Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å skaffe meg hund, og har tenkt på det lenge. Jeg har alltid vokst opp med hund og savner det veldig. Problemet er at jeg er alene med et barn og jobber stort sett 8-16 hver ukedag, fri i helgene.

Er det egoistisk å skaffe seg hund når dem må være såpass mye alene hjemme?

Vil tro det er flere som jobber fulltid og har hund her, hvordan løser dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi jobber fulltid begge to, ett barn og hund. Men vi er "heldige" i denne situasjonen fordi vi jobber skift. Det lengste hunden er alene er 7 timer (og det skjer ca. fire dager i løpet av mnd).

Men det er forskjell på hunder. Velg en rase som tåler å være mye alene og som ikke er like avhengig av mennesker som noen andre raser.

Det finnes nok mange som jobber fulltid og har hund. Men husk at det er en stor greie å få hund, og du må også ha overskudd til tur/ trening om kvelden, etter jobb og barn.. Største utfordringen din vil vel være når hunden er valp. Du kan kjøpe en voksen hund, eller så burde du ta ferie når du får valpen så den får så mange uker som mulig til å bli kjent med deg, og du får trent h*n til å bli tørr.

Endret av Aricept
Skrevet

Jeg vurderer å skaffe meg hund, og har tenkt på det lenge. Jeg har alltid vokst opp med hund og savner det veldig. Problemet er at jeg er alene med et barn og jobber stort sett 8-16 hver ukedag, fri i helgene.

Er det egoistisk å skaffe seg hund når dem må være såpass mye alene hjemme?

Vil tro det er flere som jobber fulltid og har hund her, hvordan løser dere det?

8-16 + reisetid, 5 dager i uken? Ja, da synes jeg helt ærlig det er egoistisk å skaffe seg hund (å skaffe seg hund er jo alltid egoistisk da, men for å svare på spm ditt..).

Skrevet

Hunden vår er alene fra 09.00 til ca 15.30 3 dager i uken. Ellers er den hos "barnevakt" De dagene hun er hjemme alene drar vi ikke fra henne på kvelden. Jeg synes det hører litt lenge ut for en hund å være alene fra 08-16 hver dag. Jeg har hørt at hunder ikke har noe særlig tidsbegrep, men det blir jo mye inaktivitet på den i løpet av en uke...

Skrevet

Hvilke raser er det som tåler best å være alene da?

Jeg er i samme situasjon, er alene og har veldig lyst på hund. Har foreldre og søsken som bor i nærheten og vil stille opp, men ikke hver dag.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Skaff deg heller en tøff katt som er kjent for å være litt hundekatig i oppførselen sin : ) Fikk meg en bengalkatt pga. det, og har lært dyret apportering og triks etter kort tid. Han går også på tur i bånd x )

Jeg hadde også tenkt å skaffe meg en hund, men etter en uke hos tante så jeg hvor mye stell og oppmerksomhet de krevde... Så da ble det katt. De fleste katter kan fint være alene en god stund, og er den utekatt takler de det enda bedre.

For å være helt ærlig: Ja, det er ego å skaffe seg en hund når du jobber såpass mye. Hunden blir ulykkelig, du blir ulykkelig fordi hunden er ulykkelig, og du blir nødt til å omplassere dyret.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg jobbet fulltid en stund og hadde hund. Skaffet meg hund siden det da var OK å ha hund med på jobb. Men det ble selvfølgelig endret etter en kort stund. Jeg hadde med hunden på jobb alikevel, men da lå hun i buret i bilen i en garasje mens jeg jobbet. Luftet henne i lunsjen. Hun følte seg veldig trygg i buret og sov som en stein i buret sitt. Det var og bedre for henne å være i bilen enn hjemme alene. Spesielt på sommerene for min leilighet ble så varm. I garasjen ble det aldri mer enn 22 grader.

men uansett så brukte jeg ALL tid etter jobb på hunden. Om jeg skulle bort en kveld, så fikk jeg barnevakt for henne.

Når jeg fikk tilbake hesten min så ble hunden med til stallen hver dag, selv om hun også fikk individuelle turer hver dag og hundetreningsturer minst en gang i uka. Hun var mye med på lange rideturer i høyt tempo også.

Min hund var ekstremt aktiv og ganske hysterisk, så klart hun tok en del mer tid en andre hunder. Men hun var rolig hjemme alene. Men hun trengte MYE aktivisering. En dag hjemme og hun var oversprek dagen etter.

Skrevet

Husk bare på at hunden trenger god tid på å bli kjent med nytt sted. Hunden min var 1 1/2 år da jeg fikk henne, hun trengte god tid på å ikke være redd for å være alene på en ny plass. Vi øvde mye og det skal sies at jeg var uten arbeid i den tiden, så det passet veldig fint. Hadde tatt meg ferie om jeg kom opp i samme situasjon igjen!

Ellers ser jeg ikke problemet i at hunden er alene 8 timer om dagen, så lenge en går tur før og etter jobb. Hunden min sover veldig mye og kan gå fritt i leiligheten, og det er ingen problem. Men om jeg skal ha 10 timers skift har jeg "barnevakt" til henne :)

Skrevet

Ellers ser jeg ikke problemet i at hunden er alene 8 timer om dagen...

