Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er man hyggelig og imøtekommende så blir man møtt på samme måte. Ingen i Stavanger ser ned på innflyttere uten at de oppfører seg usympatisk selv ... og slik er det alle steder.

Jeg har bodd mange steder i Norge. Det er først da jeg kom til Stavanger jeg plutselig fikk (en ekstra) medfølelse for utlendninger som kommer til Norge. Er det sånn det føles, ja, tenkte jeg. Men jeg ble jo kjent med folk etterhvert, men det tok lenger tid enn i storebrorsbyene Bergen, Theim og Oslo.

Det er nok den nyrike ukultiverte holdningen, og småsøsterkomplekset byen og folkene i den har, som er årsaken til dette. Det var jo tross alt en hermetikkfabrikk for bare 30 år siden. Så Stavanger er til andre byer i Norge som Norge er til andre land. Den litt harry småsnublende arrogante nyrikingen uten ordentlig selvtillit. Enda. Den kommer nok etterhvert.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg flytta til Stavanger for snart 4 år siden. Det som har slått meg mest er hvor vanskelig det er å komme inn på de innfødte. Etter så mange år er fortsatt størsteparten av mine bekjente her andre innflyttere. Jeg har inntrykk av at de som har bodd her hele livet(spesielt jenter?) har sine venner som de har kjent siden barneskolen. Og da trenger de ikke flere. Så hvorfor gidde å bli kjent med sånne innflyttere på noe mer enn et overfladisk nivå?

Dette har jeg ikke møtt på i andre deler av landet, tror det er litt typisk Stavanger.

Skrevet

Jeg flytta til Stavanger for snart 4 år siden. Det som har slått meg mest er hvor vanskelig det er å komme inn på de innfødte. Etter så mange år er fortsatt størsteparten av mine bekjente her andre innflyttere. Jeg har inntrykk av at de som har bodd her hele livet(spesielt jenter?) har sine venner som de har kjent siden barneskolen. Og da trenger de ikke flere. Så hvorfor gidde å bli kjent med sånne innflyttere på noe mer enn et overfladisk nivå?

Dette har jeg ikke møtt på i andre deler av landet, tror det er litt typisk Stavanger.

AKKURAT sånn opplever jeg det også. Jeg bor ikke i Stavanger, men har vært der noen ganger. Det er helt umulig å bli kjent med folk- og spesielt jenter. Det stemmer nok det du sier om at jentene ikke trenger flere venner. De er fornøyde med dem de har. Men jeg fatter ikke at man kan være så lite imøtekommende likevel. Hva er feks vitsen med å arrangere stor matfestival-også for turister, når man bare skal oppføre seg kjipt mot gjestene? :S

Skrevet

Været kan man desverre ikke gjøre noe med.

Været på Vestlandet er generelt helt forferdelig. Stavanger har masse grått vær, regn og iskald bitende vind - sommer som vinter.

Forrige vinter var is, is iskald. Folk er som døde zombier - helt uttrykksløse.

:rope::kjefte:

Skrevet

AKKURAT sånn opplever jeg det også. Jeg bor ikke i Stavanger, men har vært der noen ganger. Det er helt umulig å bli kjent med folk- og spesielt jenter. Det stemmer nok det du sier om at jentene ikke trenger flere venner. De er fornøyde med dem de har. Men jeg fatter ikke at man kan være så lite imøtekommende likevel. Hva er feks vitsen med å arrangere stor matfestival-også for turister, når man bare skal oppføre seg kjipt mot gjestene? :S

Stavangerfolk er bare kjipe...de er vanskelig å bli kjent med og de menger seg ikke med innflytterne utenom jobb...

Skrevet

Jeg har bodd mange steder i Norge. Det er først da jeg kom til Stavanger jeg plutselig fikk (en ekstra) medfølelse for utlendninger som kommer til Norge. Er det sånn det føles, ja, tenkte jeg. Men jeg ble jo kjent med folk etterhvert, men det tok lenger tid enn i storebrorsbyene Bergen, Theim og Oslo.

Det er nok den nyrike ukultiverte holdningen, og småsøsterkomplekset byen og folkene i den har, som er årsaken til dette. Det var jo tross alt en hermetikkfabrikk for bare 30 år siden.

Så Stavanger er til andre byer i Norge som Norge er til andre land. Den litt harry småsnublende arrogante nyrikingen uten ordentlig selvtillit. Enda. Den kommer nok etterhvert.

Kanskje om 100 år?

