Gå til innhold

Menn kjører jo så mye bedre enn kvinner..


Rumohra

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10003959

Da har det skjedd igjen. En gutt/mann i verste statistiske alder for ulykker i trafikken kræsjer. Og jenta i bilen dør.

Gutter/menn mellom 18-25 er de som kræsjer absolutt mest og er involvert i flest ulykker. Om kvinner er dårlige sjåfører er definitivt menn enda værre.

Er så dritt lei av at alle gutter på min alder (les. 18-25) mener de kjører bedre enn meg uansett når deres gruppe topper statestikken og jeg har kjørt mange titalls tusen km uten å gjøre en flue fortred.

Legger til at jeg vet at en ulykke har mange komponenter, men det er jo ingen tvil om hvilken gruppe som er minst trygg å sitte på med.

Grr..

Endret av Rumohra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10003959

Da har det skjedd igjen. En gutt/mann i verste statistiske alder for ulykker i trafikken kræsjer. Og jenta i bilen dør.

Gutter/menn mellom 18-25 er de som kræsjer absolutt mest og er involvert i flest ulykker. Om kvinner er dårlige sjåfører er definitivt menn enda værre.

Er så dritt lei av at alle gutter på min alder (les. 18-25) mener de kjører bedre enn meg uansett når deres gruppe topper statestikken og jeg har kjørt mange titalls tusen km uten å gjøre en flue fortred.

Legger til at jeg vet at en ulykke har mange komponenter, men det er jo ingen tvil om hvilken gruppe som er minst trygg å sitte på med.

Grr..

Nå er dette et veldig betent tema med mange følelser. Spørsmålet er nok ikke så enkelt som å bombastisk kunne hevde hvilet kjønn som er best. Jeg vil våge følgende påstand at menn ofte er teknisk bedre sjåfører enn kvinner, men er dessverre alt for ofte overmodige og behersker ikke den defensive kjøremåten kvinner er flinkest til. Gutter/menn har et helt annet forhold til fart og spenning enn det kvinner normalt har og dette medfører alt for ofte død og fordervelse. Kvinner er uten tvil dyktigere enn menn i å unngå farlige ulykker i traffikken.

:kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det har blitt gjort utallige undersøkelser på dette, jeg vet ikke hvor mye mer kan man diskutere det samme? Ja, mannfolk er overrepresentert i dødsulykker, og ulykker med personskader, og speeding. Kvinner har totalt flere bilulykker enn menn, men de er av "mildere type", type bulke bil ved parkering.

Her og her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg, Goggen. Generelt er menn bedre teknisk, men finnes selvsagt damer som kjører mannfolka ned i støvlene også. ;)

Og ja, damer bulker mer, men er få dødsfall involvert i en lukeparkerings-bulk.

Er jo forskjell på bedre vs. tryggere sjåfør også. Spørs bare hva man legger i begrepene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si det slik; menn har gjennomgående bedre kjøreegenskaper enn kvinner, men samtidig så har mange menn også en overdrevet syn på egen fortreffelighet. I resultat så gjør dette spesielt unge menn kraftig overrepresentert i ulykke sammenheng. Forskjellene ligger i menn og kvinners natur. Det sagt, så er det også passasjerenes ansvar å påse at det kjøres forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cipheria

Problemet er vel at alle definerer en god kjører forskjellig. Faren min, for eks, syns at en god sjåfør er en som kjører fort, tar raske forbikjøreleser og er generelt aggressiv i trafikken. Han syns han er en veldig god sjåfør, jeg derimot sitter der litt smånervøs mens han bestemmer seg for å kjøre forbi en turist før bakketoppen.

Jeg mener at det som trengs for å bli en god kjører er trening og god holdning.

Det har blitt gjort utallige undersøkelser på dette, jeg vet ikke hvor mye mer kan man diskutere det samme? Ja, mannfolk er overrepresentert i dødsulykker, og ulykker med personskader, og speeding. Kvinner har totalt flere bilulykker enn menn, men de er av "mildere type", type bulke bil ved parkering.

Her og her.

