Gå til innhold

Hvor lang tid bruker et sår på å gro?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For ca en uke siden kuttet jeg meg på ene fingeren på en særdeles skarp kniv. Pga jobben må jeg bruke plaster og dessuten vaske hendene ofte, så såret blir holdt fuktig... Regner med at det ikke akkurat hjelper på groprosessen, og jeg ser at jeg fortsatt lett kunne "åpnet" såret om jeg hadde ønsket det. Tror ikke såret er noe veldig dypt, og det ble derfor ikke sydd. Men det ser rett og slett ikke ut som det gror noe særlig..? Hvor lang tid pleier egentlig sår å bruke på å gro? Går det tregere fordi kniven var så ekstremt skarp, kanskje? Er jeg bare utålmodig..? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kuttet meg i fingeren for snart tre uker siden, og det tok 10 dager før det var grodd igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å strips såret for å holde det lukket. Klart det vil ta lengre tid for å få det til å gro når det stadig er i kontakt med vann, men strips det og ha plaster utenpå og bytt hver gang stripsen begynner å løsne.

Jeg kuttet meg i hånda for noen uker siden, det var stadig i kontakt med vann, men stripsen holdt det likevel noenlunde tett, det grodde på i overkant av en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at det kan gro litt saktere når såret blir fuktig, så er det fare for infeksjoner også. Bakteriene elsker våte og fuktige plaster. Finnes det ikke sånne plastere på apoteket som blir som et ekstra lag med hud, som også er vanntette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Selger de strips på apoteket? Prøvde å stripse (tok litt i medisinskapet på jobb..), men syntes det falt av kjempefort.. Jeg får bare bytte ofte, rett og slett..

Fikk kjøpt tøyplaster istedenfor plastplaster, og det hjalp i alle fall noe på fuktighetsproblemet, selv om jeg ser at det er litt fuktig nå. Det virker som om det har lukket seg litt bedre i alle fall. Så da er det nok håp. :)

Takk for svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen.

Bare en oppdatering (for de som måtte være interessert i det).

Glemte å sette på plaster igjen i går, og i løpet av natten har det skjedd store ting. Såret er helt lukket, og det er bare en stripe med litt tørr hud/sårkant der kuttet var. Virker som det var luft det trengte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Gjest Silje

:blomst:Spørs hvor stort det er! Er det bare et lite kutt tar det ca 5 dager, men hvis det er større tar det litt lengre tid :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest

Husk at sår og kutt gror fortere uten plaster, derfor grodde det fort iløpet av natten.

Jeg jobber som kokk og er uheldig av og til så derfor blir det sår og kutt, så jeg plastrer meg opp og bruker hansker resten av arbeidsdagen men med en gang jeg er ferdig med å behandle noen slags form for mat så tar jeg av plasteret og lar såret få puste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...