Gå til innhold

Orkidèer:)


fjellryp

Anbefalte innlegg

Jeg har forelsket meg i Orkideer, men har ikke forstått meg på hvordan man får de til å blomstre på nytt etter blomstene har falt av.. Så det blir bare til at jeg akster de.

Ble litt facinert av en eldre dame jeg va på besøk hos som hadde hatt sine i 6 år og var kjempefine=)

Noen som kan forklare meg på en enkel å grei måte hvordan jeg gjør det?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg gjør er at jeg kutter dem ved ca 3 leddet ( ser man på stammen så er det sånne knekker) fra bunn og lar den stå, og vanner dem litt mindre enn vanlig (fordi jeg er glemsk).

Da jeg jobbet i blomsterbutikk sa vi også at det lønte seg å gi dem en hvile periode, det vil si at de skulle settes et mørkere sted som var litt kjøligere. Det jeg selv har erfart er at om blomsten trives der den står så lar jeg den bare stå der. Har et par som er noen år gamle nå som kommer igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør er at jeg kutter dem ved ca 3 leddet ( ser man på stammen så er det sånne knekker) fra bunn og lar den stå, og vanner dem litt mindre enn vanlig (fordi jeg er glemsk).

Da jeg jobbet i blomsterbutikk sa vi også at det lønte seg å gi dem en hvile periode, det vil si at de skulle settes et mørkere sted som var litt kjøligere. Det jeg selv har erfart er at om blomsten trives der den står så lar jeg den bare stå der. Har et par som er noen år gamle nå som kommer igjen og igjen.

signerer. jeg har en som tok seg nesten 1-års pause. Nå blomstrer den igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Takk, men nå vanner jeg den ca i gang i måneden, da lar jeg den i vann ei lita stund for å så tømme ut vannet igjen! kaldt vann, vamrt vann? Har jo sånn orkidenæring også som jeg tar en liten dært av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boobla

har hørt at man skal vanne de med en spiseskje vann i uka, men ikke sikker på om det virker altså.. jeg er også storfan av orkiser, men aldri fått de til å blomstre, mulig jeg er litt utolmodig også da, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg vanner er at jeg løfter ut orkideen av pyntepotta og skyller gjennom, da er jeg sikker på at det blir ordentlig fuktig og at det renner av igjen.

Det som er viktig er at den ikke står i vann over tid, så å la den stå litt i vann funker nok også :) Jeg bruker lunkent vann, men jeg ikke om det utgjør noe forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har orkideer som blomstrer som bare det. :) Jeg pleier å sette mine i vannbad en gang i uken, bruker lunket vann med en dæsj orkidenæring, funker som bare tusan her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blomst tok "pause" i ca et halvt års tid når vinteren kom. Den ene stengelen råtnet bort, mens den andre bestod. Jeg klippet bort den som råtnet og lot den andre være i fred, og blomsten stod på sin faste plass i vinduet.

Når våren kom, så vokste det ut to nye stengler, og jeg bestemte meg for å klippe den tredje stengelen ved 3. ledd, og vips så vokste det ut en ny stengel på den gamle, så det ble tre stengler.

Nå står den i full blomst :)

Tror rett og slett at man bare må la blomsten stå og så får man se om det skjer noe.

Jeg har aldri gitt den noe spesialnæring, bare vanner den igjennom en gang i uken med lunket vann.

Bruker å sjekke de grønne bladene. Er de spenstige, så vet jeg at blomsten har det bra, blir de derimot slapp, så er det vel tegn på at noe ikke er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper bare av stengelen når den er helt tørket inn. På den måten trekker næringen (eller ett eller annet :P ) tilbake inn i planta. Så klipper jeg den bort. Det eneste du må gjøre er å vente, vente til det kommer nye skudd på stengelen, eller helt nye stengler. Det er gøy!

Ellers varierer det jo hva slags type orkide du har. Jeg har noen som jeg ikke har fått til å blomstre igjen uten at de har stått kaldt (første gang jeg gjorde det var det egentlig i et forsøk på å drepe planta, den sto iskaldt og uten vann fordi jeg var så lei av å hatt den i årevis uten at den blomstret igjen. Så kom det plutselig blomster. En annen har stått i sørvinduet i åresvis uten blomster. Når jeg flyttet den til nordvinduet kom den med blomster med en gang. Disse to var ikke phalaenopsis da). Er det snakk om phalaenopsis blomstrer de igjen bare ved å stå på samme sted, samme temperatur. Men det kan ta litt tid, så du må bare være tålmodig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg vanner er at jeg løfter ut orkideen av pyntepotta og skyller gjennom, da er jeg sikker på at det blir ordentlig fuktig og at det renner av igjen.

