Gå til innhold

Kaloritellere på treningsmaskiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hatt to ellipsemaskiner med innebygde kaloritellere som vises i displayet. Begge er samme merke, er helt like, men den siste er en nyere modell. De viser vidt forskjellig antall kalorier på det jeg anser som en lik treningsøkt med lik motstand.

Jeg vet at disse tellerne ikke gir noe presist resultat (jeg ønsker meg pulsklokke til bursdagen min ;) ), men jeg lurer på hvilken som er mest riktig så jeg kan forholde meg til et omtrentlig tall.

Eksempel: 30-minutters økt, middles motstand, går så fort som mulig med så høy puls som mulig uten å gå over syreterskelen. Displayet viser 20 km/t i snittfart. (Ellipsemaskin, jeg hadde aldri klart å komme opp i den farten ute!)

På maskin 1 stod det ca. 300 kcal.

På maskin 2 stod det ca. 150 kcal.

Er en av disse noenlunde riktig, eller er begge på bærtur? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først vil jeg (igjen) spørre hvorfor så mange må bruke enheten kalori når vi har SI-enheten joule, som er bygd opp av grunnenheter i SI-systemet. Hvis man skal regne på arbeid og effekt må man uansett regne om til joule.

Nuvel: 1 kalori = 4,2 joule (J).

300 kcal er derfor 1260 kJ. I en halvtime er det 1800 sekunder.

Effekt er arbeid per tid. Maskin 1 hevder altså at du gjorde et arbeid på 1260 kJ i løpet av 1800 sekunder. Effekt måles i watt, og har enheten P (engelsk: Power), så

P = W/t = 1260 kJ / 1800 s = 700 watt (husk at k'en i kJ står for 1000)

Når man trener går ca. 40% av energiforbruket med til varmedannelse. Jeg antar at maskinen tar hensyn til dette i sine beregninger, hvis ikke er den helt på viddene. Det er kanskje en bitteliten håndfull av verdens beste mannlige temposyklister som klarer å yte 700 watt i en halvtime.

60% går altså med til bevegelsesenergi. 700 watt * 0,6 = 420 watt. Dette er også et svært høyt tall, jeg stiller meg svært tvilende til at en amatør klarer å holde så høy effekt i en halvtime.

Hvis det er noen ergometersykler der du trener der du kan regulere belastningen i watt trinnløst kan du sette deg på en og kjenne hvor tungt det virkelig er å ha 400 watts belastning på pedalene.

Maskin 2 hevder altså at du bruker halvparten så mye energi, dvs. at du yter 210 watt i en halvtime. Det er ikke umulig, men 210 watt er såpass mye at selv en godt trent amatørsyklist som jeg blir god og svett og anpusten av å tråkke det i en halvtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg (igjen) spørre hvorfor så mange må bruke enheten kalori når vi har SI-enheten joule, som er bygd opp av grunnenheter i SI-systemet. Hvis man skal regne på arbeid og effekt må man uansett regne om til joule.

Der kan jeg bare snakke for meg selv, jeg har ikke interessert meg for dette før og har ikke lest stort om emnet, og er rett og slett uviten. Derfor henvender jeg meg til noen som kan hjelpe meg å forstå. ;) Det står også på maskinen jeg bruker et tall med "kcal" bak, og derfor har jeg forholdt meg til dette. :)

Nuvel: 1 kalori = 4,2 joule (J).

300 kcal er derfor 1260 kJ. I en halvtime er det 1800 sekunder.

Effekt er arbeid per tid. Maskin 1 hevder altså at du gjorde et arbeid på 1260 kJ i løpet av 1800 sekunder. Effekt måles i watt, og har enheten P (engelsk: Power), så

P = W/t = 1260 kJ / 1800 s = 700 watt (husk at k'en i kJ står for 1000)

Når man trener går ca. 40% av energiforbruket med til varmedannelse. Jeg antar at maskinen tar hensyn til dette i sine beregninger, hvis ikke er den helt på viddene. Det er kanskje en bitteliten håndfull av verdens beste mannlige temposyklister som klarer å yte 700 watt i en halvtime.

