Gå til innhold

Omskolering dekket av NAV


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg har snart vært sykmeldt et år nå, grunnet problemer etter en bilulykke jeg var med i for mange år siden.

Jeg har tatt fagbrev innen et fag jeg ikke kan jobbe med grunnet skaden, så de siste årene har jeg jobbet i butikk.

Nå går ikke det heller lengre, grunnet slitasjen det gir på skaden min.

Jeg har prøvd meg innen helsevesenet og det er den jobben som fungerer for meg, det er er variert og det er det jeg trenger.

MEN jeg får bare små helgestillinger der siden jeg ikke har utdannelse innen helse.

Og jeg har ikke råd til å dekke en utdannelse til selv.

Noen som har fått dekket omskolering av NAV? Hva måtte dere gjennom?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Om du kommer i ordningen som heter yrkesrettet attføring gjennom NAV, så vil det si mulighet for 3 år utdannelse. Det må være en matnytting utdannelse, noe som gir jobb og inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

TS her.

Jeg tenkte på sykepleier. Der har jeg muligheter for jobb med en gang og det vil være en jobb jeg trives i.

Måtte dere gjennom arbeidsutprøving etc.? Jeg er 27 år hvis det spiller noen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Så lenge man er under AAP, så kan man få omskolering - dersom det er tydelig for NAV at dette kan gjøre din situasjon bedre og at du vil klare det. Trenger ikke måtte ta arbeidsutprøving først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Må jeg over på AAP først? Jeg må altså gå "sykmeldt" lengre enn 1 år?

Jeg har vært sykmeldt 1 år i november.

Hva får man dekket mens man er på omskolering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pucifer

Normalt sett så må man over på AAP først ja.

Litt på tynn is her, men jeg mener man får dekket inntil 3 års utdannelse, og for max 100.000kr

Man kan få dekket reise og livsopphold dersom du er nødt for å flytte midlertidig. Kjenner en som fikk stønad (før AAP sin tid), og bodde i en leilighet, men fikk dekt kost og losji fordi han måtte flytte til en annen by for å ta utdannelsen, mens han fikk beholde leiligheten han allerede leide.

Etter at jeg kom over på yrkesrettet attføring (nå AAP), så gikk jeg bare til min saksbehandler og sa at jeg ønsket meg førerkort kl. CE, og 3 uker senere så begynte jeg på kjøreskolen.

Nå ble det slik at jeg har blitt ganske så mye sykere, så jeg fikk ikke bruk for det jeg fikk, desverre...men jeg håper at jeg kan jobbe med det i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Så man får ikke noe slags "lønn" mens man går på omskolering? Jeg får litt reisevei hvis jeg får dekket sykepleie, dekkes noe av dette?

Barnehage etc?

Jeg bare spør, for jeg aner ikke :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Tør ikke svare på alt dette, men mener at det står ganske klart og tydelig på NAV sine hjemmesider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er etter de 12 mnd med sykemelding at AAP trer i kraft ( hvis du får det innvilget) Hvis så, er det 66,6% av din nåværende inntekt, ev. 66,6% av en beregning NAV gjør av siste 3 års inntekt. Dette er da din "lønn" mens du går på AAP/omskolering.

AAP må søkes om, din saksbehandler gjør det i samarbeid med deg, får du det innvilget, så er det trygden du vil få utbetalt fra og med 13`ende måned.

Reise og barnehage har jeg ikke peiling på, du må ta kontakt med NAV; du og arbeidsgiver har vel vært i kontakt med dem?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ja, men bare i forbindelse med sykemeldingsperioden. Legen min har sagt at jeg ikke skal prøve meg der igjen, siden det gjør vondt verre for meg.

Vi har ikke snakket noe om omskolering enda, og på andre jobben min vil de jo gjerne ha meg. Men da MÅ jeg ha utdannelse. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Ta et møte med din saksbehandler på NAV også sier du det slik som du har skrevet det her - at du kan jobbe med det yrket, men at du ikke har utdannelse, noe som kreves dersom du skal få beholde jobben der.

Sikker på at de vil hjelpe deg så godt de kan dersom du har en oppegående saksbehandler. De vil jo gjerne at folk skal ut i jobb og ikke sykemeldes eller gå på varige stønader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Om du får AAP eller ei kommer helt an på hvilket NAV-kontor og hvilken saksbehandler du får. Jeg har opplevd temmelig vanvittig saksbehandling på vårt NAV-kontor, valgte til slutt å betale omskoleringen selv for å komme ut i arbeid raskest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Takk for svar begge to!

Kan jeg f.eks. jobbe helgene mine på jobben, ser at 66% lønn blir veldig lite for å forsørge en familie....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ja, men da må du gå ut dine 12 mnd, når det nærmer seg kommer du til å bli innkalt til NAV, søknad til AAP blir laget, og i 13 mnd blir det ny innkallelse for å lage en plan med mål og mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Du kan tjene opp til en viss sum utenom t.ex AAP stønad. Dette skal føres opp på meldekortene du da sender inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Takk for svar begge to!

Kan jeg f.eks. jobbe helgene mine på jobben, ser at 66% lønn blir veldig lite for å forsørge en familie....

Tell me about it! Du må snakke med din saksbehandler. Det er strenge regler ang arbeid og AAP. Jeg er nå på AAP og arbeider jeg mer enn 60% av min normale stillingsbrøk som er 37,5 timer pr uke, alså en normal 100% stilling. Arbeider jeg 60% eller mer, mister jeg hele stønaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

kan man få det dekket om man går på dagpenger også?Eller er det bare aap??Jeg har vært på dagpenger nå i 7 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

kan man få det dekket om man går på dagpenger også?Eller er det bare aap??Jeg har vært på dagpenger nå i 7 måneder.

Kun på AAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Om du går på AAP så får du dekket det meste, og hjelp til å klare deg i hverdagen om du har barn. Bare prat med fastlegen din, og deretter prater du med NAV.

Jeg var sykmeldt i 1 år, derretter kom jeg på rehabilitering i 1 år. Så kom jeg på attføring, og får dekket 3 års utdannelse. De to siste årene må jeg dekke selv, men da kan jeg jobbe i ferier og helger og ta opp studielån.

Nå heter det visst AAP, så prat med fastlegen og NAV, så får du klare svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...