Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjenner du henne personlig i og med at du vet dette?

Man trenger ikke være rakettforskker for å forstå at ett barn trenger oppmerksomhet fra mor etter barnehagen..

Videoannonse
Annonse
Gjest margrit
Skrevet

Man trenger ikke være rakettforskker for å forstå at ett barn trenger oppmerksomhet fra mor etter barnehagen..

Men det er tydelig at man trenger for å forstå at mennesker gjør ting på forskjellige måter og det er faktisk ok. Det finnes faktisk mennesker som klarer å gjøre begge deler samtidig. Ble du overrasket nå?

Skrevet

Men det er tydelig at man trenger for å forstå at mennesker gjør ting på forskjellige måter og det er faktisk ok. Det finnes faktisk mennesker som klarer å gjøre begge deler samtidig. Ble du overrasket nå?

Blir mere overrasket at du klarer å være så nebbette og spydig mot andre mennesker!

Skrevet

Men et lite tips uansett, gjør det til en vane å la hunden være i bur når den er alene. Sånn føler den seg faktisk tryggere.

Ha hunden i bur 8 timer til dagen??? Dette anbefales IKKE for de fleste hunder. Derimot kan det være lurt å begrense området hunden har tilgang på om hunden er utrygg hjemme alene.

Til Ts:

Kanskje det kunne være aktuelt for deg å være krisehjem for noen som driver med omplassering? Så får du smakt litt på det å ha hund før du evt får en egen? :)

Gjest margrit
Skrevet

Blir mere overrasket at du klarer å være så nebbette og spydig mot andre mennesker!

Jeg synes det er du som er nebbete, spydig og ikke minst belærende ovenfor mennesker du overhodet ikke kjenner ved å faktisk fortelle de at man er en dårlig mor om man er så idot at man skaffer seg hund! Jeg synes det er å ta rennefart og trampe milevis over grensen for allminnelig oppførsel!

Skrevet (endret)

Jeg synes det er du som er nebbete, spydig og ikke minst belærende ovenfor mennesker du overhodet ikke kjenner ved å faktisk fortelle de at man er en dårlig mor om man er så idot at man skaffer seg hund! Jeg synes det er å ta rennefart og trampe milevis over grensen for allminnelig oppførsel!

HAHAHAHAHAHA :skratte: Er det mulig å legge på mere?? Slutt å legg på dine egene ord. Men jeg kan være nebette mot deg nå: sett deg inn i ett bur 9 timer om dagen og kjenn hvordan det føles troll!

Endret av mirandaa
Gjest margrit
Skrevet

Ha hunden i bur 8 timer til dagen??? Dette anbefales IKKE for de fleste hunder. Derimot kan det være lurt å begrense området hunden har tilgang på om hunden er utrygg hjemme alene.

Til Ts:

Kanskje det kunne være aktuelt for deg å være krisehjem for noen som driver med omplassering? Så får du smakt litt på det å ha hund før du evt får en egen? :)

Tull. Ingen hund har vondt av det. Bur i 8 timer er en bedre løsning enn å flakse rundt i hjemmet på egenhånd i 8 timer. Men for all del om du er av typen som mener du er en god hundeeier om du går en runde eller to pr dag med hunden og bare bruker masse tid i samme rom som den resten av tiden, da er jeg selvsagt enig med deg.

Skrevet

Noen hunder skal absolutt ikke være hjemme alene fra 08-16.00 hver dag hele uken, mens andre hunder har ikke problemer med dette. Selv om at hunden må vennes til å være alene fra den er valp, avgjør hvilken rase du har mye av om den kan være lenge alene eller ikke. Det er inget problem å ha en hund alene 8-9 timer om dagen dersom hunden er vant fra den var valp og den er en rase som kan være alene hjemme.

Du bør tenke over hvilken hunderase du kunne tenkt deg å hatt, for så å undersøke om den rasen er av typen som kan være mye alene hjemme. Skjekk ut Canis å les om de forskjellige hunderasene, der står det forskjellig.

Skrevet

Min (voksne) hund kan godt ligge åtte timer alene på dagen. Han har enten en kort luftetur eller står ute i bånd ei stund om morgenen og får lengre tur om kvelden. Er det godt vær ligger han ute i bånd, evnt. halve dagen ute og så setter en nabo han inn.

Skal du gå til anskaffelse av hund vil jeg anbefale deg å bruke ferien til tilvenning, få den renslig o.l.. En valp bør ikke være like alene som en voksen hund, og er tidskrevende. (Da jeg kjøpte min hund fikk jeg beskjed hos bekjente med både barn og hund at det var mer arbeid å oppdra en hund enn et barn)

Gjest margrit
Skrevet

HAHAHAHAHAHA :skratte: Er det mulig å legge på mere?? Slutt å legg på dine egene ord. Men jeg kan være nebette mot deg nå: sett deg inn i ett bur 9 timer om dagen og kjenn hvordan det føles troll!

