Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest margrit
Skrevet

Nei, bur kan være bra dersom man har en utrygg hund, men for en normal hund er det best å ha litt mer plass når den er alene. Den trenger ikke ha tilgang på hele huset, men den bør ha ett rom som den kan bevege seg litt rundt i.

For både trygge og utrygge hunder, kjære du.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Uten å være for arrogant, jeg er skråsikker på at jeg vet mer om hund enn folk flest:)

ja wow...hvor mange hunder har du hatt da? 1? :skratte:

Skrevet

Uten å være for arrogant, jeg er skråsikker på at jeg vet mer om hund enn folk flest:)

Teori og praksis er to vidt forskjellige ting :rolleyes:

Jeg kan ikke påstå at du ikke har kunnskap om hund,men den eventuelle kunnskapen kommer hvertfall ikke frem i denne tråden.

Skrevet

Jeg har ikke tenkt til å kaste meg inn i diskusjonen om bur eller ikke bur, men det som vi har gjort hjemme hos oss, er å bruke kompostgjerder fra biltema, stripset sammen 2 pakker slik at vi har middels-stor firkant. Dette gjør at hunden kan bevege seg rundt en del, men ikke skade seg på trapper etc eller spise istykker alt mulig.

Vår hund er hjemme mellom 6 og 7 timer alene på hverdager, og da er han ikke alene på kvelden. De dagene jeg jobber hjemmefra så ser jeg han knapt, for han ligger å sover så og si hele dagen forde. Så jeg tror egentlig ikke han tar noe skade av det :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hunden sover forde den føler seg trygg...Men hvor mange her vet hva hunden gjør når folk ikke er hjemme. Har nesten lyst å sette opp et kamera for å sjekke jeg.

Gjest margrit
Skrevet

Teori og praksis er to vidt forskjellige ting :rolleyes:

Jeg kan ikke påstå at du ikke har kunnskap om hund,men den eventuelle kunnskapen kommer hvertfall ikke frem i denne tråden.

Fordi du har menneskliggjort hunden og jeg ikke har? Jeg er absolutt ingen perfekt hundeeier i og med at jeg faktisk har en jobb og huden er alene i store perioder. Samtidig har jeg ikke dårlig samvittighet for dette fordi jeg vet at jeg bruker han slik han skal brukes når vi ikke er på jobb. Det er ikke det faktum at jeg jobber fulltid som er avgjørende for om jeg er en god hundeeier eller ei. De fleste mennesker med hund forsørger seg faktisk selv her til lands og det er da ikke noe forbud mot å ha hund for det og det er da ingen grunn til å ha dårlig samvittighet pga det. Jeg blir irritert over at det står å faller på om man gidder å bidra i samfunnet ellers eller ei i forhold til om man bør ha hund. Har man hund, jobb og barn så må man liksom svikte på et av punktene?

Skrevet

Hunden sover forde den føler seg trygg...Men hvor mange her vet hva hunden gjør når folk ikke er hjemme. Har nesten lyst å sette opp et kamera for å sjekke jeg.

Vi har da gjort det. og han sover hele dagen da også :)

Gjest margrit
Skrevet

Jeg tror det avhenger voldsomt av hvordan du bruker tiden med hunden den tiden den ikke er hjemme alene:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det avhenger voldsomt av hvordan du bruker tiden med hunden den tiden den ikke er hjemme alene:)

Men du svarte ikke på spm. Hva får deg til å være så mye mere kvalifisert og hva får deg til å tro at du vet så mye mere om hund enn oss??

Gjest margrit
Skrevet

ja wow...hvor mange hunder har du hatt da? 1? :skratte:

Så mange at jeg mangler oversikt, i og med at vi har drevet oppdrett, samt utstilling og lydighet/spor og at moralen for å skifte dyr er slik folk flest synes er kvalmende og at vi i store deler av den tiden har vært oppe i tre. Hund har vært det fritiden har dreiet seg om i 15 år. Jeg kan forøvrig berolige deg med at vi nå kun har en og at han akkurat nå ligger i kurven sin i stua og sover. (han har ikke stått i bur mer en topppen ti timer de siste 6 ukene)

Gjest margrit
Skrevet

Men du svarte ikke på spm. Hva får deg til å være så mye mere kvalifisert og hva får deg til å tro at du vet så mye mere om hund enn oss??

