Gå til innhold

katt som ikke får puste og piper - hjelp


Inger88

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus

Flertallet av korthårede katter får ikke hårballer.

Ingen jeg kjenner som har korthårede katter har noensinne sett de hoste opp en hårball eller noe liknende.

Og jeg kjenner MANGE med korthårede katter.

Men det var kanskje litt "sterkt" å skrive at det er utelukket, det er bare veldig lite sannsynlig :)

Korthårede katter får absolutt hårballer.

Av de totalt 4 kattene jeg har bodd sammen med så har 3 av dem kastet opp hårballer (lange "hår-pølser". som ikke likner det minste på en "ball").

Tror nok det er en gangske utbredt misoppfatning at kortpelsede katter ikke får hårballer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Korthårede katter får absolutt hårballer.

Av de totalt 4 kattene jeg har bodd sammen med så har 3 av dem kastet opp hårballer (lange "hår-pølser". som ikke likner det minste på en "ball").

Tror nok det er en gangske utbredt misoppfatning at kortpelsede katter ikke får hårballer ;)

OK, synd for kattene dine.

Men det er mye mindre sjanse for at korthårede katter får det enn langhårede.

Kanskje ikke i røyteperioden da :fnise:

Det er oppdrettere av korthårede katter som har sagt seg enig i at de fleste korthårede katter ikke kaster opp hårballer.

Det baserte jeg utsagnet mitt på :P

Endret av MissMas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg har hatt både korthåret og langhåret katt, og begge kastet/kaster opp hårballer (eller som Lille-pus sier; hårpølser). Min nåværende langhårete katt kaster ikke opp hår oftere enn mine korthårede katter gjorde heller. Men mange ganger sitter kattene og brekker seg og hoster, men ender opp med å svelge hårballen igjen. Det kan være en av grunnene til at enkelte påstår katten deres sjeldent eller aldri får hårballer.

En oppdretter som mener korthårede katter ikke får hårballer høres ikke spesielt erfaren og dyktig ut. Eller evt pynter på sannheten for å selge flere katter til fisefine folk som ikke liker tanken på oppgulpede hårklumper :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa

Flertallet av korthårede katter får ikke hårballer.

Ingen jeg kjenner som har korthårede katter har noensinne sett de hoste opp en hårball eller noe liknende.

Og jeg kjenner MANGE med korthårede katter.

Men det var kanskje litt "sterkt" å skrive at det er utelukket, det er bare veldig lite sannsynlig :)

Jeg har 3 korthåra og 2 langhåra katter og de korthåra får hårballer oftere enn de langhårer. Og har hatt 5 tidligere korthårede katter, og alle har fått hårballer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Katten min på nesten 4 år fikk et "anfall" i natt der det virket som han ikke fikk puste mens han pep. Broren min sa det hadde skjedd før. Katten virker ellers normal. Dyrlegen vår har ikke ordinær åpningstid lørdager, burde jeg ringe døgnvakten? Eller kan det vente til mandag?

Kan være et gresstrå, et bein eller annet som har satt seg fast i denne klaffen mellom svelg og pusterør. Har tidligere hatt en katt hos veterinær for fjerning av gresstrå som hadde kilt seg opp pusterøret mot nesen, og en for fjerning av bein som hadde satt seg fast nedi halsen.

Ellers kan det jo være lungebetennelse eller annen lungesykdom som krever antibiotika for å bli kvitt.

Fortell hva dere finner ut hos veterinæren i morgen da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LineaKristine

Katten min på nesten 4 år fikk et "anfall" i natt der det virket som han ikke fikk puste mens han pep. Broren min sa det hadde skjedd før. Katten virker ellers normal. Dyrlegen vår har ikke ordinær åpningstid lørdager, burde jeg ringe døgnvakten? Eller kan det vente til mandag?

Det kan hende det er en hårball da? Katten vår driver hvertfall å lager veldig rare lyder og piper litt i ny og ne, da pleier vi å stryke han på halsen, så han begynner å svelge(refleks), så går det over etterhvert. Men hvis det ikke er slik jeg tror det er bør du ringe døgnvakten og beskrive hvordan han oppfører seg og hvor ofte det skjer, de vet nok litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

OK, synd for kattene dine.