Det som er viktig er at den ikke står i vann over tid, så å la den stå litt i vann funker nok også :) Jeg bruker lunkent vann, men jeg ikke om det utgjør noe forskjell.

signerer her... blomsten trives mye bedre når du tar den ut av potta og skyller igjennom...

den skal ikke stå i vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle blomster jeg anskaffer meg dør etter bare noen få uker - bortsett fra orkideen. Da jeg fikk den fra et familiemedlem for ca to år siden, var det kun stenger og blader. Og slik var den noen måneder, men etter det har det alltid vært blomster på den. På det meste tror jeg at jeg talte tolv blomster. Nå har det kommet opp flere stenger, og blader som vokser på stengene. Jeg vanner den når jeg husker det, gir den av og til næring. Så orkideer klarer jeg tydeligvis, men alt annet dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

signerer her... blomsten trives mye bedre når du tar den ut av potta og skyller igjennom...

den skal ikke stå i vann..

Min står i en del vann hver gang jeg vanner den (dvs, når jeg husker det), og har bært blomster nå i 1,5 år i strekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min står i en del vann hver gang jeg vanner den (dvs, når jeg husker det), og har bært blomster nå i 1,5 år i strekk...

okei, men mora mi er utdanna blomsterderkeratør å hu sier det at orkiéne ikke ska stå i vann.. men kan jo være forskjell på vann mengden å da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, men mora mi er utdanna blomsterderkeratør å hu sier det at orkiéne ikke ska stå i vann.. men kan jo være forskjell på vann mengden å da...

Som sagt, alt jeg har av blomster dør, men ikke orkidèen, og alle blir stående en stund i vann når jeg husker å vanne. Jeg er bare helt håpløs med blomster :) Men som sagt, orkidèen min har stått med blomster nå i 1,5 år, så den synes tydeligvis at jeg gjør noe riktig. Trodde de skulle ha en hvileperiode, jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, alt jeg har av blomster dør, men ikke orkidèen, og alle blir stående en stund i vann når jeg husker å vanne. Jeg er bare helt håpløs med blomster :) Men som sagt, orkidèen min har stått med blomster nå i 1,5 år, så den synes tydeligvis at jeg gjør noe riktig. Trodde de skulle ha en hvileperiode, jeg?

hehe, jeg å er håpløs når det gjelder blomster... eneste jeg får til er orikdér. så jeg har nesten bare det.. hvileperiode? mine står framme hele tida, jeg klipper dem 3 ledd fra nederst og vanner dem 1 gang per uke. eller så kan dem vannes hver 14 dag.. men dem står framme i stua eller kjøkken eller gang :).

jammen det er det viktigste at dem trives og det gjør dem tydeligvis da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hehe, jeg å er håpløs når det gjelder blomster... eneste jeg får til er orikdér. så jeg har nesten bare det.. hvileperiode? mine står framme hele tida, jeg klipper dem 3 ledd fra nederst og vanner dem 1 gang per uke. eller så kan dem vannes hver 14 dag.. men dem står framme i stua eller kjøkken eller gang :).

jammen det er det viktigste at dem trives og det gjør dem tydeligvis da :)

Men når klipper du dem? Min står jo med blomster til en vær tid, så synes det litt dumt å begynne å klippe bort alt som er over der man klipper.. Øh, ja, kanskje ikke verdens beste forklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når klipper du dem? Min står jo med blomster til en vær tid, så synes det litt dumt å begynne å klippe bort alt som er over der man klipper.. Øh, ja, kanskje ikke verdens beste forklaring :)

hehe, jeg klipper dem når blomstene har falt av... jeg har en som har blomstra i 4 mnd nå... og står fortsatt like fint... noen blomstrer lenge andre mister blomstrene fort... men trøsta er: at de kommer igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Jeg har noen orkideer som har vært uten blomster i iallefall et par måneder nå. Klippa dem i tredje ledd telt ovenfra. Er det helt feil? Er det derfor de ikke blomstrer igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen orkideer som har vært uten blomster i iallefall et par måneder nå. Klippa dem i tredje ledd telt ovenfra. Er det helt feil? Er det derfor de ikke blomstrer igjen?

du har gjort det helt riktig.. å dem kommer tilbake etterhvert men det kan ta tid :).. bare pass på å vanne dem :)

får dem mye lys?

Endret av Hette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...