Gå til innhold

Hvorfor har du dyr?


Gjest Belle Gunnes

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes

Ikke så enkelt spørsmål men kan være greit å reflektere over dette uansett.

Så hvorfor har du dyr? Er det fordi du selv føler deg ukomplett uten? Selskap? Trim? Trenger noen i huset? Alltid hatt? Konkuranse?

Og hva slags dyr har du og hvorfor ble det akkurat dette/de dyrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Huffsa

Det er veldig vanskelig å svare på..

Fordi jeg "må" ha dyr i livet mitt. Dyr er en del av meg på en måte, og ja, føler meg ukomplett uten hund i livet mitt. Katt kan jeg klare meg uten hvis jeg MÅTTE, men måtte jeg tilbrakt resten av livet mitt uten hund, vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre..

Jeg har hund og katter.

En Japansk Spisshund og 5 huskatter. Kattene ble bare "hivd" inn i huset, en etter en. Noen hentet og plukket ut selv, andre funnet ute eller sårt trengte et hjem. Katter er godt selskap, morsomme og herlige. De styrer mye selv, som er deilig, men krever også oppmerksomhet.

Hunden fikk jeg av min far etter at mamma stakk fra han, og tok med familiehunden vår, samt nektet meg å se ham. Jeg var helt knust, og gikk hele tiden tur aleine. Viste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg, og dro til folk meg hund hele tiden, bare for å være med hunder. Jeg liker å ha noen å passe på, som er avhengi av meg, som ser opp til meg og som forguder meg. Som trøster meg og aldri dømmer meg, og som alltid gjør meg glad.

Endret av Huffsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sort, semi-langhåret nett liten jentepus. Elsker katter, sikkert fordi jeg vokste opp med dem og følte det var mye trøst og selskap i de. Liker selskapet og det å ha ordløs kommunikasjon med et annet vesen. :yvonne:

Endret av Vinnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to katter. Jeg føler meg ikke komplett uten katter. Det er så mye selskap i dem og de er så gode å ha. Vi valgte å ha to for at de skal ha en artsfrende og kunne ha glede av hverandre og aldri være alene selv om vi er ute av huset. Selv om vi har dyr først og fremst for vår skyld ønsker vi jo at de skal ha et så godt liv som mulig, så derfor var dette med selskap viktig for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der er spørsmålet om hva dyret betyr for deg. Her spør hun jo om hvorfor vi har dyr? :)

Ja vet det :) la linken bare ved som noe ekstra. Mange skriver i den debatten også hvorfor de har dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa

Ja vet det :) la linken bare ved som noe ekstra. Mange skriver i den debatten også hvorfor de har dyr :)

Åja, trodde du siktet til at det allerede var en sånn diskusjon :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg føler at noe mangler uten. Har alltid drevet med hest, og har hatt både hund og hamster tidligere, men nå har jeg pga bo og studiesituasjon en kanin. Er mye selskap i han, men jeg skulle gjerne hatt en til så de kunne holde hverandre med selskap når jeg er ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det ble veldig likt spørsmåk ja :sjenert: Litt dumt. Men ja hvorfor har man dyr?

Jeg er veldig opptatt av alle slags dyr - både med og uten pels. Og helse og trivsel for dyr. Adferd er også en kjempestor interesse. Komunisere med dyr på flere plan. Aktivisere og leke. Jeg føler meg ikke komplett uten dyr og stort sett alt i min hverdag dreier seg rundt dyr.

Men så sliter jeg igjen med å ha ansvar for dyr, for jeg er redd for å ikke kunne dedikere meg 110 % 24/7. Jeg må roe litt ned.

Hund er høyt på ønskelista. Hest også. Men har ingen av delene da jeg ikke føler jeg har råd til dette. Tid har jeg mer en nok av.

Nest etter hest og hund, så er rotter høyt på min liste over flotte dyr. Så da blir det rotter istedet. Masse selskap. Jeg kan trene de og snakke med de hele dagen lang og aktivisere og kose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Vi har to katter. Mannen hadde den første da jeg traff ham, og et år senere fikk vi en til. Vi fikk den andre fordi vi ønsket at katten vi hadde skulle ha en annen katt i nærheten av seg.

Grunnen til at mannen hadde katt i utgangspunktet er at han er en skikkelig kattemann, og likte å ha noen å dele leiligheten med. Jeg er heldigvis helt enig med ham, og vi har hatt mye moro med dyrene våre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i den alderen hvor alle venninnene mine rundt meg er verpesyke og begynner å få babyer. Jeg har 7 år igjen med studier foran meg og baby er uaktuelt nå, men det er godt å ha noen å ta vare på annen enn meg selv, så hvorfor ikke ha en hund? Jeg elsker hunder, har vokst opp med det. Kan ikke tenke meg til en tilværelse uten hunder. DERFOR har jeg verdens beste hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har katter og kaniner.

Jeg skulle gjerne hatt flere dyr, men! :fnise:

Får ta meg av de dyrene jeg har for øyeblikket.

Du stiller interessante spørsmål, men det er vanskelig å svare på dem. Jeg får prøve!

Grunnen til at jeg har dyr er at jeg søker selskap i dem. De er ikke sure og grinete (som oftest), de er alltid der for deg og de er interessante å observere.

