Gå til innhold

Folk fra Stavanger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

No shit.

Ikke rart du føler folk mener ditt og datt, du tillegger jo tydeligvis folk oppfatninger ut fra meget tynt grunnlag.

Jeg vet at østlandet er mer enn Oslo, alle mine vestlands-venner vet at det er mer enn Oslo. At folk kanskje har tippet at du er fra Oslo betyr ikke at alle tror det. Alle som møter meg og skal tippe hvor jeg kommer fra sier Stavanger, det er fordi de hører det er rogalandsk og det er den største byen der. Jeg kunne likegodt vært fra Sola eller Hjelmeland, men hadde da bare replisert med det korrekte svaret og fattet at dette var en normal sosial interaksjon og ikke antatt at personen trodde Stavanger var den eneste byen på vestlandet.

Hva forventer du, at folk skal si "aha, du er fra Stavern?" når du snakker østlandsk?

Avstanden mellom Sola og Stavanger er vel som Stubberud og Skøyen: mao ikke lang. Men det er vel et eksempel på Siddisarroganse/-uvitenhet: Sola-Stavanger = Lillehammer-Stavern...

Hva jeg forventer? Hvor er du fra? eventuelt: Hvorhen fra Østlandet er du fra? Det første er dog det beste. Jeg har to venner som er født i Stavanger. Beggge har østlandsdialekt.

Ellers kalles dette underforumet Skråblikk og generaliseringer: du trenger mao ikke ta alt så fryktelig seriøst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær nå litt snille mot dem. Folk i stavanger har det IKKE greit.

Jeg har selv bodd der.

Min generasjon (midten av tyveårene), lider av deres foreldre og besteforeldre som tviholder på kirkemøtene, gladkirstenhet, og bibelen.

Dette igjen fører til at de robotaktig tror de må ovenfor sine være glade, smile hele tiden, etc, fordi dere er så varme om hjertet av jesus selv.

Jeg er helt seriøs nå.

Dette skaper en angst hos de, som selvsagt turistene lider av.

Endelig tenker de, en jeg kan vise mitt sanne jeg til. Han ser jeg trolig aldri igjen uansett.

Jeg vet og at denne bygda er den bygda i norge som bruker mest medikamenter.

Tenker da på antidepressiva, valium og beroliggende i det hele tatt, sovetalbetter, etc (det har vært flere undersøkelser på dette).

Dette igjen fører jo ikke til et humør som er på topp. tvert i mot.

Alt er fasade der nede, og når de endelig møter en de trolig slipper å se igjen, så tør de å være seg selv rett og slett.

Så disse har det ikke bra med seg selv, så i stedet for å rakke ned på den elendige selvtilliten (noe som er tilfellet), så ha omtanke for dem, for det er ikke like greit å være dem bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De synes bare helt oppriktig at Oslo er en totalt uinteressant og stygg by, og himler litt med øynene hver gang en osloborger skal fortelle om at pilsen er billigere, været er bedre og melk og honning flyter i gatene. Nobody cares. De har vært i Oslo, nærmere bestemt på Oslo City og Karl Johan, og ble ikke videre imponert. Nå har de fått Egon i Stavanger også, så da er det ikke så mye mer spennende i Oslo.

Ok... :fnise:

Har egon kommet til stavanger NÅ?

Sånn, 40 år etter? Haha...

Jeg er ganske nøytral oppi det hele mt østlendinger "imot" folk i fra stavanger.

Allikevel kan du umulig ha vært mye rundt i oslo hvis KJ, Egon og oslo city er alt du sitter igjen med av kunnskap om byen.

Byen er stygg (oslo), men det bygges og pusses opp for harde livet. Innen 10-20 år vet jeg at byen vil bli mye bedre. :)

Når det er sagt handler vel ikke alt om utseendet (eller gjør det det for dere sørover?).

Det handler om hvem man kan være i miljøet rundt seg. At man slipper å skape seg, at man får være den man er.

Regner med at du er fornøyd med alle de kule butikkene dere har i stavanger, og ikke tar turen innom KJ for shopping i den nærmeste fremtid? :ler:

Jeg vil heller anbefale bogstadveien/hegdehaugsveien da men... :sjenert:

Hilsen jente fra frogner. :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Oslo er bedre enn Stavanger, men hvorfor gjør det en arrogant? Selv er jeg jo ikke fra Oslo. London er forresten bedre enn Oslo igjen. Buenos Aires bedre enn det. Sydney enda bedre. Men NY er best. Men man bosetter seg jo ikke alltid der det er best. Urbant og bymessig. Man bosetter seg gjerne der det virker fornuftig, og basert på kompromiss av mange ulike interesser.

