Gå til innhold

Vaskeekte menn


alltidusikker

Anbefalte innlegg

Gjest Anjelika

Det er jo det jeg sier. De har blitt for vant til velferdssamfunnet, teknologien og alt det andre vi har som gjør hverdagen veldig behagelig.

Det smarteste man kan gjøre er å la gamle foreldete ting som ikke fungerer ligge igjen, men det er MASSE som ikke er foreldet og som etter min mening aldri vil "gå av med mote". Man er en tosk om man ignorerer slikt fullstendig. Da vil man miste en viktig del av hva en vaskeekte mann innebærer.

Når jeg sier at menn kan lære av menn fra 50-tallet og lengre tilbake så mener jeg ikke at man skal tøffe seg og slenge kona si rundt som en filledukke og annen hulemann-oppførsel. Det handler om å ikke være en pingle, og ærlig talt så er en del av disse "modige mennene" som ignorerer gamle kjønnsmønstre pingler.

Mange har rett og slett ikke den robuste kvaliteten som folk hadde før.

Det du definerer som en vaskeekte mann er jo fullstendig subjektivt, og du henviser til en liten bit av den vestlige historien som du mener var bra/korrekt/praktisk.

Vi har nok veldig forskjellig måte å tenke på, mitt utgangspunkt er at det er lite og ingenting som egentlig er typisk maskulint. Om vi blander våre perspektiver så brakte altså for eksempel 50-tallet noen egenskaper ut av mannen og 2000-tallet har brakt ut andre. Hva som er mest og minst maskulint av disse vil bare være en subjektiv vurdering. Men om det nye årtusenet nå har gitt folk mer lov til å "slappe av", er det ikke da det er mest sannsynlig at folk vil leve ut hvem de er i stedet for hvem de må/bør være? Det er vel i et (uoppnåelig) samfunn hvor det ikke er forventninger til kjønnene at en eventuell sann maskulinitet ville blitt levd ut. Og denne tror jeg som sagt ikke finnes, det er bare en konstruert gjenstand i vår kollektive bevissthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brutal_mann

Savner de tidene da menn var Menn.

Menn sto for alt fysisk arbeid. Menn gjorde de farlige oppgavene. Menn var naturlige ledere. Menn stod for trygghet. Menn hadde rollen som bauta i ett og alt.

Det er slike ting som er naturlig for menn. Det er naturlig for menn å forske. Det er naturlig for menn å lede. Det er naturlig for menn å ofre seg selv for at kvinner og barn skal kunne leve videre.

Jeg sier IKKE at kvinner ikke skal ha samme muligheter som menn til å fylle slike roller. Men jeg sier at vi må endre samfunnet slik at det igjen er akseptert at menn er Menn. Og at selv om menn er Menn, så betyr ikke det at kvinner er mindreverdige, selv om de liker at menn er Menn.

Menn og kvinner sine roller er laget for at de skal utfylle hverandre for artens beste. Det androgyne samfunnet vil holder på å skape nå vil være starten på slutten for menneskene. Det er ikke optimalt for vår evne til å utvikle oss at menn og kvinner skal være like. I så fall hadde vi ikke trengt to kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Ramse opp forventninger og mønstre du liksom...

Det finnes uendelig med muligheter for individualisme selv om du "følger" hva jeg skrev. Det var noen VELDIG åpne retningslinjer.

Det er fullt mulig å ha moderne interesser og leve i dagens samfunn, men samtidig ikke gi slipp på hva det vil si å være en mann.

Ja selvsagt, nå er du ikke akkurat den mest innesnødde mannsjåvinisten jeg har møtt eller noe sånt!

Dine noe klisjéaktige refleksjoner over hva det innebærer å være en mann er så fine at de kunne glidd rett inn i et dameblad eller en kioskroman, og mange kvinner vil nok signere på at det er akkurat en slik en de vil ha.

Men hva du mener "det vil si å være en mann", eller hva TS foretrekker i en mann, er jo langt fra noen absolutt sannhet eller definisjon på maskulinitet. Ikke at dere har påstått det heller, men det ligger litt mellom linjene. Og mitt poeng er bare at hva man vil ha i en person ikke trenger og deles inn i maskuline eller feminine kvaliteter, fordi disse begrepene er utvanna, ubrukelige og 100% subjektive.

I mine ører så høres det også latterlig ut å kalle en mann for homofil eller nærmest en kvinne pga visse personlige egenskaper eller interesser. Da arbeider dere med et bilde av en mann som folk skal passe inn i for å kvalifisere til tittelen, i stedet for å bare møte mennesket som det er.

