Gå til innhold

Jente på 2 1/2 som ikke vil gå på foten...i snart en uke..


Soli

Anbefalte innlegg

Min datter på 2 1/2 falt og slo seg forrige tirsdag ettermiddag. Hun satt på kanten av trampolinen og ventet på å bli tatt ned. "Klare selv" og hun hoppet. Ca en meter og landet på knærne/alle fire. Etter det har hun ikke gått på foten.

Vi var på skadekirurgisk legevakt onsdag formiddag. Legen klemte og klemte, fant ingen reaskjon på noe vondt. Tok røngten av kne og legg, ikke tegn til brudd. Hun viser ikke tegn til å ha vondt, men kan ikke gå på foten.

I løpet av helgen har hun krabbet litt, men det er alt.

Noen som har opplevd noe av det samme? Erfaringer?

Tenkte å ringe legekontoret i morgen, for å høre om vi kan få en time, evnt sjekk hos barnelege på nærmeste sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei. er ikke normalt at en jente på 2,5 år ikke vil løpe rundt, dersom hun ikke har vondt. er ikke noen lege, men høres ut som om det kan være noen nerver som ligger i klem. men gå til legen i morgen du. LYKKE TIL!!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe nytt. Hun går fortsatt ikke. Var hos 2 leger på mandag. faslege og en ung turneslege på legevakt. Tok bilder av hofter, men fant ikke noe der.

Fikk henvisning til ortopedisk poliklinikk, men får ikke komme dit før tirsdag.

Snakket med en ung lege der i dag. Lurer på om det finnes annet enn turnusleger nå om sommeren? Hun var rett og slett uhøffelig mot meg og det dortalte jeg henne.

Vurderer å reise på Volvat fredag om ting ikke er bedre, men synes det er for ille at det offentlig helsevesen skal være slik.

Legen på sykehuset, mente at det ikke var noe vits i at vi kom inn for å se på ultraluyd eller ta nye bilder før tirsdag, at de fikk jo ikke gjort noe likevel. Bildene fra forrige uke og denne uka. At vil skulle på ferie var jo ikke noe de kunne bry seg om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Har dere bare tatt rønrgen, eller er det også blitt tatt MR?? Enkelte brudd vises ikke på røntgen, men på MR.....

F.eks har du et bein i handa som heter båtbeinet, det vises sjeldent brudd på røngtgen, men påvises som oftest på MR...

(ortoped som skriver her, men skal vel egentlig ikke gjøre det på offentlig forum...)

Det jeg mener er at rtg ofte er en indikasjon, men MR ofte gir et mere nøyaktig svar hvis en ikke finner noe på rtg.

Det er IKKE normalt at et barn ikke går på beina så lang tid etter et uhell!

Får dere ikke mere gehør hos det offentlige, så gå privat og be om ny rtg og MR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere bare tatt rønrgen, eller er det også blitt tatt MR?? Enkelte brudd vises ikke på røntgen, men på MR.....

F.eks har du et bein i handa som heter båtbeinet, det vises sjeldent brudd på røngtgen, men påvises som oftest på MR...

(ortoped som skriver her, men skal vel egentlig ikke gjøre det på offentlig forum...)

Det jeg mener er at rtg ofte er en indikasjon, men MR ofte gir et mere nøyaktig svar hvis en ikke finner noe på rtg.

Det er IKKE normalt at et barn ikke går på beina så lang tid etter et uhell!

Får dere ikke mere gehør hos det offentlige, så gå privat og be om ny rtg og MR.

Tusen takk for svar. Vi mener vel akkurat det samme. At dette ikke er normalt. Men vil ikke føle noe smerte hvis det er brudd? Hun krabber og kan reise deg, men avlaster da med venstrebeinet og haler seg opp med armene.

Vi har trykket og klemt. Legene også. Skal prøve å ringe fastlegen i morgen når hun har telefontid og høre hennes mening. Hun pleier å være grei å prate med. Hun er vant med barn og helsestasjonslege.

Hvis ikke dette hjelper får vi vurdere å gå privat i morgen. Det er veldig frustrerende å møte turnusleger hvorenn du snur seg som forteller om hva som står i læreboka om slike problemer, traumer og virus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei vennine av meg ramlet og tok seg for med handa... Hun knekte båtbeinet.. Da hun kom seg til lege dagen etter var handa skikkelig hoven, de tok røntgen, men såg ingenting. Men legen la på ei laske (lettgips) som smertelindring. To uker etter tok de av gipsen, nytt røntgen, men såg fortsatt ingenting.

Etter ei lita uke uten gips var smertene fortsatt intense, og legen henviste henne til MR der det helt klart var brudd i båtbeinet! Så sa ble det gipsing og 6 uker i gips.....

Nei; stå på ditt og få bedre undersøkelse! Turnusleger er ofte ganske så ferske. De som blir praktisert her på sykehuset er at turnusleger tar i mot og tar første undersøkelser. Hvis de ikke finner noe, og problemet er fortsatt til stede, så skal de tilkalle ass.legen. Ass.lege er som oftest ferdigutdannede leger som er under spesialisering. I dette tilfelle burde kirugisk/ortopedisk ass.lege vært tilkallt.

Hvis ingenting skjer så ville jeg ha gått privat..

Om det nødvendigvis ikke er brudd så er det mye annet som kan skje ved fall, det er iallefall ikke normalt at ungen ikke kan gå så lang tid etter, og det at hun heiser seg opp med armer, og avlaster med venstrebeinet viser jo at det er noe feil med den høyre siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...