Dette har jeg fått med meg. Og jeg har møtt utlendinger i Stavanger som er overrasket over hvor fin Oslo egentlig var. De hadde jo fått servert Egonversjonen til siddisene som har vært på cupkamp. Men likevel forsøkte de seg på en tur til hovedstaden, og fant ut at den var noe helt annet. hehe, en siddiskamerat av meg (ja, jeg har faktisk noen) ble litt snurt da hans kanadiske kjæreste ikke kunne stoppe å prate om Oslo etter en tur dit. Han hadde jo servert henne verdens-navle-versjonen av Stavanger og verdens-tarm-versjonen av Oslo. Hun som var litt mer verdensvant så faktisk at selv om Oslo er en liten by, så har den faktisk internasjonale urbane trekk ved seg. Og hun som jo nå har flyttet fra andre siden av jorden, ser ikke noe problem med å flytte litt lenger øst. Men det vil seff ikke han.

Som sagt, Østlandet er stort, men siddisene tror som regel alle østlendinger er fra Oslo. Selv blir jeg faktisk overrasket når jeg treffer på noen som sier de er født og oppvokst i Oslo. For det er ikke mange av dem. Det man vil erfare på Østlandet er at det er flere der som tror at Norge er verdens navle, men færre som tror deres by er navlen (bortsett fra en del i Oslo, jeg er med på den). På vestlandet er det gjerne byen eller vestlandet som er verdens navle. Men Oslo er nok bare Norges navle. Stavanger Rogalands, og Bergen Vestlandets. Navler. Så min erfaring er at østlendinger først og fremst er nordmenn (det er derfor det er så mange av dere som misliker oss: dere finner oss overalt i dette landet), mens siddiser først og fremst er siddiser (det er derfor du bare treffer dem i Rogaland og i Oslo, og i kortere perioder på universitetet i Bergen eller T.heim).

Selv liker jeg Stavanger for naturen, nærheten til havet og utsikten. Og nærheten til flyplassen. Det er kort vei til resten av verden, og byen er jo full av mange andre mennesker fra resten av Norge og verden. Når siddiser spør meg om Stavanger utelater jeg den siste setningen.

Jeg har til gode å treffe noen som trives i Oslo - enten de er fra vestlandet eller fra Oslo. Felles for dem alle er at de mener at Oslo ikke er et sted å bo og ihvertfall ikke et sted de vil bo med barn.

Selv er jeg fra Stavanger, men er endel i Oslo ifm jobb og reiser til utlandet. Hva er Oslo? Det er jo ikke noe som gjør byen trivelig, hverken mennesker, uteliv eller atmosfæren. Er masse i København og det er en helt annen by enn Oslo, en by man kan jobbe i, bo i, gå ut i og ikke minst TRIVES i ..

Jeg jobber med mange østlendiger her i Stavanger, men det er kun en av dem som reiste tilbake til Oslo fordi han ikke trivdes i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til gode å treffe noen som trives i Oslo - enten de er fra vestlandet eller fra Oslo. Felles for dem alle er at de mener at Oslo ikke er et sted å bo og ihvertfall ikke et sted de vil bo med barn.

Selv er jeg fra Stavanger, men er endel i Oslo ifm jobb og reiser til utlandet. Hva er Oslo? Det er jo ikke noe som gjør byen trivelig, hverken mennesker, uteliv eller atmosfæren. Er masse i København og det er en helt annen by enn Oslo, en by man kan jobbe i, bo i, gå ut i og ikke minst TRIVES i ..

Jeg jobber med mange østlendiger her i Stavanger, men det er kun en av dem som reiste tilbake til Oslo fordi han ikke trivdes i Stavanger.

Liker du Stavanger, så tipper jeg København er en favorittstorby. Fordi den er fin (Stavanger er jo en fin by å se på, akkurat som mange siddisjenter er fine å se på). Man liker fasaden. Liker du Oslo så liker du den gjerne fordi det er annet som er viktigere enn fasaden. For eksempel regnes Oslo som den beste skandinaviske byen når det kommer til musikk, og tilgang til scener (på tross av at Lindstrøm kommer fra Randaberg, er det Oslodisko musikken hans klisjeaktig av og til kalles, og han produserer den da i sitt Oslostudio). Når det er sagt så har Stavanger faktisk en av Norges mest spennende festivaler: numusic. Men er du en siddis så har du sikkert aldri vært på den eller en gang hørt om festivalens søsterutstilling nuart. Men disse to (nå vel strengt tatt en) drar faktisk Stavanger opp. Takket være en brite.

Ellers vil alltid streite østlandsingeniører elske Stavanger og det kreisi nattlivet. Byen er jo en gedigen versjon av Downtown (favorittuteplassen til streite ingeniørstudenter i Trondheim).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Ok... :fnise:

Har egon kommet til stavanger NÅ?

Sånn, 40 år etter? Haha...

Jeg er ganske nøytral oppi det hele mt østlendinger "imot" folk i fra stavanger.

Allikevel kan du umulig ha vært mye rundt i oslo hvis KJ, Egon og oslo city er alt du sitter igjen med av kunnskap om byen.

Byen er stygg (oslo), men det bygges og pusses opp for harde livet. Innen 10-20 år vet jeg at byen vil bli mye bedre. :)

Når det er sagt handler vel ikke alt om utseendet (eller gjør det det for dere sørover?).

Det handler om hvem man kan være i miljøet rundt seg. At man slipper å skape seg, at man får være den man er.