Stavangerfolk er bare veldig kjipe. De er uhøflige, sure og gidder ikke å bli kjent med andre. De har ikke skapt verdier her - men smykker seg med at "det er her verdiene skapes" bare fordi Norges største oljeselskap har hovedkontoret der, og fordi den uutdannede massen jobber offshore som industrislaver...

Skrevet

Kanskje om 100 år?

Stavangerfolk er bare veldig kjipe. De er uhøflige, sure og gidder ikke å bli kjent med andre. De har ikke skapt verdier her - men smykker seg med at "det er her verdiene skapes" bare fordi Norges største oljeselskap har hovedkontoret der, og fordi den uutdannede massen jobber offshore som industrislaver...

Har vi ikke skapt verdier her? Hmmm, Si meg det fylket som skaper mer verdier! Pøh, du høres ut som en misunnelig østlending. Dere er jo bare en gjeng med saksbehandlere, skaper ingen verdier!

Skrevet

P.S. Den uutdannede massen? Det er mer ingeniører i Stavanger enn alle andre byer i Norge"

Skrevet

Joda, vi liker gjester og innflyttere, men bratende og arrogante østlendinger har vi ikke helt sansen for.

Tror nok heller TS bør ta en kikk på seg selv før h*n dømmer alle siddisene som kjipe.

Gjest wild bird
Skrevet

Det er jo ingen som liker østlendinger da.

Og ingen liker nordlendinger, trøndere, sørlendinger eller vestlendinger heller. Er det rart vi blir sett på som kalde og vanskelige å bli kjent med her i landet?

De fra Stavanger som jeg har hatt kontakt med, er like forskjellige som alle andre, faktisk ;)

Skrevet

Stavangerfolk er bare veldig kjipe. De er uhøflige, sure og gidder ikke å bli kjent med andre.

Jeg føler meg utrolig heldig nå, for jeg fikk flere gode venner fra Stavanger da jeg bodde der. Da jeg bodde i Bergen derimot fikk jeg ikke en eneste ny venn. Jeg skal ikke dømme dem av den grunn.

Og ingen liker nordlendinger, trøndere, sørlendinger eller vestlendinger heller. Er det rart vi blir sett på som kalde og vanskelige å bli kjent med her i landet?

Hehe, tror du traff spikeren på hodet der... ;)

Jeg er hvertfall veldig glad i Stavangerfolk (særlig mannfolka! :ler: )! Og trøndere, vestlendinger og nordlendinger også! Sørlendinger er greie de og, men en smule overkristne (jeg som syntes Stavanger var overkristent fikk et lite sjokk da jeg flyttet til sørlandet, de var jo enda verre).

Skrevet

P.S. Den uutdannede massen? Det er mer ingeniører i Stavanger enn alle andre byer i Norge"

Det er folk fra resten av landet som flytter hit med sine ingeniørtitler. De lokale jobber som allerede nevnt på gølvet på plattformene.

Skrevet

Har vi ikke skapt verdier her? Hmmm, Si meg det fylket som skaper mer verdier! Pøh, du høres ut som en misunnelig østlending. Dere er jo bare en gjeng med saksbehandlere, skaper ingen verdier!

Oslo og Hordaland skaper mer verdier (mulig Akershus og). I Stavanger er det innflytterne som skaper mange av verdiene. Folk som har måttet flytte hit fordi det er politisk bestemt at verdiene skal skapes her. Hadde ikke det vært tilfellet hadde det meste blitt skapt i Subsea valley (Konsgberg-Asker-strekningen). Hordaland, derimot, har klart å skape verdier uten hjelp av politiske vedtak. Det er nok dette som er årsaken til at hordalendingene er bedre utdannet enn rogalendingene. Det faller seg mer naturlig når det er en drive i folket som fører til verdiskapningen, og ikke politiske vedtak.

Gjest Anjelika
Skrevet (endret)

Oslo og Hordaland skaper mer verdier (mulig Akershus og).

Håper ikke kilden din er den tullete SSB-målingen.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7242052

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7242031

Forøvrig lå uansett Rogaland over Hordaland i den og.

Jeg er forøvrig fra Stavanger, og en ting jeg har sett og hørt mye er at det er veldig vanskelig for studenter å få seg venner der. Drittdårlig studentmiljø, alle siddiser som valgte å studere i hjembyen har allerede nok venner. Stavanger lider litt av det samme som bygder gjør også, vi som var interessert i å møte nye mennesker reiste derfra for lenge siden og de som er igjen er de som har nok med seg og sine.

