Gå til innhold

Yes, I can?


Frøken Smilla

Anbefalte innlegg

Ja, helgen var deilig, med svømming og sånn. Bare så himla synd at treningssteamen har stagnert. Igjen. Grrrr! :kjefte:

Mandag skulle jeg egentlig på et møte til fem, og vet av erfaring at da orker jeg ikke å trene rett etter jobb. Derfor tok jeg ikke med meg treningstøy. Hva skjer? Joda, møtet blir avlyst :( Jeg bestemte meg for å trene på tirsdag i stedet, men på vei hjem fra jobb på mandag, ryker bilen min, og vips er jeg billøs på tirsdag. Jeg får riktignok gått hjem fra jobb, det er drøyt 5 km og jeg gikk på under 50 minutter, så vi kan vel kalle det litt trening? Om kvelden klarte jeg å tryne (hjemme! På stuegulvet!! Ullsokker er farlig ...) og slå kneet skikkelig, så nå er trening litt vanskelig. Jeg halter når jeg går :( I tillegg var jeg på kurs i nabofylket i dag, så jeg rakk ikke cc heller. I morgen skal jeg jobbe til ni om kvelden (fra åtte om morgenen, thank you very much), så da blir det ikke trening. Men fredag har jeg en treningsavtale med en venninne, vi skal spinne (*grøss*), det blir bra!

(Måtte bare det kneet bli bra igjen! Det er blått og hovent :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

travle tider, Smilla!

God bedring med kneet ;) Fra nå av må du kun ha ullsokker med gummimønster unna, annet er helsefarlig!

skjønner at det er vanskelig å få treningen på plass, jeg.. Du kan jo eventuelt begynne å trene hjemme, løpe ute osv? (når kneet er bra..) så slipper du å tenke jobb/middag/hveragsmas...

Er du en sånn som klarer å trene om morgenen? Jeg drømmer stadig om det.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :) I dag har jeg hatt langdag på jobb, med masse foreldre og sånn, og da føler jeg for å "stasje meg" litt mer enn ellers. Derfor valgte jeg støveletter ... med hæl ... Ikke det lureste når man skal stå og gå i tolv timer strak? Kneet er ikke helt bra enda, nei :( Men i morgen blir det spinning allikevel, satser på at det går bra, jeg belaster jo ikke kneet så veldig da.

Hjemmetrening er ikke noe for meg, dessverre. Joda, løpe ute er ok, men nå er det mørkt og kaldt. Jeg "må" liksom trene ganske rett etter jobb, ellers blir det ikke noe. Og når dagene da blir fulle av møter og ting som krasjer, så går det bare i ball. Jeg satser dog på at det nå roer seg på jobbfronten, det pleier å gjøre det frem mot jul. I alle fall med tanke på kveldsmøter.

Jeg skulle ønske jeg var en sånn som orket morgentrening. Men akk, nei. Ni er min smertegrense for hvor tidlig jeg orker å trene. En gang, som student, ble jeg slept med på morgenspinning av en venninne. Timen begynte ti på sju, og instruktøren var en hyperaktiv dame med hang til intens technomusikk. Jeg har hatet spinning siden da (i morgen er faktisk første spinneøkt jeg går på siden den gangen. Og dette var i 2004!), og ikke minst konseptet morgentrening. Jeg kan heller drømme om å like det, sammen med deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal tulle med knærne dine altså. Ødelagte knær er ikke noe å trakte etter, de regenererer ikke godt.

Ikke gå på trening, gå til legen. Ikke tren med blått og hovent kne da!! Blir bekymret jeg nå.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, søte Up! :) Jeg har jo bare slått det litt, det går over :Nikke: Men neida, jeg skal ikke trene noe mer med det. Det gikk dog finfint på spinningen i dag!

For ja, da har Smilla vært på spinning. Eller "xycling", som Elixia kaller spinnetimene sine. Gah, for et døvt navn, jeg er prinsippielt i mot alle sånne "nå putter vi på en x eller z i stedet for en annen bokstav"-greier, det synes jeg er noe ordentlig tøv! "Koz og klemz", "kidz", "oxo" og andre "morsomme" ord og vendinger kan man holde innenfor husets fire vegger! Hmsk.