Jeg tror en av grunnene til at det er færre menn på småskadestatistikken er fordi at der er flere mannlige bilmekanikere og vanlige dødelige som kan bil. Det betyr at de kan fikse småskader selv.

Når de er sagt, så ser jeg verken som kvinner eller menn som bedre kjørere. Dersom det skulle være slik at kvinner flest var bedre, så inkluderer ikke dette automatisk meg fordi jeg er kvinne. Jeg kunne fortsatt være verdens rævdårligeste bak rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn ser ut til å ha bedre romlig sans, noe som igjen gir bedre evne til å bedømme avstander og tolke bevegelser. http://illvit.no/mennesket/hjernen/kjonnenes-intelligens-er-forskjellig Dette kan gjøre at menn er bedre sjåfører enn kvinner, og at kvinner lettere feilberegner avstander og bulker. Men som flere skriver her virker det samtidig som at menn tar flere sjanser. Dette gjelder særlig unge menn som har liten erfaring som sjåfører.

Men samtidig er det viktig å huske på at dette gjelder på det generelle og ikke på det individuelle nivået. Det finnes store variasjoner fra person til person og innenfor hvert av kjønnene. Derfor vil det finnes kvinner som er mestere til å kjøre og menn som er helt elendige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Heterofile menn er nok de flinkeste sjåførene. De har bedre romforståelse enn både homofile menn og kvinner (både heterofile og lesbiske). Men, som sagt, det er nok også de heterofile mennene som tar mest sjanser i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en god sjåfør er en som kan tolke trafikkbildet og klarer å tilpasse adferden sin slik at andre bilister i trafikken føler seg trygg på en. I tillegg ser jeg på det å få mest mulig flyt i trafikken er en viktig ting.

Selv irriterer jeg meg over folk som stadigvekk bremser når de egentlig kunne slippe gassen 5sekunder tidligere for å unngå å kjøre på han foran som blinker inn til siden.

Unødvendig bremsing skaper kø og aggressiv adferd blant andre bilister. For ikke snakke om de passive som absolutt skal ligge 5-10kmt under fartsgrensen uten å slippe forbi dem bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter/menn mellom 18-25 er de som kræsjer absolutt mest og er involvert i flest ulykker. Om kvinner er dårlige sjåfører er definitivt menn enda værre.

Er så dritt lei av at alle gutter på min alder (les. 18-25) mener de kjører bedre enn meg uansett når deres gruppe topper statestikken og jeg har kjørt mange titalls tusen km uten å gjøre en flue fortred.

Legger til at jeg vet at en ulykke har mange komponenter, men det er jo ingen tvil om hvilken gruppe som er minst trygg å sitte på med.

Grr..

Hva er en god sjåfør? Tja...f.eks. en person som evner å lese trafikkbildet og "ser" de farlige situasjonene før de oppstår. En person som samtidig vet intensjonen og som retter seg etter vegtrafikklovens $ 3 og samtidig er oppmerksom, opplagt og konsentrert om kjøringen.

Dette krever mange år med erfaring fra trafikken og samtidig gode holdninger. Kjører man bil, gjør man ikke andre ting som f.eks. røyke, spise eller snakke i mobiltelefonen. Og man skjønner at konsekvensene av et lite øyeblikks uoppmerksomhet kan være katastrofale.

Dette betyr at ingen er gode sjåfører hele tiden.

Men så er det jo spørsmål om man kan knytte kjønn til dette spørsmålet? Tja..ihvertfall når man leser statistikk. Men samtidig vet vi at mann som har kjørt bil i mange år og som etterlever de kriteriene som jeg nevner ovenfor, nesten aldri er særlig utsatt.

Og så kunne jeg jo nevnt at kvinner synes det er viktigere med lekre stilettheler på skoene enn å ha sko som egner seg når man kjører bil. Og at de sender sms, sminker seg og snakker i mobiltelefonen når de kjører, og at de mangler lukeparkeringsgenet i tillegg til at de konsenterer seg om alt annet enn kjøringen......men nei, det blir for generaliserende og stereotypt framstilt....antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Og så kunne jeg jo nevnt at kvinner synes det er viktigere med lekre stilettheler på skoene enn å ha sko som egner seg når man kjører bil. Og at de sender sms, sminker seg og snakker i mobiltelefonen når de kjører, og at de mangler lukeparkeringsgenet i tillegg til at de konsenterer seg om alt annet enn kjøringen......men nei, det blir for generaliserende og stereotypt framstilt....antar jeg.