Endret av Anjelika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en tur i vaskehallen, etter ca 1 time med knallhard skrubbing, spyling, såping, spyling og tørking kom jeg til konklusjonen om at jeg er en vaskeekte mann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hard Ride

Dine noe klisjéaktige refleksjoner over hva det innebærer å være en mann er så fine at de kunne glidd rett inn i et dameblad eller en kioskroman, og mange kvinner vil nok signere på at det er akkurat en slik en de vil ha.

Kanskje fordi det er litt sannhet i hva jeg sier? Kanskje det høres fint ut fordi det er det?

Men hva du mener "det vil si å være en mann", eller hva TS foretrekker i en mann, er jo langt fra noen absolutt sannhet eller definisjon på maskulinitet.

Sant. Jeg tror en nøkkelfrase som jeg skrev i det første innlegget mitt er "i min verden". Jeg skrev selvfølgelig min egentolkning på det, og dette er ikke noe jeg har grublet på så veldig mye, men jeg tror på det jeg har skrevet.

I mine ører så høres det også latterlig ut å kalle en mann for homofil eller nærmest en kvinne pga visse personlige egenskaper eller interesser.

Enig. Jeg kjenner homofile mennesker som er meget maskuline, og som ødelegger alle fordommer om homofile. jeg foretrekker derfor å ikke bruke "homo" som skjellsord. Jeg gjorde det før, men så vokste jeg opp og skjønte at det var respektløst mot de homofile personene jeg kjenner. Det er også en del av det å oppføre seg som en mann.

Endret av Hard Ride
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Kanskje fordi det er litt sannhet i hva jeg sier? Kanskje det høres fint ut fordi det er det?

Sant. Jeg tror en nøkkelfrase som jeg skrev i det første innlegget mitt er "i min verden". Jeg skrev selvfølgelig min egentolkning på det, og dette er ikke noe jeg har grublet på så veldig mye, men jeg tror på det jeg har skrevet.

Enig. Jeg kjenner homofile mennesker som er meget maskuline, og som ødelegger alle fordommer om homofile. jeg foretrekker derfor å ikke bruke "homo" som skjellsord. Jeg gjorde det før, men så vokste jeg opp og skjønte at det var respektløst mot de homofile personene jeg kjenner. Det er også en del av det å oppføre seg som en mann.

Jada, du høres ut som en bra mann. Eller, en bra person burde jeg vel si =)

På overflaten er jeg enig i mye av det du sier og dine verdier, men jeg er nok fullstendig uenig i grunnlaget og grunngivningen for det. Du virker reflektert, men du reflekterer innenfor noen veldig snevre rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savner de tidene da menn var Menn.

Menn sto for alt fysisk arbeid. Menn gjorde de farlige oppgavene. Menn var naturlige ledere. Menn stod for trygghet. Menn hadde rollen som bauta i ett og alt.

Det er slike ting som er naturlig for menn. Det er naturlig for menn å forske. Det er naturlig for menn å lede. Det er naturlig for menn å ofre seg selv for at kvinner og barn skal kunne leve videre.

Jeg sier IKKE at kvinner ikke skal ha samme muligheter som menn til å fylle slike roller. Men jeg sier at vi må endre samfunnet slik at det igjen er akseptert at menn er Menn. Og at selv om menn er Menn, så betyr ikke det at kvinner er mindreverdige, selv om de liker at menn er Menn.

Menn og kvinner sine roller er laget for at de skal utfylle hverandre for artens beste. Det androgyne samfunnet vil holder på å skape nå vil være starten på slutten for menneskene. Det er ikke optimalt for vår evne til å utvikle oss at menn og kvinner skal være like. I så fall hadde vi ikke trengt to kjønn.

Må nesten si meg enig med Brutal Mann her!

Jeg har vært sammen med kjæresten min i flere år. Han er en flott mann, men de gangene han "kryper" for meg føler jeg ikke annet enn forakt. De gangene han viser autoritet og tar lederrollen beundrer jeg han.

Merkelig eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten si meg enig med Brutal Mann her!

Jeg har vært sammen med kjæresten min i flere år. Han er en flott mann, men de gangene han "kryper" for meg føler jeg ikke annet enn forakt. De gangene han viser autoritet og tar lederrollen beundrer jeg han.

Merkelig eller?

