Gå til innhold

Er Norge et dyrt land?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva om du skal lage et bedre måltid da? Skal det være billig må man kjøpe det billigste av det billige pluss mat du må fryse ned er ikke nødvendigvis like godt etter det er oppvarmet igjen.

Eksempel på et bedre måltid?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bianca26
Skrevet (endret)

Eksempel på et bedre måltid?

biff

Spesialmat som vilt (rype, reinsdyr, hare) sånne ting

Pluss at vi får ikke tak i alle råvarer i norge heller, skal man ha tak i ting du ikke får i på rema tusen eller ica må du på dyre spesialforretninger.

Endret av Bianca26
Skrevet

Kjøpskraften MÅ settes opp imot kostnadene.

Dette BURDE være helt elementært, men...

Skrevet

biff

Pluss at vi får ikke tak i alle råvarer i norge heller, skal man ha tak i ting du ikke får i på rema tusen eller ica må du på dyre spesialforretninger.

Jeg syns ikke biff er så dyrt, jeg. Husk at kjøttet du kjøper er rent, du betaler ikke for ben og sener.

Jeg opplever sjelden at jeg ikke finner de råvarene jeg skal ha, men så handler jeg ikke på Rema1000 eller ica, da. ;)

Gjest Bianca26
Skrevet

Jeg syns ikke biff er så dyrt, jeg. Husk at kjøttet du kjøper er rent, du betaler ikke for ben og sener.

Jeg opplever sjelden at jeg ikke finner de råvarene jeg skal ha, men så handler jeg ikke på Rema1000 eller ica, da. ;)

hvor handler du da? Alle dagligvarebutikker har jo stort sett det samme uansett, og av "billig"kjedene så er jo ica den med best utvalg

Skrevet

Ica er da ingen "billigbutikk"?

Jeg handler der jeg får det jeg trenger - og som sagt, finner stort sett det jeg vil ha og det til en grei penge.

Skrevet (endret)

biff

First Price har god biff, entrecote til 139,- pr kg, ytrefilet til 199,- og man trenger jo vanligvis ikke mer enn 200 gram pr person, til en ren biffmiddag. Super kvalitet også, de gangene jeg har kjøpt det.

Tilbehøret trenger heller være dyrt, en saus er det rimelig å røre sammen fra grunnen av (smør, mel og melk), og feks maiskolber, dampkokte rotgrønnsaker, stekte tomater eller fløtegratinerte poteter kan alle gjøres relativt rimelig.

Vilt koster mye, fordi det ikke masseproduseres, og jeg tviler på at det er så mye billigere i andre land, i forhold til snittlønn.

Ica er forøvrig en dyr butikk, som heller ikke har noe utvalg å skryte av, så hvis du handler der skjønner jeg jo at du synes det er dyrt. De har noen få delikatessevarer, men alle standarvarene koster 2-3 kroner mer enn i andre butikker pr produkt.

Endret av Auraya
Gjest Bianca26
Skrevet

First Price har god biff, entrecote til 139,- pr kg, ytrefilet til 199,- og man trenger jo vanligvis ikke mer enn 200 gram pr person, til en ren biffmiddag. Super kvalitet også, de gangene jeg har kjøpt det.

Tilbehøret trenger heller være dyrt, en saus er det rimelig å røre sammen fra grunnen av (smør, mel og melk), og feks maiskolber, dampkokte rotgrønnsaker, stekte tomater eller fløtegratinerte poteter kan alle gjøres relativt rimelig.

Vilt koster mye, fordi det ikke masseproduseres, og jeg tviler på at det er så mye billigere i andre land, i forhold til snittlønn.

Ica er forøvrig en dyr butikk, som heller ikke har noe utvalg å skryte av, så hvis du handler der skjønner jeg jo at du synes det er dyrt. De har noen få delikatessevarer, men alle standarvarene koster 2-3 kroner mer enn i andre butikker pr produkt.

Jeg har ikke vært borti andre vanlige dagligvarebutikker som har bedre utvalg enn ica, både rimi, rema 1000, prix og kiwi opplever jeg har elendig utvalg i forhold. Hvor handler du hen?