Stavangerfolk misliker forøvrig østlendinger også, det er veldig sant!

Nordlendinger, sørlendinger, utlendinger - helt greit. Østlendinger derimot..!

Men det er ikke så rart, mange av dere som er arrogante og syter som satan. Jeg har snakket med innflyttere og besøkende til Stavanger fra Paris, Krakow, Houston, Mexico City, Sri Lanka, India, New York, Los Angeles, Dubai.. men HVEM er de eneste som klager og klager og atter klager på dårlig vær og liten by? Jo, folk fra fuckings OSLO :skratte:

Endret av Anjelika
Skrevet

Håper ikke kilden din er den tullete SSB-målingen.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7242052

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7242031

Forøvrig lå uansett Rogaland over Hordaland i den og.

Jeg er forøvrig fra Stavanger, og en ting jeg har sett og hørt mye er at det er veldig vanskelig for studenter å få seg venner der. Drittdårlig studentmiljø, alle siddiser som valgte å studere i hjembyen har allerede nok venner. Stavanger lider litt av det samme som bygder gjør også, vi som var interessert i å møte nye mennesker reiste derfra for lenge siden og de som er igjen er de som har nok med seg og sine.

Stavangerfolk misliker forøvrig østlendinger også, det er veldig sant!

Nordlendinger, sørlendinger, utlendinger - helt greit. Østlendinger derimot..!

Men det er ikke så rart, mange av dere som er arrogante og syter som satan. Jeg har snakket med innflyttere og besøkende til Stavanger fra Paris, Krakow, Houston, Mexico City, Sri Lanka, India, New York, Los Angeles, Dubai.. men HVEM er de eneste som klager og klager og atter klager på dårlig vær og liten by? Jo, folk fra fuckings OSLO :skratte:

hehe, jeg har aldri opplevd syting som i Stavanger. Selv den eneste siddisen på jobben klager over sytinga til siddiser. Ti minutter i bilkø, og dagen er ødelagt for en gjennomsnittlig siddis (og ti minutter er vel det verste som kan skje, og da er det gjerne pga. en ulykke. Andre ville tenkt på de skadde, siddisen syter over at han kommer ti min seinere hjem). En enslig syklist i veien, og dagen er ødelagt. Det er jo bare å sjekke kommentarfeltene hos aftenbladet.no. Lilla hus? Syting! Cafe med latter? Syting! Fordeling av skatt til hele landet? Syting!

Betraktelig mer syting der enn andre steder jeg har bodd.

Det at dere mener østlendinger er arrogante, det vet jeg, og elsker å spille den arrogante Oslo-mannen bare for å terge den lille bonden som fortsatt er gjemt bak klærne olja har betalt for. Du kan erstatte bondegården med et raffineri, men det tar nok en generasjon før den usikre og sjenerte bonden er borte og frykten fra en Østlending med selvtilliten i orden er borte, og den kulturelle kapitalen balanserer den økonomiske.

Så ja, jeg er enig i deg. Stavanger er Norges største bygd. Og ja, jeg vet det finnes mange kule siddiser. Men samtlige jeg kjenner ble jeg kjent med i studietida, og samtlige flyttet til Oslo. På byen i Stavanger er folk fra Haugesund det nærmeste jeg har kommet en siddis i tale. Men de er hyggelige.

Og ja, den gjennomsnittlige siddisen har de ikke begrep om at folk fra Lillehammer i nord til Bamble i sør mer eller mindre har den samme dialekten. For siddisen er de alle fra Oslo. Eller Bærum, for det er gjerne den stereotype Bærumsgutten de mener er den typiske østlendingen.

• Liker 1
Gjest Anjelika
Skrevet

Det at dere mener østlendinger er arrogante, det vet jeg, og elsker å spille den arrogante Oslo-mannen bare for å terge den lille bonden som fortsatt er gjemt bak klærne olja har betalt for. Du kan erstatte bondegården med et raffineri, men det tar nok en generasjon før den usikre og sjenerte bonden er borte og frykten fra en Østlending med selvtilliten i orden er borte, og den kulturelle kapitalen balanserer den økonomiske.

Haha! Typisk arrogant østlending-utsagn ;) Du antar at det er mindreverdighetskomplekser fordi du mener Oslo er bedre enn Stavanger. Det gjør jo ikke ekte siddiser.

