Gå til innhold

Yes, I can?


Frøken Smilla

Anbefalte innlegg

I går kveld var jeg så rastløs at jeg omtrent ikke klarte å sitte stille. Sambo lurte på hva i alle dager som feilte meg, der jeg vekslet mellom ulike tv-kanaler, leste en side i boken min, la den vekk, gikk en runde i huset for å "se etter noe", satte meg ned igjen, surret rund, ryddet kjøkkenet, og endte opp med å lage muffins. Sunt. Hehm ... Men jeg tror faktisk grunnen til rastløsheten var at jeg ikke hadde trent. Blir det så fort en vane, altså? Jaggu.

Med gårsdagen friskt i minne dro jeg derfor på trening for å ta en kondisøkt i dag. Syklet til trening, drøyt 2 km oppoverbakker. Vanligvis varmer jeg opp i 20 minutter på sykkel før jeg jogger på tredemølle, men jeg brukte jo 10 minutter på å sykle opp, så jeg syklet bare i 10 minutter til på senteret (på en møkkasykkel, might I add. Bah!). Deretter jogget jeg. Forrige gang jeg jogget, brukte jeg 30,5 minutter på 5 km, og jeg ville se om jeg klarte det på 30 i dag. Og gjett hva?? Jeg klarte det på 28,18 :ler: Juhu!!

Som om ikke det var nok, klarte jeg også 2*10 push ups med strak kropp, og det etter å ha tatt 1*10, 1*8 og 1*6 først. Åh, så stolt!

Jeg har lovet sambo å rake plenen i dag, etter at han klippet den for et par dager siden, så jeg får vel hive meg i gang. Så blir det dusj og lunsj, med Kamille og hjemmelaget chai latte (hvis jeg får til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flink du er! Dette blir det både muskler og kondis av!

og ja, man blir absolutt avhengig av å trene.. Når du først er inne i det, så STAY der.. (for når man faller ut så blir man dessverre fort avhengige av sofaen også...er min erfaring).

:heiajente:

Endret av Aurelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! Dette blir det både muskler og kondis av!

og ja, man blir absolutt avhengig av å trene.. Når du først er inne i det, så STAY der.. (for når man faller ut så blir man dessverre fort avhengige av sofaen også...er min erfaring).

:heiajente:

Takk :) Det er litt ekstra motiverende når man får heiarop fra sidelinjen!

Jeg håper jeg klarer å holde på de gode treningsvanene når jeg begynner på jobb igjen til uken. Jeg ser jo at jeg har mer tid til trening nå som jeg har ferie, og tviler på at jeg får til samme hyppighet når jobben igjen kaller, men tre økter i uken burde uansett gå. Vi krysser fingre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et møkkavær det har vært i dag! Før tolv orket jeg ikke en gang tanken på å gå ut av huset, og surret bare rundt her inne som en verpesjuk høne. Men så klarnet det litt opp, og jeg fikk kastet på meg treningstøy og tok en tur på Elixia.

Startet med litt jogging som oppvarming; løp i 20 minutter, og kom ca 3,2 km. Helt greit, jeg brukte de første fire minuttene på rolig oppvarming, og de siste fem på nedtrapping, så det var "godkjent" ;)

Deretter gikk jeg ned i styrkerommet og tok øvelser på ben, mage og bryst/armer. Ingen forandring fra sist, men jeg kjente at jeg var litt sliten i armene etter gårsdagens push ups-suksess, så det blir kanskje godt med litt treningsfri i helgen.

Fra mandag er det "hverdag" igjen. Det spørs om denne treningshyppigheten jeg har holdt i det siste varer, men jeg håper å få til tre økter i uken. Det bør kunne gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et møkkavær det har vært i dag! Før tolv orket jeg ikke en gang tanken på å gå ut av huset, og surret bare rundt her inne som en verpesjuk høne. Men så klarnet det litt opp, og jeg fikk kastet på meg treningstøy og tok en tur på Elixia.

