Gå til innhold

SMS språk - nå er jeg LEI!!


Annie

Anbefalte innlegg

Hva er det med folk i dag siden de ikke klarer å skrive hele setninger? SMS forkortelser er ille nok på mobilen, men der skjønner jeg at det er greit å forkorte for få plass i en melding, men å forkorte på samme måten her inne kan jeg bare ikke forstå. Å skrive "jg, mg dt" osv, fatter jeg bare ikke vitsen med. Er det så forferdelig vanskelig å få med den bittelille E'en?

Det samme gjelder forresten bruken av Z'er og X'er. Det er for fjortiser spør du meg! Eks: koZ, klemZ (klemz? hva for slags ord er det egentlig?? og oXo. Det blir for dumt.

Sånn... måtte bare få ut litt "steam".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er tegn på norsk språkfattigdom å måtte ty til engelske ord og uttrykk for å få fram det man mener.

Hva er galt med ordet "damp", Annie? :wink:

*Aggi i ertehumør*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig jeg også!

Er det noe rart at norskkunnskapene er på vei nedover, spør nå jeg...??

I samme slengen kan jeg nevne noe som irriterer vettet av meg:

At flere og flere ikke klarer å uttale kj! (F.eks. kjole og kino)

Neida, nå sier man skjole og skjino. :fy:

Hjelpe meg... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttale ja! Du har også dem som ikke klarer uttale "sj" der det skal være "sj". Kombinert med at "kj" blir til "sj".

Slik at tjuesju (som skal uttales "kjuesju") blir uttalt "sjuekju". Da er det vel like greit å si syvogtyve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

For ikke å snakke om orddeling og manglende bindestrek. Folk må da kunne lære seg forskjellen mellom særskriving og sær skriving. :)

F.eks. heter det "SMS-språk"... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig ang sms språk. Det er relativt unødvendig, men jeg finner ikke den helt store irritasjonen der.

Synes det er verre med fjortiser (og til og med voksne folk!) som ikke kan si kino, kjøpe, kylling, kjole osv osv.... Og i stedet sier : "schhhh"

FYFAEN! DET er irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne tråden. Det norske språket er snart helt ødelagt. Ikke bare av dette SMS-språket,men også engelske ord. De er jo snart dagligtale,jo :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor på 62 skriver sms-språk som en fjortis. Hun snakker rent altså, klarer å si både skinke og kjole - men skrvr dg mg jg og sender jeg gjerne lange mldngr som fyller opp tre meldinger... :roll: dama er jo litt kul da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talker ikke helt sms-språk jeg heller. Får litt noia, og det er slettes ikke alltid min enkle hjerne kan forstå hva som faktisk står i meldinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg jeg også, men det er sånn språket hele tiden utvikles og forandres.

Bare fra bestemoren min vokste opp og til i dag er jo språket endel endret, både i uttale og i skrivemåte. Det er heller ikke lenge siden vi skrev hverken - nå heter det verken.

Før betydde avkrefte å være uten krefter, f.eks ved sykdom - så ble det misbrukt en periode i stedet for å bruke ordet dementere i forbindelse med utsagn og rykter, og nå har det gått inn i ordboka som et legitimt ord å bruke i stedet for dementere. Det er grusomt.

Ellers er språket vårt veldig fordansket etter vår tid under Danmark. Det opprinnelige norske ville vel egentlig vært ganske likt det islandske språket. Det irriterer meg egentlig mer - at vi har en sånn dansk variant istedet for det som egentlig var norsk.

Ellers irriterer jeg mye mer over at folk ikke kan forskjell på hun og henne, dem og de. Det skurrer så grusomt i ørene mine når folk sier: jeg har gitt de beskjed..... aaaaaaaaaaaaaaah.. det heter DEM, jeg har gitt DEM beskjed..... Og så videre, men det varer vel ikke lenge før det er godtatt det også... grøss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja helt enig Cruella.

Språk er ikke bare fra 'A til B' men inneholder rom for kreativitet, behov, nyanser og utvikling. Det man heller kan spørre seg er hvordan språket vårt er om 200 år. Tror nok Ivar Aasen ville blitt halshugget her inne om dette var på 1800 tallet.

:klø:

(om dere klarer å henge på denne kreative tanken da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et sidespor

Uttale ja! Du har også dem som ikke klarer uttale "sj" der det skal være "sj". Kombinert med at "kj" blir til "sj".

Slik at tjuesju (som skal uttales "kjuesju") blir uttalt "sjuekju". Da er det vel like greit å si syvogtyve?

Den nye leken "skyss, klapp og klem"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mortie ikke pålogget

SMS-språk kan i praksis forsvares i en SMS-melding kanskje.

Men at veldig mange skriver forkortelser både i E-post, på forum og i møtereferat på jobben!!! Da blir det bare så :evil:

Like irriterende er det å lese alle innlegg her på KG, hvor over halvparten av ordene inneholder skrivefeil!

Blir teit for meg å lese om ei fjortis jente som skriver om de 24 elskerne hun har hatt, men ikke er gammel nok til at hun har lært norsk rettskriving enda!

Alt det andre som har blitt tilføyd lista over irritasjon ved det norske språk lar jeg ligge, har nok andre ting å irritere meg over foreløpig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sms språkets forkortelser har vært en stund nå, iallefall siden jeg fikk min første mobil, philips diga. Husker at den ikke kunne skrive så mange tegn, og da var det innmari greitt å lære disse forkortelsene slik at jeg slapp å skrive to meldinger.

Jg skl koze mg md øl i dg :wink:

Go`helg fra Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sms-språket er faktisk et problem... Elever skriver faktisk "oxo" og "d" i stedet for "også" og "det".... (Og andre sms-forkortelser, selvsagt. Dette var bare eksempler) Det er faktisk litt skremmende...

-viXen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sms-språket er faktisk et problem... Elever skriver faktisk "oxo" og "d" i stedet for "også" og "det".... (Og andre sms-forkortelser, selvsagt. Dette var bare eksempler) Det er faktisk litt skremmende...

Nett dette skulle eg til å seie òg... Og når eg slit med tredjeklassingane mine (dei som framleis slit litt med lesing og skriving) for å få dei til å skjøne at me KAN ikkje skrive 'dt' for 'det', sjølv om det kan vere freistande å uttale bokstaven d som 'de'...

Ja, så vert ikkje føresetnadane så gode når sysken, eller i verste fall (?) dei sjølve har mobil, og skriv slik til vanleg!

Nei - lat oss skrive heile ord! (Eg gjer det på sms òg, og det brukar faktisk å gå bra! Kuttar heller ut unødige ord/leddsetningar enn å bruke sms-ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...