Gå til innhold

Hva er finest når det gjelder gardiner?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg skal kjøpe nye gardiner til stua, og lurer på hva dere syns er finest. Skal de gå i kant med overlist av vindu og ned til gulvet, eller fra taket og ned til gulvet.

Hva har dere, og hva liker dere best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Hva mener du med "fra taket"? I gardinstang da eller?

Blir veldig rart om du henger gardinstangen helt opp mot taket ihvertfall.. :)

Her er gardinstangen festet jevnt med/litt over overlist av vinduene,

og i stua når de nesten nd til gulvet.

I kjøkkenet har vi bare kapper og på soverommen når de litt nedenfor

underlisten av vinduene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er finest når gardinene oppe er kant-i-kant med øvre list eller helst litt over.

Og så synes jeg det er fint når de er litt for lange; at de "subber" litt i gulvet. Må være tynt og myke gardiner, funker ikke med stive og kraftige stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hva mener du med "fra taket"? I gardinstang da eller?

Blir veldig rart om du henger gardinstangen helt opp mot taket ihvertfall.. :)

Her er gardinstangen festet jevnt med/litt over overlist av vinduene,

og i stua når de nesten nd til gulvet.

I kjøkkenet har vi bare kapper og på soverommen når de litt nedenfor

underlisten av vinduene.

Med fra taket, mener jeg at det går en skinne rett under taket som gardinene henger i. Har hatt det tidlgiere og jeg synes det den ga ga ekstra romfølelse, men jeg vet ikke hva jeg syns i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Kan ikke si hva som er finest uten å se rommet det skal henge i ;)

Noen ganger er det finest når det går helt fra tak til gulv, andre ganger er det fint når det går fra overlisten til vindusposten, noen ganger fra overlisten til gulvet.

Kommer som sagt helt ann på rommet, interiøret, stilen, ja alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Mine vinduer går fra tak til gulv og her har jeg fått festet en dobbel list i taket. Jeg har så dobbelt sett med gardiner hengende fra taket og helt ned i gulvet. Innerst mot vinduet har jeg tynne, hvite solgardiner og utenpå (altså inn mot rommet) har jeg hvite lingardiner.

Synes dette er en veldig fin løsning hvis man ønsker å gjøre rommet større og luftigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er finest at gardinene er 1-2 cm over listen over vinduet. At gardinene subber i gulvet synes jeg verken er fint eller praktisk (støvsamler), så hos meg slutter de 1-2 cm over gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Jeg synes det er finest at gardinene er 1-2 cm over listen over vinduet. At gardinene subber i gulvet synes jeg verken er fint eller praktisk (støvsamler), så hos meg slutter de 1-2 cm over gulvet.

Helt enig med deg - mine stue-gardiner stopper også et par cm over gulvet. Jeg har fått de sydd på mål og hengt opp av profesjonelle, så jeg tror nok at det er vanligst å gjøre.

MEN det er utrolig lekkert å se bilder fra hjem hvor gardinene subber i gulvet .. jeg har det sånn på soverommet og det er skikkelig fint - men ikke så veldig praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg skal kjøpe nye gardiner til stua, og lurer på hva dere syns er finest. Skal de gå i kant med overlist av vindu og ned til gulvet, eller fra taket og ned til gulvet.

Hva har dere, og hva liker dere best?

Hvorfor er dette postet som AnonymBruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvorfor er dette postet som AnonymBruker?

Fordi AnonymBruker-funksjonen her på kvinneguiden ikke er reservert sensitive poster? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Syntes bare det var så søkt å være superanonym* i en såpass triviell situasjon.

*kaller det superanonym, fordi man faktisk er anonym med avatar også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gardiner som passer til hvilken stue kommer helt an på hvordan stua ser ut, og hvilken interiør du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvordan gardiner som passer til hvilken stue kommer helt an på hvordan stua ser ut, og hvilken interiør du har!

Det skjønner jo alle, da. For et tåpelig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Det skjønner jo alle, da. For et tåpelig svar.

Yay!

Ingenting er kulere enn når AnonymBruker er krass og slem. :popcorn:

Når det gjelder svaret til I.am.me synes jeg det ikke er noe vits å avfeie det som tåpelig. Det er et godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Yay!

Ingenting er kulere enn når AnonymBruker er krass og slem. :popcorn:

Når det gjelder svaret til I.am.me synes jeg det ikke er noe vits å avfeie det som tåpelig. Det er et godt poeng!

Nå var ikke spørsmålet hvilke gardiner som var finest, men tips til hvordan gardinene skal henge - om skinnene skal festes i taket eller rett over listen. Hun spør hvordan folk har det selv for å få tips antar jeg.

Rettelse mitt innlegg:

Når jeg skrev at jeg har festet mine skinner i taket så var det selvsagt fordi vinduene mine går helt til taket. Hvis ikke er det mest naturlig å feste dem over listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her henger gardinene noen cm over listene, og noen cm over gulvet, og jeg er veldig glad jeg slipper å få gardinene fulle av støv nederst fordi de subber i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Gardiner er hverken fint eller praktisk. Det er ganske enkelt noe hæslig stoffmarakkels som bare er i veien hvor eller hvordan du skulle finne på å henge dem! Hvem oppfant dette tullet lurer jeg på.. :blink: Selv har jeg aldri hatt bruk for denslags. Syns det e helt flott å få inn gratis dagslys, og liker at naboer kan spasere forbi utenfor og se når jeg gjør husarbeid i bare undertøyet :danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tak til gulv er lekkert! Gir et ekslusivt preg og gjør slik at det virker høyere under taket.

Festes enkelt med en usynlig wire fra f.eks Ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg synes det er flottest med to sett panelgardiner. Et lag bak og et lengre fremme..Men det kommer jo an på hva du liker selv da TS. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Med fra taket, mener jeg at det går en skinne rett under taket som gardinene henger i. Har hatt det tidlgiere og jeg synes det den ga ga ekstra romfølelse, men jeg vet ikke hva jeg syns i dag.

Det kan sikkert være fint med gardiner fra rett under taket, men kun hvis vinduene går helt dit opp da? Det må vel se rart ut om gardinene starter rett under taket om det er 40 cm fra tak til vindu eller?

Vet ikke helt jeg, ser rart ut for meg, (når jeg ser det for meg inni hodet mitt :fnise: )

Mulig det ikke blir slik jeg forestiller meg det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...