Gå til innhold

Rettigheter ved brudd i samboerskap


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg og min samboer gjennom 2 år har besluttet å flytte fra hverandre. Bruddet var dessverre ikke pent. Hun er opprørt og sint, og har bestemt seg for å gjøre ting vanskelig ved å sette seg totalt på bakbeina når det gjelder å fordele våre felles eiendeler. Da vi flyttet sammen var det jeg som kjøpte mesteparten av tingene vi trengte til leiligheten, men allikevel påstår hun at hun har krav på noe av dette. Blant annet hevder hun å ha krav på en spisestue jeg kjøpte. Argumentet hennes er at jeg kjøpte disse tingene til "oss" og ikke til meg selv alene, og at de derfor må fordeles 50/50. Hun har rett i at da vi flyttet sammen var det mange ting som måtte kjøpes inn spesielt med tanke på samboerskapet (vi kom begge rett fra tidligere samboerskap, og hadde begge latt en god del ting være igjen hos våre tidligere samboere), men jeg synes ikke dette er tilstrekkelig til at hun skal kunne gjøre krav på mer enn hva hun har betalt for.

Selv har hun som sagt ikke stått for så mange innkjøp når det gjelder fellesting til leiligheten vår. Hun spyttet inn litt kapital først da det kun gjenstod å kjøpe inn småting. Jeg er helt komfortabel med at hun får med seg sin halvdel av tingene vi spleiset på, men synes det er urimelig om hun skal trumfe igjennom et krav om å stikke av gårde med ting som kun jeg har betalt for.

Hvordan er mine rettigheter i denne situasjonen? Hun har truet med å engasjere advokat for å få has på "sin del" av møblene. Vil hun kunne komme noen vei?

Hilsen dritt lei mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pucifer

Alt du har kjøpt for dine penger har du krav på i følge deg.

Hun har ikke gjort noenting hun da eller? Ikke tatt seg av deg, ikke gjort noe husarbeide, ingenting? For det er jo en form for betaling det også.

Det mest rettferdige er jo at alt blir delt på to, uansett hvem som kjøpte hva. Eneste unntaket er helt personlige ting og arvegods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vel ikke rett på noe av det du har kjøpt, med mindre dere har laget en kontrakt som tilsier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man vært samboere i mer enn 2 år så er det vel slik at innbo som man har gått til ansaffelse av i samboerskapet skal deles 50/50 så hun har nok rett der dessverre...

Det du hadde med deg inn i samboerskapet skal du også ha med deg ut. Hvis du har arvet noe,forskudd på arv,fått i gave skal du også ha med deg.

Så vil jeg gjerne benytte muligheten til å minne deg om å skrive samboeravtale i ditt neste forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å snakke med en advokat. Jeg har tidligere alltid hørt det som Het Potet sier, som samboer har man "ingen rettigheter".

Edit: Legger til noen linker:

Samlivsbrudd/samboere fra skilsmisse.no

"Lovløse" tilstander for samboere fra spør advokaten.

Ikke glem samboerkontrakt fra Dine Penger

Endret av O'hara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med mindre dere har en samboerkontrakt som sier at ting kjøpt til huset er felleseie 50/50, har du krav påalt som er betalt med dine penger og hun alt som er betalt med sine penger. Samboere har ikke forsørgelsesplikt overfor hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juridisk har hun ikke rett på noe, så lenge du har kvittering på at du betalte for varene.

Likevel synes jeg det er mange andre forhold som også kan spille inn. Det er tydelig utfra innlegget ditt at hun føler seg urettferdig behandlet, og mest sannsynlig har ikke det noe med de matrielle godene å gjøre. Hvordan skjedde bruddet? Blir hennes økonomiske situasjon svært vanskelig? Kanskje du kan se litt på omstendighetene rundt før du bestemmer deg for hvordan oppgjøret skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Har man vært samboere i mer enn 2 år så er det vel slik at innbo som man har gått til ansaffelse av i samboerskapet skal deles 50/50 så hun har nok rett der dessverre...

Dette stemmer ikkje. Ver grei å ikkje spreie slike misforståelsar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Bruddet skjedde som følge av mye krangel og uvennskap. Ingenting virkelig alvorlig (altså som vold, utroskap el.), kun et tilfelle av to personligheter som krasjer. Hun har ingen grunn til å føle seg urettferdig behandlet.

Alt du har kjøpt for dine penger har du krav på i følge deg.

Hun har ikke gjort noenting hun da eller? Ikke tatt seg av deg, ikke gjort noe husarbeide, ingenting? For det er jo en form for betaling det også.

Det mest rettferdige er jo at alt blir delt på to, uansett hvem som kjøpte hva. Eneste unntaket er helt personlige ting og arvegods.

Hun har ikke "tatt seg av" meg på noen annen måte enn jeg har tatt meg av henne. Økonomisk sett har vi begge bidratt til de regelmessige utgiftene, og husarbeid har vi fordelt likt. Hvorfor skulle det at hun har bidratt med husarbeidet gi henne krav på mine eiendeler?

Har man vært samboere i mer enn 2 år så er det vel slik at innbo som man har gått til ansaffelse av i samboerskapet skal deles 50/50 så hun har nok rett der dessverre...