De synes bare helt oppriktig at Oslo er en totalt uinteressant og stygg by, og himler litt med øynene hver gang en osloborger skal fortelle om at pilsen er billigere, været er bedre og melk og honning flyter i gatene. Nobody cares. De har vært i Oslo, nærmere bestemt på Oslo City og Karl Johan, og ble ikke videre imponert. Nå har de fått Egon i Stavanger også, så da er det ikke så mye mer spennende i Oslo.

Enig i at det er mer manglende kulturell kapital på gang i Stavanger, men det er noe en ekte harrytass på Dickens gir en flyvende faen i. Du tror du står der og spiller på usikkerheten deres, imens stavangerfolket gjesper litt inni seg av historiene om at den beste kebaben er på Bislett og lurer på hvorfor du skryter av den lusne hovedstaden vår. Ikke blir de værsyke heller, og sist de var i Oslo var det bikkjekaldt og jævlig, så maset om været i Stavanger som om Oslo var i en totalt annen klimasone er i utgangspunktet noe de driter i.

Men 183. gangen man hører det så tar man seg i å lure på hva Oslomannen gjør i Stavanger hvis det er så jævlig der. Det er bare å dra hjem til Verdens Navle igjen.

Skrevet

Haha! Typisk arrogant østlending-utsagn ;) Du antar at det er mindreverdighetskomplekser fordi du mener Oslo er bedre enn Stavanger. Det gjør jo ikke ekte siddiser.

Ja, Oslo er bedre enn Stavanger, men hvorfor gjør det en arrogant? Selv er jeg jo ikke fra Oslo. London er forresten bedre enn Oslo igjen. Buenos Aires bedre enn det. Sydney enda bedre. Men NY er best. Men man bosetter seg jo ikke alltid der det er best. Urbant og bymessig. Man bosetter seg gjerne der det virker fornuftig, og basert på kompromiss av mange ulike interesser.

De synes bare helt oppriktig at Oslo er en totalt uinteressant og stygg by, og himler litt med øynene hver gang en osloborger skal fortelle om at pilsen er billigere, været er bedre og melk og honning flyter i gatene. Nobody cares. De har vært i Oslo, nærmere bestemt på Oslo City og Karl Johan, og ble ikke videre imponert. Nå har de fått Egon i Stavanger også, så da er det ikke så mye mer spennende i Oslo.

Dette har jeg fått med meg. Og jeg har møtt utlendinger i Stavanger som er overrasket over hvor fin Oslo egentlig var. De hadde jo fått servert Egonversjonen til siddisene som har vært på cupkamp. Men likevel forsøkte de seg på en tur til hovedstaden, og fant ut at den var noe helt annet. hehe, en siddiskamerat av meg (ja, jeg har faktisk noen) ble litt snurt da hans kanadiske kjæreste ikke kunne stoppe å prate om Oslo etter en tur dit. Han hadde jo servert henne verdens-navle-versjonen av Stavanger og verdens-tarm-versjonen av Oslo. Hun som var litt mer verdensvant så faktisk at selv om Oslo er en liten by, så har den faktisk internasjonale urbane trekk ved seg. Og hun som jo nå har flyttet fra andre siden av jorden, ser ikke noe problem med å flytte litt lenger øst. Men det vil seff ikke han.

Men 183. gangen man hører det så tar man seg i å lure på hva Oslomannen gjør i Stavanger hvis det er så jævlig der. Det er bare å dra hjem til Verdens Navle igjen.

Som sagt, Østlandet er stort, men siddisene tror som regel alle østlendinger er fra Oslo. Selv blir jeg faktisk overrasket når jeg treffer på noen som sier de er født og oppvokst i Oslo. For det er ikke mange av dem. Det man vil erfare på Østlandet er at det er flere der som tror at Norge er verdens navle, men færre som tror deres by er navlen (bortsett fra en del i Oslo, jeg er med på den). På vestlandet er det gjerne byen eller vestlandet som er verdens navle. Men Oslo er nok bare Norges navle. Stavanger Rogalands, og Bergen Vestlandets. Navler. Så min erfaring er at østlendinger først og fremst er nordmenn (det er derfor det er så mange av dere som misliker oss: dere finner oss overalt i dette landet), mens siddiser først og fremst er siddiser (det er derfor du bare treffer dem i Rogaland og i Oslo, og i kortere perioder på universitetet i Bergen eller T.heim).

Selv liker jeg Stavanger for naturen, nærheten til havet og utsikten. Og nærheten til flyplassen. Det er kort vei til resten av verden, og byen er jo full av mange andre mennesker fra resten av Norge og verden. Når siddiser spør meg om Stavanger utelater jeg den siste setningen.