Startet med litt jogging som oppvarming; løp i 20 minutter, og kom ca 3,2 km. Helt greit, jeg brukte de første fire minuttene på rolig oppvarming, og de siste fem på nedtrapping, så det var "godkjent" ;)

Deretter gikk jeg ned i styrkerommet og tok øvelser på ben, mage og bryst/armer. Ingen forandring fra sist, men jeg kjente at jeg var litt sliten i armene etter gårsdagens push ups-suksess, så det blir kanskje godt med litt treningsfri i helgen.

Fra mandag er det "hverdag" igjen. Det spørs om denne treningshyppigheten jeg har holdt i det siste varer, men jeg håper å få til tre økter i uken. Det bør kunne gå.

Flinke jenta! :)

Jeg vil gjerne følge med på dagboken din, det står mye nyttig og det er inspirernede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke jenta! :)

Jeg vil gjerne følge med på dagboken din, det står mye nyttig og det er inspirernede :)

Oi, så hyggelig, både med kompliment og med følger :) Skriver du selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg savner vel egentlig litt mindre vektintervaller på en del apparater; 5 kg er jo en del.

Jeg vet ikke om du har funnet ut det selv i mellomtiden, men du kan låne en løs vektskive fra stativene og legge oppå de andre vektene. De løse fins både i 2,5 og 1,25.

jeg ser blant annet at de har en cardio combat-time på den nye timeplanen sin, som ligger sånn at det hadde vært greit å gå rett fra jobb. Mon tro om den kunne vært noe, eller om den kanskje blir for hard?

Næsj, kjør på, vær litt tøff! ;)

Jeg har kjørt masse timer jeg nesten svimte av i begynnelsen, det var det som virkelig gjorde susen for kondisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var sommerferien slutt og hverdagen i gang igjen. Det var brutalt å stå opp da klokken ringte i morges, særlig siden jeg nesten alltid våkner ca hver annen time natt til første arbeidsdag etter ferie, og i natt ikke var noe unntak. Dog var det en myk start etter ferien i dag, så det var greit.

Etter seks stillesittende timer, var det på tide med en Elixiatur igjen. Helgen tilbragte vi på hytta på fjellet, og det ble riktignok et par turer, men ikke noe store greier. Derfor tenkte jeg å ta litt kondis i dag. Litt daff i kroppen etter arbeidsdagen, men jeg klarte allikevel å sykle i 15 minutter, og kom drøye 5 km på denne tiden. Deretter skulle jeg løpe mine "vanlige" 5 km. Målet nå er å klare dem på 25 minutter, men i dag var jeg ikke i nærheten av det. 29,5 viste stoppeklokken da jeg rundet 5 km, og jeg var dritsliten. Det skal sies at jeg luntet i vei på lavt tempo litt for lenge i starten, med den konsekvensen at jeg skrudde opp tempoet kraftig de siste 10 minuttene for å ikke få så dårlig tid. Dårlig idé! Jeg lurer for øvrig på om jeg skal skifte litt taktikk, og heller ha som mål å se hvor langt jeg kommer på f.eks. 30 minutter, og så øke tiden etterhvert. Målet må jo være å orke 45-60 minutter på mølla, tenker jeg, og ikke så mye de 5 km. Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har funnet ut det selv i mellomtiden, men du kan låne en løs vektskive fra stativene og legge oppå de andre vektene. De løse fins både i 2,5 og 1,25.

Næsj, kjør på, vær litt tøff! ;)

Jeg har kjørt masse timer jeg nesten svimte av i begynnelsen, det var det som virkelig gjorde susen for kondisen.

Jeg husker sånne løse skiver fra mine dager på Sats, men jeg har ikke sett eller hørt om sånne på Elixia. Men det er jo helt genialt om de har det, det tror jeg at jeg skal spørre om.

