Gå til innhold

Hjelp..visste ikke at jeg var gravid


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Heisann. Jeg velger å være anonym i dette innlegget. Ble uplanlagt gravid, og hadde menslignende blødning så det tok litt tid før jeg fant det ut. I de 5 første ukene drakk jeg alkohol, var ordentlig på fylla et par ganger. Selvfølgelig har jeg ikke drukket etter at jeg fant det ut. Er så redd for å ha skadet ungen min. Er det noe måte å finne ut av om babyen har fått alkoholskade? Det går ikke an å se på ultralyd? Uff er så redd ungen har fått FAS eller misdannelse pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

FAS oppstår vanlegvis etter langvarig alkoholmisbruk, gjennom heile svangerskapet. Husk at anbefalingane når det gjeld alkoholbruk har endra seg over tid. Då eg fekk barn var det å ta eit glas vin eller to heilt normalt, og helsesøster vart ikkje opprørt over det. Mange, mange foster har opplevd dette i sine første veker. Det er jo faktisk ikkje slik at alle "prøver". Mange barn blir til ved større eller mindre arbeidsuhell.

Pust roleg ut og inn, og pass på deg sjølv no. Det er ingenting du kan gjere frå eller til med det som har skjedd, men med tida som kjem kan du gjere masse. Kose deg, spise god mat og vere saman med kjæresten din. Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

De første ukene så deler man ikke blodomløp med babyen - babyen har en "plommesekk" i steden. Husker ikke hvilken uke denne blir borte om blodomløpet deles med mor.

Her finner du uke-for-uke hva som skjer:

http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/

Lykke til med graviditeten - det går som regel veldig bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet deler aldri blodomløp med mor. Hvis det var tilfellet ville det jo ikke vært mulig at mor og barn har ulike blodtyper, men det skjer jo rett som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Barnet deler aldri blodomløp med mor. Hvis det var tilfellet ville det jo ikke vært mulig at mor og barn har ulike blodtyper, men det skjer jo rett som det er.

Det jeg mente hvertfall var at det mor drikker av alkohol som går over i blodet går vel ikke over til babyen så lenge babyen har plommesekken og ikke navlestrengen. Derfor er babyen litt ekstra beskyttet fra mor, om man kan si det slik, de første ukene.

Mener det er slik hvertfall. Jeg fødte for et snaut år siden så tror jeg har det ganske frist i minnet enda. *om ikke ammetåken spiller meg et puss nå da*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann. Jeg velger å være anonym i dette innlegget. Ble uplanlagt gravid, og hadde menslignende blødning så det tok litt tid før jeg fant det ut. I de 5 første ukene drakk jeg alkohol, var ordentlig på fylla et par ganger. Selvfølgelig har jeg ikke drukket etter at jeg fant det ut. Er så redd for å ha skadet ungen min. Er det noe måte å finne ut av om babyen har fått alkoholskade? Det går ikke an å se på ultralyd? Uff er så redd ungen har fått FAS eller misdannelse pga dette.

Min mor opplevde det sånn som deg, hun fant plutselig ut at hun var gravid (med meg) og ble livredd fordi hun visste at hun hadde drukket før hun fant det ut, men legen bad henne om å ta det helt med ro... og alt er bra med meg, så det er nok ikke så farlig (som de andre her har skrevet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare gjenta meg selv enda en gang (kopierer dette fra annen tråd):

Føler jeg har lagt inn innlegg om dette noen ganger før, men jeg må bare reagere på at folk gir feilinformasjon.

Mange mener at fosteret ikke blir påvirket av alkohol før man får positiv test i det hele tatt. Dette er bare tull! Selvfølgelig går det stort sett bra, men selv om barnet ikke får næring fra moren den første tiden, fordeler likevel alkohol seg til alle celler i kroppen!

Les mer her http://www.helsedirektoratet.no/rusmidler/fakta_om_alkohol/alkohol_i_kroppen_7815

"Alkoholen passerer lett fra blodet til alle kroppens organer og videre gjennom membranene som omgir enkeltcellene som organet består av. Derfor er alkoholen å finne i hver eneste av kroppens celler kort tid etter at den er drukket. Hver eneste hjernecelle, muskelcelle, hudcelle osv. vil altså inneholde alkohol etter at vi har drukket, og det samme vil være tilfellet for alle cellene til et foster som befinner seg i livmoren til en gravid kvinne som inntar alkohol. Konsentrasjonen av alkohol inne i cellene vil være grovt sett den samme som i blodet. Har man 1 promille i blodet, har man det også i hjernen, huden, musklene, fosteret osv. "

Ikke for å skremme noen altså, det går som sagt stort sett bra, jeg gjorde akkurat det samme selv, men har fått en normal baby. ;) Men man skal ikke spre informasjon som gjør at kvinner tror det er helt greit å drikke alkohol i begynnelsen av svangerskapet, fordi barnet ikke får i seg noe av det likevel. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det innlegget, Alice. Jeg blir litt oppgitt at denne myten med plommesekken og de første ukene fremdeles lever i beste velgående ... alkohol kan være farlig fra dag én, fordi alkoholen finnes i ALLE cellene i kroppen, også fosteret. Det sagt, så går det stort sett bra likevel om man har drukket før man vet at man er gravid. Senk skuldrene, TS, det går nok bra! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv på 'hardfylla' 5 dager før jeg fikk positiv test, alt gikk bare bra med gutten her.

De fleste som ikke planlegger drikker gjerne før de finner ut at de er gravide, og det går som oftest bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Takk for det innlegget, Alice. Jeg blir litt oppgitt at denne myten med plommesekken og de første ukene fremdeles lever i beste velgående ... alkohol kan være farlig fra dag én, fordi alkoholen finnes i ALLE cellene i kroppen, også fosteret. Det sagt, så går det stort sett bra likevel om man har drukket før man vet at man er gravid. Senk skuldrene, TS, det går nok bra! :klemmer:

Enig. Og det plommesekk greiene skjer veeeeldig tidlig, så kanskje barnet er beskyttet en stund men isåfall er det snakk om noen dager og ikke flere uker så denne tråden gir inntrykk av.

Men TS, det går nok bra. Jeg drakk en fredag og en lørdag da jeg var rundt 5 uker på vei og alt gikk bra med min lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg også har lurt en del på dette. Jeg fant ut at jeg var gravid da jeg var i 17ende uke. Jeg hadde menslignende blødninger i mai en gang, og regnet med at alt var i skjønneste orden. Jeg har vært på den del fester og festivaler, og drukket en god del alkohol. (Helt frem til jeg fant ut at jeg var gravid såklart.) Jeg har naturligvis ikke drukket så mye av gangen fordi jeg har blitt grisedårlig og spydd, men det har nok gått en fem seks halvlitere her og der.. Er livredd for å ha skadet fosteret på noen måte, og jeg vet jo at det er i begynnelsen det er viktig å spise sundt slik at fosteret kan få den næringen den trenger. Jeg har riktignok spist sundt, men sikkert ikke riktig i forhold til å mangle stoffer osv. Jeg får litt gråten i halsen når jeg skriver dette, men gjort er gjort.. Legen sier det kommer til å gå bra,og at dette sikkert ikke har påvirket fosteret noe. Men jeg er jo litt urolig fordiom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...