Gå til innhold

Nå blir det lov til å jobbe ulovlig


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Nå skal regelverket endres slik at det blir lettere for utlendinger å jobbe ulovlig i Norge.

Etter dagens regelverk skal personer som har hatt ulovlig opphold under to år, og som har barn i riket, som hovedregel ikke utvises. Dette unntaket vil regjeringen utvide slik at det også omfatter ulovlig arbeid under to år. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10003927

Skal det virkelig bli lov til å jobbe ulovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Vel, det jo fortsatt ikke lov, men du kan ikke lenger bli utvist for det (så lenge visse vilkår er oppfylt).

Jeg synes det er svært betenkelig at utlendingsmyndighetene skal få enda færre sanksjoner å komme med overfor folk som bryter regelverket.

Laila fikk en tillatelse til å jobbe som au pair og tok seg allikevel en annen jobb. Det bør faktisk få følger. Men for all del, la det være fritt frem for alle til å jobbe ulovlig. Det er ikke grenser for snillismen i Norge, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Greit nok at hun ikke blir utvist nå som det kommer en lovendring. Men får hun ikke en annen straff heller? F.eks bot for ulovlig arbeid? Det hadde vel en norsk person fått hvis han hadde arbeidet ulovlig over en lang periode?

En annen ting å merke seg er at et au pair visum ikke gir grunnlag for familiegjenforening, det samme som f.eks. et turistvisum. Vedtaket som i dag ble gjort (at Laila Navrud skal få varig oppholdstillatelse) åpner for at også de som gifter seg mens de er i Norge på turistvisum kan søke familiegjenforening mens de er i Norge. Tror nok en del innvandrere vil benytte seg av det.

Jeg lurer på om Stoltenberg forstår hvilke konsekvenser dette kan få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laila spurte skattevesenet om hun kunne jobbe på kafe, og fikk et ja på det.

hun betalte skatt.

så viser det seg at heller ikke skattevesenet kunne koden i passet (noe de skulle kunne og pga det ble hun henvist dit med sit spørsmål om hva hun hadde lov til).

at mann skal ta de som jobber ulovelig, ikke bataler skatt osv er helt greit, men her har vi ei som faktisk har prøvd og gjøre alt riktig, menn pga en saksbehandler som ikke kunne jobben sin så blei ting feil.

mener du da seriøst at hun burde kastes ut? skilles fra sønnen og gubben pga en saksbehandlingsfeil?

slik jeg ser det så har hun prøvd å gjøre ting riktig og har trud at hun har gjort alt riktig, men pga en tolknings feil fra et statelig organ blei ting feil, i minne øyne skal hun da ikke straffes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er rart ned den saken. Hvorfor søkte hun aupair visum etter at hun giftet seg? Hun burde vel søkt om familieforening. Når hun søkte aupair visum, hvorfor trodde hun at hun fikk arbeidstillatelse? Det er jo ikke sånn at man plutselig får aupair-visum når man søker arbeidstillatelse, eller motsatte, man får jo det man søker om. Så hun burde absolutt visst hvilken type visum hun søkte og fikk, jeg kan ikke skjønne noe annet.

Hvis det var virkelig sånn at hun søkte om familieforening eller oppholdstillatelse men fikk aupair-visum, da er det definitivt saksbehandlers feil. Men jeg tror ikke det er saken her altså..

ja, jeg synes ulovlig arbeid/opphold i norge bør bli straffet med utkastelse. Jeg kan virkelig ikke se hva personlige grunner som unger/norsk mann har med saken å gjøre. Det er jo ikke sånn at man ikke får fengselsstraff hvis man har gjort noe kriminelt, bare fordi man er gravid eler har en unge. Bare et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

laila spurte skattevesenet om hun kunne jobbe på kafe, og fikk et ja på det.

hun betalte skatt.

så viser det seg at heller ikke skattevesenet kunne koden i passet (noe de skulle kunne og pga det ble hun henvist dit med sit spørsmål om hva hun hadde lov til).

at mann skal ta de som jobber ulovelig, ikke bataler skatt osv er helt greit, men her har vi ei som faktisk har prøvd og gjøre alt riktig, menn pga en saksbehandler som ikke kunne jobben sin så blei ting feil.

mener du da seriøst at hun burde kastes ut? skilles fra sønnen og gubben pga en saksbehandlingsfeil?

slik jeg ser det så har hun prøvd å gjøre ting riktig og har trud at hun har gjort alt riktig, men pga en tolknings feil fra et statelig organ blei ting feil, i minne øyne skal hun da ikke straffes!

