Gå til innhold

Interiør: Ser du forskjell på billig og dyrt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er to bilder, det ene rommet består av dyre ting og det andre av billige. Selv tippet jeg riktig, dels fordi noe ligner på noe jeg har sett som er dyrt (og for meg uforståelig, synes ikke det er pent engang, ser billig ut).

Jeg blir provosert av overprisede designsaker, som ofte ikke engang er "design" men masseprodusert ræl som noen har klart å få folk til å tro at de "bare må ha" (samtidig som det finnes fullgode billigere helt/nesten like ting). Før i tiden var det skikkelig kvalitet for pengene, sånn er det ikke ofte nå, med få unntak. Folk må da gjerne bruke penger på hva de vil for meg altså, men jeg forstår det bare ikke helt. Og særlig de som egentlig ikke har råd.

Hva mener du? Bruker du gjerne tusenvis av kroner på noe fordi det er ett eller annet merke?

Link:

http://www.dagbladet.no/2010/08/02/tema/klikk/bolig/12801346/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke klikket meg inn på linken din, men svarer på generelt grunnlag.

Ja, ofte tipper jeg rett islike billig vs. dyrt-artikler. Dels fordi jeg spotter de billige og dyre tingene og dels fordi jeg ser hvilke ting som er av god kvalitet.

Er forresten ikke enig med deg at alle dyre "design"ting alltid er ræl - snarere tvert imot. Jeg synes det ofte er slik at de dyre tingene, sånn som møbler og litt større ting, er av merkbart bedre kvalitet enn de billige tingene. Heltre fremfor laminat osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke klikket meg inn på linken din, men svarer på generelt grunnlag.

Ja, ofte tipper jeg rett islike billig vs. dyrt-artikler. Dels fordi jeg spotter de billige og dyre tingene og dels fordi jeg ser hvilke ting som er av god kvalitet.

Er forresten ikke enig med deg at alle dyre "design"ting alltid er ræl - snarere tvert imot. Jeg synes det ofte er slik at de dyre tingene, sånn som møbler og litt større ting, er av merkbart bedre kvalitet enn de billige tingene. Heltre fremfor laminat osv.

Har ikke sagt at alle dyre designting er ræl, jeg sa ofte. Og det er det!

Jeg sa også det er unntak, der er jeg enig i at møbler kan være bedre kvalitet blant det dyre. Heltre vs laminat sier seg selv, det er jo et helt annet stoff ;)

Men også blant møbler finner man eksempler, f.eks. plaststoler som koster flesk kun fordi det er en eller annen designer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye der hvor det var lett å se hva som var billig og hva som var dyrt.

Lampene og koffertene f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men også blant møbler finner man eksempler, f.eks. plaststoler som koster flesk kun fordi det er en eller annen designer.

Jeg er forsåvidt enig i at en designet gjenstand ikke alltid er fin. Selvom det dreier seg om en gjenstand laget av en anerkjent designer. For eksempel kunne jeg aldri tenkt meg å ha Gun lamp i huset mitt, selvom det er Philippe Starck som har tegnet den aldri så mye.

Likevel er jeg glad for at det finnes designere som setter tanker og ideer ut i livet. Og at det er et marked for slike ting. På den måten sikrer vi at det stadig er grunnlag for at nye designere, arkitekter eller lignende, tegner, lager og tenker ut nye ting. Som igjen kan kopieres av masseprodusentene.

Men det var sikkert ikke dette du ville diskutere. :)

(For eksempel er jeg ikke veldig begeistret for Verner Pantons S-chair, men det betyr heller ikke at jeg istedet ville hatt en annen, men billigere plaststol.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er forskjell på design og udødelig design. Det udødelige designet - selv om noe av det er slikt jeg ikke selv ville hatt om jeg hadde råd - er ting som er like flott og like gjenkjennbart en generasjon eller 3 senere. Gode eksempler på dette er Barcelona stolene, 7'veren til Arne Jacobsen, Le Corbusier, Alvar Alto sine vaser - etc.

Så skal man også huske at ikke alt design er dyrt design. Billy hyllene til Ikea - de er da like fullt et design de som de ovennente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg tippet rett, men var ikke supersikker. Men tror det ville vært enklere hvis man hadde hatt tingene foran seg istedenfor å se de på et bilde. Når det er sagt, at noe er designet av en kjent designer og av ulike grunner er svært kostbart, betyr jo ikke at alle nødvendigvis liker det. Gun-lampen som nevnes er jo ganske spesiell og det blir rart å tro at alle liker noe bare fordi det er dyrt design? Dyr design finnes jo i en rekke stilarter, det er liksom ikke sånn at "jeg liker dyr design" uansett hva det er. Alt er da også designet, Sofaene man finner på Bohus, IKEA eller Tannum er da alle designet?

Det er mye flott design på IKEA til en billig penge, men det er vel liten tvil om at mange av produktene man kjøper på IKEA ikke er spesielt evigvarende, i motsetning til møbler som er langt dyrere som man i tillegg kanskje har fundert og siklet på i mange år, i motsetning til mer impulsive kjøp man kanskje gjør når tingene er rimeligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to bilder, det ene rommet består av dyre ting og det andre av billige. Selv tippet jeg riktig, dels fordi noe ligner på noe jeg har sett som er dyrt (og for meg uforståelig, synes ikke det er pent engang, ser billig ut).

Mange ganger er det ikke så lett, ut fra et lite bilde, og se hva som er dyrt og hva som er billig. Det er enkere om man kan ta på og studere produktet nærmere, og ikke minst brukte produktet over tid.

Er feks bordplaten i eksklusivt heltre eller er det i simpel laminat?

Er gulvteppet i ull og lin eller syntetisk ræl som er stygt etter et års bruk?

Er sengetøyet i myk sateng, lagd etter etiske regler eller er det simpleste, billigste grovvevde bomull, plukket av barnehender og tilsatt giftige fargestoffer?

Men klart, noen kunder lar seg lure av at selgeren kaller ting for "designermøbler" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...