Gå til innhold

Tapet i stua: leietager søker hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer leier leilighet. De som bodde her tidligere røyket inne. Da vi flyttet inn var ikke tak og vegger skikkelig vasket, så vi tok skikkelig nedvask nå før sommeren og fikk en helt annen farge på både tak og vegger. (Var mye gult gørr)

Vi fikk ikke vekk alt skitt, rett og slett. Vi brukte til og med kokende vann.

Vi betaler 8000kr i leie her, leiligheten er så fin ellers, men jeg plages over tapeten i stua. Jeg vurderer å finne ny leilighet, eller spørre om å få legge ny tapet/male over?

Er sistnevnte uakseptabelt å spørre om, som leietager?

Finnes det løsninger på å skjule denne tapeten UTEN å forstyrre tapeten som allerede er her, slik at utleier får leiligheten tilbake slik den var, når vi flytter ut?

Må nesten spørre, er jo trossalt mye løsningsmessig og kreativt der ute. Den fargen/tapeten som er i stua stjeler lys. Den har sånn beige/rosa/gult i seg og mønster som i tillegg lager lystoner/skygger.

Tilsammen blir det tungt å se på, selvom tapeten ikke er direkte mørk eller altfor grusom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det verste du kan få er et nei, og derfor ville jeg spurt eier om det er greit at dere bytter ut eller maler. Kan godt være eier ikke ønsker å betale for dette, men at eier gir dere lov om dere dekker kostnadene selv.

Jeg tror det blir veldig vanskelig å skjule tapeten, uten at du ødelegger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste normale huseiere vil nok gå med på en løsning om at dere pusser opp veggene mot en reduksjon i husleien den måneden eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal høre med huseier om det er greit at dere legger ny tapet eller maler over. Dette burde normalt gå i orden dersom han eller hun slipper utgifter i forbindelse med dette og dere velger en nøytral farge som ikke gjør det vanskeligere å leie ut ved neste leieforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker. Har hørt at fibertapet lett kan settes opp/taes ned igjen etterpå. Vet ikke om dette gjelder når en legger over en annen tapet dog. Mulig å finne det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader ikke å spørre! :)

Jeg kjenner flere som har leid leilighet og spurt om å få male, og det har som regel gått helt greit. Da har det vært slik at utleier har kjøpt/betalt malingen, eller at kostnaden for maling/koster/ruller ble trekt av på husleia mnd etter oppussinga.

Ei venninne var skikkelig heldig og fikk ekstra mye nedsatt som betaling for malejobben også. Om veggene trenger et nytt strøk maling vil jo verdien på leiligheten øke og dette nyter jo utleier godt av, (at malejobben blir tatt av dere), men på den andre siden er det jo ikke sikkert utleier er interessert i å koste på boligen med ny veggfarge.

Om dere får lov til å pusse opp, vil jeg anbefale å male over tapeten som er der fra før, så lenge den er hel/grei, mye mer styr med å legge tapet og deretter male, enn å bare male med hurtigtørkende akrylmaling - 2 strøk må sikkert beregnes, kanskje 3 om mønsteret er mørkt og skinner gjennom, heldigvis tørker noen malingstyper kjapt, og da kan dere rekke 3 strøk på en dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...