Gå til innhold

Ang fotografering av andre mennesker, og av andre menneskers hus..


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Er det lov og/eller allment akseptert å fotografere fremmede mennesker i "forbifarten" og legge ut bildene på internett? Jeg tenker ikke på å bevisst lage et portrett av en uvitende/ufrivillig enkeltperson, men mer slik at man tar et bilde av omgivelsene (f.eks ved et arrangement ala hundeutstilling, konsert, el.), og tilfeldigvis får med identifiserbare mennesker på bildet. I mange situasjoner er det gjerne vanskelig å gå rundt til hver enkelt person og spørre om de er komfortable med å havne på et bilde på nettet - bør man da la være å fotografere?

Lurer også på hvordan det er med hus. Dersom man tilfeldigvis passerer et hus som er så fint at man bare "må" fotografere det - er dette akseptabelt? Og hvordan er normer og regler for å legge dette bildet ut på nettet?

Det er mulig dette er litt rare spørsmål, men jeg får en ubehagelig følelse hver gang fremmede mennesker havner på bildene mine, eller når jeg knipser i vei av en annen persons hus, så jeg vil gjerne høre deres tanker om dette... :sjenert: Det føles nemlig som om jeg gjør noe frekt/uhøflig/ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Ok, takk. Da satser jeg på at arrangementbilder går greit.

Hva med hus da? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atanih2

Jeg har studert fotografi i ett år, og der lærte jeg at det er lov å legge ut bilder av gjenkjennelige mennesker, enten det er på et arrangement eller bare f.eks. et overblikk av en sommerdag i byen. Om man ser tydelig at det er kun en/to personer du har tatt bilder av, lønner det seg å spørre om du får lov å legge det ut, eventuelt sende råmaterialet til dem på mail i tillegg.

Det er også lov å ta bilder av hus og bygninger, så lenge du ikke får med noe av adressen til dette huset, så alle kan finne frem til det. (Tror jeg ihvertfall, men er ganske sikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Regelen er vel at hvis mennesket som er avfotografert er hovedmotivet (eks. et portrett), må man ha personens godkjenning til å publisere det (dette gjelder også legge ut på internett), men hvis de er "tilfeldig" på bildet, eks. i bakgrunn eller i en menneskemengde, er det OK. Jeg har også hørt at fotografier av mennesker i utlandet er det OK å publisere uten deres tillatelse, uten at jeg vet dette for sikkert.

Bygninger er det lov å publisere, men noen er det "copyright" på (eks. eiffeltårnet om natta med "lysshowet", er det forbudt å publisere uten tillatelse, men bilder av det om dagen (uten "lysshow") er lov).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...