Det er åpenbart at mange her i tråden har menneskliggjort hunden og ser bortifra at hund først og fremst er bruksdyr. Det er det de er avlet frem til å være, ikke et kosedyr.

Skrevet

Når hunden er alene er bur faktisk det beste. Det kommer du ikke utenom:)

Men hvorfor skal en hund være alene i 10 timer hver dag når man har muligheten til å skaffe en hundepasser?

En som lar hunden få mulighet til å tisse eller bæsje i løpet av de timene hunden ikke er hjemme.

Jeg lurer på hvordan du kan være så skråsikker på at hunden din setter stor pris på å være stengt inne i et bur hele dagen.

Har den fortalt deg det?

Vet du hva den gjør når du ikke er hjemme?

Jeg synes fortsatt at en hundepasser er et mye bedre alternativ enn å ha en hund i bur i kjempemange timer om dagen.

Skrevet (endret)

Det er åpenbart at mange her i tråden har menneskliggjort hunden og ser bortifra at hund først og fremst er bruksdyr. Det er det de er avlet frem til å være, ikke et kosedyr.

Nei, det er faktisk en egen kategori som heter "selskapshunder".

Selskapshunder

Endret av MissMas
Gjest margrit
Skrevet

Men hvorfor skal en hund være alene i 10 timer hver dag når man har muligheten til å skaffe en hundepasser?

En som lar hunden få mulighet til å tisse eller bæsje i løpet av de timene hunden ikke er hjemme.

Jeg lurer på hvordan du kan være så skråsikker på at hunden din setter stor pris på å være stengt inne i et bur hele dagen.

Har den fortalt deg det?

Vet du hva den gjør når du ikke er hjemme?

Jeg synes fortsatt at en hundepasser er et mye bedre alternativ enn å ha en hund i bur i kjempemange timer om dagen.

Av samme grunn som at det ikke kunne ramlet meg inn å bruke sort dagmamma og det faktum at akkurat min hund får luftet seg en tur i løpet av dagen. Ikke det at det har så mye å si i og med at jeg vet at han strengt tatt trenger kun å tisse og bæsje morgen og kveld hvis han får bestemme selv når han må ut. Jeg er skråsikker på at det ikke bryr han nevnverdig å være hjemme alene store deler av dagen i og med at jeg vet at han sover. Ja jeg vet hva han gjør når han er hjemme alene, akkurat det samme som han har gjort i hele dag; sover. Og jeg vet at han sover fordi han har fått brukt både kropp og hjerne slik han skal både i går kveld og i dag tidlig. Det samme dagen før der og dagen før der igjen. Ja alle dager faktisk.

Gjest margrit
Skrevet

Nei, det er faktisk en egen kategori som heter "selskapshunder".

Selskapshunder

Til og med selskapshundene som "enten ikke lenger brukes som eller er avlet frem for" har stort utbytte av å få bruke kropp og hjerne tilpasset nettopp den rasen. De er faktisk ikke sofahunder og kun bare det.

Skrevet

Fordi du har menneskliggjort hunden og jeg ikke har? Jeg er absolutt ingen perfekt hundeeier i og med at jeg faktisk har en jobb og huden er alene i store perioder. Samtidig har jeg ikke dårlig samvittighet for dette fordi jeg vet at jeg bruker han slik han skal brukes når vi ikke er på jobb. Det er ikke det faktum at jeg jobber fulltid som er avgjørende for om jeg er en god hundeeier eller ei. De fleste mennesker med hund forsørger seg faktisk selv her til lands og det er da ikke noe forbud mot å ha hund for det og det er da ingen grunn til å ha dårlig samvittighet pga det. Jeg blir irritert over at det står å faller på om man gidder å bidra i samfunnet ellers eller ei i forhold til om man bør ha hund. Har man hund, jobb og barn så må man liksom svikte på et av punktene?

