Gå til innhold

Var jeg litt frekk her...?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå må dere lese hva hun skriver:

Hun har ikke tatt en hel plante, hun har tatt litt av en plante. Er det frekt å ta avleggere av potteplantene til folk også? Ingensom kan svare på det?

Vi har jo svart, så lenge man ikke spør men bare forsyner seg selv er det å stjele, og selvfølgelig er det frekt å stjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Vi har jo svart, så lenge man ikke spør men bare forsyner seg selv er det å stjele, og selvfølgelig er det frekt å stjele.

Avleggere skal stjeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avleggere skal stjeles.

Javel? Blir de ødelagt hvis man spør først eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Javel? Blir de ødelagt hvis man spør først eller noe sånt?

Nei, du er vel bare historieløs, så det er ikke noe vits i å diskutere med deg. Men til opplysning så er det en gammel skikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne skikken er vanlig der man bor er det jo godtatt av eierene av plantene så da er det jo ikke tyveri, da er det bare litt morro i nabolaget.

Hvis denne skikken ikke er vanlig der man bor og eierene ikke har gitt uttrykk av at det er greit, da er det tyveri.

Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Nei, du er vel bare historieløs, så det er ikke noe vits i å diskutere med deg. Men til opplysning så er det en gammel skikk.

Ikke alle gamle skikker er gode skikker ;)

Og vi har vel sluttet med overtro? (Planter en har kjøpt eller fått vokser fint, de også :) )

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Litt frekt, men ikke noen katastrofe akkurat. Jeg hadde i hvert fall ikke spurt KG om det var greit dersom jeg hadde gjort noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Når det gjelder å ta en liten avlegger fra en staude synes jeg ikke det er så ille (så lenge det er mye av planten og det gjøres fra en privat hage hvor det ikke er sannsynlig at MANGE går og tar... mener absolutt ikke man skal ta fra botanisk hage, blomsteroppsatser i byen osv..). Da en av naboene til besteforeldrene mine døde, ble den gamle villaen stående tom lenge og med mange gamle stauder i hagen, som grodde mer og mer igjen. Både besteforeldrene og foreldrene mine tok med seg noen planter derfra; de kan faktisk ha berget noen gamle varianter av disse staudene... og de kjente den avdøde naboen godt, men fikk av naturlige grunner ikke spurt ham.

Men har man mulighet bør man jo ringe og spørre de gamle naboene, og man kan godt si det når de nye naboene flytter inn (eller hvis de gamle kommer tilbake for å hente noe eller vaske), at man har vært i hagen og tatt avleggere. Hvis man ikke tør å si fra tyder jo det på at man selv føler på at det er galt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg bor i et rekkehus. Naboen min har solgt leiliheten og har flyttet til en annen kant av landet. Noen møbler står igjen, så de kommer nok tilbake i løpeta av senhøsten og vansker ut. Nye eiere overtar i september.

Så til saken. I hagen til naboen er det utrolig mange fine stauder. I dag snek jeg meg inn i hagen og tok en liten håndfull av den ene (med røtter - så jeg måtte jo grave den opp) Det vises ikke i det hele tatt på planten, men lurer likevel på om dette var frekt...

Hva ville du tenkt om du var en av de andre naboene som så meg?

Ikke TS her, men en annen som velger å poste anonymt.

For kansje TS er naboen min?

Jeg har nemligt solgt rekkehuset mitt, og nye eiere har fått beskjed om at noen planter ikke følger med på kjøpet, de kommer jeg til å ta med meg. (Planter følger normalt med når man selger, dersom ingenting annet er avtalt)

Når jeg var i huset for å spa opp aktuelle planter, hadde "noen" spadd opp bla de som jeg skulle ha med meg til det nye huset mitt! Og like planter hadde dukket opp hos i hvertfall en av naboene.

Dette er planter som ikke nødvendigvis er av de aller mest skjeldne, men de er ikke helt lette å få tak i og det er og sentimental verdi.

Ikke bare nok med at noen har stjålet dyre planter fra hagen min, jeg har og et forklaringproblem ovenfor de nye eierene, hvorfor hagen ikke er slik den var på kjøpstidspunktet.

Å "stjele" en avlegger er en ting, det er gjerne hos noen du kjenner, og som er inneforstått med tradisjonen. Å grave opp en plante er ikke å stjele en avlegger.

I mine øyne så er det frekt å ta seg til rette på annen manns tomt, grave opp planter som man selv har lyst på.

Hadde jeg sett deg hadde jeg tenkt :TYV! og at dette er et nabolag der man må låse inn alt før naboene tar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg hadde tenkt TYV!

For det er det tyver gjør: sniker seg rundt og tar noe de ikke eier. Enten hvor stort eller lite det er, det er stjeling.

Vi kan jo snu det på hodet: Dersom jeg har lyst på noe som du har, er det greitt at jeg kommer og tar det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Å ta en hel plante er jeg enig i at er galt, men å dele av en liten del av en staude på en måte man vet planten tåler, synes ikke er så ille. Mange stauder har faktisk godt av å bli delt og tynnet ut av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Nei det der var frekt tyveri. Hvis jeg har noen blomster i krukkene mine som du liker, skal du ta de, fordi det har kommet så mange ekstra blomster i de nå i det siste, som det er sommer? :P Jeg syns det er svært så lite til grenser folk har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tenkt ; Jøss gjøre seg til kjeltring for ei stakkars plante.

Den gamle "skikken" om å stjele avleggere er no dritt! Min ene spesielle plante ble ødelagt pga slik kniping.Om du virkelig har lyst på en avlegger ,så spør om du ikke har peiling på HVORDAN du skal ta stikling/avlegger.

Vennlig hilsen plantegal dame :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dersom det var overflod av planten var det vel ikke verdens undergang om det ble tatt en liten avlegger. Vi er vel mange som har våre svin på skogen. Selv har jeg stjålet en liten avlegger fra en av kommunens bugnende stauderabatt. Den trengte forresten litt uttynning (helt sant, den spredte seg utover grusgangen). Nå er den blitt så stor hjemme at jeg blir nødt til å dele rota. Da kan jeg jo tilby ei rot til kommunens barnehage som er naboen min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt forbannet fordi du ikke hadde folkeskikk nok til å spørre, for da hadde det selvfølgelig vært helt greit. Å ta seg til rette på andres eiendom, det er mer enn bare litt frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kunne gjort noe lignende, selv om jeg ellers er skikkeligheten sjøl.

Stauder kommer jo igjen år etter år. Å ta andre blomster hadde jeg aldri gjort. Har opplevd å bli frastjålet fine potter med sommerblomster, men det er noe helt annet i mine øyne.

Men jeg hadde neppe sagt det til noen. :-) Heller ikke om jeg så noen gjorde det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Å stjele syns eg er eit for sterkt namn på dette. Å ta ein bit av ein rot av ei staude er deling, ikkje stjeling i mi bok. Det hadde vore annleis med dei fleste andre ting, men plantar er noko spesielt. Husk at den formerer seg, vert større år for år. Dei fleste stauder har godt av å bli delt, og når innflytting skal skje i september er det altfor seint. Eg syns dette du gjorde var heilt ok, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

jeg er glad at ikke hun/han som startet tråden er naboen min! Hadde blitt rasende om noen hadde gravd i hagen min uten lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...