Og jeg tror det blir Cardio Combat neste uke (når de slutter med denne evigvarende sommertimeplanen sin, som ikke har noen ting. Gah!), det er den som passer best sånn tidsmessig, og som frister mest også. Så får vi se om jeg "live to tell about it" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på elixia'er og i frivektavdelingen er det stativer med skiver i alle størrelser. :Nikke:

I hvert fall på mine to faste steder.

Cardio combat skal jeg også teste. Og somertimeplanene suger, har jo knapt vært en brukbar time å oppdrive på månedsvis :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cardio combat skal jeg også teste. Og somertimeplanene suger, har jo knapt vært en brukbar time å oppdrive på månedsvis :kjefte:

Jeg vet! Sommertimeplanen har vært helt krise, det er jo SÅ få timer og SÅ fullt på de få, stusselig timene som har vært -og sånn har det vært siden lenge før skoleferien! Det synes jeg er skikkelig dårlig :(

Typisk nok er jeg på kurs mandag og tirsdag neste uke, så jeg får ikke med meg "starten" på den nye timeplanen, men jeg vil som sagt driste meg på cardio combat når jeg er tilbake. Du får si i fra hovrdan den er, hvis du får testet den før meg ;) Ord som "skrekkblandet fryd" beskriver vel mitt forhold til den. Når det er sagt, så føler jeg at timer som step/styrke er litt for "pinglete" (jeg har ofte mer å gå på etter dem, i alle fall rent kondismessig), så det bør vel ikke være helt krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på timenes tøffhet etter hvilken instruktør som har dem også.

Jeg har fått anbefalt Michael på Colosseum i Oslo av min treningsnarkis venninn, han er visst tøffere enn toget. Blir spennende å se om han klarer å banke meg verre enn Lene Hansen på Sjølyst.

:ler: føles litt rart å være ute etter bank på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillesitting er ikke lenger noe for meg, tror jeg. Etter endt arbeidsøkt i dag, var jeg så rastløs at jeg bare _måtte_ ta en kjapp Elixia-økt. Det ble en pingleøkt pga tidsnød, så jeg følte vel at jeg bare tuslet rundt og dyttet på litt vekter ... men så mør som jeg er i lår og armer nå, så må det da ha hatt litt effekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, så hyggelig, både med kompliment og med følger :) Skriver du selv?

Det var så lite :)

Tja... ikke så flink som deg da, men jeg prøver, hehe. Har ikke vært så aktiv i de siste dagene, men det er på tide!

Natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmsk, dårlige tider på treningsfronten etter at ferien tok slutt, gitt. Ikke fornøyd med det! Onsdag skulle vi bort på kvelden, men jeg fikk meg en drøy halvtimes rask gåtur på vei hjem fra jobb. Torsdag hadde jeg egentlig en treningsavtale, men den ble avlyst, og viljestyrken min suste ut av døren i samme øyeblikket som avlysnings-sms-en tikket inn ...

I dag, derimot: dette har vært dagen viet til trim og bevegelse! Så langt ... resten av dagen er viet jenteskravling og "galeien", men det snakker vi ikke så høyt om her ;)

Dagen fikk en brå start, da jeg våknet fem minutter før jeg måtte være ute av døren for å være helt sikker på å rekke frem til jobb i tide. Jeg måtte nemlig sykle, da vi skulle bruke sykkelen i arbeidstid i dag. På mirakuløst vis klarte jeg å kaste meg rundt, fikk til og med tatt med meg restene etter gårsdagens kyllingsalatmiddag, så jeg fikk lunsj også, og så var det bare å tråkke. Det er vel her på sin plass å nevne at jeg har en reisevei til jobb på ca 5 km. Oppoverbakker. Utelukkende oppoverbakker! Så der tråkket jeg, da. Uten frokost, men enda verre: uten kaffe innabords. De første 2,5 km gikk radig og lett. De neste 1,5 gikk litt tyngre. Den siste kilometeren var den seigeste delen, den bratteste delen, og den delen der jeg begynte å få så dårlig tid at jeg bare måtte tråkke på for å rekke frem i tide ... Hjelpes, som jeg svor der jeg tråkket så svetten haglet. Det er nå én ting å frivillig skulle svette og "ta seg ut" på Elixia, men uten kaffe (og frokost) og før klokken åtte om morgenen?! La meg si det slik; jeg ble ikke noe mer vennlig innstilt til fenomenet "morgenspinning" av dette. Og tro meg når jeg sier at jeg har hatt et noget anstrengt forhold til nettopp morgenspinning i lang tid. Kom god og svett på jobb, gitt!