Jeg har ulike dyr av ulike årsaker..

Hvorfor fikk jeg meg en katt? Det var vel kanskje litt barmhjertlighet som gjorde at jeg fikk meg en katt.

Ville ta meg av en stakkars hjemløs liten pusekatt.

Ja, jeg har angret, men jeg angrer absolutt ikke nå!

Katter kan være underholdende de.

Hvorfor fikk jeg meg kanin? Jeg har vokst opp med kaniner.

De er hyggelige små raringer som av og til kan være både veldig sta dyr og veldig morsomme dyr. Jeg synes det er underholdende å se dem sprette og spise. De er rett og slett veldig interessante.

Det har utviklet seg til en hobby. Og målet mitt er å gjøre det så godt som mulig for dyrene!

Hvorfor jeg har flere av hver art aner jeg ikke. Det bare ble sånn liksom! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en pusekatt og en valp.

Pusekatten hadde ikke noe hjem så vi tok han inn for og redde han. Og fordi vi elsker dyr :)

Hundevalpen vår har vi for trim, men mest pga selvskapet. Siden vi elsker dyr :)

Jeg er også alergisk mot pels, men må ha dyr :)

Endret av RoseBedd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i et allergihjem, med veldig allergiske foreldre, og etterhvert katteallergi selv. Så vi har aldri hatt husdyr (annet enn en undulat en kortere pesiode, som vi måtte omplassere)

Siden jeg da har vært veldig allergisk mot katt, har jeg heller ikke tatt sjansen på å prøve andre dyr, i frykt for å bli glad i, for så å ikke kunne ha de.

Men så fant jeg min kjære som hadde sine to katter boende vekke. Så måtte kattene ut fra der de bodde midlertidig omtrent samtidig som min kjære skulle flytte til meg. Vi hadde prøvd å finne noe nytt midlertidig til pusene, uten hell, da leiligheta jeg bodde i ikke egna seg til kattehold for en allergiker (les, ikke skikkelig dør til soverommet) Men vi prøvde, og jeg var allergiplaga med nysing og elveblest kanskje 2 uker, og helt fin etter det :jepp:

Den eldste pusen ble sy rett før vi flytta til ny plass, så vi måtte dessverre la han slippe plagene sine, og siden han andre egentlig aldri har vert alenepus, så har vi nå fått kattunge. Disse to har blitt kjempegode venner allerede etter ei uke :rødme:

Nå kunne jeg ikke tenke meg en tilværelse uten katt. Så mye selskap, så mye kos, så mye underholdning, så mange herlige fotomotiver!

Dette er altså hvorfor jeg har dyr :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i en veldig dyrekjær familie, vi har alltid hatt dyr og er vel derfor jeg har blitt så glad i dyr og naturligvis dyreeier. De gir mye glede, og blir en del av familien. Kan virkelig ikke tenke meg et liv uten dyr, de er så fantastiske :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vokst opp med katter, men da jeg flyttet ut var det ikke mulig å skaffe seg katt. Jeg merket at det hele tiden var et savn, og gleden var derfor stor da jeg flyttet for ett år siden, og (ny) huseier ga meg tommelen opp for anskaffe meg en katt. Jeg klarte meg helt fint uten, men du verden så morsommere livet livet blir med dyr.

Jeg har også en hest, og har vært hesteeier de siste 8-9 årene. Grunnen til at jeg har hest er fordi jeg er en hestejente (og "alle" hestejenter som ikke har egen hest ønsker seg en). Hest er ikke bare en hobby - det er en livsstil.

Grunnen til at jeg har valgt å ha dyr, er fordi de beriker livet mitt. De gir meg så mye glede og energi i hverdagen. De er der for meg (har vært syk nå i en uke, og katten har ligget trofast ved min side hele tiden og passet på meg), og de viser at de trives. De trives i mitt selskap og jeg i deres. Det er deilig at det alltid er noen hjemme (eller i nærheten) når jeg kommer hjem, og det er deilig å dra opp i stallen og slappe av der. Videre blir man kjent med andre mennesker (Belle Gunnes og jeg ble kjent fordi hun hadde hest på stallen jeg flyttet til for fire år siden). Stallen er mitt fristed, og jeg kan slappe av og la hverdagens kjas og mas bare gå sin gang uten meg. I eksamensperiodene klarer jeg å slappe helt av når jeg er i stallen og glemme alt som har med pugging og pensum å gjøre. Å kunne koble av på en slik måte midt i en stressende periode er som balsam for sjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid hatt dyr, det er helt naturlig og uten ville det vært et savn. Enkelt og greit forklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er vokst opp med dyr, hunder, katter, hester, hamstre, og kaniner...

derfor har jeg hund, hester, katter, kaniner. Det er en livsstil å ha dyr, og jeg kunne aldri vært uten de :rødme:

Hunden og hestene er mine store lyspunkter i livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dyr siden jeg flyttet hjemmenfra. Mange av dyrene jeg har hatt har vært fordi de ikke har hatt hjem, permanent eller for perioder.

Nå har jeg hund, litt for selskapet, litt for hobbyens del (driver med Agility og rundering). Vi skal flytte i hus om ikke og ser for meg muligheten for å være fosterhjem for dyrebeskyttelsen, føler jeg har mye kjærlighet og omsorg å gi til dyr trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...