I alle fall, jeg dro på spinning, og husket kjapt hvorfor jeg ikke liker det. For det første klarer jeg ALDRI å stille inn sykkelen så jeg blir fornøyd med høyden på setet. Enten er det for høyt, eller så er det for lavt. At jeg ikke er spinningvant og derfor ikke helt har kontroll på hvor mye motstand jeg skal legge på for hver gang, hvor mye jeg orker å pushe meg selv og sånn, gjør heller ikke saken lettere, jeg liker jo å kjenne programmet for å vite hva jeg kan "gi". Dog kan vel knapt konseptet spinning lastes for dét, da ;)

Spinningsaler er klamme og svette og trange og du sitter tett inntil alle rundt deg. Og som om ikke det er nok, så kan det virke som om enhver spinninginstruktør i dette landet er en overhyperaktiv dame som har helt dilla på "dårlig russetechno" (sitat treningsvenninnen min i dag) som på død og liv må spilles på full spiker. Det er jo tinnitus waiting to happen for den stakkaren som sitter rett under høytaleren ...

Da samboer i går kveld hørte at jeg hadde treningsavtale med en venninne i dag, og så fikk høre at spinning var greia, måpte han litt. "Skal du få dilla på spinning, nå, eller?" spurte han, før han smilte lurt og føyde til "sånn dilla som du fikk på zumba, liksom?". Og for å ta en evaluering av dagens time, så er det helt klart bedre enn zumba. For det første fordi jeg fikk svetta skikkelig, og ble sliten. Det er liksom målet mitt med trening, så det er bra. Og jeg innser jo at det er noe med erfaringen som gjør at jeg ikke får full uttelling enda. Men jeg synes jo det er en liiiiiidelse! Spinningtimer er de eneste timene jeg går på hvor jeg sjekker klokken og lurer på om den har lim i seg -tiden går jo ikke fremover?! Og jeg synes på ingen måte de gjør det lettere ved å tegne opp "grafer" over timen som sier noe om hvor lenge vi skal ligge i hvilke soner. For det første så har jeg aldri tatt en makspulstest, så hvor høy puls jeg skal ha på maks vet jeg jo ikke. Ikke har jeg pulsklokke heller. Dessuten synes jeg det er fryktelig demotiverende å føle at jeg er dritsliten når vi er på sang fire, bare for å se på grafen at det er syv sanger igjen, og vi er ikke en gang på første intervalltopp. Men viktigst av alt: jeg hater å ikke komme fremover når jeg sykler. Det er som om jeg har motsatt følelse for spinning som for tredemølla. Jeg hater jo å jogge ute, men tredemølle digger jeg. Ute blir jeg bælsliten etter kun kort tid, mens jeg kan holde det gående på mølla i drøye tretti minutter uten problem. På samme måte kan jeg sykle lange, lange strekker utendørs, opp og ned bakker, hit og dit, uten å bli så sliten at jeg har lyst til å dø. På spinningsykkelen har jeg lyst til å kaste opp tilslutt, for jeg kommer fader ikke avgårde, men må tråkke og tråkke allikevel.

Konklusjon: jeg kommer nok til å spinne med treningsvenninnen min igjen, hvis hun vil, men det blir ikke en time jeg går på alene, tror jeg. Med mindre jeg føler for å plage meg selv litt for å få svettet ut ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen trening-trening i dag, men samboer og jeg har gått tur i skogen. 7 km i høyt tempo og med mye oppover den første delen. Ble varm, selv i den høstkalde luften :)

Det som ikke var like greit, var at jeg merket det godt i kneet på vei ned igjen :( Og TO andre, i tillegg til Up! har kommentert at de kanskje ikke synes det er helt bra at det er hovent og vondt fremdeles. Kjenner at jeg blir litt stressa av det ... på tirsdag er det en uke siden jeg slo det, hvis det fremdeles er vondt da, får jeg høre med helsesøster på skolen og evt ta en tur til legen etterhvert.