Skrevet

man kan ikke se på spesialvarer som det er lite av og som fanges og behandles på helt andre måter, og mene at det skal koste ikkeno. Det er for dumt!

på lik linje med at det blir dumt å tro at å kjøpe mat på kiosken skal koste like lite som om du kjøper den og lager den selv.

det er fullt mulig å lage gode og næringsrike måltider fra bunnen av uten å bruke masse penger, at man skulle LIKT at luksusmat var billigere en junk er egentlig noe helt annet.

Gjest Bianca26
Skrevet (endret)

man kan ikke se på spesialvarer som det er lite av og som fanges og behandles på helt andre måter, og mene at det skal koste ikkeno. Det er for dumt!

på lik linje med at det blir dumt å tro at å kjøpe mat på kiosken skal koste like lite som om du kjøper den og lager den selv.

det er fullt mulig å lage gode og næringsrike måltider fra bunnen av uten å bruke masse penger, at man skulle LIKT at luksusmat var billigere en junk er egentlig noe helt annet.

Er ikke bare luksusmat som er dyrere enn junk. Hvis du mener luksusmat er mat som kroppen trenger, slik som frukt, grønnsaker og fisk, hvis du seriøst mener det er en LUKSUS, da blir jeg bekymra.

Og jeg vet jo det at det er ekstra dyrt på kiosker og på flyplasser, men av og til om du skal fly tidlig på morgenen så er det et tiltak å skulle begynne å tilberede matpakke før du drar. Og det er ikke bare met som er ekstra dyrt i norge, det er alt annet også.

Endret av Bianca26
Skrevet

På norske flyplasser koster en liten smal baguette med et stykke brie og et par Mozzarelleskiver 75 kroner på Peppes Pizza, som har åpnet sjapper flere steder i det siste.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/mattilsynet-fant-uhygieniske-forhold-paa-oslo-lufthavn-2914049.html Er den lille baguetten verdt prisen?

Narvesen-kiosker og 7-Eleven selger 0,5 l brus eller juice til 25 kr.

På Rimi koster et lite beger med Kesam m/vaniljesmak 20,80 kroner. Er det lille begeret verdt så mye?

En liten gulost fra Synnøve koster 54,60 kroner. Er den verdt sin vekt i gull?

En Stratos sjokolade (150 gram) koster 25,70 kroner.

En pose Sørlandschips koster hele 19,70 kroner. Er det verdt så mye?!

Norske restaurantpriser og alkoholpriser: et mareritt for utlendiger (og nordmenn)?

Nordmenn smiler bredt og casher ut hva det enn skulle være?

Hvor mye skal noe koste før norske forbrukere vil reagere kraftig?

Hva tenker dere?

Dette er jo hva en får når folket lar sosialistene jukse seg til makta år etter år!

Skrevet

Er ikke bare luksusmat som er dyrere enn junk. Hvis du mener luksusmat er mat som kroppen trenger, slik som frukt, grønnsaker og fisk, hvis du seriøst mener det er en LUKSUS, da blir jeg bekymra.

Og jeg vet jo det at det er ekstra dyrt på kiosker og på flyplasser, men av og til om du skal fly tidlig på morgenen så er det et tiltak å skulle begynne å tilberede matpakke før du drar. Og det er ikke bare met som er ekstra dyrt i norge, det er alt annet også.

det var du som begynte å trekke frem spesialmat som vilt og den slags, ikke jeg. DET er spesialmat.

Skal du ha spesielle råvarer, som ikke er masseprodusert og som det er lite av, så vil det koste mer en billigmaten uansett hvilket land du er i. Det ER forskjell på kvalitet og ikke kvalitet, uansett hvilket land du er i. Og kvalitet ER ofte dyrere en drittmat, stort sett i alle land.

Dette har ikke noe med om norge er dyrt eller ikke.

at det ikke passer noen å stå opp tidligere eller forberede seg med å smøre mat dagen før; luksusproblem!!! helt ærlig!

Man kan ikke forvente at andre skal stå på tå hev og gjøre jobben for deg, også skal du ikke betale både for det du kjøper og for arbeidskraften som må gjøre den jobben du ikke vil gjøre selv.