Regner med at du er fornøyd med alle de kule butikkene dere har i stavanger, og ikke tar turen innom KJ for shopping i den nærmeste fremtid? :ler:

Jeg vil heller anbefale bogstadveien/hegdehaugsveien da men... :sjenert:

Hilsen jente fra frogner. :):klem:

Du tok tydeligvis ikke den åpenbare bitende ironien i innlegget mitt, hehe. At jeg nevnte verdens kjipeste restaurant Egon burde vel være et tegn.

Jeg gjør jo narr av de harry siddisene. Litt selvironi på vegne av mitt folk har jeg jo :fnise: Det er faktisk ikke så langt fra sannheten heller da, mange av dem har bare vært på et begrenset område i Oslo og synes det mest spennende der er TGI Fridays. Så det er ikke rart de helt genuint misliker byen og ikke skjønner hvorfor folk gidder å bo der og iallefall ikke at de attpåtil skryter av stedet.

Jeg er osloborger selv, så jeg har vært utenfor Karl Johan ;)

Litt OT, men jeg må da fremdeles dra til Berlin og Paris for å handle klær. Bogstad/hedgehaugsvn er ikke noe shoppingmekka, og Stavangers tilbud er faktisk på høyde med det. De har begynt å bli griserike der borte og designerbutikkene popper opp overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestdeluxe

Dere er jo bare en gjeng med saksbehandlere, skaper ingen verdier!

Mener du at det ikke finnes kulturelle, tekniske, industrielle, økonomiske eller andre verdier som skapes på Østlandet - eller i Oslo?

Hvordan defineres en verdi her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Stavangerfolk misliker forøvrig østlendinger også, det er veldig sant!

Nordlendinger, sørlendinger, utlendinger - helt greit. Østlendinger derimot..!

Men det er ikke så rart, mange av dere som er arrogante og syter som satan. Jeg har snakket med innflyttere og besøkende til Stavanger fra Paris, Krakow, Houston, Mexico City, Sri Lanka, India, New York, Los Angeles, Dubai..

men HVEM er de eneste som klager og klager og atter klager på dårlig vær og liten by? Jo, folk fra fuckings OSLO :skratte:

Jøss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 år senere...
AnonymBruker skrev (På 6.8.2010 den 21.12):

Med fare for å bli dømt nord og ned vil jeg bare lufte en liten tanke.

 

Jeg har nå vært i Stavanger et par ganger nå, og jeg må si at jeg synes at folk i Stavanger generelt er veldig uhøflige, dette gjelder spesielt kunderservice i butikker. Det samme har jeg opplevd på diverse utesteder. Jentene "eier" liksom stedet og "ser ned" på oss som kommer uten-ifra. Liker ikke dere fra Stavanger turister??

Har opplevd det samme i Oslo

Anonymkode: 4f869...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri satt fot der. Stygg dialekt, ellers gir jeg f i stavunger.

Anonymkode: 57648...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aldri satt fot der. Stygg dialekt, ellers gir jeg f i stavunger.

Anonymkode: 57648...70b

Og du er Østlending uten personlighet? 

Anonymkode: d2dd8...913

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stavanger har vel norges beste uteliv😁 Kort mellom stedene og mye liv. Stavanger har også fantastiske naturperler kort unna. Husk at lysefjorden og prekestolen er close fra Stavanger 😉

 

Stavanger❤❤❤

Anonymkode: 0df27...43d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Aldri satt fot der. Stygg dialekt, ellers gir jeg f i stavunger.

Anonymkode: 57648...70b

😅Stavunger ja...Forstår du ikke har vært der😉

Anonymkode: 0df27...43d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 40 år i Stavanger skal jeg nå pensjoneres og flytter til Lillehammer etter nyttår. Burde jeg ha fått medalje for utholdenhet?

Anonymkode: 01007...112

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Etter 40 år i Stavanger skal jeg nå pensjoneres og flytter til Lillehammer etter nyttår. Burde jeg ha fått medalje for utholdenhet?

Anonymkode: 01007...112

Er det så forferdelig her da? 🤣Hvorfor i all verden har du bodd her så lenge, er jo jobbet andre steder

Anonymkode: 31ea0...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det så forferdelig her da? 🤣Hvorfor i all verden har du bodd her så lenge, er jo jobbet andre steder

Anonymkode: 31ea0...167

Nei, jeg synes ikke det er forferdelig, jeg liker folk fra Stavanger og omegn, men klimaet er forferdelig. Det var med tanke på alt tøvet i denne tråden at jeg tenke at noen måtte mene jeg fortjente medalje. 🏅

Anonymkode: 01007...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg synes ikke det er forferdelig, jeg liker folk fra Stavanger og omegn, men klimaet er forferdelig. Det var med tanke på alt tøvet i denne tråden at jeg tenke at noen måtte mene jeg fortjente medalje. 🏅

Anonymkode: 01007...112

Jaja.. Har jo hatt noen fine dager i sommer. Men, regner mye

Anonymkode: 31ea0...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, denne tråden var død i 12 år? 

Anonymkode: 351ad...4e1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...