Men jeg VIL på cardio combat på onsdag! Og "fit for skiing" på torsdag -det er jo ny time og greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får si det samme som de andre jeg da: Knær først, trening på annen plass.. Du må tenkte langsiktig helse! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får vel gjøre det ... og jeg som hadde så lyst til å ta meg en tur på Elixia etter jobb på mandag, NÅ skulle jeg liksom komme i gang med de gode rutinene igjen. Er det ikke det ene, så er det forsyne meg det andre :(

Men tror vi ikke at sånn som sykling og elipse fungerer fint, da? Det er jo knevennlig sånn ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over: helse først, deretter trening! :troest:

Sykling sies å være temmelig skånsomt for kneet, så det kan jo være et alternativ, men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt noen dagers pause fra all trening for å gi kneet en sjanse til å bedre seg, evt. vente til etter du har vært hos legen. Treningsmulighetene skal ingen steder, dem er det flust av, men kneet er det bare ett av. (eller forsåvidt to, men det ødelegger resonnementet mitt litt :gjeiper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndagstur i skogen med samboer, og vi kunne logge 11,1 km da vi var tilbake i bilen. Mye folk i marka i dag, i et herlig, klart (og kaldt) høstvær :) Kjenner det i kneet når jeg går opp- og nedover, men på flatmark går det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga: Jeg tror jeg skal satse på turgåing frem til kneet er bra igjen. Kanskje få haik med samboer til jobb, og så gå hjem på ettermiddagen? Så fremt det ikke er mirakuløst bra igjen i morgen, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at det skjer et mirakel i løpet av natten sånn at kneet blir bra *Simsalabim*

Veldig typisk det der at man kommer på alle gøye timer man vil gå på, når man ikke har mulighet til å gå på de. Nå er ikke jeg noen knee ekspert, men vil jo tro at tur må være bra.. så lenge det ikke er vondt. Ut på tur, aldri sur :)

Ha en fortsatt fin søndag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal se det an til tirsdag, og høre med helsesøster da :) Hun er jo sykepleier, og bør kunne litt sånn? Og så får jeg ringe legen på tirsdag, om hun sier at dette ikke er bra. Men jeg ser liksom for meg at da blir det henvisning til ditt og datt og egentlig bare masse penger ut av vinduet for ingenting, for det ender vel bare opp med at noen forteller meg at "ja, da må du ikke belaste mer enn du føler selv at er greit. Så lenge det ikke er vondt å trå på det, er det greit" ... (ja, jeg har svært dårlig erfaring med andre leger enn fastlegen min når det gjelder ben og føtter!)

Typisk nok klarte jeg å kjøre det blå og ømme kneet inn i bordkanten på stuebordet hos svigers da vi var der på søndagsmiddag i sted. Gnæh! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I går dro jeg på cardio combat. Vondt kne eller ei, man kan jo tilpasse, right? :) Og det gjorde jeg, med det resultat at jeg i dag er grisestøl i venstre legg, etter å ha "hoppet tau" (et imaginært, sådann) på kun venstreben i godt og vel 15 minutter.

Jeg har booket meg på Fitness Fusion i dag. Egentlig hadde jeg mest lyst til å gå på Fit for skiing, men det passet seg ikke sånn i dag. Kanskje på lørdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kneet er ikke bra. Jeg trodde det var blitt bedre, men etter at jeg satt litt på huk i kveld for å fikse noe, har det blitt verre igjen. Skal ringe legen i morgen!

Men jeg kom meg på Fitness fusion i dag, da! :D Etter en natt med knappe fem timer søvn, og en helvetes arbeidsdag, var jeg alt annet enn motivert for det. Men jeg dro allikevel! Det skal sies at man merker på kroppen når man har sovet for lite (jeg gjør i alle fall), for jeg ble grisesliten av timen i dag. Sånn "åhnei, jeg ORKER IKKE ett sett til av disse mageøvelsene!"-sliten. Huff. Men jeg fikk trent, da :)

Fit for skiing-timen skulle begynne rett før FF-timen min var ferdig, så jeg hadde planlagt å snike meg bort til døren for å se hva den var for noe. Min trente venninne hadde prøvd den på et annet senter, og sa det var kjempegod kondis- og styrketrening (og ikke belastende for knærne!), så jeg har lyst til å teste det ut. Men ullen i hodet som jeg er i dag, glemte jeg det helt. Akk ja. Jeg får se om jeg kommer meg på den til helgen eller til uken, så kan jeg skrive en anmeldelse av den ;)

Endret av Frøken Smilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...