv. DE vet hva de trenger. Selvfølgelig slutter de ikke å bruke stoff selv om man ikke får penger av tilfeldig forbipasserende, MEN å jobbe for penger, for så å gi en slump av de til en tigger - som mest sannsynlig bruker de på dop, synes jeg blir feil. Narkotika er ulovlig og da er det ikke alle som har interesse av å støtte den saken.. Selvfølgelig er det mange narkomane som har hatt en tøff oppvekst, som kanskje har blitt misbrukt, levd under dårlige levevilkår osv osv, det er selvfølgelig synd på de, men så finnes det også jaggu mange av de som prøver det fordi det er "spennende", så prøve en gang til og en gang til, også er de hekta!, til tross for at de har oppvokst i en "A4 familie" og hatt det bra! Tanta mi ble stoppet av en tigger en gang, utom en matbutikk.. Han tagg etter penger så han kunne få kjøpe seg mat. Hun ga ingen penger til han, men kjøpte med litt mat til han, det var han ikke interessert i, og ville ikke ha det. Han ville ha PENGER - ikke mat! For de som velger å gi penger til narkomane, vel, det er deres valg! Men det bør også være greit å IKKE vil gi penger til de.. Jeg velger det siste, jeg kan hjelpe folk på mange måter, men jeg gir ikke penger til dop! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 11. august 2010 #12 Del Skrevet 11. august 2010 Ei lita utslitt og herja dame så meg ut i dag, og begynte å fotfølge meg på oslo s togstasjon. Hun virket klar i hodet, forklarte at hun ikke hadde noe sted å sove i natt og lurte på om jeg kunne hjelpe henne med å betale rommet hennes på et herberge. Hun ønskte ikke å ta kontakt med rusmisbrukere fordi hun ikke ville inn i miljøet, og hun ble tilbudt gratis heroin, så det var ikke dop hun ville bruke pengene til. Jeg sa at jeg ikke ville gi henne penger fordi jeg ikke visste hva hun kom til å bruke pengene til, og sa at jeg desverre ikke kunne hjelpe. Jeg fikk da et surt takk for ingenting Må si det gnager litt på samvittigheten.. Hva hadde dere gjort? Vet ikke. enten gjort det samme som du eller gitt henne en slant om jeg hadde noen mynter til overs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 12. august 2010 #13 Del Skrevet 12. august 2010 Det er ikke nødvendig for narkomane å betale for tak over hodet i oslo, det fins en 4-5 forskjellige hopitser og andre lavterskeltilbud de kan benytte seg av. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet med andre ord. Du har allerede gitt ditt bidrag til denne kvinnen via skatteseddelen, som finansierer avrusningsplasser, hospits, spøyterom og mange andre tiltak for å hjelpe henne. Tror du det er ubegrenset med plasser til enhver tid? Førstemann til mølla er prinsippet som gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 12. august 2010 #14 Del Skrevet 12. august 2010 Uthevet har man årsaken til at de avrusningstilbudene som finnes ofte ikke hjelper rusmissbrukeren til å bli frisk. De tas inn til avrusning for sitt missbruk, mens den bakenforliggende årsaken til at de ble missbrukere i utgangspunktet svært ofte ikke blir gjort noe med. Nettopp, og det er et kjempeproblem. Vi har noen få steder her i landet som behandler dobbeldiagnoser, altså rus OG psykiatri, som en helhet, men også hos disse ser du de samme tendensene til å vill skille de to delene, enda de burde vite bedre. Det ligger for mye "moral" blant folk, også behandlerne, og dermed får ikke de avhengige den hjelpen hver og en av dem trenger. Selvfølgelig slutter de ikke å bruke stoff selv om man ikke får penger av tilfeldig forbipasserende, MEN å jobbe for penger, for så å gi en slump av de til en tigger - som mest sannsynlig bruker de på dop, synes jeg blir feil. Narkotika er ulovlig og da er det ikke alle som har interesse av å støtte den saken.. Selvfølgelig er det mange narkomane som har hatt en tøff oppvekst, som kanskje har blitt misbrukt, levd under dårlige levevilkår osv osv, det er selvfølgelig synd på de, men så finnes det også jaggu mange av de som prøver det fordi det er "spennende", så prøve en gang til og en gang til, også er de hekta!, til tross for at de har oppvokst i en "A4 familie" og hatt det bra! Tanta mi ble stoppet av en tigger en gang, utom en matbutikk.. Han tagg etter penger så han kunne få kjøpe seg mat. Hun ga ingen penger til han, men kjøpte med litt mat til han, det var han ikke interessert i, og ville ikke ha det. Han ville ha PENGER - ikke mat! For de som velger å gi penger til narkomane, vel, det er deres valg! Men det bør også være greit å IKKE vil gi penger til de.. Jeg velger det siste, jeg kan hjelpe folk på mange måter, men jeg gir ikke penger til dop! Ja, det er forbudt. De rusavhengige er vel de eneste menneskene på denne jord som straffes for å ødelegge egen helse. Det er galskap. Ja, mange ungdommer prøver rus for spenningens skyld, det gjelder alkohol også, men de som blir værende i det er nok ofte de som oppdager at