Gå til innhold

Veien blir til mens vi går...

hegejenta30

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjedelig med så mye vann, ja! Støttestrømper måtte i så fall bare være for de dagene der du vet du skal gå og stå mye, og det bør du kanskje unngå uansett? Tror Lindex har noen sånne "reisestrømper" som ikke er fullt så dyre som apotekets støttestrømper, hvis du i følge legen MÅ ha.

Jeg blir ofte veldig hoven i beina av å fly langt, så jeg vet hvor kjipt det er... Som Trekkoppfuglen hjelper det å ha beina høyt, også når du sover. Får du dem høyere enn hjertet, hjelper det mye. For meg pleier det å hjelpe å dusje dem i iskaldt vann før jeg legger meg, men det er jo ikke gravide-bein vi snakker om, da.

Svigermor forteller at hun måtte gå med svigerfars støvler, ellers tror jeg slipperser er en slager hos mine venninner. Men slippers i slutten av mars er jo ikke helt aktuelt, akkurat. :ler:

Lykke til hos legen, blir spennende å høre hvordan det gikk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipperser funka som bare det i januar og februar, i mars må det være drømme skotøyet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående skovalg: slipperser i nysnø og uten sokker? :fnise: Krysser det jeg kan av fingre og håper at snøen nå blir borte snart nå! Lei av det hvite greiene som detter ned...

Legetimen ja... uff... det var ikke så gøy...

Altså urinen er blank og fin - ikke spor av hverken sukker eller proteiner. Men jeg har gått opp ganske mye. Nesten 20 kilo. Blodtrykket har da også økt i takt med vekta i det siste. Det er også merkbart tyngre å være meg.

Legen som er en omsorgsperson fant ut han ville ringe føden og snakke med vakthavende fødselslege. Jeg kjenner panikken komme snikende - sammen med tårer og ser for meg det værste... Hastekeisersnitt og alt mulig i ettermiddag...

Men, legen min og legen i den andre enden ble enige om at forhøyet blodtrykk var resultat av vektøkning iallfall så lenge urinen var blank. Det var ikke snakk om noe preeklampsi, eller svangerskapsforgiftning.

Men siden jeg har litt ekstrapolstring og nå gått opp såpass som jeg har så skal jeg inn til en UL for kontroll av vekst på den lille, leie og om det i det hele tatt er mulig å føde vaginalt. (Les: veldig stor baby vil kunne gjøre det mer komplisert) Legen på sykehuset sa at de ønsket så langt det lot seg gjøre at jeg skulle føde normalt - og unngå keisersnitt - da det visst nok også er en stor risiko.

Legen vil også ha meg inn på ukentlige kontroller framover - og det er jo greit å bli passet litt på. Det er jo to liv det er snakk om. Og som han sier så ønsker han jo at det skal gå bra med både meg og lillemann.

Heldigvis er jeg jo kommet så langt at om det nå skulle skje noe så slipper vi så langt sykehusopphold. Det er jo tross alt bare 1,5 uke igjen til minien skal være ferdigbakt!

Så det var litt mer dramatisk enn ønsket hos legen i dag.

Men over til noe kosligere - tremenningen til Mini kommer mest trolig i løpet av dagen. Etter å ha gått en og en halv uke på overtid ble visst fødsel igangsatt i går. I og med jeg ikke har hørt noe ennå så er han vel neppe født ennå. Men det blir snart.

Og jeg MÅ pakke den berømte baggen i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dette ble litt mer dramatisk enn du hadde tenkt deg. :klemmer: Forhøyet bt er veldig vanlig mot slutten, det er også mange som får protein i urinen uten at det er snakk om alvorlig svangerskapsforgiftning.

SF er en skummel og lumsk sykdom som absolutt skal taes på alvor, det fikk jeg erfare da jeg ble innlagt. Men jeg syns ikke du skal bekymre deg for noe du ennå ikke har. :klemmer:

Du har kommet langt i svangerskapet, og gutten får det kjempe fint hvis han kommer nå. :jepp: Alt blir veldig overveldende når kontrollene ikke går slik man forventer, du har min fulle sympati. Mange, mange klemmer til deg. :klemmer:

Keisersnitt er ikke toppen av lykke, men det er helt ok. Ungen må ut, og går det ikke på vanlig måte er det et godt alternativ. Jeg har tre stykk bak meg, og alle har gått veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, skjønner godt at det ikke var noen trivelig opplevelse... Men du får jo kjempefin oppfølging, så dette kommer til å gå bra! Det er jo ikke sikkert babyen er stor selv om du har gått opp mye, for du har jo så mye vann i kroppen. Og så er det jo positivt at du ikke har svangerskapsforgiftning.