Jeg ser ikke hvordan jeg menneskeliggjør hunden ved å være imot burbruk? Å være innesperret i et bur flere timer til dagen hver dag er veldig unaturlig for en hund, det samme mener jeg om utstilling.Burbruk er greit om burdøren står oppe så hunden kan komme å gå i sin "koselige hule" som den selv ønsker

Jeg skrev at hundene klarte seg helt fint hjemme når jeg var på jobb,men at JEG fikk dårlig samvittighet.Ergo går det på min personlighet, ikke menneskeliggjøring av hundene

Noen av de verste hundeeirene jeg vet er faktisk oppdrettere der prestisje i hundemiljøet og premier på utstilling/konkurranser betyr mer en hunden som et individ. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle oppdrettere. Jeg ville aldri kjøpt hund av en oppdretter som hadde hundene sine stående i bur hele arbeidsdagen.

Skrevet

Av samme grunn som at det ikke kunne ramlet meg inn å bruke sort dagmamma og det faktum at akkurat min hund får luftet seg en tur i løpet av dagen. Ikke det at det har så mye å si i og med at jeg vet at han strengt tatt trenger kun å tisse og bæsje morgen og kveld hvis han får bestemme selv når han må ut. Jeg er skråsikker på at det ikke bryr han nevnverdig å være hjemme alene store deler av dagen i og med at jeg vet at han sover. Ja jeg vet hva han gjør når han er hjemme alene, akkurat det samme som han har gjort i hele dag; sover. Og jeg vet at han sover fordi han har fått brukt både kropp og hjerne slik han skal både i går kveld og i dag tidlig. Det samme dagen før der og dagen før der igjen. Ja alle dager faktisk.

Det er fint om DIN hund trives med dette, det betyr ikke at flertallet av hunder ville trives med å ligge i bur hele dagen og som oppdretter burde du ha kunnskap nok til ikke å gi et sånt tips til en kanskje snart nybakt hundeeier.

Skrevet

Til og med selskapshundene som "enten ikke lenger brukes som eller er avlet frem for" har stort utbytte av å få bruke kropp og hjerne tilpasset nettopp den rasen. De er faktisk ikke sofahunder og kun bare det.

Og så? Poenget mitt var at ikke alle hunder er brukshunder som du påstår. Noen hunder er avlet frem for å være kjæledyr, faktisk!

Det å aktivisere en hund på riktig måte, både fysisk og psykisk, er det jo selvsagt at man skal gjøre uansett hvilken hunderase man har.

Og uansett hvilket dyr man har.

Så du ombestemmer deg og er enig i at noen hunder er avlet frem til selskap som kjæledyr?

Skrevet

Så alle hunder skal stå i bur på dagtid fordi det ikke kunne "ramlet deg inn å bruke sort dagmamma" osv?

Hva har det med andre hunder å gjøre egentlig?

Her er det snakk om andre hunder enn bare din hund veit du, og de kan ha andre behov enn akkurat det å ligge rolig inne i et bur hele dagen og eventuelt hele natten også.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så mange at jeg mangler oversikt, i og med at vi har drevet oppdrett, samt utstilling og lydighet/spor og at moralen for å skifte dyr er slik folk flest synes er kvalmende og at vi i store deler av den tiden har vært oppe i tre. Hund har vært det fritiden har dreiet seg om i 15 år. Jeg kan forøvrig berolige deg med at vi nå kun har en og at han akkurat nå ligger i kurven sin i stua og sover. (han har ikke stått i bur mer en topppen ti timer de siste 6 ukene)

Så dette gjør at du autmatisk vet mere enn oss?? Fassinerende ... :skratte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...