rusen faktisk bedøver og/eller roer ned tankene og traumene de måtte ha. Som sagt, over seksti prosent av de rusavhengige har vært utsatt for overgrep i barndommen. Over seksti prosent har også diagnoser, så at det kanskje finnes en håndfull avhengige som egentlig ikke har "noen grunn" til å ha havnet der de er, er ingen unnskyldning for ikke å hjelpe. Et hjem kan forøvrig godt se A4 ut, uten å være det. Et barn kan godt slite med indre problemer selv om familien i seg selv er velfungerende. Foreldre kan godt skade barna sine uten å være klar over det. Noen mennesker er såkalt "følelsessyke". For dem er det like vondt og uoverkommelig med selv den minste motgang som det er for deg og meg å miste noen som står oss virkelig nær, som en forelder eller et barn. Folk er forskjellige, og noen takler simpelthen ikke livet like godt som andre. Noen vil kanskje aldri klare å leve et helt rusfritt liv, selv om de får hjelp og behandling, fordi hodene deres er så fulle av traumer, tanker, minner osv som de bare ikke makter å kjenne på, og så skal de altså straffeforfølges i tillegg. Det er galskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2010 #15 Del Skrevet 12. august 2010 De får den hjelpen de trenger av oss alle fra før. Vi skattepengene våre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 12. august 2010 #16 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Ja, den var morsom. Det er vel derfor behandlingsplasser legges ned for fote og det konstant står rundt fire tusen i kø slik at ventetiden er på rundt et år. Stikk fingeren i jorda. Og hva slags hjelp får de mens de venter på behandlingsplass? Hvordan var det med psykiatrien her i landet f.eks? Full dekning? Tror ikke det. Endret 12. august 2010 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 12. august 2010 #17 Del Skrevet 12. august 2010 De får den hjelpen de trenger av oss alle fra før. Vi skattepengene våre! Slutt å syt om de skattepengene. Selv om du betaler skatt så har du likevel råd til hus og bil og tv og alt du både trenger og ikke trenger. De fattige i norge har ingenting sånt. Så da bør du tåle å betale noen skarve skattepenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2010 #18 Del Skrevet 12. august 2010 Slutt å syt om de skattepengene. Selv om du betaler skatt så har du likevel råd til hus og bil og tv og alt du både trenger og ikke trenger. De fattige i norge har ingenting sånt. Så da bør du tåle å betale noen skarve skattepenger Ja, det har jeg fordi jeg JOBBER!!!!!! Verden hadde vel vært temmelig forvridd hvis en narkoman som ikke gidder å jobbe hadde råd til det samme som meg! De får min støtte via skattepengene som jeg gladelig betaler. Jeg gir dem ikke penger i tillegg fordi de tigger!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 12. august 2010 #19 Del Skrevet 12. august 2010 Ja, det har jeg fordi jeg JOBBER!!!!!! Verden hadde vel vært temmelig forvridd hvis en narkoman som ikke gidder å jobbe hadde råd til det samme som meg! De får min støtte via skattepengene som jeg gladelig betaler. Jeg gir dem ikke penger i tillegg fordi de tigger!! Nå snakket ikke jeg bare om narkomane da. Ja jeg er enig i at ungdom skal jobbe framfor å begynne å kødde med dop og greier, men når de er blitt avhengige er det ikke lett for de å få en skikkelig jobb. De må bli helt rusfrie før de kan begynne å få en skikkelig jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dainty Skrevet 12. august 2010 #20 Del Skrevet 12. august 2010 Jeg skal komme med den provoserende uttalelsen at alle har et valg. Alle som ikke er psykotiske/blir tvunget til å ta narkotika, har valget mellom å gjøre det, eller la være. Det er mange som har hatt det vanskelig. Traumatiske opplevelser finnes i uendelig mange barndommer. Det er mange som har en vond bakgrunn. Allikevel klarer de aller fleste å skape seg et OK liv uten rus. Man får faktisk andre impulser gjennom skole og samfunnet rundt, og jeg tror ikke noen i dagens Norge kan påstå at de ikke har fått innprentet at narkotika er skadelig, livsfarlig og utrolig ødeleggende. Straka vegen til et ydmykende og smertefullt liv. Om man da, uansett bakgrunn, fremdeles sier ja til stoff, tar man et valg som vil straffe seg. Brutalt? Jovisst. Men hva skal en egentlig gjøre? Man kan ikke skylde på alskens forferdelige hendelser i barndommen. Livet er fortsatt i stor grad ens eget ansvar. Jeg har mye erfaring med rusmisbrukere, både familie og venner. Og jeg vet at de sjelden "er nødt" til å begynne med dop. Svært ofte er det en skjødesløs holdning til eget liv, mangel på vilje og styrke til å velge riktig omgangskrets (selv om skikkelige venner står med åpne armer, klar til å ta vare på dem), og en generell fuck you-attitude. Og så selvsagt den klassiske "jeg blir ikke avhengig, jeg kan takle det". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå