Gå til innhold

Seteleie


miss_universum

Anbefalte innlegg

Hei!

Hos kontroll til jordmor idag fortalte hun at babyen ligger i sete/hodeleie. Jeg har 4 uker igjen til termin. Begynner å bli smånervøs for at han ikke skal snu seg rett vei..Har time igjen til kontroll om 2 uker hos legen min, hun sa jeg måtte spørre nøye om hvilket leie han lå i.

Jeg har absolutt ikke lyst å ta keisersnitt :tristbla:

Leste at kun 3-4% av babyer ligger i seteleie når termin er, så sjangsen for at han snur seg er jo fremdeles god.

Har noen av dere hatt det sånn og, og snudde babyen seg riktig vei i tide? Eller har noen født babyer i seteleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det sånn, babyen satt i seteleie hele veien og snudde seg ikke. Det endte med keisersnitt pga trangt bekken. Jeg ble røntget i slutten for å sjekke bekkenstørrelsen. Keisersnittet var en strek i regninga, men det gikk helt fint.

Endret av Trampe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Babyen vår lå i seteleie fra ca uke 30, og snudde seg ikke. Pga seteleie med forliggende føtter (dvs føttene ville ha kommet først ut, ikke rumpa), ble jeg anbefalt KS da dette ga mindre risiko for babyen. Planlagt KS gikk helt fint, og jeg personlig syns det var å foretrekke i stedet for en vaginal fødsel der det var stor risiko for hastekeisersnitt og problemer for babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første lå overraskende i sete da vi kom på sykehuset.

Det ble setefødsel, og jeg har egentlig ingen dårlig opplevelse av det. (Alt av dårlig opplevelse skjedde faktisk før de oppdaget at babyen lå i sete. Mens etter var det ikke måte på hvor godt de tok vare på både meg og babyen i magen.)

Denne gangen har vi vært på en ekstra UL for å være sikre på at det ikke er seteleie igjen. Og det var det ikke. SÅ jeg krysser alt for at babyen ikke finner på å snu seg "feil". Har lyst til å oppleve en "normal" fødsel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg satt snuppa feil vei hele tiden, og kom ut med føttene først. De sjekket bekkenet mitt og alt var ok for vaginal fødsel, og jeg ble godt fulgt opp under fødselen med smertestillende og epidural. Tror ikke jeg hadde noe "verre" fødsel enn andre. Helt ok med setefødsel for min del i alle fall.

Jeg fikk beskjed om at det mest sannsynlig kom til å ta lang tid, men hele fødselen var unnagjort på 11 timer... fra første rie til ungen var ute. Det som kan være greit å være forberedt på er at de bruker tang for å støtte opp rundt hodet/nakken under siste pressrie - det medfører gjerne litt rifter og ekstra sying. Kan også være lurt å sjekke barnets nakke hos manuellterapeut/osteopat etter fødselen med tanke på KISS. Setefødsel er en ekstra utsatt gruppe sånn sett.

Jenta mi fikk KISS, men om det var pga fødselen eller andre forutsetninger i livmora vet en jo ikke. Kan godt henne hun hadde fått det under en hodefødsel også.

Masse lykke til! Ingenting å grue seg for!

Ang det med ekstra risiko som en annen sier over her så står det klart for ks dersom de skulle få noen indikasjon på at noe er galt. Feks svakere fosterlyd etc. Så sånn sett så får en grundigere oppfølging enn ved en hodefødsel. De har veldig lav terskel for å avbryte.

Endret av thumbalina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste lå også overraskende i seteleie da hun kom for 3 år siden. Det gikk helt fint! Følte at de tok godt vare på meg hele veien. Røntgen av bekken/UL av babyen for å sjekke størrelse. Fødselen gikk helt fint, og tok også her 11 timer fra jeg begynte å merke noe (vannet gikk) til hun var ute. De brukte ikke noen hjelpemidler i form av tang etc. Men det er jo et enormt oppbud med helsepersonell på fødestua akkurat når babyen kommer ut. Men det er jo greit...! Opplevelsen med seteleie skremte meg på ingen måte fra å ville føde flere barn.

Den neste babyen (kom for 8 uker siden) kom i vanlig hodeleie. Så da fikk jeg prøve det også. Det hele var over på 3 timer og 3 kvarter.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

førstemann var uoppdaget seteleie.Bare noen dager før fødsel sa jordmor at hodet hadde festet seg :erter:

Men da jeg hadde 6 cm åpning fant jordmor på sykehuset ut at det var ikke noe hode som kom.

Fødsel ble stoppet røntgen tatt ,så opp på føden igjen

10 stk på fødestua ,mye styr,panikkslagen fødselslege og mye dritt jeg hopper over her.

