Gå til innhold

Har du erfaringer fra fødeavd. i Oslo?


Gjest ~Milla~

Anbefalte innlegg

Gjest ~Milla~

Etter 5PP har det klaffet og vi venter vårt første barn i mars 2011 :rødme:

Så nå er det min tur til å spørre det store spørsmålet...

Hvordan velger man fødeplass her i Oslo?

Jeg har fått høre at det er legen som sender inn søknad til sykehuset du ønsker å føde på. Men hvordan bestemmer man seg for fødested?

Jeg har igrunnen ingen spesielle krav, da jeg aldri har født før så jeg vet jo egentlig ikke hva jeg går til, sånn sett ;)

Eneste er, at jeg og pappaen ønsker at den kommende pappa kan få være sammen med meg og barnet på sykehuset under hele oppholdet. Er dette mulig?

Hvordan er det med flermannsrom osv?

Greit å få høre fra andre om deres erfaringer fra fødeavdelingene i Oslo!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På første legekontroll sender legen søknad om fødeplass. Hvis du vil føde på Riksen eller ABC på Ullevål, bør du søke tidlig for det blir det fort fullt. Selv har jeg bare født på Riksen og er veldig fornøyd med det. Kjempeflinke alle som jobber der. De har ikke barselhotell (men for meg var det uvesentlig fordi jeg med en risikofødsel ikke ville fått ligge der uansett), men de har familierom for de som har født på mykenheten eller de som har barn innlagt på nyfødt, og ellers er det bare dobbeltrom. Jeg kommer i allefall definitivt til å føde på Riksen neste gang også. Du kan ikke ha mannen din med deg på dobbeltrom, men får dere familierom kan han være med. Hvis det er veldig viktig for deg at han er der hele tiden bør du heller velge Ahus eller Ullevål som har pasienthotell. Der er du litt mer overlatt til deg selv, men du har som sagt mannen din hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lest litt om hver og en av fødeavdelingene, tenkt gjennom hva du synes er mest viktig. Er det viktig at det er mest mulig tilgang på medisinsk smertetillende? Kan vannfødsel være interessant? Kanskje en av de to alternative avdelingene kan være det rette for deg? Vanlig barselsopphold for friske førstegangsfødende er 48-72 timer stort sett (men man kan selvsagt velge å dra hjem allerede etter 4 timer om man ønsker det).

De aller fleste føder på vanlig avdeling på Ullevål. De ti fødestuer på to avdelinger, to av disse har badekar. Etter fødsel så havner man på barselshotellet så framt fødselen har vært normal, der kan også pappan være med (han må betale). Har man hatt en vanskelig fødsel så havner man på barsel, der har de tre enkeltrom forbeholdt de som trenger det mest og 12 dobbeltrom. På dobbeltrommene kan ikke far være hele døgnet.

På Ullevål har du også mulighet å velge å føde på ABC (Alternative Birth Clinic) som ligger "rett over gangen" til den vanlige føden. Føderommene på ABC er ikke typisk sykehusrom, det er en helt annen ro, dobbeltseng ikke fødeseng osv, og du har ikke tilgang til medisinsk smertestillende, men du har tilgang på badekar (også vannfødsel), akupunktur osv, og du går også til kontroller til jordmor på ABC gjennom hele svangerskapet. Pappan kan være med under hele barselsoppholdet (samme pris som vanlig hotell).

Rikshospitalet har fire fødestuer, en av disse er beregnet på naturlig fødsel uten medisinsk smertestillende. 1/4 av alle fødslene på Riksen er risikofødsler, men det betyr jo at de aller fleste som føder der er friske. Riksen har ikke barselshotell, så du havner på barsel enten på enkeltrom eller dobbeltrom, og med mindre du ikke er heldig å havne på enkeltrom så kan ikke pappan være der på natta (utifra hva jeg ser de har på hjemmesiden...).

Et annet alternativ som hører inn under Rikshospitalet er Føderiket. Dette er et jordmordrevet fødetilbud, hovedsakelig til flergangsfødende, men de tar nå imot førstegangsfødende. Her skal jeg føde i løpet av de neste ukene så her kan jeg si litt mer ;)

Føderiket er lokalisert i Pilestredet, i den gamle kvinneklinikken til Riksen, altså er det ikke på Rikshospitalet. Det jobber 8 jordmødre der, alle med 20-30 års erfaring (de fleste fra Rikshospitalet), du har alle kontrollene dine på Føderiket, og i løpet av svangerskapet så rekker du å treffe alle jordmødrene som jobber der. På den måten er det ingen ukjent som tar mot babyen når det er på tide for fødsel. Under fødselen er det alltid to jordmødre til stede. Det er to fødestuer, begge med stort bad og badekar (alle jordmødrene kan ta mot i vann), dobbeltseng og en veldig avslappende atmosfære. Her er ingen springing i gangene, ingen telefon som kimer i et sett, og under fødsel så skal det være rolig i hele bygget. Det har litt spa-følelse ;) Barselstiden er 24 timer (og pappan kan selvsagt være med hele tiden), men man får besøk av jordmor 1-2 dager etter fødsel (om man ønsker). Skulle noe skje under fødselen så vil man bli sendt med ambulanse til Riksen. De har veldig fornøyde brukere (brukerundersøkelsen kan leses her). Jeg er superfornøyd med oppfølgingen så langt og gleder meg til å føde der!

Andre alternativer i området er Ahus og sykehuset i Bærum (sistnevnte vet jeg ikke noe om).

Selv fødte jeg på Ahus sist, nytt sykehus, store flotte fødestuer, alle med badekar (men ikke alle jordmødre på Ahus er kurset i vannfødsel). På det tidspunktet jeg fødte så var det ikke familierom på Ahus (kun noen enkeltrom som var forbeholdt de med harde fødsler), nå er det visst mulig å få familierom første natta på barsel. Ahus har ikke fullt hotell enda...

Endret av Concertina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...