Hun hadde søkt om arbeidstillatelse som au pair. Hun hadde fått et vedtak fra UDI på at hun fikk arbeidstillatelse og oppholdstillatelse som au pair. Klart hun visste det. Det er ingen hos skattevesenet som har bekreftet at de har sagt at hun kan jobbe på kafe. Skattevesenet har ikke noe med arbeidstillatelse å gjøre. Men som au pair trengte hun også skattekort. Det er strenge regler for au pair. Au pair får oppholdstillatelse kun for den perioden de jobber som au pair, det er maks 2 år. Hvis man slutter som au pair før det må man forlate landet. Au pair gir heller ikke grunnlag for familiegjenforening. Hun giftet seg juni-08 og jobbet da ikke som au pair. Hun oppholdt seg altså ulovlig i landet på det tidspunktet hun ble gravid. Det er også ulovlig med ikke utvisningsgrunn. Grunnen til at hun ble utvist fra Norge for 2 år er at det er alvorlig å ta annet arbeid når man har oppholdstillatelse og arbeidstillatelse som au pair. Det er helt spesielle regler for au pair som alle som jobber som au pair blir informert om. Hun hadde heller ikke lov til å jobbe som au pair for han hun var gift med.

Første gangen hun ble utvist hadde hun heller ikke barn i Norge (januar 2009). Da hadde hun bare barnet på Fillipinene som da var 4 år gammel. Hun valgte å bli her ulovlig og ble gravid kort tid etterpå.

Hvis dette hadde vært en unik sak hadde det ikke vært noe problem. Men denne saken vil danne presidens i andre saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Fakta i Navrud-saken:

7. august 2007: Laila Butron kommer til Norge

13. august 2007: Får arbeidstillatelse som au pair for navngitt familie i Asker.

12. desember 2007: Får arbeidstillatelse som au pair hos Ole Kristian Navrud for perioden 22.11.2007 og ett år framover.

20. juni 2008: Laila og Ole Kristian gifter seg.

27. juli 2008: Søkte om arbeidstillatelse i familiegjenforening.

27. januar 2009: UDI tilbakekaller arbeidstillatelse, samt orienterer om utvisning.

24. september 2009: Arbeidstillatelsen som au pair trekkes tilbake av UDI, og Laila utvises fra Norge med to års innreiseforbud. Søknad om arbeidstillatelse avslås av UDI.

15. juni 2009: Saken sendes fra UDI til UNE. Utvisningsvedtaket utsettes på grunn av at Laila er gravid, men vedtaket om utvisning endres ikke.

6. november 2009: Familien Navrud får en sønn.

Mai 2010: UNE opprettholder UDIs utvisningsvedtak, og gir Laila en frist til senest 3. juni med å forlate landet.

7. mai 2010: Drammens Tidende forteller historien som første det mediet.

15. mai 2010: Ordfører Terje Bråthen (AP) i Modum starter kronerulling og setter inn 1.000 kroner fra egen lomme.

29. mai 2010: UNE godtar å vurdere saken på nytt.

12. juli 2010: UNE opprettholder sitt vedtak og forlanger at Laila forlater landet. Ingen tidsfrist angitt. Advokat Arne Seland varsler at han vil stevne UNE for retten.

http://dt.no/nyheter/etterlyser-bruk-av-sunn-fornuft-1.5458518

16. juli 2010: UNE gir politiet fire uker til å bestemme når Laila Navrud må forlate landet. Hvis hun ikke reiser frivillig må hun følges av politiet.

18. juli 2010: Stoltenberg bestemmer at det skal skje en regelendring slik at hun og alle andre i liknende situasjoner får bli i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chickpea

Hmmm... Jeg personlig synes det blir litt bakvendtland når utlendinger som faktisk ønsker å jobbe og forsørge seg selv (og betaler skatt!) skal kastes ut - om noen burde kastes ut så er det de som ikke gidder å forsørge seg selv, selv etter mange år her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Jeg personlig synes det blir litt bakvendtland når utlendinger som faktisk ønsker å jobbe og forsørge seg selv (og betaler skatt!) skal kastes ut - om noen burde kastes ut så er det de som ikke gidder å forsørge seg selv, selv etter mange år her...

Er enig i dette. Har ikke satt meg inn i detaljene for denne saken, men har fått meg med at er gift med en norsk mann, de har barn sammen, hun betaler skatt, hun ønsker å jobbe, og har i tillegg lært seg norsk på et par år. Det er jo slike innvandrere vi vil ha. Har vært en del saker tidligere jeg har reagert på, for litt siden ble en god forsker kastet ut av en eller annen tåpelig grunn, og det samme skjedde med en russisk forsker for noen år tilbake. Blir jo helt feil når giddalause, kriminelle asylsøkere med avslag på søknad får bli, mens folk som integreres godt på egenhånd, og som bidrar i samfunnet blir kastet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Reagerer at det er trynefaktor på de norske lovene.

Er man nok på TV med snørr og tårer så får man vist bli.

