Gå til innhold

Orkidèer:)


fjellryp

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg har noen orkideer som har vært uten blomster i iallefall et par måneder nå. Klippa dem i tredje ledd telt ovenfra. Er det helt feil? Er det derfor de ikke blomstrer igjen?

Eller du kunne latt være å klippe dem, og den ville blomstret igjen da også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, har jeg ødelagt de nå? Eller er det bare å vente og se? Bladene er grønne og spretne.

nei du har ikke ødelagt dem :).. bare la de stå og vente å se :). men det tar tid før dem kommer fram igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Kan det ta så mye som ett år, så vurderer jeg å kjøpe nye i tillegg, slik at jeg alltid har blomster på noen i vinduskarmen iallefall. Kan det ta så lang tid da, som ett år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke helt sikkert på hvor lang tid det tar... men på mine tar det flere mnd før dem kommer tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

okei, men mora mi er utdanna blomsterderkeratør å hu sier det at orkiéne ikke ska stå i vann.. men kan jo være forskjell på vann mengden å da...

jeg har ogs[ erfart at man kan la orkideene st[ i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har ogs[ erfart at man kan la orkideene st[ i vann.

okei... er ikke det jeg har erfart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:popcorn:

Noterer...

Jeg har ikke antydning til grønnfarge på mine fingre - dreper alt som er i huset - også orkideene.. Har også hørt at de skal komme igjen etter en "hvileperiode" - men nå har jeg sikkert venta et år, uten respons!

Skal orkideen vannes i denne hvileperioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:popcorn:

Noterer...

Jeg har ikke antydning til grønnfarge på mine fingre - dreper alt som er i huset - også orkideene.. Har også hørt at de skal komme igjen etter en "hvileperiode" - men nå har jeg sikkert venta et år, uten respons!

Skal orkideen vannes i denne hvileperioden?

jepp det skal den... og det kan ta ett år før den kommer tilbake.. kan ta lenger tid også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ta så mye som ett år, så vurderer jeg å kjøpe nye i tillegg, slik at jeg alltid har blomster på noen i vinduskarmen iallefall. Kan det ta så lang tid da, som ett år?

spurte mammaen min og kan ta over ett år før dem kommer tilbake... så du gjør nok ting helt riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp det skal den... og det kan ta ett år før den kommer tilbake.. kan ta lenger tid også

oops...da er det kanskje det som er problemet! :fnise::regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Da er orkideer dyrere enn jeg tenkte, for jeg har ingen planer om å ha vinduskarmen full av kvister. Kanskje må jeg kjøpe tre-fire stk til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oops...da er det kanskje det som er problemet! :fnise::regn:

hehe.. så lønner det seg å ta ut blomsten av potta og holde den under vannet så det får renne igjennom før du setter den i potta igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er orkideer dyrere enn jeg tenkte, for jeg har ingen planer om å ha vinduskarmen full av kvister. Kanskje må jeg kjøpe tre-fire stk til da.

dem er ikke så dyre når du kan ha dem i flere år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. så lønner det seg å ta ut blomsten av potta og holde den under vannet så det får renne igjennom før du setter den i potta igjen :)

Kanskje jeg skal gi de en ny sjanse da...og litt vann :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje jeg skal gi de en ny sjanse da...og litt vann :fnise:

ja gjør det :) så ser du :) da kommer dem frem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en avblomstret orkide stående. Har klippet at det døde på stenglene.

Problemet mitt er at tre av de største bladene (underst) er blitt ganske daffe (ikke visne). Har ikke vært så snill med den og glemt litt vanning + ferie. Kommer friske nye blader fra midten som "står selv" og er spretne. Lurer på om jeg burde fjerne de underste bladene? De er jo ikke særlig pene..

Er flinkere å huske på den nå og den blir dynka i vann en gang i uka + jeg har plassert den borte fra sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en avblomstret orkide stående. Har klippet at det døde på stenglene.

Problemet mitt er at tre av de største bladene (underst) er blitt ganske daffe (ikke visne). Har ikke vært så snill med den og glemt litt vanning + ferie. Kommer friske nye blader fra midten som "står selv" og er spretne. Lurer på om jeg burde fjerne de underste bladene? De er jo ikke særlig pene..

Er flinkere å huske på den nå og den blir dynka i vann en gang i uka + jeg har plassert den borte fra sola.

hvilken farge er det på de bladene som er "daffe" da? hvis du tar bort på dem og drar dem litt så kjenner du om dem detter av eller ikke... men det kan du jo sikkert gjøre siden jeg kommer nye grønne og fine blader :)..

det er bra :). da liker den seg vettu.. men får den mye lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken farge er det på de bladene som er "daffe" da? hvis du tar bort på dem og drar dem litt så kjenner du om dem detter av eller ikke... men det kan du jo sikkert gjøre siden jeg kommer nye grønne og fine blader :)..

det er bra :). da liker den seg vettu.. men får den mye lys?

Bladene som er daffe er liksom lysegrønne og litt rynkete. Er liksom ennå "liv i dem". Ikke inntørka på en måte. Bare helt slappe og ikke så tjukke og spenstige som de andre.

Har satt de e stua der det er masse lys. Sola stå på stuevinduet fra kl 15 og hele kvelden. Den fikk direkte sol noen timer om dagen da den blomstra. Tror den litkte det for blomstene stod på i flere måneder. Nå står den på stuebordet der den ikke får direkte sollys, men allikevel mye lys.

Bør den ha mindre lys når den ikke blomstrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...