Dette får du til! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å huff, så skummelt. Kan tenke meg at det ikke var noe særlig å sitte der med paniske tanker. :kose: Men som du sier, skulle mini komme nå er det ikke noen krise. Håper han er fin og har akkurat passe størrelse. :klem: (Vi får forbanne det jævla vannet vi har i kroppen sammen :kjefte: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel igrunn ikke så mye annet å gjøre... :nei:

:rope: Dumme vann i kroppen! :rasende::kjefte:

Jeg er uansett glad for at legen tar meg som pasient alvorlig og følger meg opp!

Blir spennende å se når jeg får innkaling til UL. For skal det være noe hensikt i den så bør det jo bli snarest mulig egentlig.

Endret av hegejenta30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumme prøvesvar er aldri morsomt, og jeg skjønner godt at du depper litt for dette i dag. Men det er da ikke så lenge siden du var på UL og da var det vel ingen som sa noe om at babyen din var i ferd med å bli stor?

Klart, 20 kilo er jo endel, men som flere sier så har du jo mye vann i kroppen og det veier jo det også. Forsøk å se på det sånn at det er bedre å finne det ut NÅ hvis du skulle trenge KS, enn å oppdage det midt i fødselen og måtte gjøre det haste-veien. Sånn sier mine sykehusfolk: bedre å oppdage kjipe ting sånn at man gjøre noe med det, enn å plutselig oppdage det litt for sent. Hvis det er noen trøst, så er det helt vanlig med vekstestimering i det opplegget der jeg er med. Opprinnelig skulle jeg inn på vekstestimering både i uke 26, 32 og 36, men så ble det jo litt annerledes når det var to inni der. Du er altså ikke den første som følges litt ekstra opp i forhold til str på minsten, og jeg tipper at dette kommer til å kjempebra, jeg!

Sender over en haug med klemmer likevel! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord og klemmer Dalmore, Trekkoppfuglen, Sushi og Belle!

Det gjør godt når man selv er litt utenfor.

Minien ble estimert til å ligge ca 13% over snittet (altså nærmere 4 kilo ved fødsel) for ca 4 uker siden da jeg var inne på UL pga den studien jeg meldte meg på. Og 4 kilo er jo ikke så stort egentlig... ELler det er stort sammenlignet meg meg som var så vidt over 3000 gram da jeg ble født.

Uansett er det godt å vite at helsevesenet fungerer, og at man får den oppfølgingen man har krav på, eller som legen mener er nødvendig for at alt skal gå bra!

Og som du sier Dalmore, skulle det nå bli sånn at jeg må snittes i så er det bedre at det er planlagges nå - iallfall med tanke på min fødselsopplevelse.

Spennende uker som kommer nå ja.. uten tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte fra en kollega i dag at man ikke skal gå over tida som Rhesus negativ... Noen som vet om det stemmer i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke rhesus negativ hadde noe særlig å si før et barn nr 2? Mulig jeg er helt på jordet. :jepp:

Planlagt ks kontra hasteks er to vidt forskjellige ting. Jeg anbefaler defintivt planlagt, hadde en super opplevelse da tvillingene ble født.

Ble du sykemeldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ble faktisk ikke sykmeldt.

Men har igjen bare 8 arbeidsdager når dagen i dag er over. Legekontoret ligger ca 150 meter fra jobben, så ikke langt å gå i det hele tatt om jeg kjenner noe som ikke er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du har hatt en dramatisk formiddag, ihvertfall følelsesmessig. Bra legen tar ting på alvor og sikrer deg best mulig oppfølging! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, så dumt at kontrollen ble mer dramatisk enn ønsket. Men det er kjempefint at du blir fulgt godt opp og at legen tar selv små tegn alvorlig.

Dersom barnet er stort så er det jo veldig fint om dere finner det ut nå og kan planlegge keisersnitt i stedet for å få en hektisk fødselsopplevelse.

Og hvis barnet ikke er for stort, så er det jo betryggende å få en bekreftelse på det også. :Nikke:

Håper du får komme til UL snart, sånn at ting blir avklart! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det ja, 13 % over gjennomsnittet er jo virkelig ikke veldig mye? Og det er jo ikke de siste fire ukene du har gått opp 20 kilo akkurat, så jeg tenker at det bare er en sunn og sprek liten plugg du har i magen, jeg! Hørte akkurat om en dame som hadde født en unge på over fem kilo i hjemmefødsel, så jeg tror kroppene våre er bygget til å tåle mye! ;)

Jeg er jo også Rh neg (enda en grunn til at det kanskje holder med dette ene svangerskapet, hihi), og vet at det ikke er vanlig å få gå over termin hvis man har utviklet antistoffer. Det er jo svært sjelden det skjer ved første svangerskap. Jeg skal inn til en ny blodprøve nå i uke 32 for å sjekke meg for antistoffer, men siden jeg verken har spontanabortert tidligere eller blødd noe i dette svangerskapet, tror jeg sjansen er veldig liten for at jeg har dannet antistoffer.