Det er jo ikke snakk om 8t for dagen; det er 8t jobb + reisetid, og har man unge, må man gjerne i tillegg levere og hente på skole/i barnehage, og så skal man kanskje handle på vei hjem osv.. Da blir det fort en god del mer enn 8t.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

En hund har ett energinivå som tilsier at de kan være med mennesker hele dagen. At de ikke trenger 20 timers søvn i døgnet men at det holder med 10 timer. Er det ikke da galt å la en hund sove mer en den trenger?

Jeg trodde det gikk greit å jobbe med hund. Men jeg gikk med konstant dårlig samvittighet. Hunder er mer aktive en folk egentlig tror.

Skrevet

Det er jo ikke snakk om 8t for dagen; det er 8t jobb + reisetid, og har man unge, må man gjerne i tillegg levere og hente på skole/i barnehage, og så skal man kanskje handle på vei hjem osv.. Da blir det fort en god del mer enn 8t.

Jeg ser fortsatt ikke at det er noe problem at hunden er 9 timer alene hjemme heller.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes absolutt ikke noe om å skaffe seg hund når man vet at den må tilbringe såpass mye tid alene. husk at hunder er flokkdyr.

Noen steder finnes det tilbud om "barnehage" for hunder. Finnes ikke her, men jeg vet noen driver med lufting av hunder som tilbringer hele dagen alene mens eierne er på jobb. Kan jo hende det er en mulighet på ditt hjemsted også?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

hjelpes... skal ikke vanlige folk få ha hund?!

Det går helt greit å jobbe fulltid og ha hund, men da må man ha overskudd nok til å gå skikkelige turer morgen og kveld.

Og kanskje bruke helgene på hunden :)

Skrevet

Ser for meg det kan være ganske vanskelig å få en valp når man jobber fulltid siden valpen ikke er vandt å være alene.Da ville jeg nok kanskje heller satset på en omplasseringshund som allerde var vandt med å være hjemme alene hele arbeidsdager.

Jeg jobbet fulltid i 2 år og da hadde jeg 2 voksne hunder,og de klarte seg veldig bra og fikk lufting av en av familien hver dag mens jeg var på jobb.Men jeg gikk konstant rundt med dårlig samvittighet fordi de var for mye alene og gikk til slutt over i en 75% stilling.Jeg brukte dessuten ALL tid utenom jobb på hundene, så noe særlig sosialliv hadde jeg ikke. Har hunden vært alene hjemme hele arbeidsdagen synes jeg ikke man bør la den være alene på kvelden i tillegg.

Skrevet

Ja, jeg vet ikke helt hva jeg vil anbefale altså.

Det blir fryktelig kjedelig for en hund å ligge alene i over 8 timer hver dag + at den skal sove om natten også.

Men skjønner veldig godt at du har lyst på hund!

Det er en livsstil det.

Det var en som stilte spørsmålet: "skal ikke vanlige folk få ha hund?". Min mening er at man skal ha hund hvis man har tid til det, ikke hvis det betyr at hunden ikke får det godt nok.

Men hvordan kan man egentlig vite at en hund har det bra?

Det kan jo være at den logrer når du ser den, men at den har det ræva når man ikke er tilstede. F.eks når man jobber.

Men hvis det bare skulle være hjemmeværende som skulle hatt hund, hadde det blitt en periode på noen år da det hadde vært mange hjemløse hunder.

Men det hadde kanskje vært like greit, for hunder er kjempesosiale dyr som setter stor pris på å være i nærheten av mennesker stort sett hele tida :)

Jeg synes hundepass om dagen virker som et godt alternativ hvis man jobber mye og allikevel vil ha en hund.

Da vil hunden tilbringe hele dagen med en hundepasser og så er den med eieren på ettermiddagen/kvelden :)

Gjest margrit
Skrevet

Det er tull at det er kjedelig for en hund å sove 8 timer daglig i tillegg til natten. Dere er klar over at en hund stort sett gjør to ting? Drømmen for en hund er faktisk full avslapning når det er rolig og full aktivitet når det er aktivitet. Det er ikke verre enn at man faktisk bruker hunden den tiden man er sammen med den.

Jeg har ikke det spøtt dårlig samvittighet for at vår hund stort sett er alene 8 timer hver eneste dag. Men et lite tips uansett, gjør det til en vane å la hunden være i bur når den er alene. Sånn føler den seg faktisk tryggere.

Skrevet (endret)

Jeg syntes ikke du skal skaffe deg hund. hvor mitt oppi alt med job og barn skal du få tid til hunden?

8-9-10 timer i ett bur hver dag ser jeg på som dyreplageri...ser ikke poenget med å ha en hund da!

Endret av mirandaa
Gjest margrit
Skrevet

Jeg syntes ikke du skal skaffe deg hund. hvor mitt oppi alt med job og barn skal du få tid til hunden?

Kjenner du henne personlig i og med at du vet dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...