Hvis du hadde skrevet "noen kvinner synes det er viktigere ...", så ville ikke mitt blodtrykk ha føket i været som det gjerne gjør når menn generaliserer :kjefte: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde skrevet "noen kvinner synes det er viktigere ...", så ville ikke mitt blodtrykk ha føket i været som det gjerne gjør når menn generaliserer :kjefte: .

Du så sikkerhetsventilen min, ja? Det kommer sikkert en anldening der kjeft er på sin plass, snart. Så fortvil ikke :fnise:

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Du så sikkerhetsventilen min, ja? Det kommer sikkert en anldening der kjeft er på sin plass, snart. Så fortvil ikke :fnise:

Jeg så den, ja. Man må kunne spøke av og til :ler: . Jeg er egentlig svært så snill og medgjørlig, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Gutter/menn mellom 18-25 er de som kræsjer absolutt mest og er involvert i flest ulykker. Om kvinner er dårlige sjåfører er definitivt menn enda værre.

Er så dritt lei av at alle gutter på min alder (les. 18-25) mener de kjører bedre enn meg uansett når deres gruppe topper statestikken og jeg har kjørt mange titalls tusen km uten å gjøre en flue fortred.

Legger til at jeg vet at en ulykke har mange komponenter, men det er jo ingen tvil om hvilken gruppe som er minst trygg å sitte på med.

Grr..

Det finnes en del idioter ute på veien, men det kan like gjerne være folk over 50. De mest irriterende og trafikkfarlige trafikantene jeg har vært borti er menn eller damer i generasjonen 45+ som kjører fin bil med litt for stor motor (type Audi A8, BMW 530 osv) og som tror at de er kongen på veien. Dette er folk som kjører forbi i hytt og pine, gir deg fingeren når du ligger i 120 i 100-sona og som gjerne presser deg av veien når de kjører forbi i en sving. Det er ikke mye moro!

Ja, gutter i den alderen kan ofte kjøre som noen svin, men det kan jaggu meg jenter gjøre også. Ganske mange av mine venninner har vraket minst en bil hver pga fart og er heldige som fortsatt er i live. Resultatet er at de i senere tid har blitt sjåfører som faktisk takler stressende situasjoner, og som har blitt flinke til å lese trafikkbildet og å unngå farlige situasjoner.

Trygghet på veien kommer gjennom erfaring og selvinnsikt, samt gjennomsnittlig selvtillit. For å bli en god sjåfør, så må man ha lært seg hvordan man skal takle en del situasjoner, man må ha lært seg å lese trafikken og å være forutseende. Man må også klare å innse at man ikke er konge på veien, og at man kjører sammen med andre mennesker som også (normalt sett) har livets rett på veien selv om man ikke alltid ser poenget med kjøringen dems. Og ikke minst så må man faktisk ha nok selvtillitt til at man klarer å slappe av når man kjører bil, hvis ikke så skaper man trafikkfarlige situasjoner og risikerer å skade både seg selv og andre.

Alikevel så vil jeg påstå at folk i alderen 80+ er minst like farlige i trafikken som ungutter. Disse menneskene er nemlig livredde for å passere 60, har dårlig reaksjonstid og ofte et ganske utdatert kjøremønster. I tillegg er det ikke til å stikke under en stol at altfor mange av dem kjører altfor lite, slik at de ikke holder kjøreegenskapene vedlike. Da blir det fort mange trafikkfarlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Selv om jeg er kvinne er jeg en mye bedre sjåfør enn mange av mennene jeg kjenner og det har lite med kjønn å gjøre. Det har med å gjøre at jeg har kjørt veldig mye og langt, både i by og på landevei og både i Norge og i utlandet.