Det anser jeg som totalt uhensiktsmessig gitt. Hund er hund og mennesker er mennesker:) Forøvrig har jeg ikke anklaget deg for å være nebbete mot meg, men mot ts i og med at du slo fast ganske kraftig at hun ved å anskaffe seg hund ville svikte barnet sitt. Meg kan du være så nebbete mot som du bare lyster, det preller ganske greit av:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det står vel ikke noe om at barnet er i barnehagealder? Jeg er enig i at hvis barnet er så lite at det ikke kan være hjemme alene når hunden luftes, så kan det bli veldig tungvint med hund. Men et litt eldre barn vil vel kunne fungere greit sammen med hundehold. Dersom trådstarter vet hun har endel tid å avsette hver ettermiddag til turer og aktivisering (+ lufting om morgen og kveld), ser jeg ikke noe galt i å ha hund. De fleste hundeeiere jeg kjenner jobber fulltid.

Skrevet (endret)

Det anser jeg som totalt uhensiktsmessig gitt. Hund er hund og mennesker er mennesker:) Forøvrig har jeg ikke anklaget deg for å være nebbete mot meg, men mot ts i og med at du slo fast ganske kraftig at hun ved å anskaffe seg hund ville svikte barnet sitt. Meg kan du være så nebbete mot som du bare lyster, det preller ganske greit av:)

ok...du har en fantastisk måte å vrenge om hva andre mennesker sier.

Man trenger ikke være rakettforskker for å forstå at ett barn trenger oppmerksomhet fra mor etter barnehagen.. (for å forklare deg dette da siden du vrenger om alt jeg skriver. så betyr det at hun ikke bare kan løpe hjem og begynne å dulle med hunden for hun har også ett barn som trenger oppmerksomhet)

Jeg syntes ikke du skal skaffe deg hund. hvor mitt oppi alt med job og barn skal du få tid til hunden?

8-9-10 timer i ett bur hver dag ser jeg på som dyreplageri...ser ikke poenget med å ha en hund da!

HVOR STÅR DET AT HUN VIL SVIKTE BARNET SITT??HVOR???Kanskje lese hele samtalen og koble ting sammen før du sitter å finner på ting?

Endret av mirandaa
Skrevet

Tull. Ingen hund har vondt av det. Bur i 8 timer er en bedre løsning enn å flakse rundt i hjemmet på egenhånd i 8 timer. Men for all del om du er av typen som mener du er en god hundeeier om du går en runde eller to pr dag med hunden og bare bruker masse tid i samme rom som den resten av tiden, da er jeg selvsagt enig med deg.

Jeg gidder ikke engang fortsette debatten med deg, men jeg håper ts overser innleggene dine om hundhold i denne tråden

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Vi skaffet oss hund da samboeren min var student. Han var derfor mye hjemme. Når han ikke var hjemme, var jeg hjemme. Om ingen av oss var hjemme, passet svigers hunden vår.

Vi vente henne gradvis til å være litt alene. I starten tygde hun på absolutt alt, så vi begynte å bruke bur på henne. Så begynte samboeren min å jobbe, og jeg gikk på skole et stykke unna. Vi måtte derfor lære henne å være uten bur, for hun hadde aldri vært mer enn to timer i det. Det synes jeg blir for ille, hvis de skal være mer i bur.

Hun har blitt eldre, og sover en del. Hun har generelt blitt mye roligere også, så det gikk greit å venne henne til å være 4 timer alene, uten at hun bjeffer, hyler eller ødelegger ting.

For noen få måneder siden, ble det slik at vi begge er i full jobb. Men siden den ene av oss jobber turnus, er hun aldri alene mer enn 6 timer. Mannen min sykler med henne hver morgen, og det virker da som hun sover hele dagen. I tillegg går vi tur med henne hver kveld. Tror hun fint kunne vært alene i 8 timer også,det virker ikke som hun merker forskjellen på om vi er borte 1 eller 6 timer.

Problemet ditt blir det å anskaffe seg hund. Mange håper man skal rekke tilvenningen i løpet av 4 uker med ferie, men slik er det ikke alltid. For oss tok det veldig lang tid, selv om de andre hundene vi har hatt ikke har brukt så lang tid. Og det er jo slikt man ikke vet på forhånd. Jeg vet at hvis jeg haddde vært alene med den nåværende hunden, ville jeg følt meg skikkelig sliten og makteløs. Hun er en veldig fin hund nå, men valpetiden og unghundtiden var ekstremt slitsom. Nå er det riktignok en jakthund, så alle hunder er jo ikke så krevende som denne. Men jeg ser også med ei i familien som har en typisk enmanns-hund og kosehund, at hun også har brukt en stund på å få hunden trygg og fin. Dette var ikke en valp, men den skulle være fin og trygg fra før av. Men å få et nytt hjem var nok tøft for den. Og om du velger valp, er jo det alltid krevende. Jeg har fortsatt ikke opplevd en valp som alt går på skinner med. Det er jobb og atter jobb med dem i starten, og deretter er det også litt jobb for å holde det vedlike. Selvfølgelig er det mye kos også, men det er mye jobb som skal til for at hundene skal bli fine.

