Gå til innhold

Omskolering dekket av NAV


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

kan man få det dekket om man går på dagpenger også?Eller er det bare aap??Jeg har vært på dagpenger nå i 7 måneder.

De dekker bare utdanning på dagpenger unntaksvis, dette kan man søke om bla dersom det gjelder utdanning som varer kortere enn 3 måneder, eller hvis undervisningen foregår utenfor normal arbeidstid. Ellers bør man forsøke å søke på Nav arbeids egne kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du kan jo uansett velge å ta opp studielån og gjennomføre på den måten. Det er det de fleste andre gjør, og om du bare har fagbrev fra før, så har du jo ikke belastningen med å allerede ha tatt opp studielån for høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du kan jo uansett velge å ta opp studielån og gjennomføre på den måten. Det er det de fleste andre gjør, og om du bare har fagbrev fra før, så har du jo ikke belastningen med å allerede ha tatt opp studielån for høyere utdanning.

Hvorfor skal jeg det når jeg kan kanskje oppfylle kravene om å få dekket omskolering da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Ettersom du ikke allerede har høyere utdanning er jeg i tvil om du kan få dekket det. Det er normalt å ta opp studielån for å ta høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg fikk dekket omskolering (tilsvarende fagskole) for 12 år siden, og har vært i jobb etter det. Hadde i utgangspunktet verken fagbrev eller høgskoleutdanning. De siste 10 årene har jeg tatt høgskoleutdanning ved siden av jobben :)

Det er ikke enkelt å gå fra full jobb og lønn og over på studielån. Og når man i tillegg er syk/har vært syk så er det heller ikke bare å jobbe ved siden av studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok uansett belage deg på at det gjerne blir neste skoleår og ikke dette.

Jeg fikk innvilget utdanning som tiltak for ikke så lenge siden, for min del ble det etter en hard kamp på halvannet år. Jeg hadde tidligere utdanning og kvalifiserte til alle kravene fra punkt til prikke, men fordi jeg var under 26 år fikk jeg plent nei i ett år.

Så fikk jeg en ny saksbehandler som sa først nei, men etter et halvt år og mange møter, og et skriv hvor jeg kopierte og limte inn alle reglene for å kvalifiseres til utdanning under fylte 26 år og skrev under hvert eneste punkt hvorfor jeg fylte hvert enkelt kriterie, gikk de tomme for argumenter.... :)

Mens ei venninne av meg, som er like gammel og så vidt trengte å vise noe dokumentasjon (et skriv fra psykolog på et par linjer) fikk det innvilget samme dag hun troppet opp på kontoret og spurte om det.

Så det er store forskjeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok uansett belage deg på at det gjerne blir neste skoleår og ikke dette.

Jeg fikk innvilget utdanning som tiltak for ikke så lenge siden, for min del ble det etter en hard kamp på halvannet år. Jeg hadde tidligere utdanning og kvalifiserte til alle kravene fra punkt til prikke, men fordi jeg var under 26 år fikk jeg plent nei i ett år.

Så fikk jeg en ny saksbehandler som sa først nei, men etter et halvt år og mange møter, og et skriv hvor jeg kopierte og limte inn alle reglene for å kvalifiseres til utdanning under fylte 26 år og skrev under hvert eneste punkt hvorfor jeg fylte hvert enkelt kriterie, gikk de tomme for argumenter.... :)

Mens ei venninne av meg, som er like gammel og så vidt trengte å vise noe dokumentasjon (et skriv fra psykolog på et par linjer) fikk det innvilget samme dag hun troppet opp på kontoret og spurte om det.

Så det er store forskjeller!

Jeg skulle veldig gjerne hatt disse kriteriene, kunne du sendt de til meg? Det er jammen ikke bare-bare med NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

Jeg fikk innvilget 3 årig høyskole.

Før det var jeg sykmeldt i ett år.

Jeg har en helt klar diagnose med helt spesifikke utfordringer. Hadde vært gjennom tilrettelegging på jobb, hadde nødvendige legeerklæringer.