Gjest Anjelika
Skrevet

Ja, Oslo er bedre enn Stavanger, men hvorfor gjør det en arrogant?

Det som var arrogant er at du går ut fra premisset om at alle mener det og at siddiser følgelig misliker østlendinger fordi de er usikre når de møter disse übermenschene fra øst. At du føler deg overlegen dem betyr ikke at de føler seg underlegen deg! Langt derifra, hehe.. Spørs om du klarer å vri hjernen din rundt dette, men det finnes faktisk folk som synes Stavanger er bedre enn Oslo.

Jeg er ikke en av dem da, jeg er en judas som har flyttet til Oslo. Og liker det mye bedre enn Stavanger =) Men jeg kjenner godt igjen irritasjonen over innflyttere fra østlandet, og det er jo ekstra morsomt når dere skal avfeie beskyldninger om at dere er arrogante ved å si at vi bare føler oss usikre siden vi er mindreverdige. :fnise:

Det med at "alle" siddiser tror alle østlendinger er fra Oslo er deres feil. Folk fra Jessheim, Drammen, Hønefoss og Enebakk flytter inn til Oslo, legger fra seg den noe breiere dialekten allerede på toget og forteller oss siddiser at de er fra hovedstaden selv om de bare har bodd der en stund. Det er der du har mindreverdighetskompleksene dine. Som sikkert kommer av at oslofolk er så arrogante at det bare er å tilpasse seg om man kommer fra bondelandet, hehe

Skrevet

Det som var arrogant er at du går ut fra premisset om at alle mener det og at siddiser følgelig misliker østlendinger fordi de er usikre når de møter disse übermenschene fra øst. At du føler deg overlegen dem betyr ikke at de føler seg underlegen deg! Langt derifra, hehe.. Spørs om du klarer å vri hjernen din rundt dette, men det finnes faktisk folk som synes Stavanger er bedre enn Oslo.

Jeg sier ikke at jeg ikke er arrogant. Men i så tilfelle er det ikke fordi jeg kommer fra Østlandet. Og drar noen den slutningen, og dermed ender opp med en fordom, så er nok den fremkommet som andre fordommer: av frykt. Eventuelt dårskap.

Og seff tviler jeg ikke på at mange liker Stavanger. Det er nok mange som liker Bø i Telemark også. Men de fleste klarer å se at andre byer objektivt sett vil være bedre og derfor det rette for mange flere, men at favorittbyen deres er perfekt for akkurat dem.

Det med at "alle" siddiser tror alle østlendinger er fra Oslo er deres feil. Folk fra Jessheim, Drammen, Hønefoss og Enebakk flytter inn til Oslo, legger fra seg den noe breiere dialekten allerede på toget og forteller oss siddiser at de er fra hovedstaden selv om de bare har bodd der en stund. Det er der du har mindreverdighetskompleksene dine.

Jeg tviler ikke på at folk av god takt og tone sliper av dialekten sin for å fremme god kommunikasjon og forståelse, men selv har jeg aldri bodd i Oslo. Likevel tror alle siddiser at jeg er derfra.

Og du, Østlandet er litt mer enn en 50 km belte rundt Oslo. Men der har du jo forsåvidt Osloborgeres snevre forståelse av Østlandet. Så dere er ikke perfekte dere heller. Men du skal forresten ha kredd for at du ikke skriver med kaudervelsk arrogant siddisdialekt. Det ypperste bevis for noens arroganse: å skrive fonetisk noe bare den indre innavla klanen vil forstå.

Gjest Anjelika
Skrevet

Og du, Østlandet er litt mer enn en 50 km belte rundt Oslo.

No shit.

Ikke rart du føler folk mener ditt og datt, du tillegger jo tydeligvis folk oppfatninger ut fra meget tynt grunnlag.

Jeg vet at østlandet er mer enn Oslo, alle mine vestlands-venner vet at det er mer enn Oslo. At folk kanskje har tippet at du er fra Oslo betyr ikke at alle tror det. Alle som møter meg og skal tippe hvor jeg kommer fra sier Stavanger, det er fordi de hører det er rogalandsk og det er den største byen der. Jeg kunne likegodt vært fra Sola eller Hjelmeland, men hadde da bare replisert med det korrekte svaret og fattet at dette var en normal sosial interaksjon og ikke antatt at personen trodde Stavanger var den eneste byen på vestlandet.

Hva forventer du, at folk skal si "aha, du er fra Stavern?" når du snakker østlandsk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...