Hva med de andre i samme situasjon som må ha reist fra ektefelle og barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chickpea

Er enig i dette. Har ikke satt meg inn i detaljene for denne saken, men har fått meg med at er gift med en norsk mann, de har barn sammen, hun betaler skatt, hun ønsker å jobbe, og har i tillegg lært seg norsk på et par år. Det er jo slike innvandrere vi vil ha. Har vært en del saker tidligere jeg har reagert på, for litt siden ble en god forsker kastet ut av en eller annen tåpelig grunn, og det samme skjedde med en russisk forsker for noen år tilbake. Blir jo helt feil når giddalause, kriminelle asylsøkere med avslag på søknad får bli, mens folk som integreres godt på egenhånd, og som bidrar i samfunnet blir kastet ut.

Ja, husker de sakene godt, synes det er helt merkelig! :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

dagens regler fungerer jo ikke, hvorfor skal utlendingher måtte vente opptil 1 år på å få arbeidstillatelse, bre positivt at folk som kommer hit jobber da.

kjenner mange utlendinger og nesten alle har måttet jobbe svart for å klare seg før de fikk arbeidstillatelse. er det det vi ønsker? mer svart arbeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lov å jobbe ulovlig"? Er det bare meg, eller er det en slags selvmotsigelse i denne problemstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig i dette. Har ikke satt meg inn i detaljene for denne saken, men har fått meg med at er gift med en norsk mann, de har barn sammen, hun betaler skatt, hun ønsker å jobbe, og har i tillegg lært seg norsk på et par år. Det er jo slike innvandrere vi vil ha. Har vært en del saker tidligere jeg har reagert på, for litt siden ble en god forsker kastet ut av en eller annen tåpelig grunn, og det samme skjedde med en russisk forsker for noen år tilbake. Blir jo helt feil når giddalause, kriminelle asylsøkere med avslag på søknad får bli, mens folk som integreres godt på egenhånd, og som bidrar i samfunnet blir kastet ut.

Det er fordi de ordentlige menneskene som bidrar, etc, etc, også er folk med papirer, som kan identifiseres, slik at de kan sendes hjem. De som ikke kan sendes noe sted, er dem som har ødelagt identitetspapirene sine. Vi burde opprette et eller annet territorium et eller annet sted, og sende dem dit.

Jeg tenker meg noe à la dette:

"Velkommen til "Bjørnøya Midlertidig Internering (BMI)for papirløse asylsøkere", hvor dere vil bli boende til deres identitet er fastslått. De av dere som har søknader under behandling, vil få dem behandlet da. De av dere som gjerne vil være et annet sted enn her, må oppgi deres korrekte identitet, slik at de enten kan få sine søknader behandlet eller sendes hjem. Det frarådes å forlate gjesteanlegget uten væpnet eskorte, siden isbjørnene oppfatter alt som beveger seg, som "lunsj". Vi har ingen flyplass, og et ukentlig anløp av en fregatt fra den norske kystvakten, som landsetter forsyninger og utstyr. Øya er forøvrig under blokade. Forøvrig finnes det et rikholdig bibliotek, kino, sykehus og så videre, og alle basale behov vil bli ivaretatt. Det er også muligheter til å jobbe i stasjonens verksteder og med vedlikehold, etc. Nye verksteder for rekreasjonelle formål vil kunne startes opp. Fastlands-Norge ønsker dere velkommen så snart deres søknader om opphold er behandlet og akseptert, men inntil det, og teknisk sett så lenge dere lever, så er dette stedet hjemmet deres. De som ikke ønsker å være her, kan bare opplyse oss om hvor dere hører hjemme, og hjelpe oss med å fastslå deres identitet, så vil dere være underveis tilbake omgående."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker meg noe à la dette:

"Velkommen til "Bjørnøya Midlertidig Internering (BMI)for papirløse asylsøkere", hvor dere vil bli boende til deres identitet er fastslått. De av dere som har søknader under behandling, vil få dem behandlet da. De av dere som gjerne vil være et annet sted enn her, må oppgi deres korrekte identitet, slik at de enten kan få sine søknader behandlet eller sendes hjem. Det frarådes å forlate gjesteanlegget uten væpnet eskorte, siden isbjørnene oppfatter alt som beveger seg, som "lunsj". Vi har ingen flyplass, og et ukentlig anløp av en fregatt fra den norske kystvakten, som landsetter forsyninger og utstyr. Øya er forøvrig under blokade. Forøvrig finnes det et rikholdig bibliotek, kino, sykehus og så videre, og alle basale behov vil bli ivaretatt. Det er også muligheter til å jobbe i stasjonens verksteder og med vedlikehold, etc. Nye verksteder for rekreasjonelle formål vil kunne startes opp. Fastlands-Norge ønsker dere velkommen så snart deres søknader om opphold er behandlet og akseptert, men inntil det, og teknisk sett så lenge dere lever, så er dette stedet hjemmet deres. De som ikke ønsker å være her, kan bare opplyse oss om hvor dere hører hjemme, og hjelpe oss med å fastslå deres identitet, så vil dere være underveis tilbake omgående."

skriver under på den med en gang:-)

eneste problemet er at da kan du mistenkes for å stemme frp, og det er det jo ingen som gjør tydeligvis, så da gikk den planen i vasken:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...