Skrevet (endret)

Det finnes land som har høyere lønninger enn Norge (Danmark, USA m.fl) som likevel har vesentlig rimeligere priser på mat og drikke overalt, kiosker inklusive. :)

Hvor i alle dager har du det fra at USA har høyere snittlønn enn Norge? Det meste er billigere i USA, men der har man da tonnevis av andre utfordringer. Som alle velferdsgodene vi har, inkl. den offentlige helsetjenesten, og helt andre mulighet for høyere utdannelse, for å nevne noe. I tillegg har man det ikke ubetydelige faktum at arbeidsledigheten er helt annerledes her. Så det er ganske mange faktorer som kommer i tillegg til de høyere lønningene her til lands, som gjør at jeg syns det er helt greit at mange ting er dyrere.

Og det skulle ikke være nødvendig at ting er så dyre at man er nødt til å smøre seg en kjip matpakke.

Hvis du ikke liker tørre brødskiver med brunost, fins det da mye annen mat du kan ta med deg på tur. Eller mener du løsningen er at staten subsidierer flyplasskiosker eller lager lover som forbyr cola å koste over en viss sum? Du som ut fra andre uttalelser i denne diskusjonen ikke ser ut til å være glad i statlig innblanding. Hvertfall ikke når det får negative konsekvenser for deg.

Det er dyrt i dagligvarebutikker og. Spesielt hvis du skal ha kvalitetsmat ikke noe dritt fra toro. Og da må man i spesialbutikker og der er det dyrt

Det er ikke sånn at vanlige matbutikker kun har Toro-mat. Det krever litt kunnskap, men det blir faktisk billigere og å lage mat fra bunnen av. I lengden vil også sunn mat vanligvis være billigere, hvis man tenker seg om og ikke går for reinsdyrstek til hverdags f.eks.

de har tilstrekkelige mengder i massevis. Problemet er ikke at staten ikke har nok penger til helseutgifter, de prioriterer det ikke. Du MÅ jo være politiker, når du faktisk forventer at jeg skal kjøpe den bullshiten der. Du vet så godt som meg at staten KUN er ute etter å håve inn mest mulig penger. De driter vel i om folk blir syke. Hadde de brydd seg om syke hadde de brukt mer penger på helsevesenet. Men neida pengene skal brukes på sports og kulturarrangementer det, for det er mye morsommere å prioritere.

Hvordan forklarer du at alle andre land, både med lavere lønn og lavere priser klarer seg helt fint da?

Tror du staten består av noen mennesker som sitter og putter penger i egen lomme? Det kan nesten høres sånn ut når si sier at de "håver inn". Det er jo alltid snakk om en fordeling av de pengene man har, i tillegg til at man skal drive forsvarlig mtp. framtidige genereasjoner (hvilket betyr at man ikke kan et ubegrenset helsebudsjett f.eks, selv om behovet der kan være uendelig).

Det er vel og bra å bruke penger på helse (og det utgjør vel den største delen av statsbudsjettet?), men ville du ønske å leve i et land hvor det ikke eksisterte støtte til kultur eller sport? Et av godene ved å leve i et så rikt land, er jo at man har dekket det grunnleggende, og dermed kan tillate seg å styrke kulturlivet (selv om mange derfra nok ville si at det er magre kår). Man kan si hva man vil, men vi har det godt her i Norge. Ja, det er ventelister i helsevesenet som ofte er uholdbare, og det er mye som kan bli bedre. Men syting og klaging over hva brusen koster på Narvesen, det kan jeg spare meg for.

Det nordmenn burde være mer opptatt av, er ikke bare den evinnelige jakten etter det billigste kjøttet, men også mer av etisk dyrehold, god smak og det å nyte god mat med de som står en nær. Mer fokus på matopplevelse og hvordan maten kommer på bordet vårt, framfor denne "mye vil ha mer"-greia, som jeg noen ganger tenker at kommer av at vi har det såpass godt som vi har det.

Endret av Vera Vinge
Skrevet (endret)

Jeg har ikke vært borti andre vanlige dagligvarebutikker som har bedre utvalg enn ica, både rimi, rema 1000, prix og kiwi opplever jeg har elendig utvalg i forhold. Hvor handler du hen?