Hun i familien min som har den kosehunden, er alene med den. Og hun hadde nok ikke klart det om hun ikke hadde hatt meg og to til som passer den innimellom. Det er vanskelig å være alene med en hund, det er min erfaring. Men andre kan sikkert se det annerledes.

Edit: Mange tror også at man kan gjøre en hund renslig på en uke eller to. Slik er det ikke. Hundene mine har vært alt fra 3 mnd til 7 mnd gamle før de har blitt renslige, selv med samme trening.

Og til den som sier det er ok å ha en hund i bur i 8 timer, det er det selvfølgelig ikke.

Endret av Badabing
Skrevet

Jeg gidder ikke engang fortsette debatten med deg, men jeg håper ts overser innleggene dine om hundhold i denne tråden

Enig med deg!

Skrevet

Hunder er ikke skapt for å stå i bur.

Det at en hund godtar å ligge i bur i over 8 timer om dagen betyr ikke nødvendigvis at det er det som er best for hunden.

Den kan jo ikke si "dette hater jeg" eller noe liknende.

Det eneste man ser er at den er sjeleglad for å se deg når du kommer hjem og slipper hunden ut av buret, du ser ikke de timene den ligger og sturer for seg selv. Kanskje uler til og med.

Jeg synes at det er best å ha en hundepasser om man jobber lenge og ikke har så mye tid til hunden. Hvis man absolutt skal skaffe seg en hund. Hunder er flokkdyr.

Men det finnes raser som er latere enn andre og som antakeligvis kan takle bedre å bli stengt inne i et bur hele dagen enn andre raser, selvom jeg mener at det absolutt ikke er et ideelt hundeliv uansett hvilken rase det er snakk om :)

Skrevet

Vi har en liten tibbe som er alene fra 08.00 til 15.30 hver dag.. Dette går helt fint og hun får en god luftetur hver morgen og med en gang vi kommer hjem i tillegg til en lenger tur på kvelden.. Hun har hele gangen + et soverom tilgjengelig på dagen md leker o.l, men ofte ligger hun i buret og sover når vi kommer hjem (hun har et bur stående uten dør).

Vi fikk henne når vi hadde ferie i fjor, siden de trenger en stund på å venne seg til å være alene.. Vi brukte 2 uker.. En uke hadde var hun med oss hele tiden og deretter gikk vi fra henne litt og økte tiden gradvis..

Dette har fungert kjempefint for oss :) Men d har nok veldig mye å si hvilken rase d er o.l..

Gjest margrit
Skrevet

Hunder er ikke skapt for å stå i bur.

Det at en hund godtar å ligge i bur i over 8 timer om dagen betyr ikke nødvendigvis at det er det som er best for hunden.

Den kan jo ikke si "dette hater jeg" eller noe liknende.

Det eneste man ser er at den er sjeleglad for å se deg når du kommer hjem og slipper hunden ut av buret, du ser ikke de timene den ligger og sturer for seg selv. Kanskje uler til og med.

Jeg synes at det er best å ha en hundepasser om man jobber lenge og ikke har så mye tid til hunden. Hvis man absolutt skal skaffe seg en hund. Hunder er flokkdyr.

Men det finnes raser som er latere enn andre og som antakeligvis kan takle bedre å bli stengt inne i et bur hele dagen enn andre raser, selvom jeg mener at det absolutt ikke er et ideelt hundeliv uansett hvilken rase det er snakk om :)

Når hunden er alene er bur faktisk det beste. Det kommer du ikke utenom:) Foruten det er min hund mer aktiv enn de fleste, og han har overhode ingen problemer med å ligge i bur. Hunder flest er enten av eller på. Det handler først og fremst om å bruke hunden rett de timene du bruker sammen med den. Nå i sommer f.eks er jeg jo hjemme med han hele tiden. Jeg tror ikke han har det all verdens bedre nå enn ellers i året jeg altså, nå er det faktisk båndtvang f.eks og han får ikke lov til å gjøre det han først og fremst er skapt for uansett. Han kjeder seg mer nå som han har 24 timers selskap men ikke får lov til å jakte, enn han gjør når han står i bur i 8 timer og jakter. Jeg har faktisk en hund med stort aktivitetsbehov og har null problem med å ha den i bur fordi jeg vet at jeg bruker han rett. Ellers hevder du at hund er flokkdyr, det er en sannhet med modifikasjoner. Det avhenger helt fra rase til rase, ikke at jeg ser helt at det har noe som helst med burbruk å gjøre uansett.

Gjest margrit
Skrevet

Uten å være for arrogant, jeg er skråsikker på at jeg vet mer om hund enn folk flest:)

Skrevet

Når hunden er alene er bur faktisk det beste.

Nei, bur kan være bra dersom man har en utrygg hund, men for en normal hund er det best å ha litt mer plass når den er alene. Den trenger ikke ha tilgang på hele huset, men den bør ha ett rom som den kan bevege seg litt rundt i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...