Ja, det er merkelig. Men mennesket er et sykt dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest margrit

Jeg gir langflate beng i om menn liker å legge om dekk og måke snø eller ei. Jeg gir langflate beng i om menn liker å bære de tunge tingene i flyttelass og. Face it, menns fysikk er forskjellig fra kvinners og dere er å blir sterkere. Jeg kan ikke helt si at det har noe som helst med likestilling å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. En "sau" følger alltid etter flokken og innretter seg etter "lederen".

En skikkelig mann klarer å tenke selv, uavhengig av alle andre.

Nei.

"Mann" er en kulturell karakteristikk, som handler om å være sau, dvs leve opp til et ideal. Dette idealet skyldes til dels hvordan kvinner er skrudd sammen, og at menn tilpasser seg dette, dels at mennesker tilkjennegir ovenfor deg hvor mye du er verdt, etter hvordan du oppfører deg. Slik som hun ene svært ærlige kvinnen over her, som møter deg med forakt om du har et kroppspråk og væremåte som er hensynsfullt og mykt.

Jeg holder fast ved ytringen om at autoritære menn er overgripere. De tar ikke hensyn til andre. De bryter den gyldne regel. De behandler andre som dritt, og forventer at de skal underkaste seg. Slike menn liker damer. Derfor ser jeg også på mange damer som søppel og dritt, rett og slett. Det er road blocks mot et høyere samfunn, og en vei mot mer primitive tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten si meg enig med Brutal Mann her!

Jeg har vært sammen med kjæresten min i flere år. Han er en flott mann, men de gangene han "kryper" for meg føler jeg ikke annet enn forakt. De gangene han viser autoritet og tar lederrollen beundrer jeg han.

Merkelig eller?

Hvis du er underdanig så burde jo han med din logikk føle forakt for deg, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er underdanig så burde jo han med din logikk føle forakt for deg, eller hva?

Nei, det er ikke logikken. Det er ingen logikk, for det er ikke logikk som ligger bak følelsene.

Kan du noe for hva du tenner på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest margrit

Savner de tidene da menn var Menn.

Menn sto for alt fysisk arbeid. Menn gjorde de farlige oppgavene. Menn var naturlige ledere. Menn stod for trygghet. Menn hadde rollen som bauta i ett og alt.

Det er slike ting som er naturlig for menn. Det er naturlig for menn å forske. Det er naturlig for menn å lede. Det er naturlig for menn å ofre seg selv for at kvinner og barn skal kunne leve videre.

Jeg sier IKKE at kvinner ikke skal ha samme muligheter som menn til å fylle slike roller. Men jeg sier at vi må endre samfunnet slik at det igjen er akseptert at menn er Menn. Og at selv om menn er Menn, så betyr ikke det at kvinner er mindreverdige, selv om de liker at menn er Menn.

Menn og kvinner sine roller er laget for at de skal utfylle hverandre for artens beste. Det androgyne samfunnet vil holder på å skape nå vil være starten på slutten for menneskene. Det er ikke optimalt for vår evne til å utvikle oss at menn og kvinner skal være like. I så fall hadde vi ikke trengt to kjønn.

Nå glorifiserer du fortiden veldig.

En mann i gamle dager var mann om han banket og slo kone og barn og brukte opp alle pengene på sprit. Jeg kaller ikke akkurat sånn oppførsel å ta ansvar for kvinner og barn og lede, mulig du gjør.

Det er naturlig for menn å ta ansvar og være leder.. for noe tullsnakk! Det er ikke verre enn å se på eksisterende samfunn i dag blant u-landene så ser du at menn slettes ikke tar ansvar og de er slettes ikke ledere.

Forøvrig er det naturlig for mennesket å forske, ikke spesifikt menn. Skal man virkelig flisespikke er det barnet dette er naturlig for.

Sett bort i fra det er norske menn verdens beste menn, så slutt å syt og synes synd på dere selv. Det finnes ikke bedre menn enn dere i hele verden. Norske menn tar ansvar for kvinner og barn, det er noe norske menn gjør i 2010 selvom det ikke var gjengs i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest margrit

....og menn sto da slettes ikke for alt fysisk arbeid, slå opp i historieboka di mann! Kysten f.eks var mennene ute på havet store deler av året, hvem pokker tror du bærte vann, passet gården og fikset fjøset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke logikken. Det er ingen logikk, for det er ikke logikk som ligger bak følelsene.

Kan du noe for hva du tenner på?