Ungen kom etter 7 timer.En del komplikasjoner men ungen er i dag frisk og fin bortsett fra en nakkevirvel som lager litt krøll innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Min baby lå også i seteleie lenge, men jeg fikk snudd babyen ved akupunktur/moxa. Det er absolutt verdt forsøket, forskning viser at det faktisk har effekt. Barna kan også snues på sykehuset manuelt, men det er smertefullt, og medfører en viss risiko. Ved akupunktur stimuleres barnet til å snu seg selv. Det var også litt vondt, men var over på et øyeblikk. Jeg skjønte ikke hva som skjedde, og trodde fødselen startet, men da jeg kom på sykehuset oppdaget de i stedet at barnet plutselig lå rett vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter siste legekontroll viser det seg at nå ligger han i tverrleie...Helt umulig å føde vaginalt når han ligger sånn..

Legen sendte brev til Føden for å informere om situasjonen siden jeg er i uke37.

Så hva venter meg nå..? Time til snuing? Planlagt keisersnitt?

Har noen noen tanker til meg?

Syns tanken på KS er skremmende, jeg ville så gjerne føde på vanlig måte. Regner med jeg hører fra Føden denne uka engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et planlagt snitt gir mindre fare for komplikasjoner hos et barn i seteleie enn vaginal fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et planlagt snitt gir mindre fare for komplikasjoner hos et barn i seteleie enn vaginal fødsel.

Det er ikke hva Tidsskrift for Den norske legeforening sier:

I 2004 ble oppfølgningsstudien til Term Breech Trial publisert. Etterundersøkelsen av barna ved toårsalderen viste at det var sikkert å føde vaginalt i seteleie, selv med de begrensninger og mangler som ble påpekt i studien (5). I 2006 ble resultatene fra PREMODA-studien publisert, en deskriptiv studie der prospektive data fra 8 105 fødsler ble inkludert (6). I denne studien, som er basert på data fra moderne velutstyrte obstetriske enheter, konkluderte man med at det er trygt å forløse seteleie vaginalt etter seleksjon. I 2006 endret både American College of Obstetricians and Gynecologists og det britiske Royal College of Obstetricians and Gynecologists sine restriktive anbefalinger fra 2001 til å anbefale selektert vaginal forløsning ved seteleie. Dette ble i 2009 fulgt opp av Society of Obstetricians and Gynaecologists of Canada, som nå også anbefaler selektert vaginal forløsning ved seteleie (7).

Selvsagt må man sjekke bekkenstørrelse, og det er forskjell på å skulle føde på et mindre sykehus som ikke er vant til å ta mot setefødsler og å føde på et stort sykehus med større kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min erfaring med keisersnitt pga seteleie - hvis det hjelper noe.

Jeg tok keisersnitt fordi babyen lå i seteleie. Han lå "dobbelt", med beina oppunder øra, så tror ikke han hadde greid å snu seg før termin. Legen min sa at det var like liten risiko for komplikasjoner uansett om jeg valgte å føde eller å ta keisersnitt (jeg fikk velge selv). Jeg har hørt om en del kompliserte setefødsler, så torde ikke å ta sjansen, selv om det statistisk sett var lik risiko.

Det var en liten omstilling å forberede seg på at jeg ikke skulle føde vaginalt. Men på en annen måte, så var det litt godt å ha en dato å forholde seg til - nå visste jeg at jeg skulle få babyen på den bestemte dagen, i steden for å måtte gå og vente - kanskje to uker over termin, til og med, mens babyen kunne komme når som helst.

Selve operasjonen gikk utrolig fort - de koblet meg på alle mulige apparater, vi fikk et forheng foran, sånn at vi ikke skulle få se selve operasjonen, og vips! Plutselig var det en liten baby der!

Jeg fikk ingen komplikasjoner, og da jeg var på sykehuset og delte rom med jenter som hadde født vaginalt og hadde revnet (jeg lå jo på barsel, så der havner jo de som har hatt kompliserte vaginale fødsler også), så tenkte jeg at det kanskje var like greit at det gikk som det gikk. Det gjør fryktelig vondt å reise seg fra senga de første dagene, men så går det over, og du får jo smertestillende.

Lykke til, uansett hva du velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillejenta lå i uoppdaget seteleie, og jeg er fortsatt litt lei meg for at jeg ikke fikk prøve å føde vaginalt. Men jeg hørte jo selvsagt på legens råd om keisersnitt. Dog håper jeg å slippe KS neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hva Tidsskrift for Den norske legeforening sier:

Selvsagt må man sjekke bekkenstørrelse, og det er forskjell på å skulle føde på et mindre sykehus som ikke er vant til å ta mot setefødsler og å føde på et stort sykehus med større kompetanse.

Eneste som står i den linken der er jo bare at det er forholdsvis trygt å føde vaginalt med barn i seteleie om forholdene ligger til rette.

Å føde i seteleie gir økt risiko for hastesnitt, og det er langt mer alvorlig enn planlagt snitt. Pluss at det har andre risikoer som ikke er tilstede ved planlagt KS. Et planlagt KS gir få komplikasjoner. Men at de vil tvinge igjennom flest mulig vaginale fødsler er ikke noe nytt..

Man kan jo lese litt her istedet og gjøre seg opp en mening ut ifra det:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1959671

Endret av SummerJoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...