Vanligvis på Meny eller Mega. De har varer i tre prisklasser: First price/X-tra, vanlige merker og delikatesse. Da handler jeg det som ikke har noen kvalitetsmessig forskjell i den billigste prisklassen, og resten som de vanlige merkene, og så kjøper jeg enkelte delikatesse-varer der jeg synes kvaliteten gjør prisen verdt det.

Prøver også å benytte meg av de ukentlige tilbudene, når de er relevante for meg, og kjøper gjerne inn litt ekstra når de har gode tilbud på frysevarer, hermetikk og tørrvarer. Mange av disse tilbudene kommer ned i svenskepriser, så der er det mye å spare.

Har ett matbudsjett på 2000 kroner i måneden, på to personer, og lager nesten alt fra grunnen av.

Endret av Auraya
Skrevet (endret)

Hvor i alle dager har du det fra at USA har høyere snittlønn enn Norge? Det meste er billigere i USA, men der har man da tonnevis av andre utfordringer. Som alle velferdsgodene vi har, inkl. den offentlige helsetjenesten, og helt andre mulighet for høyere utdannelse, for å nevne noe. I tillegg har man det ikke ubetydelige faktum at arbeidsledigheten er helt annerledes her. Så det er ganske mange faktorer som kommer i tillegg til de høyere lønningene her til lands, som gjør at jeg syns det er helt greit at mange ting er dyrere.

Hvis du ikke liker tørre brødskiver med brunost, fins det da mye annen mat du kan ta med deg på tur. Eller mener du løsningen er at staten subsidierer flyplasskiosker eller lager lover som forbyr cola å koste over en viss sum? Du som ut fra andre uttalelser i denne diskusjonen ikke ser ut til å være glad i statlig innblanding. Hvertfall ikke når det får negative konsekvenser for deg.

Det er ikke sånn at vanlige matbutikker kun har Toro-mat. Det krever litt kunnskap, men det blir faktisk billigere og å lage mat fra bunnen av. I lengden vil også sunn mat vanligvis være billigere, hvis man tenker seg om og ikke går for reinsdyrstek til hverdags f.eks.

Tror du staten består av noen mennesker som sitter og putter penger i egen lomme? Det kan nesten høres sånn ut når si sier at de "håver inn". Det er jo alltid snakk om en fordeling av de pengene man har, i tillegg til at man skal drive forsvarlig mtp. framtidige genereasjoner (hvilket betyr at man ikke kan et ubegrenset helsebudsjett f.eks, selv om behovet der kan være uendelig).

Det er vel og bra å bruke penger på helse (og det utgjør vel den største delen av statsbudsjettet?), men ville du ønske å leve i et land hvor det ikke eksisterte støtte til kultur eller sport? Et av godene ved å leve i et så rikt land, er jo at man har dekket det grunnleggende, og dermed kan tillate seg å styrke kulturlivet (selv om mange derfra nok ville si at det er magre kår). Man kan si hva man vil, men vi har det godt her i Norge. Ja, det er ventelister i helsevesenet som ofte er uholdbare, og det er mye som kan bli bedre. Men syting og klaging over hva brusen koster på Narvesen, det kan jeg spare meg for.

Det nordmenn burde være mer opptatt av, er ikke bare den evinnelige jakten etter det billigste kjøttet, men også mer av etisk dyrehold, god smak og det å nyte god mat med de som står en nær. Mer fokus på matopplevelse og hvordan maten kommer på bordet vårt, framfor denne "mye vil ha mer"-greia, som jeg noen ganger tenker at kommer av at vi har det såpass godt som vi har det.

Enig

Endret av Koala
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke dyrt med den billige drittmaten (hel/halvfabrikata osv) i Norge, men skal man lage et måltid fra bunnen av, så blir det svindyrt!

Hva med å legge noen helt syke avgifter på tobakk og alkohol, sukker- og fettholdige matvarer? Da hadde vi jo løst helsekøproblemene, livsstilsproblemene (mange av de iallefall) osv. Staten hadde fått en win-win situasjon.

Skjønner ikke hvorfor dette ikke er gjort allerede. Skjønner det virkelig ikke... Og at det er lov å røyke i detta landet? GALSKAP!!!