Kanskje har du et poeng et sted. Jeg kan f.eks. ikke noe for at jeg føler forakt overfor kvinner som ser etter en lederfigur i en mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje har du et poeng et sted. Jeg kan f.eks. ikke noe for at jeg føler forakt overfor kvinner som ser etter en lederfigur i en mann.

Nei, det bare er sånn.

Det er litt synd på Ottar-kvinner som tenner på slike menn, men samtidig forakter dem. Det er så mange forvirrede høner i verden.

Det er jo på en måte en biologisk overlevelses-logikk bak dette. Sterke alfahanner gir barn med gode gener.

Samtidig er milde omgangsformer, tilgivende og forståelsesfull adferd, osv, noe som tillater å bygge samfunn med høy levestandard. Så har du rasjonelle parasitter som surfer på alle de som gir av seg selv, og skal være sjefete og dominerende, og på den måten kompromitterer alle menn som ikke er det. Så du har jo også en biologisk logikk for å ikke like sånne typer.

I tillegg er det noen fellestrekk i oppveksten hos folk som får unormalt store antipatier mot slike, eller eventuelt utvikler voldelige trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du er underdanig så burde jo han med din logikk føle forakt for deg, eller hva?

Jeg er sjefen i forholdet, fordi jeg er den sterkeste av oss. Han elsker meg så høyt at han lar meg tvinne han rundt lillefingeren.

Tåpelig, jeg vet.

Men noen ganger setter han virkelig ned foten, og da får han ikke annet enn respekt tilbake. Jeg har aldri opplevd at han har sett ned på meg for det, tvert imot ser jeg at det styrker selvfølelsen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjefen i forholdet, fordi jeg er den sterkeste av oss. Han elsker meg så høyt at han lar meg tvinne han rundt lillefingeren.

Tåpelig, jeg vet.

Men noen ganger setter han virkelig ned foten, og da får han ikke annet enn respekt tilbake. Jeg har aldri opplevd at han har sett ned på meg for det, tvert imot ser jeg at det styrker selvfølelsen hans.

Ja, du gir ham da "respekt" fordi han da blir litt mindre kjedelig i dine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

"Mann" er en kulturell karakteristikk, som handler om å være sau, dvs leve opp til et ideal. Dette idealet skyldes til dels hvordan kvinner er skrudd sammen, og at menn tilpasser seg dette, dels at mennesker tilkjennegir ovenfor deg hvor mye du er verdt, etter hvordan du oppfører deg. Slik som hun ene svært ærlige kvinnen over her, som møter deg med forakt om du har et kroppspråk og væremåte som er hensynsfullt og mykt.

Jeg holder fast ved ytringen om at autoritære menn er overgripere. De tar ikke hensyn til andre. De bryter den gyldne regel. De behandler andre som dritt, og forventer at de skal underkaste seg. Slike menn liker damer. Derfor ser jeg også på mange damer som søppel og dritt, rett og slett. Det er road blocks mot et høyere samfunn, og en vei mot mer primitive tider.

De fleste menn er "sauer". Og det er de fleste kvinner også.

Dessuten finnes det også kvinner som behandler andre som dritt, dette er ikke eksklusivt gjeldende for menn. Men selvfølgelig er ingen av disse individene da noe positivt for andre folk.

Skal man så karakterisere menn utifra "normalen" - altså hvordan de fleste menn faktisk er - så må man da dessverre si at vaskeekte menn = "sauer".

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som i sitt arbeid må bruke dress, uten at de er jålete/femi for det.

Selvfølgelig.

Hvordan mener du at Blazer ikke hører hjemme i andre sammenhenger? Hvilken sammenhenger snakker du om?

En Blazer er jo i utganspunktet en dressjakke... Eller, det er der den kommer fra. Enleraan motedesigner plukka dressjakka av resten av anntrekket, så slang det på sammen hullete jeans og en hettegenser (helst turkis eller rosa) å vips så hadde han lagd en fælt anntrekk.

I mine øyne blir det det samme som å plukke deler av en fin kjole, å sette det sammen en hettegenser og en bukse av noe slæg, å det hadde blitt sært... Men om det hadde blitt mote så er jeg rimelig sikker på at maaange hadde digga det.

Mote er ikke helt min greie da... Jeg er mer intresert i at kroppen min skal se fin ut. Klærne er der for å varme meg (så derfor tar jeg alltid med venninner når jeg handler klær, sån at de bare plukker det som er fint :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...