Gå til innhold

Flytur i første trimester


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg er i uka 7, og dette svangerskapet kom i grunn til brått på. I våres bestilte vi en tur til Mallorca med avreise førstkommende lørdag. Har lest litt rundt på nettet at det er forskjellige meninger om det å fly under graviditeten, og at sjansen for SA øker. Hjelp, jeg har jo ikke lyst til å utsette meg for noe slikt, men samtidig blir dette den siste ferien der det kun er meg og mannen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter hva jeg har lært i forhold til å fly i 1ste trimester og SA så fraråder de det hvis du har hatt en SA tidligere.. Og likedan hvis du er blitt gravid med IVF.

Jeg ville tatt sjansen hvis jeg ikke har hatt SA før og er blitt gravid på naturlig måte. Tviler og egentlig på at du får igjen pengene for turen på det grunnlag at du er redd for SA hvis det ikke er en reel fare og du ikke har hatt det før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var gravid med tvillingene var jeg på to utenlandsturer i første trimester. En med jobben og en ferietur. Jeg fikk "flyforbud" etter uke 24, men det var fordi jeg hadde et risikosvangerskap.

Tror nok du bare kan reise med god samvittighet, men hvis du er engstelig så kan du jo bare ta en telefon til legen din. Sikker på at han/hun gir grønt lys hvis alt er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid med IVF, jeg var en uke i Spania i uke 6-7, og en langhelg i Ungarn i uke 13-14. Alt gikk helt bra med meg hvertfall.

Jeg snakket med sykesøsteren og hun sa at det ikke var noe problem å fly, så jeg gjorde nå det jeg da. Hører jo nå i etterkant at ikke alle blir anbefalt det.

Men jeg fikk beskjed om at massasje fikk jeg ikke ta, heller ikke noe varme bad. Om det er veldig varmt, så er det det jeg ville ha vært mest redd for, men ved å sørge for å ha nok å drikke, så du ikke blir for varm.

En annen ting er at livmortappen (?) ikke er helt lukket i starten av et svangerskap, husker ikke helt når den lukkes, og etter hva jeg har skjønt, så skal man være forsiktig med bading når den er åpen grunnet muligheten for infeksjoner.

Snakk med jordmor/lege angående dette.

Og ellers, bare du tar forhåndsregler på mat og drikke, les godt hva du skal være forsiktig med, så vil jeg tro du bare kan reise?

Husk at toxoplasmose er mer utbredt i Spania, Italia og andre Sør-Europeiske land, og du må derfor være mer forsiktig med en del mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Takk for svar.

Vi skal på et All Inclusive hotel, så jeg håper at de er nøye med maten der. Men jeg tror nok at jeg vil ende om et med et ensidig og kjedelig kosthold den uka, får ikke akkurat valuta for pengene siden vi kan spise og drikke så mye vi vil. Men, men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luremegpå

Hei!

Må bare tilføye noe her!

Gratulerer med baby på vei, så stas da!!

Var selv ute å reiste , men i uke 12.

Husk å reise deg deg gå i midtgangen osv under flyturen, Da risikere du at blodet ikke holder seg i bena, gravide har lettere for blodpropp. ( Ikke vits med støttestrømper å sånn så tidlig), men ja, dette med å reise seg anbefalte legen meg sterkt:)!

Bortsett fra det, så bare kos deg, og vær litt skeptisk til grønnsaker der nede :)

Enjoy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Tusen takk for gratulasjonshilsen :)

Men hva kan man egentlig spise som tilbehør? Blir det bare kjøtt og potet som jeg kan spise? Hva med fisk? Pizza? Blir litt nervøs av dette, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luremegpå

Tusen takk for gratulasjonshilsen :)

Men hva kan man egentlig spise som tilbehør? Blir det bare kjøtt og potet som jeg kan spise? Hva med fisk? Pizza? Blir litt nervøs av dette, jeg...

Skal vi se...

Altså får å si det sånn da...spis det du vil utenom kald salat, de har en tendens til å være litt dårlig vasket.

Men ser de anbefaler matportalen lengre nede. Bra kilde der også:)

Men i bunn og grunn, spis slik som før, og kose deg heller med stekte grønnsaker til maten :)

Ikke vær bekymret, det går så bra så!!!:)

Jeg spiste f.eks:

Pizza

Lasagne

Toast og pommes frites

Kjøtt, men godt stekt og stekte tomater, paprika osv.

Masse godt å velge i :)

Er jo ferie, så du får unne deg litt mer usunn mat de dagene da:)

Åsså deilige smoothier uten alkohol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...