Det du hadde med deg inn i samboerskapet skal du også ha med deg ut. Hvis du har arvet noe,forskudd på arv,fått i gave skal du også ha med deg.

Så vil jeg gjerne benytte muligheten til å minne deg om å skrive samboeravtale i ditt neste forhold.

Hvilken paragraf står dette (det understrekede) i?

For å gjøre det klart: På tidspunktet de fleste av tingene ble innkjøpt (av meg) var vi ikke samboere. Vi var kjærester da tingene ble innkjøpt, men vi bodde ikke sammen. Er dette tilstrekkelig til at jeg kan si jeg hadde med meg tingene inn i samboerskapet?

Jeg har ikke tatt vare på kvitteringer og slikt, men via nettbankutskrifter og vitner kan jeg nok få bevist at jeg har stått for betalingen av tingene, dersom det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke noen rettigheter til det som du har kjøpt før samboerskapet, det hadde hun heller ikke hatt om dere hadde vært gift.

Les deg opp på temaet på ulike seriøse nettsteder, finnes mange advokater som legger ut informasjon ved samlivsbrudd. Slår hun seg vrang, henvis til ulike lover/nettsteder, og slår hun seg ikke til ro med det så ta kontakt med advokat.

Finnes også de som gir gratis advokathjelp, JussBuss f.eks.

Lykke til!

Edit: La til lenke.

Endret av O'hara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Ved brudd i samboerskap så tar hver sitt og går, det er ikke noen regler som regulerer samboerforhold. Enten har man en samboeravtale eller så har man ikke, og uten samboeravtale så kommer man ingen vei så lenge det er du som har betalt og du som har kvitteringer på det du har betalt og det står i ditt navn. Husstandsfellesskaploven sier bare noe om at hvis man har bodd sammen to år eller mer eller har felles barn sammen så kan den ene kjøpe ut den andre osv. Ingen plikt til å dele 50/50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30

Du er en erfaring rikere igjen;-) Neste gang gjør som jeg har gjort nå:

Jeg har kjøpt alle møbler som er i huset, alt til ungene.. Dette for å unngå at jeg IGJEN etablerer mannfolk rundt omkring*ler* Mannen min syns det var leit da jeg gjorde det, men jeg har forklart hvorfor og han forstod tilslutt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Klara klok

Jeg og min samboer gjennom 2 år har besluttet å flytte fra hverandre. Bruddet var dessverre ikke pent. Hun er opprørt og sint, og har bestemt seg for å gjøre ting vanskelig ved å sette seg totalt på bakbeina når det gjelder å fordele våre felles eiendeler. Da vi flyttet sammen var det jeg som kjøpte mesteparten av tingene vi trengte til leiligheten, men allikevel påstår hun at hun har krav på noe av dette. Blant annet hevder hun å ha krav på en spisestue jeg kjøpte. Argumentet hennes er at jeg kjøpte disse tingene til "oss" og ikke til meg selv alene, og at de derfor må fordeles 50/50. Hun har rett i at da vi flyttet sammen var det mange ting som måtte kjøpes inn spesielt med tanke på samboerskapet (vi kom begge rett fra tidligere samboerskap, og hadde begge latt en god del ting være igjen hos våre tidligere samboere), men jeg synes ikke dette er tilstrekkelig til at hun skal kunne gjøre krav på mer enn hva hun har betalt for.

Selv har hun som sagt ikke stått for så mange innkjøp når det gjelder fellesting til leiligheten vår. Hun spyttet inn litt kapital først da det kun gjenstod å kjøpe inn småting. Jeg er helt komfortabel med at hun får med seg sin halvdel av tingene vi spleiset på, men synes det er urimelig om hun skal trumfe igjennom et krav om å stikke av gårde med ting som kun jeg har betalt for.

Hvordan er mine rettigheter i denne situasjonen? Hun har truet med å engasjere advokat for å få has på "sin del" av møblene. Vil hun kunne komme noen vei?

Hilsen dritt lei mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og sånn på tampen...

Om hun har råd til å betale en advokat 1600 kr timen for en flatskjerm og en spisestue (eller hva enn det er), så har hun sikkert råd til å etablere seg på nytt igjen uten disse møblene.

Du har krav på det du har kjøpt uansett om det var innkjøpt til bruk i felles bo. Ingen tvil om det. Du har loven på din side og hun er bare stor i kjeften (og kanskje en smule naiv som tror du lar deg skremme til å gi fra deg møblene dine når hun nevner ordet a d v o k a t).

Om hun mot all formodning skulle ta advokat så ikke ta en du også. Så lenge du ikke er representert så kan hun ikke gå til sak mot deg annet enn i forliksrådet. Og tror du hun orker det? Først noen tusen til advokaten for brevskriving, så nesten 1000 kr i gebyr til Forliksrådet, så et par tusen til for å få advokaten til å forberede saken, deretter enda mere penger til advokaten for hver time h*n bistår henne. I løpet av denne tiden kunne hun kjøpt seg en liten leilighet på et lite trafikert sted.

Og jeg tviler vel egentlig på at noen er interessert i å representere henne all tid hun hun ikke har en sak

Haha, jeg må le

Drit i henne.

Endret av Løvetanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...