60% går altså med til bevegelsesenergi. 700 watt * 0,6 = 420 watt. Dette er også et svært høyt tall, jeg stiller meg svært tvilende til at en amatør klarer å holde så høy effekt i en halvtime.

Hvis det er noen ergometersykler der du trener der du kan regulere belastningen i watt trinnløst kan du sette deg på en og kjenne hvor tungt det virkelig er å ha 400 watts belastning på pedalene.

Maskin 2 hevder altså at du bruker halvparten så mye energi, dvs. at du yter 210 watt i en halvtime. Det er ikke umulig, men 210 watt er såpass mye at selv en godt trent amatørsyklist som jeg blir god og svett og anpusten av å tråkke det i en halvtime.

Tusen takk for et godt og lærerikt svar! :) Jeg har prøvd en sykkel der motstand måles i watt, og det er som du sier, 420 watt i en halvtime er umulig for meg. Ut fra det du sier så er nok også 210 watt for høyt, men da kan jeg gå ut fra at tallene som er oppgitt på maskin 2, den nyere modellen, ligger nærmere et reelt tall.

Du nevner sykling flere ganger, og da dukket det opp et spørsmål til. Ved bruk av en ellipsemaskin bruker man overkroppen i større grad enn ved sykling. Jeg har litt problemer med å formulere spørsmålet riktig og beklager det på forhånd, men vil man på en ellipsemaskin "dele" energiforbruket mellom under- og overkropp i større grad enn ved sykling, slik at man på en ellipsemaskin kan ha litt mindre motstand enn på en sykkel og få samme effekt? Altså at jeg må ha større motstand på en sykkel der jeg ikke bruker overkroppen like mye? Jeg håper noen forstår hva jeg mener, hvis ikke skal jeg prøve å formulere det på nytt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner sykling flere ganger, og da dukket det opp et spørsmål til. Ved bruk av en ellipsemaskin bruker man overkroppen i større grad enn ved sykling. Jeg har litt problemer med å formulere spørsmålet riktig og beklager det på forhånd, men vil man på en ellipsemaskin "dele" energiforbruket mellom under- og overkropp i større grad enn ved sykling, slik at man på en ellipsemaskin kan ha litt mindre motstand enn på en sykkel og få samme effekt? Altså at jeg må ha større motstand på en sykkel der jeg ikke bruker overkroppen like mye? Jeg håper noen forstår hva jeg mener, hvis ikke skal jeg prøve å formulere det på nytt :sjenert:

Som du sier så beveger man seg ikke likt på en elipsemaskin som på en sykkel. Jeg antar at dataprogrammet på elipsemaskinen har en cirkaformel for å beregne hvor mye energiforbruk som går til spille, dvs. som ikke går med til å sette "pedalene" i bevegelse, men det blir jo litt forskjellig fra person til person hvor effektivt man beveger seg.

På en ergometersykkel er det veldig enkelt, den måler hvor mange watt man tråkker ned i pedalene. Litt energi går til spille her også, avhengig av teknikken din, det er mulig noen modeller har algoritmer for å prøve å korrigere for dette, jeg bare gjetter.

Jeg synes ikke man bør bry seg om akkurat hvor mye belastning man skal ha for å oppnå så og så mange forbrente kJ. Man bør trene for å komme i god form, og da vil energiforbruket komme av seg selv. Da skal man trene etter pulsen, dvs. ligge i sone 2 eller 3 det meste av tiden (søk etter olympiatoppens soneinndelinger, 5 soner), dvs en puls der du fint kan snakke med en eventuell treningspartner. Så kan du innimellom tråkke til og dra pulsen opp i 85-95% av makspuls i korte intervaller, 10-30 sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...