Gå til innhold

Hjelp til å friske opp en kjedelig og mørk leilighet


toyses

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til hvordan jeg kan friske opp vår litt kjedelige leilighet. For det første så er leiligheten kald, hva kan jeg gjøre for å få den til å i det minste virke litt varmere? Jeg trenger kreative ideer. Jeg kan kanskje prøve meg på litt varmere farger, som oransje, rød og varm lilla? Ellers noen forslag?

Vi får ikke til å henge lamper i taket fordi taket er i mur, men leiligheten er mørk og vi trenger mer lys. Vet dere om noen billige lys (evt. på ikea) som lyser bra? Vi har ikke så mye veggplass heller, men vegglamper går til nød.

Kjøkkenet er kjedelig og upersonlig, kjøkkenet er også mørkt, men her har vi nesten ikke muligheter til å sette opp lamper i det hele tatt. Det er 3 lamper på kjøkkenet, et under vasken (som bare gir lys til vask-området), et på vifta (som bare gir lys til komfyren) og et over bordet (som bare gir lys over bordet). Kjøkkenskapene er knall blå, så jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å få det fint.

Håper dere har masse forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Trenger litt mer info... Er det eie eller leie (litt viktig i forhold til hva du har lov å endre på/gidder å endre på)? Farger på vegger, tak, gulv? Hvor mye naturlig lys?

Min første innskytelse er å gjøre vegger og tak så lyse som mulig, også kjøkkeninnredningen. Fjerne tunge gardiner/persienner. Og så innrede med lunere detaljer - tepper, puter, lette gardiner, "myke" lyskilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier dessverre så det er litt begrenset hva vi kan gjøre.

Veggene er lysnet panel, men ikke hvitmalt. Det er et ganske mørkt tregulv og taket er hvitt (mur). Ikke så veldig mye naturlig lys, men litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å kjøpe kurver, boller, skulpturer og andre pynteting i vanlig hvit farge eller tre så lakker jeg det selv med spraylakk i alle mulige fargerike farger. Rosa, grønn, blå, oransje, gull osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan endre på fargene på veggene, ville jeg foreslått og kjøpe puter i forskjellige farger (som passer sammen) det hjelper en hel masse og ha en del puter i soffaen. Noen pledd i forskjellige varme farger, og kanskje noen kubbelys i forskjellige varme farger. Dette vil friske opp hjemmet ditt mere enn du aner :)

Du kan jo også låne noen interiør bøker på biblioteket, eller se på interiør blogger på nettet, da får du sikkert masse ideer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

lysnet panel er jo ganske fint, hvis det er hvitlakk vi snakker om.

i så tilfelle ville jeg holdt meg til mer "naturlige farger", det blir varmt om du passer på å ha tepper/puter med tekstur - og at lyspærene har så varmt lys som mulig.

med lysnet panel mener jeg du kan gjøre så og si det samme som med hvitmalt, bortsett fra at jeg ville holdt meg i lyse fargeskalaer.

regner med vi snakker budsjett her utfra beskrivelse på innlegg(du spør etter billige ting)

kjøp gjerne noen billige bilder på ikea, eller noen fine plakater som dere kan ramme inn for å henge på veggen. heng disse i samme høyde, topphengt - ikke bunnhengt(altså samme høyde fra topp).

prøv å tenke samme stil og fargeskala, og hold deg innenfor denne. planlegg på forhånd før du kjøper noe - og bestem deg for hvilken fargeskala du kan bo med over tid, og som passer med treverk.

her er noen bilder jeg googlet:

http://www.ifi.no/bilder_panorama/drammen_panorama.jpg

http://img7.custompublish.com/getfile.php/878719.1337.yecuvwtfpw/Gapro_Finsagetpanel2.jpg

http://www.ifi.no/bilder_panorama/Malt_Panel1_Kjokken.jpg

jeg hadde valgt varme lyse farger, og ikke varme mørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...