... så får både du og jeg minne oss selv og mennene våre på å be om den vaksinen etter fødselen. Mest sannsynlig husker sykehuset det, men jeg hørte akkurat om ei jente som ikke hadde fått vaksine og som nå var gravid igjen... :sjenert: Sikkert ingen god følelse!

Ta det som et særdeles godt tegn at du får lov til å fortsette å jobbe! :) Ingen lege ville sendt deg tilbake på jobb hvis det var fare for noe som helst, så da er det antagelig ikke så dramatisk som det opplevdes, selv om jeg skjønner at det føltes leit for deg!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Se det ja, 13 % over gjennomsnittet er jo virkelig ikke veldig mye? Og det er jo ikke de siste fire ukene du har gått opp 20 kilo akkurat, så jeg tenker at det bare er en sunn og sprek liten plugg du har i magen, jeg! Hørte akkurat om en dame som hadde født en unge på over fem kilo i hjemmefødsel, så jeg tror kroppene våre er bygget til å tåle mye! ;)

Jeg er jo også Rh neg (enda en grunn til at det kanskje holder med dette ene svangerskapet, hihi), og vet at det ikke er vanlig å få gå over termin hvis man har utviklet antistoffer. Det er jo svært sjelden det skjer ved første svangerskap. Jeg skal inn til en ny blodprøve nå i uke 32 for å sjekke meg for antistoffer, men siden jeg verken har spontanabortert tidligere eller blødd noe i dette svangerskapet, tror jeg sjansen er veldig liten for at jeg har dannet antistoffer.

... så får både du og jeg minne oss selv og mennene våre på å be om den vaksinen etter fødselen. Mest sannsynlig husker sykehuset det, men jeg hørte akkurat om ei jente som ikke hadde fått vaksine og som nå var gravid igjen... :sjenert: Sikkert ingen god følelse!

Ta det som et særdeles godt tegn at du får lov til å fortsette å jobbe! :) Ingen lege ville sendt deg tilbake på jobb hvis det var fare for noe som helst, så da er det antagelig ikke så dramatisk som det opplevdes, selv om jeg skjønner at det føltes leit for deg!

:klem:

Jeg også tror kroppen i utgangspunketet er laget for dette!

Og som du sier - så lenge jeg ikke ble sykmeldt i dag så er det ikke noen overhengende fare/krise for hverken meg eller klumpen i magen!

Forresten synes jeg ikke du skal snike i fødekøen her! :sjenert:

Om det nå skulle bli en sniking så er det ikke planlagt fra min side! LOVER! Men hadde jo vært komisk om jeg fødte på din termin, og du måtte gå over... :fnise: men frøkna de kommer nok først skal du se!

---------

Fikk forøvrig melding fra kusina mi. Tremenningen til minien er født! Hun ble igangsatt i går og det endte med keisersnitt i dag. Gutten er 4450gram og 52 cm. Stor klump med andre ord. Hun hadde termin 19.mars så hadde gått litt over. Men fetter'n min er 2 meter og 100 kilo og hun er 155 og 50 kilo - blir jo som å parre en belgisk okse med ei norsk fjellgeit det! Så ikke rart gutten var STOR når han kom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt en god :klemmer: til deg for alt du har gått igjennom i dag. Skjønner at det ikke er morsomt med vann og det hele i kroppen, men så bra at det ikke var svangerskapsforgiftning da. Tenk at du har så kort tid igjen, nå er det ikke lenge igjen til den nye familiemedlemmet kommer til verden. Du skal se at du får en stor flott sunn gutt :rodmer: Har en venninne som fikk ei flott jente på 5,5 kg :fnise: Veldig mye baby, men utrolig søt og fin baby. Den ble tatt med keisersnitt så klart. Alt gikk så fint!

Håper siste tiden du har igjen nå går greit. Fortsatt god uke :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det nå skulle bli en sniking så er det ikke planlagt fra min side! LOVER! Men hadde jo vært komisk om jeg fødte på din termin, og du måtte gå over... :fnise: men frøkna de kommer nok først skal du se!

Håper for begges del at vi holder på "rekkefølgen" vår! :fnise: Jeg vil helst ikke gå over tida, og vil såklart at du skal slippe mer drama enn nødvendig! :)

Endret av Mazilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...