Hørt om smuglevarer?

Synes frukt, grønt og fisk burde være billigere. Å øke prisen på alkohol og sigaretter fører bare til smugling og illegal virksomhet siden en del faktisk er mer eller mindre avhengige av disse stimuliene. Norske bønder bør ha en lønn de kan leve av, men staten bør tilføre midler til norsk landbruk, også småskaladrift fordi transport er forurensende og lite miljøvennlig. At landbruket er spredt betyr også en del fordi klimaet kan føre til tørke eller dårlige avlinger.

Å gjøre fettholdige matvarer (usunt fett) og sukkerbomber dyrere er ikke blitt gjort, det sier vel hvor mye staten bryr seg om det norske folks helse?

Synes synd på studenter, arbeidsledige, trygdede og andre med lave inntekter i dette landet. Mange blir avhengig av foreldrene, men i noen tilfeller har ikke foreldrene økonomi til å bidra stort. Det er en stor skjevdeling i inntektsnivå og alle må spise, betale strømmen, mobilen, internet, transportkostnader, legeutgifter, ha et sted å bo - samme hvilken inntekt de har. (Jeg har ikke tatt med nødvendige ting som hobbyer, ferie, gaver til jul, men synes også det bør være noe alle kan ta del i, selv om det ikke behøver være av det dyreste)

En annen ting er at mange unge/ung voksne ikke kan lage mat fra bunnen av fordi de aldri har lært det. Tror det er vanskelig hvis man ikke engang har lært det grunnleggende. Skolekjøkkenet er blitt en saga blott og mange dobbeltarbeidende foreldre har ikke tatt seg tid, eller har trodd at skolen var som den gang de selv gikk på skolen - med tre års skolekjøkken tre timer i uka (læren om næringstoffer og lage mat fra bunnen av).

Som singel er det også urimelig dyrt å bo og leve. Man skal dekke alt som samboere/en familie kan dele på. Jeg lurer på hvilket land f.eks. en uføretrygdet kunne hatt en fordel av å flytte til (utenom Sverige) som har cirka den samme kulturen som Norge og der man kommer langt med engelsk?

AnonymBruker
Skrevet

Om man føler det er dyrt i Norge eller ikke kommer jo mye ann på hvor mye penger man selv har inn da.

Jeg synes det er dyrt, jeg handler på rema og sløser ikke. Og med tre gutter i huset så har vi et matbudsjet godt over 10% av lønnen.

For noen år siden så brukte en gjennomsnittfamilie på fire 50000 kr på mat i året, og det er da over 10% hos de fleste av oss.

AnonymBruker
Skrevet

Vi skulle vaske bilen når vi var i Danmark og fikk faktisk sjokk, en gullvask kostet 99 danske kroner på statoil der nede, en krystallvask 139 danske kroner. Så det betyr at den dyreste bilvasken i Danmark koster det samme som den billigste i Norge hos samme kjede. En fronsevask koster vel 149 kroner i Norge om jeg ikke tar feil? Og nei her kan man ikke skylde på kronekursen for den er ikke så forskjellig. Vi blir faenmeg FLÅDD i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Vi skulle vaske bilen når vi var i Danmark og fikk faktisk sjokk, en gullvask kostet 99 danske kroner på statoil der nede, en krystallvask 139 danske kroner. Så det betyr at den dyreste bilvasken i Danmark koster det samme som den billigste i Norge hos samme kjede. En fronsevask koster vel 149 kroner i Norge om jeg ikke tar feil? Og nei her kan man ikke skylde på kronekursen for den er ikke så forskjellig. Vi blir faenmeg FLÅDD i Norge.

*fronsevask= bronsevask

AnonymBruker
Skrevet

Og nei her kan man ikke skylde på kronekursen for den er ikke så forskjellig. Vi blir faenmeg FLÅDD i Norge.

Det er ikke kronekurs man skylder på, men kjøpekraft. I tillegg virker tilbud og etterspørsel inn, du kan ikke forvente identiske priser for identiske varer i to forskjellige land (eller byer for den saks skyld) hvis tilbud og etterspørsel oppfører seg annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...