Gå til innhold

Orkidèer:)


fjellryp

Anbefalte innlegg

Bladene som er daffe er liksom lysegrønne og litt rynkete. Er liksom ennå "liv i dem". Ikke inntørka på en måte. Bare helt slappe og ikke så tjukke og spenstige som de andre.

Har satt de e stua der det er masse lys. Sola stå på stuevinduet fra kl 15 og hele kvelden. Den fikk direkte sol noen timer om dagen da den blomstra. Tror den litkte det for blomstene stod på i flere måneder. Nå står den på stuebordet der den ikke får direkte sollys, men allikevel mye lys.

Bør den ha mindre lys når den ikke blomstrer?

ja bør du ikke ta av bladene hvis det enda er liv i dem og dem er grønne...

da får den mye lys ja.. å det liker den :). mine står i vindu selv om dem ikke blomstrer men er noen som setter dem mørkt... men jeg vil råde deg til å la dem få mye lys uansett... mine står i vindu men når sola står på har jeg ned persiennene :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt flere av mine orkideer i mange år, og de har blomstrert igjen og igjen. Jeg har dem stående i gjennomsiktige krukker med litt steiner i bunnen. Så vanner jeg opptil potten før det blir tørt i krukken. Noen ganger litt høyere også. Og jeg har aldri opplevd at de tar skal av å ha litt våte "føtter". Jeg har også lest at man kan "lære" orkideer å leve i vann i stedenfor bark også.

Men i vinter byttet jeg bark på alle orkideene fordi det begynte å være litt lite i de fleste. Og dermed sluttet alle å blomster og gikk inn i en "depresjon". Et par av dem døde også. Nå ser det imidlertid ut som at et par av dem begynner å få nye blader og blomsterstilker. Så kanskje jeg slipper å kaste alle sammen likevel....

Endret av Trillrund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mine orkideer i flere år nå, de har vært avblomstret flere ganger, men før jeg har visst ordet av det så har det kommet nye skudd. Jeg vanner når det passer meg og har egentlig hatt lyst til å kaste de når de har vært avblomstret, men jeg sliter litt med å bli kvitt de jeg altså..... Men fine er de jo da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere av mine orkideer i mange år, og de har blomstrert igjen og igjen. Jeg har dem stående i gjennomsiktige krukker med litt steiner i bunnen. Så vanner jeg opptil potten før det blir tørt i krukken. Noen ganger litt høyere også. Og jeg har aldri opplevd at de tar skal av å ha litt våte "føtter". Jeg har også lest at man kan "lære" orkideer å leve i vann i stedenfor bark også.

Men i vinter byttet jeg bark på alle orkideene fordi det begynte å være litt lite i de fleste. Og dermed sluttet alle å blomster og gikk inn i en "depresjon". Et par av dem døde også. Nå ser det imidlertid ut som at et par av dem begynner å få nye blader og blomsterstilker. Så kanskje jeg slipper å kaste alle sammen likevel....

hmm. det tar vel ei stund før dem blir vant med det.. er ikeke helt sikker for har ikke vært borti det der selv.. men kanskje bra de kommer tilbake da så du slipper å kaste alle.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mine orkideer i flere år nå, de har vært avblomstret flere ganger, men før jeg har visst ordet av det så har det kommet nye skudd. Jeg vanner når det passer meg og har egentlig hatt lyst til å kaste de når de har vært avblomstret, men jeg sliter litt med å bli kvitt de jeg altså..... Men fine er de jo da :-)

jepp, er slik det er med orkidéne.. vanskelig å ta knekken av dem :). jeg synes de er helt nydelige..

jeg har en nå som ikke blomstrer.. å den har stått lenge, ser så stuselig ut uten blomster så har egentlig lyst å kaste den men den kommer jo tilbake :)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de ikke trives i vinduet (direkte lys). Hver gang jeg setter noen i vinduet, visner blomstene. Når de står litt bortenfor vinduet trives de bedre med en gang.

Hvilke farger er favorittene deres? Jeg har en forkjærlighet for de med store flekker (som en dalmatiner), men finner ikke mange av de. Og så ble den jeg hadde kasta med et uhell når den ikke hadde blomster:/

Har ellers mange hvite, og noen rosa med litt forskjellige farger ispedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min orkide er type knallrosa vil jeg si. Spent å se hvor lenge den holder blomstene i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de ikke trives i vinduet (direkte lys). Hver gang jeg setter noen i vinduet, visner blomstene. Når de står litt bortenfor vinduet trives de bedre med en gang.

Hvilke farger er favorittene deres? Jeg har en forkjærlighet for de med store flekker (som en dalmatiner), men finner ikke mange av de. Og så ble den jeg hadde kasta med et uhell når den ikke hadde blomster:/

Har ellers mange hvite, og noen rosa med litt forskjellige farger ispedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Jeg har hvite, mørkerosa og hvit med rosalilla prikker. Mine står i vinduet. To har mista blomstene. Skal de ikke stå i vinduene altså? Blir det ikke for mørkt lengre inn i rommet, er jo ikke like mye lys der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hvite, lilla, og rosa..

mine trives kjempe godt i vindu men når sola står på så tar jeg ned persiennene og da går det bra...

de skal ikke ha direkte sol på seg nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hvite, lilla, og rosa..

mine trives kjempe godt i vindu men når sola står på så tar jeg ned persiennene og da går det bra...

de skal ikke ha direkte sol på seg nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...