Heldigvis var det turdag i dag, og vi syklet ganske umiddelbart ca 1,5 km videre (i oppoverbakke det også ...), før vi låste syklene og la i vei inn i skogen. Løypa var nok bare 2-3 km frem til en slette, der vi oppholdt oss et par timer, før vi gikk samme veien ned igjen, og syklet tilbake til jobb. Etter litt forefallende arbeid, syklet jeg ned til Elixia, der jeg møtte svigerinnen min for litt styrketrening. Gjorde unna en økt på 45-50 minutter effektiv trening, før jeg syklet de siste 2,5 km hjem.

Jeg føler at jeg har gjort meg fortjent til ølen min i kveld ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes jo ut som en aktiv dag du hadde i går! Konge at du har mulighet til å være i aktivitet på jobb også. Kommer du til å sykle oftere på jobb? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hørtes jo ut som en aktiv dag du hadde i går! Konge at du har mulighet til å være i aktivitet på jobb også. Kommer du til å sykle oftere på jobb? :)

Ja, som lærer hender det stadig at jeg får muligheten til å være ute på tur hele eller deler av arbeidsdagen, og det er helt suverent! Jeg liker sånne dager veldig godt.

Sykle til jobb vet jeg dessverre ikke om jeg kommer til å gjøre oftere enn de gangene sykkelen skal brukes på jobb. Hadde vi hatt personaldusj så jeg kunne dusjet på jobb, hadde jeg kanskje gjort det. Men det har vi ikke, og det å være svett allerede før arbeidsdagen er ordentlig i gang kjenner jeg at ikke er så fristende. Skjønt, det kan hende at jeg er skikkelig fristet og motivert til det når våren kommer igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har behov for treningsinspirasjon, så jeg henger meg på her :)

Så koselig! Moro å kunne være til inspirasjon :) Trener du noe nå, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel først nå, et år etter at lillejenta kom til verden, at jeg har hatt energi og krefter nok til å ta fatt på treningen igjen. Så den siste halvannen måneden har jeg løpt to-tre ganger i uka, og det er vanvittig bra til meg å være :fnise: siden jeg aldri har vært noen fan av løping. Tvert i mot har jeg omtrent hatet det.

Men nå, som småbarnsmor, ser jeg imidlertid andre kvaliteter ved løpingen. Den tar ingen tid annet enn selve løpingen, altså null svinn i transport, oppmøtetid før aktivitet starter m.m. I tillegg er veldig effektivt, merker formen har blitt betraktelig bedre til tross for ikke veldig harde økter. Litt vondt gjør det, men jeg er fremdeles motivert :)

I september starter jeg opp på treningssenteret igjen (selv om jeg er litt anti for tiden, merker jeg), i tillegg til at vi forhåpentligvis får sving på innebandylaget igjen. Når sant skal sier, så er jeg fornøyd med tre økter fast i uka, har en hektisk jobb i tillegg og et familieliv som også skal pleies ;)

Ps. Jeg har mulighet for å sykle til jobb, ikke mer enn fire-fem km, og vi har personaldusj. Men jobber litt med motivasjonen der, gitt... Er noe med det å sette seg nydusjet i bilen om morgenen og bruke fire minutter til jobb :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...