Jeg lurer på om noe av forklaringen ligger i at mennn kjører mer en kvinner sammenlagt (veldig generalisert ja, jeg vet). I de fleste parene jeg kjenner er det alltid mannen som kjører. Da er det ikke rart at dama er ei kløne til å parkere, når hun bare bruker bilen en til to ganger i året, fordi ellers er det mannen som kjører. Jeg tror i alle fall at man blir en god sjåfør av mengdetrening kombinert med gode holdninger i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er dette et veldig betent tema med mange følelser. Spørsmålet er nok ikke så enkelt som å bombastisk kunne hevde hvilet kjønn som er best. Jeg vil våge følgende påstand at menn ofte er teknisk bedre sjåfører enn kvinner, men er dessverre alt for ofte overmodige og behersker ikke den defensive kjøremåten kvinner er flinkest til. Gutter/menn har et helt annet forhold til fart og spenning enn det kvinner normalt har og dette medfører alt for ofte død og fordervelse. Kvinner er uten tvil dyktigere enn menn i å unngå farlige ulykker i traffikken.

:kaffekopp:

Min helt subjektive oppfatning går i samme retning som din, at flere kvinner enn menn virker sløve i trafikken og med mindre evne til å forstå trafikkbildet. Det samme syns jeg for øvrig også gjelder menn og kvinner når de kommer litt oppi åra (ikke nødvendigvis bare 80-åringer), men det blir et sidespor. Jeg har lurt på om dersom denne forskjellen mellom kjønnene eksisterer, om det kan handle mest om interesse rett og slett. Mange menn liker å kjøre bil, mens inntrykket er at kvinner mest ser det som et praktisk middel for å komme seg fra a til b, samtidig som de tenker på helt andre ting. For en mann tror jeg del ligger en del ære i å være en god sjåfør, og at de derfor strekker seg og lærer, mens mange kvinner gir mer blaffen så lenge de kommer seg trygt fram.

Jeg tror også en del menn overvurderer sine egne evner, og der har man jo også støtte fra forskning som antyder at menn har en større tendens til å overvurdere egne evner, mens kvinner oftere undervurderer dem. Derav mer farlige situasjoner for menn. Tror jeg.

Menn ser ut til å ha bedre romlig sans, noe som igjen gir bedre evne til å bedømme avstander og tolke bevegelser. http://illvit.no/mennesket/hjernen/kjonnenes-intelligens-er-forskjellig Dette kan gjøre at menn er bedre sjåfører enn kvinner, og at kvinner lettere feilberegner avstander og bulker.

Jeg har på den annen side lest at disse forskjellene ikke er så store som populære kanaler vil ha det til, men at det overdrives fordi det gjør seg bedre i overskrifter. Jeg snakker da om de biologiske forskjellene når det gjelder det du nevner. At flere menn kan velger realfag på skolen f.eks, kan skyldes langt flere faktorer enn hjernefungering.

Jeg mener at en god sjåfør er en som kan tolke trafikkbildet og klarer å tilpasse adferden sin slik at andre bilister i trafikken føler seg trygg på en. I tillegg ser jeg på det å få mest mulig flyt i trafikken er en viktig ting.

Selv irriterer jeg meg over folk som stadigvekk bremser når de egentlig kunne slippe gassen 5sekunder tidligere for å unngå å kjøre på han foran som blinker inn til siden.

Unødvendig bremsing skaper kø og aggressiv adferd blant andre bilister. For ikke snakke om de passive som absolutt skal ligge 5-10kmt under fartsgrensen uten å slippe forbi dem bak.

Jeg er så enig! Det bør være mulig å se rundt seg når man kjører, framfor kun fokusere på at en selv skal komme fram. Og innse at det en selv gjør tolkes av andre bilister, som eksempelet du nevner med unødvendig bremsing.

Og så kunne jeg jo nevnt at kvinner synes det er viktigere med lekre stilettheler på skoene enn å ha sko som egner seg når man kjører bil. Og at de sender sms, sminker seg og snakker i mobiltelefonen når de kjører, og at de mangler lukeparkeringsgenet i tillegg til at de konsenterer seg om alt annet enn kjøringen......men nei, det blir for generaliserende og stereotypt framstilt....antar jeg.