Jeg møtte en fantastisk saksbehandler som innvilget ønsket mitt på stedet. Har bare positive erfaringer med NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forskjeller på dette her ja, har bedt, tryglet og spurt etter omskolering i flere år, men får ikke. Tror de ofte satser på at du skal bli så lei, at du bare gir opp. På det ene nav-kontoret får du det slengt etter deg, mens du på andre bare kan gi opp med det samme. Det er et som et slags lotto, hvor du kan være heldig å møte en ok saksbehandler og få ok behandling, men det er omtrent like sjelden som en gevinst i lotto

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Hei, vet dette er en gammel tråd men har blitt nysgjerrig på dette temaet da jeg sliter med kronisk vondt i hode og nakke og har gjort det i over 5 år.  Jeg har ikke funnet verken behandlinger eller medikamenter som virker i særlig grad. Det er først nå jeg har blitt sykemeldt for dette, har tidligere bare tatt egenmeldinger i nye og ne når jeg har vært på det værste. Jobber i et tungt og stressende miljø med både veldig syke eldre og psykisk utviklingshemmede.   Har vært sykemeldt 100% nå i 2 uker, skal til legen i morgen og sikter på å få 50% sykemelding de to neste ukene da jeg ikke har blitt veldig mye bedre.  Må man være sykemeldt av og på i åresvis for å få omskolering dekket av nav eller hvordan er det?  

Anonymkode: 3abb0...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.7.2010 den 9.14, Rosalie skrev:

Fagbrev er fullverdig utdanning, og kvalifiserer for omskolering via NAV.

Jeg har fagbrev, men syns ikke jeg er egnet iom at jeg har kroniske smerter daglig.  Heter vel ikke OMskolering uten grunn

Anonymkode: 3abb0...7e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ts. jeg har aap og tar høyere utdanning på deltid. så lenge du har funksjonsnedsettelse og ikke kan fortsette i nåværende jobb, eller bruke utd du har, er det mulighet for omskolering(men hver blir vurdert individuelt). jeg har aap og studielån, hadde aldri klart med på bare aap grunnet store utg til medisin og behandlinger. jobber 2-4 t hver mnd som jeg fører på meldekortet. det eneste jeg lurer på er hvordan jobb i helsevesenet blir for deg? mye stress og tunge tak der. ville tatt en nøye vurdering på akkurat det. stor forskjell på en 14 % helgestilling og 100% jobb. men uansett; lykke til🌞

Anonymkode: 1c137...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei ts. jeg har aap og tar høyere utdanning på deltid. så lenge du har funksjonsnedsettelse og ikke kan fortsette i nåværende jobb, eller bruke utd du har, er det mulighet for omskolering(men hver blir vurdert individuelt). jeg har aap og studielån, hadde aldri klart med på bare aap grunnet store utg til medisin og behandlinger. jobber 2-4 t hver mnd som jeg fører på meldekortet. det eneste jeg lurer på er hvordan jobb i helsevesenet blir for deg? mye stress og tunge tak der. ville tatt en nøye vurdering på akkurat det. stor forskjell på en 14 % helgestilling og 100% jobb. men uansett; lykke til🌞

Anonymkode: 1c137...205

Jeg jobber nå i helsevesenet...ja det er tøft både psykisk og fysisk og spesielt med kroniske smerter daglig.  Det er derfor jeg lurer på om omskolering kan være et alternativ....er i 40 årene. 

Anonymkode: 3abb0...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber nå i helsevesenet...ja det er tøft både psykisk og fysisk og spesielt med kroniske smerter daglig.  Det er derfor jeg lurer på om omskolering kan være et alternativ....er i 40 årene. 

Anonymkode: 3abb0...7e0

uff jeg mistforstod; trodde du ville søke omskolering for å jobbe i helsevesenet; sorry🙈snakk med saksbehandler, først og fremst.

så kan du begynne å planlegge. 

Anonymkode: 1c137...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...