Gå til innhold

Hvor lang tid brukte du på å ta førerkortet?


Rachel

Anbefalte innlegg

Jeg skal i gang med å bestille min første kjøretime nå i dag, og lurer: Hvor lang tid brukte dere på å ta førerkortet?

Og enda viktigere: Hvor mye øvelseskjørte dere privat, og hvor hadde dere kjøreopplæring og oppkjøring? (by/bygd?)

Og hva betalte dere?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg øvelseskjørte ikke privat og hadde mange kjøretimer. Det er imidlertid hundre år siden og kjøreopplæringen er endret siden den gang.

Ønsker deg lykke, lykke til! Dette blir gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhhh!!! D er så lenge siden.....Husker ikke, men var definitivt ikke av de kjappeste! :ler: Også presterte jeg å stryke på første oppkjøring i tillegg... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppkjøring på fredag. Begynnte i februar, og har mer eller mindre kjørt to ganger i uken siden da. Har ikke øvelses kjørt, og det har kostet meg ca 40.000!Har kjørt i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg brukte ca et skoleår jeg på å kjøre opp...hehe..

Her jeg bor er det en trafikklærerskole, og elevene på videregående får tilbud om å kjøre opp på trafikklærerskolen slik at framtidige trafikklærere kan øve seg.

Kjørte kanskje 1 gang i uka i snitt.

Men det kostet meg ikke så mye da. Ca kr 500,- tilsammen (bok og leie av glattkjøringsbane) så da gjorde det ikke så mye om det tok tid!!

Men det er jo over 10 år siden nå da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ringt trafikkskolen jeg har valgt ut. Kontordamen var kjempehyggelig og svarte villig på alle spørsmål.

Sjefskjørelæreren skal ringe meg senere og avtale første time- gleder meg allerede til å sette i gang. :briller:

Det viste seg også at de bruker den teoriboken jeg allerede har (kjøpte for 2 år siden)- så da er ivertfall teoriboken i boks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min første kjøretime i begynnelsen av januar -98 og var ferdig med alt sammen i begynnelsen av februar -98. men måtte vente på time hos biltilsynet til begynnelsen av mars-98. Jeg betalte 14 000 kr totalt. Det var teorikurs, oppkjøring, teoriprøve, 10 ekstra kjøretimer, glattkjøring, mørkekjøring og bykjøring samt langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ca. et halvt år, iberegnet at jeg måtte vente litt over en måned på oppkjøringstime. Betalte ca 16000 og øvelseskjørte en del privat. Jeg tok hele kjøreperioden i ganske rolig tempo, så man kan godt klare det på kortere tid hvis man ønsker å få det så fort som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte 14.april og 28. april hadde jeg lappen. Tok intensivkurs, for jeg hadde kjørt ganske mye fra før. Betalte 9900.- og det var i 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca halvannen måned, hvis jeg ser bort i fra teorikurset. Utenom det obligatoriske hadde jeg åtte kjøretimer (dvs fire doble). Kjørte ikke privat, bare på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Jeg husker ærlig talt ikke - men tar ikke så veldig mye feil hvis jeg sier 2 mnd. kanskje? 3?

Jeg hadde ikke øvelseskjørt privat før dette.

Jeg hadde opplæring i Jessheim-/Lillestrøm-området.

Jeg betalte det ikke selv, så jeg aner ikke hva summen kom på.

By the way: jeg strøk første gangen! :ler:

Og ble knust, siden jeg trodde det var uvanlig; men det er det visstnok ikke. Så vet du det også.

Jeg kjørte opp igjen 2 dager etter, og da gikk det kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjørte opp i Oslo. Det er visstnok mye vanskeligere enn andre steder i landet, ikke minst fordi det er mye trafikk og mye å forholde seg til/mye å passe på. Tror jeg brukte rundt 20.000.

Godt tips; ta teorikurs/-prøve så fort som mulig, det får du mye utbytte av når du kjører! Og så er det greit å være ferdig med prøven, for du får ikke bestilt oppkjøring før du har bestått teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40000 på å ta førerkort??

Da er det jammen forskjell på bygd og by!

Dere blir jo robba!!

Jeg tok lappen i 2001, og begyndte å ta kjøretimer ca 2mnd før 18års dagen min.. og tok lappen 1uke etter jeg ble 18.

Hadde ikke så mange timer utenom det obligatoriske- siden jeg kjørte VELDIG mye med mamma og pappa (tålmodige sjeler..)

Betalte vel et sted mellom 12000-14000, må nevnes at det da var 24%moms på alt.

Det er det vel ikke nå lenger?

Tror bare det var moms et halvt år eller noe-selfølgelig da jeg tok!

Er jo ganske sykt å må betale 40000 for lappen!

Men lykke til hvertfall- er jo ikke så mye å gjøre med prisene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Jeg tror det er smartest å få opplæring i byen.

Helst i Oslo.

Du får mye mer erfaring der, og slipper å leke "kjerring-som-ikke-tør-å-kjøre-i-byen", og måtte få 'gubben' til å være med.

Dette er ikke ment fjasete, det er mer et tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror det er smartest å få opplæring i byen.

Helst i Oslo.

Du får mye mer erfaring der, og slipper å leke "kjerring-som-ikke-tør-å-kjøre-i-byen", og måtte få 'gubben' til å være med.

Dette er ikke ment fjasete, det er mer et tips.

I know what you mean.

Jeg skal kjøre i Oslo, og rundt i ringveiene... :briller: Så hvis dere ser bil med rød L på, kors dere og hold minst tre meters avstand! :blunke:

(Tulla! Jeg vil bli en flink kvinnelig sjåfør, ikke pysedame bak rattet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde første kjøretimen i juni, og kjørte opp i slutten av august (brukte med andre ord sommarferien). Hadde kjørt mykje med pappa på førehand, og hadde difor ikkje særleg mange timar utanom det obligatoriske. Betalte vel 10 000 til saman...

Kjempekjekt å køyre bil - gled deg!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...