Jeg skjønner at du slenger på en "sikkerhetsventil" på slutten der, men seriøst, jeg hadde ikke klart å kjøre bil i stiletter mens jeg sminket meg om jeg hadde gitt alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Selv om jeg er kvinne er jeg en mye bedre sjåfør enn mange av mennene jeg kjenner og det har lite med kjønn å gjøre. Det har med å gjøre at jeg har kjørt veldig mye og langt, både i by og på landevei og både i Norge og i utlandet.

Jeg lurer på om noe av forklaringen ligger i at mennn kjører mer en kvinner sammenlagt (veldig generalisert ja, jeg vet). I de fleste parene jeg kjenner er det alltid mannen som kjører. Da er det ikke rart at dama er ei kløne til å parkere, når hun bare bruker bilen en til to ganger i året, fordi ellers er det mannen som kjører. Jeg tror i alle fall at man blir en god sjåfør av mengdetrening kombinert med gode holdninger i trafikken.

Jeg tror at litt av sammenhengen ligger i at det er flest menn som kjører mest. Både på privatfonten og i jobbsammenheng. Og at kvinner er så dumme at de godtar det uten noe mer om og men.

Jeg har siden jeg var 18 hatt en årlig kjørelengde på ca 20.000 km i året og har faktisk hørt ganske mange som sier at de klarer å slappe av når de sitter på med meg, samboeren inkluder (selv om han er i kategorien som helst vil kjøre selv). Det er bare en måte å bli en god sjåfør på, og det er å kjøre bil. Mye bil. Og ikke minst på varierte veier. Å kjøre på E18 kontra en svingete landevei er ikke det samme, og det er ganske mange forskjellige situasjoner man kan treffe på på landeveien som man sjelden treffer på på en 4-felts motorvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den, ja. Man må kunne spøke av og til :ler: . Jeg er egentlig svært så snill og medgjørlig, jeg.

Jeg vet..og det stemmer godt med mitt inntrykk :)

Jeg skjønner at du slenger på en "sikkerhetsventil" på slutten der, men seriøst, jeg hadde ikke klart å kjøre bil i stiletter mens jeg sminket meg om jeg hadde gitt alt.

Du vet, nå er tiden for agurknytt og en nettavis hadde dette som "sak" her forleden..

Men seriøst...det er en ting jeg synes er påfallende når det gjelder kvinner og bil. Det virker som om ganske mange kvinner sliter med lukeparkering, rygging og avstandsberegning under litt trange forhold. At dette har med kjønn å gjøre, vet jeg jo ikke, men i mitt virke som kjøreinstruktør for en tid tilbake, var det påfallende hvor mange av mine kvinnelige kolleger som slet med dette. Arv eller milø? Altså trening eller kjønn? Jeg undres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Men seriøst...det er en ting jeg synes er påfallende når det gjelder kvinner og bil. Det virker som om ganske mange kvinner sliter med lukeparkering, rygging og avstandsberegning under litt trange forhold. At dette har med kjønn å gjøre, vet jeg jo ikke, men i mitt virke som kjøreinstruktør for en tid tilbake, var det påfallende hvor mange av mine kvinnelige kolleger som slet med dette. Arv eller milø? Altså trening eller kjønn? Jeg undres...

Jeg synes det er lett både med lukeparkering, rygging og avstandsberegning fordi jeg vet hvor stor og bred bilen min er (VW stasjonsvogn). Men jeg er generelt veldig glad i å kjøre bil og hadde en utmerket kjørelærer i sin tid.

Men jeg har jo selv merket at kvinner som gjerne kjører større biler ikke klarer å dele en vei med meg. Kjører midt i veien og greier. >.< Håpløst. Og jeg har også sett mange kvinner som kjører sykt fort på mototveien. Jeg mener, jeg ligger toppen 20 km over fartsgrensen (120) og disse kommer i 150 eller mer... Har følelse av at jo større og dyrere en bil en kvinne kjører jo dårligere kan hun manøvrere den. Har sett sånne som ikke klarer å parkere en pyttebil inn i en luke som er så stor at man kan plassere en limo der. Eller så parkerer de bilen en halv meter ute i gaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...