Men det er mye mindre sjanse for at korthårede katter får det enn langhårede.

Kanskje ikke i røyteperioden da :fnise:

Det er oppdrettere av korthårede katter som har sagt seg enig i at de fleste korthårede katter ikke kaster opp hårballer.

Det baserte jeg utsagnet mitt på :P

For noe tull!

Mine korthårede katter var *langt* mer og hyppigere plaget med hårballer enn min langhårede katt. Jeg kan ikke skjønne at noen seriøse oppdrettere med erfaring med både kort- og langhårede katter skulle finne på å påstå noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også tro at det bare var en hårball. Første gang jeg hørte en katt hoste opp en hårball, trodde jeg den holdt på å kveles! Det var grusomt, og jeg syns fortsatt det er forferdelig å høre på, selv om jeg nå er vant til det... Og korthårete katter får hårballer like mye som langhårete, å tro noe annet er tullete.

Endret av SlowMotion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

OK, synd for kattene dine.

Men det er mye mindre sjanse for at korthårede katter får det enn langhårede.

Kanskje ikke i røyteperioden da :fnise:

Det er oppdrettere av korthårede katter som har sagt seg enig i at de fleste korthårede katter ikke kaster opp hårballer.

Det baserte jeg utsagnet mitt på :P

Jøss bevares ! :riste:

Ja, man skal høre mye rart før ørene detter av :roll:

Da vet du hvilke "oppdrettere" du ikke skal kjøpe katt fra, for den påstanden er /sitat Ibsens Peer Gynt/ "dikt og forbannet løgn".

Røyteperioden er forøvrig høysesong for hårballer.

Du har ikke katt, har du vel MissMas ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, synd for kattene dine.

Men det er mye mindre sjanse for at korthårede katter får det enn langhårede.

Kanskje ikke i røyteperioden da :fnise:

Det er oppdrettere av korthårede katter som har sagt seg enig i at de fleste korthårede katter ikke kaster opp hårballer.

Det baserte jeg utsagnet mitt på :P

Til en viss grad stemmer kanskje det MissMas sier? Mine korthårede hoster nemlig veldig sjelden opp hårballene, de hoster, kviner og svelger dem, og så kommer de ut bak. Men de langhårede kattene jeg har erfaring med kastet opp hårballene. Men både lang- og korthårede får hårballer! Og enig med hun over, hadde neppe handlet hos den oppdretteren...

Håper du gir oss oppdatering, TS, og at det bare var en ufarlig hårball! Lykke til til deg og pusen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange korthårede katter, og alle kastet opp hårballer. Den jeg har nå kaster opp hårballer støtt og stadig (ligger i en liten pølse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både korthårede og langhårede katter, og de korthårede har kastet opp hårballer langt oftere enn de laghårede. Jeg har nå en korthåret og en langhåret. Den langhårede har jeg så og si aldri sett gjort det, men den korthårede gjør det titt og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, når jeg har sett på videoene her og sett hva dere har skrevet, så tror jeg nok det bare var en hårball, for han er helt fin nå og det var han rett etter at det skjedde også. Var nok bare meg som ble litt skremt, da jeg aldri har sett dette før. (egentlig litt merkelig at jeg aldri har sett det før da jeg har hatt ham i nesten 4 år, men mulig det har skjedd når ingen har vært der eller at det har skjedd ute før). Men tusen takk for alle tilbakemeldinger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at folk skriver at langhårede katter kaster opp mindre hårballer, er nok at de langhårede blir børstet og på den måten blir kvitt noe av overskuddspelsen, som de kortårede får i magen. Men om man ikke børstet en langhåret katt, vil jeg tippe de ville fått mere/større hårballer enn en korthåret, grunnet at de har mer pels.

Men alle katter har hårballer i magen, er bare ikke sikkert de kaster dem opp inne, oftest skjer det nok ute etter de har spist gress (som de gjør for å få opp hårballene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...